image

EFF roept Android- en iOS-gebruikers op om advertentie-ID uit te schakelen

vrijdag 13 mei 2022, 11:32 door Redactie, 9 reacties

De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF roept eigenaren van een Androidtelefoon of iPhone op om het advertentie-ID op hun toestel uit te schakelen. Dit maakt het lastiger voor adverteerders en datahandelaren om gebruikers te volgen en profileren en beperkt de hoeveelheid persoonlijke informatie die deze partijen over gebruikers kunnen verkopen, aldus de EFF.

Het advertentie-ID is een unieke identificatiecode voor de telefoon, tablet of ander smart device waarmee bedrijven gebruikers kunnen volgen. Dat is de enige reden waarom deze identifier is ontwikkeld, zo laat de EFF weten. Third-party trackers kunnen via de apps die gebruikers op hun toestel hebben staan allerlei data verzamelen. Het advertentie-ID maakt het mogelijk om data uit verschillende bronnen aan één identiteit te koppelen.

Daarnaast kunnen datahandelaren informatie over een bepaald advertentie-ID vergelijken, verkopen en aanvullen. Tal van privacyschendingen zijn mogelijk door het advertentie-ID, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging, waaronder het maken van uitgebreide profielen, locatietracking en gerichte advertenties door bedrijven zoals Cambridge Analytica.

Het uitschakelen van het advertentie-ID maakt het lastiger voor de meeste adverteerders en datahandelaren om gebruikers te volgen. "Deze industrieën verwerken dagelijks data van miljoenen of miljarden gebruikers, en ze vertrouwen op technologieën zoals het advertentie-ID om een dergelijke schaal mogelijk te maken", zegt Bennett Cyphers van de EFF. "Het verwijderen van dit gereedschap uit hun gereedschapskist zorgt ervoor dat er veel minder data aan gebruikers is te koppelen. Iets wat niet alleen de privacy van gebruikers ten goede komt, maar ook de "surveillance advertentie-industrie" financieel raakt, merkt Cyphers op.

Facebook liet eerder weten dat een maatregel van Apple om gebruik van het advertentie-ID te beperken het bedrijf tien miljard dollar kost. Eigenaren van een iPhone wordt door deze maatregel gevraagd wanneer een app toegang tot het advertentie-ID wil. Daarnaast is het mogelijk om te kijken welke apps eerder toestemming hebben gekregen. Verder adviseert de EFF ook om gepersonaliseerde advertenties in Apples eigen advertentiesysteem uit te schakelen. Voor Androidgebruikers is de opt-out beschikbaar op Android 12, maar mogelijk niet bij oudere versies, merkt Cyphers op. "In plaats daarvan kun je het advertentie-ID resetten en apps vragen om je niet te volgen."

Reacties (9)
13-05-2022, 12:18 door Anoniem
Resetten van ID is grotendeels zinloos.
Zolang de app alles blijft loggen dan wordt de oude als de nieuwe ID aan elkaar gekoppeld en veranderd er niks.
13-05-2022, 12:29 door Anoniem
EFF link begint met uitleg hoe dit te doen. Was handig geweest dit in de tekst aan te halen...
13-05-2022, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem: Resetten van ID is grotendeels zinloos.
Zolang de app alles blijft loggen dan wordt de oude als de nieuwe ID aan elkaar gekoppeld en veranderd er niks.
En als je hem uitzet, zoeken ze andere methodes om gebruikers te tracken.

Windows Phone was hier best een goed voorbeeld van. Het was namelijk niet officieel mogelijk om gebruikers te tracken, dat mocht niet van Microsoft.

Gingen ze IMEI, telefoonnumers, IP adressen en andere gegevens koppelen. Waardoor veel apps dus overal rechten toe wilde hebben. Uiteindelijk heeft Microsoft dat Advertisement ID systeem toegevoegd (dat Apple en Google overgenomen hebben) voor de 'gulden' middenweg.
13-05-2022, 13:33 door Anoniem
Ik krijg helemaal nooit reclame te zien op mijn Android toestel.
Ik heb alleen alles uit gezet wat er maar uit te zetten valt bij Google en bij alle andere instellingen.
13-05-2022, 14:40 door Anoniem
In mijn Android is de AdvertentieID onvindbaar. Dat althans zegt de phone zelf na een zoektocht.
Ook de manier van manueel zoeken op de wijze van EFF kom je nergens uit. Ik vraag me af of dit niet een nep-bericht is.
13-05-2022, 15:12 door Anoniem
Elk device waar je straks mee wilt internetten
is gekoppeld aan je eu digitale ID

Met elk device moet je straks inloggen met
je eu-digitale id,om nog gebruik te mogen maken
van het europese internet

NLEU/2022
13-05-2022, 15:42 door musiman
Door Anoniem: Resetten van ID is grotendeels zinloos.
Zolang de app alles blijft loggen dan wordt de oude als de nieuwe ID aan elkaar gekoppeld en veranderd er niks.

Mijn ID is uitgeschakeld en mijn advertentie id is nu: 000000000-0000-0000-0000-000000000000
Geen idee of het nog interessant is dit id aan het vorige te koppelen. ;)

Door Anoniem: In mijn Android is de AdvertentieID onvindbaar. Dat althans zegt de phone zelf na een zoektocht.
Ook de manier van manueel zoeken op de wijze van EFF kom je nergens uit. Ik vraag me af of dit niet een nep-bericht is.

Nee, dit is géén nep bericht. Bij recente Android versies heb ik in het hoofdmenu de optie "Privacy", "Advertenties en privacy" en daar heb je de opties: "Gepersonaliseerde advertenties uitschakelen", "Advertenti-id opnieuw instellen" en "Meer informatie". Wanneer je op "Meer informatie" klikt, dan zie je jouw id (wat in mijn geval dus al die nulletjes is). Hier kun je ook de volgende optie aanzetten: "Het verzamelen van Ad-id-statistieken uitschakelen".
13-05-2022, 20:58 door Anoniem
Door Anoniem: In mijn Android is de AdvertentieID onvindbaar. Dat althans zegt de phone zelf na een zoektocht.
Ook de manier van manueel zoeken op de wijze van EFF kom je nergens uit. Ik vraag me af of dit niet een nep-bericht is.
-
dat staat onder Privacy, en dan de 2e van onder;
16-05-2022, 09:11 door Anoniem
Geen antwoord op de go with the flow is veiliger vraag. Handhaving is het probleem, niet de surveillance voorlopig. Tot je aanstuurbaar bent.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.