image

Volkskrant: AIVD en MIVD kunnen grootschalige kabelinterceptie uitvoeren

maandag 16 mei 2022, 10:37 door Redactie, 43 reacties

De Nederlandse inlichtingendiensten AIVD en MIVD beschikken over de technische mogelijkheid om grootschalige kabelinterceptie uit te voeren die in principe heel Nederland kan beslaan, zo laat de Volkskrant weten op basis van anonieme bronnen. De Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 (Wiv 2017) geeft de geheime diensten de mogelijkheid om kabelgebonden communicatie af te tappen.

De AIVD en MIVD konden deze kabelinterceptie lange tijd niet toepassen omdat deze technisch gerealiseerd moest worden. De Volkskrant stelt op basis van anonieme bronnen dat de inlichtingendiensten de kabelinterceptie hebben ingericht bij grote kabelpartijen zoals Eurofiber en Relined. Deze bedrijven beschikken over een omvangrijk glasvezelnetwerk in Nederland en zijn ook aangesloten op trans-Atlantische internetkabels.

Dit maakt het mogelijk om veel meer communicatie af te tappen dan alleen het verkeer dat over de kabel van een enkele provider gaat, aldus de Volkskrant. De kabelinterceptie is zodoende niet meer beperkt tot buurt- of wijkniveau, maar regio-overstijgend. "Je hebt het dan in feite over heel Nederland", aldus een anonieme bron.

Bulkbevoegdheid

De Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en veiligheidsdiensten (CTIVD) liet afgelopen maart weten dat de uitleg die is gegeven aan kabelinterceptie wringt met de aard van de bevoegdheid. "Het feit dat de inzet gekoppeld is aan een onderzoeksopdracht en dat de bevoegdheid ‘zo gericht mogelijk’ dient te worden ingezet, laat onverlet dat kabelinterceptie per definitie een bulkbevoegdheid is met een grote mate van inherente ongerichtheid bij het verzamelen van gegevens", aldus de toezichthouder.

Volgens de CTIVD is het merendeel van de gegevens die worden afgetapt altijd van personen en organisaties die geen onderdeel uitmaken van het onderzoek van de geheime diensten en dat ook nooit zullen zijn. De toezichthouder stelde dat in het debat over kabelinterceptie het kabinet de inbreuk die dit middel maakt op de fundamentele rechten van burgers moet benoemen en de noodzaak van dit middel in deze context moet beargumenteren.

Internetverkeer miljoenen burgers

Vorige maand meldde de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB), die toeziet op de inzet van speciale bevoegdheden door de diensten, dat de AIVD en MIVD vorig jaar twee keer een aanvraag hadden gedaan voor de inzet van kabelinterceptie. Beide aanvragen werden afgewezen. De TIB constateerde dat uitvoering van de bevoegdheid bij één aanvraag potentieel inzicht zou kunnen bieden in het internetverkeer tussen miljoenen burgers onderling. "De situatie zou kunnen ontstaan dat medewerkers van de diensten ook van Nederlandse burgers zouden kunnen bijhouden wie op welk moment welke website heeft bezocht", aldus de Toetsingscommissie.

Een nieuw wetsvoorstel van het kabinet maakt het mogelijk voor de diensten om kabelinterceptie ook mogelijk te maken voor zogeheten target discovery, ook wel ‘onbekende doelwitten’ genoemd. Daarnaast wordt toetsing door de TIB teruggedrongen. Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken laat aan de Volkskrant weten dat ‘gerichtsheidsvereiste’ ook bij de nieuwe wet ‘bij vrijwel alle bevoegdheden’ van toepassing blijft.

Het wordt alleen niet toegepast bij het zogeheten ‘snapshotten’, waarbij de diensten maximaal twee uur per dag kabelverkeer mogen aftappen. Het verschil met reguliere interceptie is dat snapshotten inclusief het bijbehorende onderzoek een verkennend doel heeft, terwijl reguliere kabelinterceptie tot doel heeft gegevens te onderscheppen om die tot inlichtingenproducten te verwerken. Dit wordt ook wel aangeduid als ‘productie’.

"Deze activiteit dient er juist toe om de daaropvolgende fase van kabelinterceptie ‘zo gericht mogelijk’ uit te kunnen voeren met een zo beperkt mogelijke inbreuk op de fundamentele rechten van burgers", aldus de woordvoerder. Die stelt dat het loslaten van de gerichtheidseis bij snapshotten ‘geen gevolg’ heeft voor eerder gedane toezeggingen.

Reacties (43)
16-05-2022, 10:48 door Anoniem
Als ze zo tot Adolf Anderhalf willen komen of als die er al is, dan is dat uiterst zorgwekkend.
Maar wij hebben geen Snowden die ons vertelt wat er al allemaal op ons oude continent gebeurt.
Als je zelf niet meer nadenken kunt of mag, blijf je er blind voor. De massa zwaait immers altijd mee op den duur.
Je zult dus zelf voor enige privacy en anonimiteit moeten zorgen, want de staat beschermt je niet verder.
Die laatstgenoemde beschermt voortaal andere en eigen interessen.
Overal online achter dezelfde IP gekoppeld aan je eeuwige Google-ID.
Ten prooi gevallen aan diensten en criminaliteit.

#observator
16-05-2022, 11:11 door Anoniem
Die complotters en wappies toch... Weer gelijk gekregen.
16-05-2022, 11:14 door Anoniem
Dit zat er natuurlijk aan te komen. De Amerikanen zijn er groot mee geworden.

Mijn vraag: in welke mate biedt een VPN privacy in combinatie met kabelinterceptie?
16-05-2022, 11:23 door gradje71 - Bijgewerkt: 16-05-2022, 11:39
Ach ja, waar een crisis niet allemaal goed voor is. De mensen werden er gewoon voor klaargestoomd. Maak ze bang en ze kunnen alles met je doen.

Maar je ziet wel dat ZE overal schijt aan hebben. Ze moeten en zullen alles van jou en mij willen weten. ALLES ! Je ziet het gewoon gebeuren, deze kakistokcratie.

Welkom in de DDR.
16-05-2022, 11:23 door Anoniem
Ja iedere burger wordt gekoppeld aan een onschuldige Google account en is overal traceerbaar. Iets wat bij verkeerd gebruik de democratie in gevaar brengt. Amerikaanse bedrijven controleren burgers uit Europa en iedereen op een paar wakkere mensen na vinden het heel normaal.
16-05-2022, 11:37 door gradje71 - Bijgewerkt: 16-05-2022, 11:42
Door Anoniem: Dit zat er natuurlijk aan te komen. De Amerikanen zijn er groot mee geworden.

Mijn vraag: in welke mate biedt een VPN privacy in combinatie met kabelinterceptie?

Dat hangt ervan af of een VPN zijn data logt en dat weet je dus niet... Er zijn er verschillende die in het verleden tegen de lamp zijn gelopen. TOR lijkt mij dan nog steeds het beste, alhoewel ik ook een VPN gebruik (maar ik zeg niet welke).

Over privacy gesproken, die auto die de kentekens controleert rijdt nu weer voorbij. Die elektrische auto van de nep politie.
16-05-2022, 11:40 door Anoniem
Goed zo! Boeven moeten gepakt worden. Ik kan niet wachten op nog meer surveillance.
Alleen wie besurveilleert het surveillance team, en hoe goed gebeurt dat?
16-05-2022, 12:22 door Anoniem
Ik ben nog een kind en speel nog
op straat,bah die volwassen mannen wereld,
moet ik daar straks ook aan deelnemen?
16-05-2022, 12:36 door Anoniem
Daarom vind ik het gebruik standaard van VPN zo belangrijk. Dat helpt omdat het gecodeerd is minder te herleiden naar individuele data op internet.
16-05-2022, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem: Goed zo! Boeven moeten gepakt worden. Ik kan niet wachten op nog meer surveillance.
Alleen wie besurveilleert het surveillance team, en hoe goed gebeurt dat?
Open deur: de boeven natuurlijk.
16-05-2022, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben nog een kind en speel nog
op straat,bah die volwassen mannen wereld,
moet ik daar straks ook aan deelnemen?

Eenmaal volwassen geworden, kom je er snel achter dat veel volwassenen zich kinderachtig gedragen.
16-05-2022, 13:00 door Anoniem
Door Anoniem: Daarom vind ik het gebruik standaard van VPN zo belangrijk. Dat helpt omdat het gecodeerd is minder te herleiden naar individuele data op internet.
Je bent dan juist extra interessant. En het zou me niet verbazen als ze hier ook een achterdeur voor hebben.
Enige wat je kan doen is misinformatie genereren. Een programma laten draaien dat willekeurige websites / verbindingen
maakt met het internet. Zoveel data genereren dat een analyse niet meer met een conclusie kan komen, omdat
het alle kanten opgaat.
16-05-2022, 13:28 door Anoniem
Hiermee wordt maar weer eens bewezen dat onze volksvertegenwoordiging niet te vertrouwen is.
16-05-2022, 14:57 door waterlelie
Door Anoniem: Iets wat bij verkeerd gebruik de democratie in gevaar brengt.
Deze laatste zin geeft terecht aan, waarom dit gevaarlijk is.
Ik heb allang gemengde gevoelens bij de groeiende mogelijkheden van de overheid om de bevolking totaal te controleren, omdat diezelfde overheid de laatste 10 jaar van een democratisch model lijkt opgeschoven te zijn is naar een mixture van technocratie en oligarchie. Een kleine intellectuele elite onder leiding van de ideoloog Kaag, (D66) voldoet steeds duidelijker aan dat griezelige beeld, dat door de marxist Karl Johann Kautsky is opgelegd.

Stelling van Kautsky
De leden van de intelligentsia zijn geroepen om de arbeiders te onderrichten en te leiden, omdat alleen zij de socialistische waarheden kunnen doorgronden. 'Het moderne socialistisch bewustzijn kan alleen op grond van diep wetenschappelijk inzicht ontstaan. [...] Dit bewustzijn kan in de klassenstrijd van het proletariaat alleen van buitenaf worden ingebracht. Kautsky [Jacobus Adrianus Antonius (Jacques) van Doorn 1925-2008] [Duits Socialisme]
16-05-2022, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem: Goed zo! Boeven moeten gepakt worden. Ik kan niet wachten op nog meer surveillance.
Alleen wie besurveilleert het surveillance team, en hoe goed gebeurt dat?

Dit vind ik het meest genuanceerde antwoord op deze site.
16-05-2022, 15:50 door Anoniem
Door Anoniem: Die complotters en wappies toch... Weer gelijk gekregen.

Goh, if it fits your narrative. Doe maar niet alsof dit iets van kort geleden is.
16-05-2022, 16:00 door Anoniem
Door waterlelie: De leden van de intelligentsia zijn geroepen om de arbeiders te onderrichten en te leiden, omdat alleen zij de socialistische waarheden kunnen doorgronden.

Na de Eerste Wereldoorlog werd Kautsky een uitgesproken criticus van het Sovjet-communisme en het later opkomende nationaal socialisme in Duitsland, wat Stalin en Hitler hem niet in dank afnamen. In oktober 1938 overleed Kautsky op 84 jarige leeftijd in ballingschap te Amsterdam. Mocht Kautsky het begin van de Duitse bezetting nog wél hebben geleefd, dan zouden de nazi's hem zo goed als zeker hebben gefusilleerd.

Waar ik gemengde gevoelens bij heb, dat zijn groeiende mogelijkheden van het hedendaags alt-rechts in de media, om de bevolking met mis- en desinformatie te manipuleren. Mocht Baudet en zijn kliek ooit de macht in Nederland weten te grijpen, dan zullen zij maar wat graag van de bestaande surveillance faciliteiten gebruik maken, om de bevolking te controleren en gewapenderhand onder de duim te houden. Daarom heb ik het niet zo op met extremisten.
16-05-2022, 16:22 door Anoniem
Door Anoniem: Alleen wie besurveilleert het surveillance team, en hoe goed gebeurt dat?

Quis custodiet ipsos custodes?

____ Juvenalis


Dat is al een heel oud probleem, waar de mensheid nog steeds geen perfecte oplossing voor heeft gevonden.
16-05-2022, 16:30 door _R0N_
Door Anoniem: Die complotters en wappies toch... Weer gelijk gekregen.

Er was helemaal geen complot, niet proberen elke keer complotdenkers in ene positief daglicht te stellen, het enige complot in deze is dat je denkt dat alle complotdenkers gelijk hebben.
16-05-2022, 18:06 door Anoniem
Kenners moeten toch weten dat een eigenschap van dictators is het spioneren van burgers.
16-05-2022, 18:54 door Anoniem
Men ziet maar weer: ondanks alle zogenaamde inspraak die we hadden, en alle toezeggingen die gedaan zijn...., doen de heren gewoon waar ze zelf zin in hebben en trekken ze zich geen barst aan wat de bevolking wil.

Met dank aan die partijen die het woordje "Vrijheid" en "Democratie" in hun partij-vaandel zeggen te dragen. We worden gewoon belogen en bedrogen!
16-05-2022, 18:56 door Anoniem
Door Anoniem: Goed zo! Boeven moeten gepakt worden. Ik kan niet wachten op nog meer surveillance.
Alleen wie besurveilleert het surveillance team, en hoe goed gebeurt dat?
U lanceert hier een stelling zonder enig bewijs. Waar zijn die boeven dan? Wie dan? En waarom wordt IEDEREEN nu in de gaten gehouden alsof IEDEREEN een boef is??
16-05-2022, 19:11 door Anoniem
Voor security vertrouw ik wel op de Amerikanen.

Die liggen nog steeds in een deuk van het lachen van die blooper laatst.
16-05-2022, 19:32 door Anoniem
Door Anoniem: Voor security vertrouw ik wel op de Amerikanen.

Die liggen nog steeds in een deuk van het lachen van die blooper laatst.

Verklaar u nader.
16-05-2022, 19:56 door waterlelie - Bijgewerkt: 16-05-2022, 20:07
Door Anoniem:
Door waterlelie: De leden van de intelligentsia zijn geroepen om de arbeiders te onderrichten en te leiden, omdat alleen zij de socialistische waarheden kunnen doorgronden.

Na de Eerste Wereldoorlog werd Kautsky een uitgesproken criticus van het Sovjet-communisme en het later opkomende nationaal socialisme in Duitsland, wat Stalin en Hitler hem niet in dank afnamen. In oktober 1938 overleed Kautsky op 84 jarige leeftijd in ballingschap te Amsterdam. Mocht Kautsky het begin van de Duitse bezetting nog wél hebben geleefd, dan zouden de nazi's hem zo goed als zeker hebben gefusilleerd.

Waar ik gemengde gevoelens bij heb, dat zijn groeiende mogelijkheden van het hedendaags alt-rechts in de media, om de bevolking met mis- en desinformatie te manipuleren. Mocht Baudet en zijn kliek ooit de macht in Nederland weten te grijpen, dan zullen zij maar wat graag van de bestaande surveillance faciliteiten gebruik maken, om de bevolking te controleren en gewapenderhand onder de duim te houden. Daarom heb ik het niet zo op met extremisten.

U focust op de verkeerde, wat u als rechts definieert heeft nog nooit macht in Nederland gehad, laat staan, dat ze er in slagen de bevolking met desinformatie te manipuleren, dat laatste is toch echt wel de core-business van de linkse kerk, hoofdzakelijk door middel van infiltratie, agitatie en propaganda. En tenzij u van mening bent, dat het NS geen socialisme zou zijn, lees dan het laatste boek van Jacobus Adrianus Antonius (Jacques) van Doorn 1925-2008] [Duits Socialisme].

Baudet hoeft u niet eens hier noemen, die stelt echt niks voor, en is nu vooral bezig met politiek overleven, door complottheorieën als reddingsboei te omarmen. En tenslotte, het zijn alleen mensen die zich door dogmatische levensbeschouwelijke of wereldbeschouwelijke leer of religie laten lijden, die een gevaar voor de democratie kunnen vormen.
16-05-2022, 21:22 door Anoniem
Hier helpen alleen tools, die een heleboel valse ruis genereren om de data retentie meesters in verwarring te brengen. Extensies, die werkten als info-o-lator kunnen echter snel onderscheiden worden van reële data-info of worden direct verwijderd als niet in overeenstemming met de gebruiksvoorwaarden van de browser of in geval van een overheid als illegaal.

'Het Beest niet voeren is dus de beste optie". Laat het Beest verhongeren bij zijn data-honger.

Iemand nog andere werkzame ideeën voor als het sleepnet echt valt? VPN etc. helpen dan ook niet meer. Zou er nog enige oppositie worden getolereerd? Einde Internet, zoals het eens was? Worden we de digitale onderworpenen der aarde.

#observator
17-05-2022, 01:32 door Anoniem
Door waterlelie:(..) het zijn alleen mensen die zich door dogmatische levensbeschouwelijke of wereldbeschouwelijke leer of religie laten lijden, die een gevaar voor de democratie kunnen vormen.
Onhoudbare stelling.
1/ Ook mensen die niet dogmatisch zijn kunnen een gevaar voor de democratie vormen.
Kijk maar even naar de huidige situatie in Nederland waar een groot deel van de (niet levensbeschouwelijk of religieus dogmatisch ingestelde) bevolking niet in de gaten heeft dat de democratie wordt bedreigd door informatie-censurerende maatregelen van de EU.
Een democratie kan ook teloor gaan door laksheid, desinteresse, meegaan met de stroom/ conformisme en andere eigenschappen die het ontstaan van een totalitaire samenleving bevorderen.
2/ Aan een politieke leer ligt ook een (dogmatische) wereldbeschouwing ten grondslag. Zo lijkt de zgn "ideologievrije" visie van Rutte niet dogmatisch te zijn, terwijl ze in feite hardcore neo-liberaal is.

Dogma's zijn alleen het meest zichtbaar.
17-05-2022, 08:13 door Bitje-scheef
Door Anoniem: Die complotters en wappies toch... Weer gelijk gekregen.

Nee, dat is te zwart-wit.
17-05-2022, 08:13 door Anoniem
Biedt dit alleen passieve onderschepping (snijding) of kan er ook actief op de datastroom ingehaakt worden (mitm)
17-05-2022, 08:17 door Bitje-scheef
Grote gebeurtenis - Mensen schreeuwen moord en brand, want de overheid had dit immers moeten voorkomen. Hoe had dit kunnen gebeuren.

Zonnetje schijnt - Hoe had de overheid dit in kunnen stellen, grove schending van ons burgerschap en privacy.


Hmmmmm..... wat wordt het ?
17-05-2022, 10:38 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Die complotters en wappies toch... Weer gelijk gekregen.

Nee, dat is te zwart-wit.
Deze mensen riepen dat dit speelde, zijn zwart gemaakt door de meeste "respectabele" ITers, krijgen nu gelijk en dan is het opeens zwart-wit?
Waarom is niemand verbaasd? De signalen waren er al een tijdje maar werden niet uitgesproken, behalve door wappies natuurlijk.
17-05-2022, 10:42 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Die complotters en wappies toch... Weer gelijk gekregen.

Er was helemaal geen complot, niet proberen elke keer complotdenkers in ene positief daglicht te stellen, het enige complot in deze is dat je denkt dat alle complotdenkers gelijk hebben.

Niet alle complottheorieën zijn waar maar veel zijn ook niet onwaar.
Mark my words, CO2 taks, lockdowns in de herfst, QR code terug, Wetgeving Corona permanent, vleesconsumptie limiet.
Weg met ons!
17-05-2022, 10:57 door Anoniem
Dit toont aan dat het delen van vertrouwelijke data via internet het risico heeft dat deze uitlekt naar derden.

Vele organisaties (waaronder universiteiten) passen sterke encryptie toe om dit te voorkomen, zie bijvoorbeeld

https://www.ru.nl/ict/algemeen/informatie-beveiligen/informatiebeveiliging/bestanden-versleutelen/7zip-aes/

Daarbij worden deze sterk beveiligde bestanden ook gedeeld op offline media (bijv. MicroSD), zie bijvoorbeeld artikel 3.9 in

https://docplayer.nl/2024894-Surfdrive-service-level-specificatie.html

Door vertrouwelijke data tussen partijen te delen via de reguliere post op offline media kan voorkomen worden dat onbevoegde derden toegang hebben tot de (meta)data.
17-05-2022, 12:36 door Anoniem
Door gradje71:
Door Anoniem: Dit zat er natuurlijk aan te komen. De Amerikanen zijn er groot mee geworden.

Mijn vraag: in welke mate biedt een VPN privacy in combinatie met kabelinterceptie?

Dat hangt ervan af of een VPN zijn data logt en dat weet je dus niet... Er zijn er verschillende die in het verleden tegen de lamp zijn gelopen. TOR lijkt mij dan nog steeds het beste, alhoewel ik ook een VPN gebruik (maar ik zeg niet welke).

Over privacy gesproken, die auto die de kentekens controleert rijdt nu weer voorbij. Die elektrische auto van de nep politie.

TOR is geen garantie voor anonimiteit. Gegevens kunnen weer herleidbaar worden gemaakt.
17-05-2022, 15:29 door Anoniem
Door waterlelie: Baudet hoeft u niet eens hier noemen, die stelt echt niks voor, en is nu vooral bezig met politiek overleven, door complottheorieën als reddingsboei te omarmen.
De kracht van (de partij van) Baudet zit hem niet zozeer in wat hij verkondigt, maar dat hij (net als Wilders) de enige plek is waar de onvrede van grote groepen in de samenleving naartoe kan. En die onvrede wordt groter en raakt steeds meer mensen.
Op Baudet (en Wilders) stem je als je niet meer weet op wie je anders moet stemmen.
Dat is de waarde van deze twee partijen, zij onttrekken stemmen aan de overige partijen.
17-05-2022, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben nog een kind en speel nog
op straat,bah die volwassen mannen wereld,
moet ik daar straks ook aan deelnemen?

Eenmaal volwassen geworden, kom je er snel achter dat veel volwassenen zich kinderachtig gedragen.

Ergens hierboven riep iemand iets over te zwart/wit. Wel...

Eenmaal volwassen geworden kom je er inderdaad snel achter dat veel volwassenen zich kinderachtig gedragen, echter, ondanks dat het misschien niet zo lijkt, geldt dat niet voor de meeste volwassenen. Het is dan ook niet proportioneel om alle volwassenen dan maar als potentiële verdachte te zien En let op, met een beetje mazzel wordt nu het non-argument "maar ik heb niks te verbergen" weer geopperd. *zucht*
17-05-2022, 19:10 door Anoniem
Door Anoniem: Het is dan ook niet proportioneel om alle volwassenen dan maar als potentiële verdachte te zien

Het begrip 'veel' impliceert gelukkig niet de meeste. Laten we het daarom houden op een luidruchtige minderheid. :-)

En let op, met een beetje mazzel wordt nu het non-argument "maar ik heb niks te verbergen" weer geopperd. *zucht*

Bruce Schneier, sprak zich hiertegen uit, verwijzend naar de uitspraak van Kardinaal Richelieu: "Als men mij zes regels zou geven, geschreven door de hand van de eerlijkste man, zou ik er iets in vinden om hem te laten ophangen." Hou iemand lang genoeg in de gaten, en je vindt wel iets om deze of gene om te arresteren -- of gewoon te chanteren.

Schneier stelt dat de werkelijke keuze gaat tussen "vrijheid versus controle" in plaats van "veiligheid versus privacy".

https://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_to_hide_argument#Criticism
17-05-2022, 19:34 door Anoniem
Vooral het toezicht vooraf moet het ontgelden in de wetswijziging die het kabinet voorstelt. Dat idee staat haaks op het advies dat hoogleraar bestuurskunde Heinrich Winter van de Rijksuniversiteit Groningen op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken opstelde, samen met twee andere hoogleraren. [...]
Winter pleit ervoor om [de] TIB te versterken en er zelfs een rechterlijke instantie van te maken. "Daardoor wordt ze onafhankelijker. Dit wordt dan een rechtscollege bestaande uit rechters met een specifieke expertise, vertrouwd met de praktijk van inlichtingendiensten."

https://dvhn.nl/groningen/Nieuwe-sleepwet-Spion-mag-straks-toch-in-jouw-computer-27694270.html

Bovend' Eert, P. P. T., Lawson, R., & Winter, H. (2022). Naar een duurzaam en effectief stelsel van toezicht op de in- lichtingen- en veiligheidsdiensten. Tweede Kamer der Staten-Generaal. Published: 24-Feb-2022

https://research.rug.nl/en/publications/naar-een-duurzaam-en-effectief-stelsel-van-toezicht-op-de-in-lich
17-05-2022, 22:12 door Anoniem
Dat het nog zo verschrikkelijk actueel kan zijn, de Grot van Plato.
18-05-2022, 18:10 door Anoniem
Door Anoniem: Dat het nog zo verschrikkelijk actueel kan zijn, de Grot van Plato.
Graag een toelichting op deze wel erg cryptische uitspraak (klinkt namelijk wel interessant).
18-05-2022, 18:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat het nog zo verschrikkelijk actueel kan zijn, de Grot van Plato.
Graag een toelichting op deze wel erg cryptische uitspraak (klinkt namelijk wel interessant).

Het gaat over de allegorie dat je de wereld niet kunt begrijpen door alleen de schaduw te bestuderen.

De context hier: meta-data opslaan & bestuderen is vrij zinloos.
19-05-2022, 11:38 door Anoniem
Door Anoniem: De context hier: meta-data opslaan & bestuderen is vrij zinloos.

Dan heb je er weinig van begrepen. Metadata bevat informatie over wie met wie communiceerde, wanneer die contacten tot stand kwamen, vanaf welke locaties en hoe lang die contacten duurden. De inzichten in het menselijk gedrag en de geldstroom die daaraan kunnen worden ontleend, kunnen voor de betrokkenen vérgaande gevolgen hebben.

"We kill people based on metadata."

https://en.wikiquote.org/wiki/Michael_Hayden_(general)
02-06-2022, 16:43 door Anoniem
Door gradje71: Ach ja, waar een crisis niet allemaal goed voor is. De mensen werden er gewoon voor klaargestoomd. Maak ze bang en ze kunnen alles met je doen.

Maar je ziet wel dat ZE overal schijt aan hebben. Ze moeten en zullen alles van jou en mij willen weten. ALLES ! Je ziet het gewoon gebeuren, deze kakistokcratie.

Welkom in de DDR.

ZE doen dit dus al vele jaren, ook toen ARPA-net nog moest gaan uitgroeien tot Internet.
En dan denk ik bij mezelf...op welk punt precies heb ik daar nu last van ervaren? Geen idee...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.