Ruim de helft van de Nederlanders denkt meteen te weten wanneer iemand ze probeert op te lichten via e-mail, internet of telefoon. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna veertienhonderd Nederlanders dat in opdracht van ABN Amro werd uitgevoerd. Verder stelt de helft van de deelnemers aan het onderzoek dat phishing, helpdeskfraude en andere vormen van online oplichting alleen goedgelovige mensen of mensen met weinig digitale kennis overkomen.
Van de deelnemers was 37 procent niet bekend met het fenomeen helpdeskfraude, terwijl veertien procent niet kan uitleggen wat phishing inhoudt. De totale schade door verschillende vormen van fraude in het betalingsverkeer bedroeg vorig jaar 62,5 miljoen euro, tegenover 50 miljoen euro een jaar eerder. Het grootste deel daarvan werd veroorzaakt door bankhelpdeskfraude (47,6 miljoen euro).
Om zich tegen cybercrime te beschermen zegt drie van de vier deelnemers dat ze hun telefoon en computer up-to-date houden. Verder zegt twee derde van de deelnemers gebruik te maken van een tweestapsverificatie. Bij jongeren tot 30 jaar ligt dit percentage op 77 procent.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.