De Britse mededingsautoriteit CMA heeft een onderzoek aangekondigd naar de macht die Apple en Google op de mobiele browsermarkt hebben. Volgens de Competition and Markets Authority (CMA) hebben de twee Amerikaanse techbedrijven "alle kaarten in handen" en zijn er interventies nodig om innovatie en concurrentie een eerlijke kans te geven.
De CMA stelt op basis van eigen onderzoek (pdf) dat Apple en Google een duopolie op mobiele ecosystemen hebben, waardoor ze deze markten in een wurggreep houden. 97 procent van al het mobiele webverkeer dat vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk plaatsvond ging via een browser-engine van Apple of Google. Apple verplicht alle browserleveranciers op iOS om de eigen WebKit-engine te gebruiken. Daardoor kunnen concurrenten zich niet onderscheiden en heeft Apple weinig prikkels om in de browser-engine te investeren, aldus de CMA.
Verder beperkt deze maatregel ook de mogelijkheid van webapps, waardoor eindgebruikers en bedrijven niet volledig van deze innovatieve technologie gebruik kunnen maken, aldus de Britse toezichthouder. Vaak is Google Chrome of Apple Safari vaak standaard op smartphones en tablets geïnstalleerd, waardoor ze een voordeel ten opzichte van concurrerende browsers hebben, zo laat de mededingsautoriteit verder weten.
De CMA waarschuwt dat zonder tussenkomst beide Amerikaanse techbedrijven waarschijnlijk hun grip over de sector zullen behouden en waarschijnlijk versterken, waardoor concurrentie en innovatie verder worden beperkt. De mededingsautoriteit is daarom van plan een marktonderzoek naar het duopolie van Apple en Google op de browsermarkt uit te voeren. In het vandaag gepresenteerde rapport worden ook al verschillende oplossingen genoemd, zoals het verplichten van Apple om andere browser-engines toe te laten en het eenvoudiger maken voor gebruikers om de standaard geïnstalleerde browser te vervangen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.