image

Overheid en autofabrikanten delen data voor nieuw waarschuwingssysteem

maandag 4 juli 2022, 14:17 door Redactie, 7 reacties

Een nieuw systeem dat werkt via apps en navigatieapparatuur in onder andere auto's van Hyundai en Kia zal automobilisten voortaan gaan waarschuwen voor aankomende hulpdiensten, spookrijders en onveilige verkeerssituaties. Nederland is het eerste Europese land waar van Safety Priority Services gebruik wordt gemaakt.

Safety Priority Services moet het mogelijk maken weggebruikers op alle wegen in Nederland te informeren en te waarschuwen, waaronder ook op provinciale en lokale wegen. Met hulp van overheidsdata wordt onder meer gewaarschuwd voor filestaarten, geldende maximale snelheden, wegwerkzaamheden en naderende nood- en hulpdiensten.

De waarschuwingen worden gegeven via het dashboard van de auto of een navigatiedienst. Bij de lancering van de dienst zijn ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom betrokken. Gebruikers en eigenaren van deze apparatuur, apps en auto's ontvangen straks waarschuwen als een voertuig met zwaailicht en sirene nadert. De melding vertelt welk voertuig eraan komt en van welke kant. Eerst geldt dit alleen voor ambulances, later dit jaar ook voor andere voertuigen.

Voor het tonen van de waarschuwen zullen de zes genoemde bedrijven hun eigen data combineren met die van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). De data van de bedrijven zelf zorgt dat systemen weten waar bijvoorbeeld langzaam rijdend verkeer is of waar weginspecteurs staan. De data van het NDW is voor iedereen toegankelijk, hierin staat informatie over ge- en verboden.

"Veilig rijgedrag staat voorop bij het uitbreiden van de informatie in de navigatiediensten en dashboards. Dat betekent dat bestuurders -net als nu het geval is- hun handen zoveel mogelijk aan het stuur kunnen houden. Als er gegevensinvoer van de bestuurder nodig is, gebeurt dat bij voorkeur via spraak en voor de rit. Er worden geen persoonlijke gegevens uitgewisseld tussen bedrijven en overheden, alleen geaggregeerde en geanonimiseerde data", zo staat op de website van Safety Priority Services uitgelegd.

Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt dat de privacy van bestuurders is gewaarborgd. "De zes partijen vragen aan hun gebruikers of de informatie mag worden gedeeld ten behoeve van de verkeersveiligheid. Als de gebruiker akkoord is, wordt deze data volledig geanonimiseerd en via een beveiligde verbinding met de andere partijen gedeeld."

De bedrijven en overheid willen met Safety Priority Services voorsorteren op Europese wet- en regelgeving die in 2025 van kracht wordt en ervoor zorgt dat een aantal van deze diensten en informatie verplicht is.

Reacties (7)
04-07-2022, 14:29 door Anoniem
Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt dat de privacy van bestuurders is gewaarborgd.
Als het ministerie het garandeert, dan zal het dus wel niet zo zijn. De overheid heeft het nou eenmaal niet met privacy.
Jammer, het initiatief klinkt zo op het eerste gezicht niet verkeerd. Maar privacy is mij meer waard. Laat dus maar.
04-07-2022, 14:43 door Anoniem
Totdat het ineens heel handig wordt om “criminelen” te lokaliseren.
04-07-2022, 15:06 door majortom
Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt dat de privacy van bestuurders is gewaarborgd. "De zes partijen vragen aan hun gebruikers of de informatie mag worden gedeeld ten behoeve van de verkeersveiligheid. Als de gebruiker akkoord is, wordt deze data volledig geanonimiseerd en via een beveiligde verbinding met de andere partijen gedeeld."

De bedrijven en overheid willen met Safety Priority Services voorsorteren op Europese wet- en regelgeving die in 2025 van kracht wordt en ervoor zorgt dat een aantal van deze diensten en informatie verplicht is.
Dus nu nog vrijwillig je data delen, vanaf 2025 verplicht. Die schat aan data zal ook wel weer voor andere doeleinden (rekeningrijden?) gebruikt gaan worden.
04-07-2022, 20:13 door Anoniem
Het valt me nog mee dat ze toestemming vragen. Dan weet ik in ieder geval waar ik "Nee" moet antwoorden :-)
04-07-2022, 23:47 door Anoniem
Slim hoor,

"persoonlijke gegevens".

Wat zijn dat?

In ieder geval iets anders dan persoonsgegevens.

En "geanonimiseerde data".

Goed voor het vertrouwen in de overheid.
05-07-2022, 09:38 door Anoniem
Door Anoniem: Totdat het ineens heel handig wordt om “criminelen” te lokaliseren.
Heel goed toch? Als dat kan mogen ze het meteen invoeren!
Het valt me nog mee dat ze toestemming vragen. Dan weet ik in ieder geval waar ik "Nee" moet antwoorden :-)
Ja tuurlijk. De prototype dwarsligger van security.nl. Wil niet meedoen met wat de overheid ook doet (behalve profiteren van wat de overheid voor hem aanlegt). Maar hij levert wel gewoon zijn data aan het commerciele systeem google traffic natuurlijk. Of TomTom.
05-07-2022, 10:39 door majortom
Door Anoniem:
Het valt me nog mee dat ze toestemming vragen. Dan weet ik in ieder geval waar ik "Nee" moet antwoorden :-)
Ja tuurlijk. De prototype dwarsligger van security.nl. Wil niet meedoen met wat de overheid ook doet (behalve profiteren van wat de overheid voor hem aanlegt). Maar hij levert wel gewoon zijn data aan het commerciele systeem google traffic natuurlijk. Of TomTom.
Nee, het gaat om het ongebreidelde datagraaien dat de overheid doet. Met redenen die veelal nogal dubieus zijn. Met beperkt gebruik nu om de data te kunnen graaien, maar waarbij dit gebruik binnen een paar jaar heel geleidelijk wordt uitgebreid onder het motto "we hebben die data toch al" (function creep). Met apps die data delen met commerciele partijen als Google/Apple en waarbij alleen platforms van deze fabrikanten worden onbdersteund. Met geanonimiseerde data die veelal niet echt anoniem is. In systemen die in veel gevallen niet met privacy en security in het achterhoofd zijn ontworpen.

En ik vermoed dat dit prototype "dwarsligger" in de meeste gevallen ook zelf bewust bezig is met wat er wordt gedeeld met wie etc. Dat deze dus data deelt met TomTom/Google traffic lijkt me meer iets over jou zeggen dan over deze zogenoemde dwarsligger. Overigens vind ik een track & trace door de overheid ook vele malen gevaarlijker dan door een techreus (waar het ook al zeer onwenselijk is): de machtsverhouding tussen overheid en burger is van een heel andere orde dan die tussen techreus en burger.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.