Een omvangrijke telecomstoring waar heel Canada afgelopen vrijdag door werd getroffen was het gevolg van een onderhoudsupdate waardoor sommige routers niet meer werkten wat voor systeemfalen in het netwerk zorgde, aldus Tony Staffieri, ceo van Rogers Communications, de grootste telecomaanbieder in Canada.
Door de storing hadden Canadezen geen toegang tot internet en werkte mobiele en vaste telefoonnetwerken niet meer. Zo was het in bepaalde delen van het land niet mogelijk om hulpdiensten te bellen. Ook ziekenhuizen, politiediensten en banken werden door de telecomstoring getroffen. Kleine bedrijven konden geen pintransacties en contactloze betalingen meer verwerken. Verder werkte de mobiele app voor inkomende reizigers van de Canadese douane niet meer en kregen ook geldautomaten met problemen te maken.
De Canadese overheid heeft telecomproviders in het land nu opgeroepen om meteen maatregelen te nemen om de veerkrachtigheid van hun netwerken te versterken. Zo moeten de bedrijven binnen zestig dagen met een plan komen om toekomstige storingen voor klanten te verhelpen. Telecomaanbieders moeten bij dergelijke storingen in ieder geval elkaar helpen en ervoor zorgen dat noodnummers voor burgers bereikbaar blijven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.