image

Bunq hoeft slachtoffer van telefoonoplichting niet te vergoeden

dinsdag 12 juli 2022, 15:02 door Redactie, 13 reacties

Bunq hoeft een klant die het slachtoffer werd van telefoonoplichting niet te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De klant werd eind december gebeld een kreeg daarbij een Engelstalig bandje te horen dat van het "ministerie van Justitie" zou zijn en stelde dat er verdachte activiteit met het haar Burgerservicenummer (BSN) was ontdekt.

Door op het geboden keuzemenu in te gaan kwam de klant in contact met een telefoonoplichter. Die wist haar zover te krijgen dat ze remote beheersoftware Anydesk installeerde, waarmee de oplichter toegang kreeg tot haar computer. Ook installeerde ze software van cryptoplatform Coinbase en maakte op verzoek van de oplichter geld over naar een andere betaalrekening bij Bunq. Het ging om een bedrag van meer dan 1200 euro.

Dezelfde dag meldde de klant de fraude bij Bunq en deed aangifte bij de politie. Volgens de vrouw had Bunq eerder moeten ingrijpen om het bedrag veilig te stellen. Een medewerker van de bank vertelde haar dat er die dag meerdere transacties naar de betreffende betaalrekening hebben plaatsgevonden. Ze vindt dan ook dat de bank haar onvoldoende heeft beschermd tegen dergelijke fraude. Daar komt volgens de klant bij dat het voor fraudeurs eenvoudig is om een rekening bij Bunq te openen.

Ook klaagde de klant over de manier waarop de bank met haar fraudemelding omging. Volgens de vrouw hebben medewerkers van de bank haar meerdere malen gerustgesteld en haar daarmee de hoop gegeven dat het bedrag aan haar zou worden terugbetaald. Aangezien dat niet gebeurde eiste ze dat de bank de geleden schade zou vergoeden.

Volgens het Kifid heeft de bank de door de vrouw verrichtte transacties gewoon uitgevoerd zoals het moet doen. "De op de bank rustende zorgplicht strekt niet zo ver dat zij gehouden is om in het algemeen betalingstransacties te monitoren. De bank is ook niet verplicht om onderzoek te doen naar de begunstigde van een betaling", aldus het Kifid. De bank wist daarbij niet dat er ongebruikelijk betalingsverkeer naar de rekening van de oplichter plaatsvond.

Bunq stelt verder dat het niet eenvoudig voor oplichters is om een rekening te openen. Aangezien de klant hier verder geen bewijs voor aanleverde besloot het Kifid hier niet verder op in te gaan. Wat betreft de verwachting die is ontstaan dat het bedrag aan haar zou worden terugbetaald noemt het klachteninstituut dit betreurenswaardig. "Van enige toezegging van de bank tot terugbetaling van het bedrag is echter geen sprake, zodat ook dat geen is om de bank te verplichten het bedrag aan de consument te vergoeden." Het Kifid stelt dan ook dat Bunq de zorgplicht niet heeft geschonden, waardoor de vordering van de klant wordt afgewezen (pdf).

Reacties (13)
12-07-2022, 15:52 door Anoniem
Hoe kan je hier nou nog in trappen, engelstalig, met daarna ongetwijfeld een of andere Indier aan de lijn die je verzoekt geld over te maken...

Niemand verdient het om gescamd te worden, maar een beetje je hersens gebruiken is ook geen dom idee...
12-07-2022, 16:10 door Anoniem
Win95 is niet alleen een OS.
12-07-2022, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe kan je hier nou nog in trappen, engelstalig, met daarna ongetwijfeld een of andere Indier aan de lijn die je verzoekt geld over te maken...

Niemand verdient het om gescamd te worden, maar een beetje je hersens gebruiken is ook geen dom idee...
Onderzoek voor psychologen natuurlijk, maar er zijn helaas mensen (zelf ken ik er ook 1 van) die werkelijk alles geloven, zelfs als het aantoonbaar onjuist is. Enig kritisch nadenken wordt niet toegepast. Het gevolg laat zich dan ook raden...
12-07-2022, 16:23 door Anoniem
Door Anoniem: Win95 is niet alleen een OS.
En waar slaat dat getrol op?
12-07-2022, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe kan je hier nou nog in trappen, engelstalig, met daarna ongetwijfeld een of andere Indier aan de lijn die je verzoekt geld over te maken...

Niemand verdient het om gescamd te worden, maar een beetje je hersens gebruiken is ook geen dom idee...

Een vriendin van mij is hier ingetrapt. Ze woont sinds een aantal jaar in NL en vanwege haar baan spreekt ze hier eigenlijk vrijwel alleen maar Engels (kan overigens wel gewoon NL). Ik snapte ook echt niet hoe ze zich had kunnen laten oplichten. Een ding wat ze zei is dat ze zo gewend is dat iedereen haar in het Engels aanspreekt dat ze er niet eens bij stilgestaan heeft dat het in dit geval misschien niet normaal zou zijn. Daarnaast zei ze dat omdat zo'n beetje alles hier digitaal gaat ze het ook niet vreemd vond dat in dit geval ze eea via de computer moest gebeuren. Toen ik haar computer onderzocht op sporen zag ik dat ze ook wel degelijk op Google had opgezocht of dat het telefoonnummer wat haar belde wel echt van de rechtbank Rotterdam was, en dit was het geval. Zij wist niet dat elk telefoonnummer gespoofd kan worden.
Verder zijn deze mensen die de oplichting doen extreem ervaren hierin. Het is hun werk, hun expertise. Ze doen precies alles wat ze moeten doen om je zo ver te brengen dat ze uiteindelijk het geld van je kunnen stelen, het zit echt heel gehaaid in elkaar. Ik heb een poosje de cryptowallet gevolgd waar het geld uiteindelijk in terecht kwam. Hier is in 6 dagen tijd meer dan 40,000 dollar aan crypto in beland. Dit moet je ongeveer wel een idee geven dat, hoe dom het ook lijkt, er echt heel veel mensen zijn die hier uiteindelijk intrappen.
Wat mij voornamelijk stoort hieraan is de medewerking van de verschillende bedrijven. Telefoonbedrijf staat toe dat nummers gespoofed worden, Anydesk staat toe dat ze verbinding maken met de naam 'Rechtbank Rotterdam', Coindesk staat toe dat er in hoog tempo 3x een bedrag, via iDeal, overgemaakt wordt en direct doorgesluisd wordt naar een net nieuwe wallet, terwijl het al heel lang bekend is dat dit een teken is van fraude. Exchange waar uiteindelijk het geld terecht komt zegt 'tsja, zo werkt cypto nou eenmaal, nee, we kunnen het niet terugsturen'.
Ga je hier maar eens tegen verdedigen als normale burger die toevallig een stressvolle tijd meemaakt en niet op z'n aller scherpst is.
13-07-2022, 09:04 door majortom - Bijgewerkt: 13-07-2022, 09:06
Bunq stelt verder dat het niet eenvoudig voor oplichters is om een rekening te openen. Aangezien de klant hier verder geen bewijs voor aanleverde besloot het Kifid hier niet verder op in te gaan.
De vrouw heeft toch echt wel een punt dat het relatief eenvoudig is om een rekening te openen (dat is juist een van de business cases van Bunq). Enkel, via de app, een foto van een ID bewijs met de smarphone maken volstaat om te bewijzen dat je het echt bent; lijkt me niet een heel fraudebestendig mechanisme.
13-07-2022, 09:36 door _Martin_
Door Anoniem: Wat mij voornamelijk stoort hieraan is de medewerking van de verschillende bedrijven. Telefoonbedrijf staat toe dat nummers gespoofed worden,
Het kunnen weergeven van een ander telefoonnummer is gewoon een functionaliteit. Als je als medewerker van een bedrijf met je mobiele telefoon belt, wil je niet altijd dat 06-nummer in beeld hebben, maar het algemene bedrijfsnummer.
Anydesk staat toe dat ze verbinding maken met de naam 'Rechtbank Rotterdam',
Begrijp je punt, maar hoe zie je het voor je om wereldwijd elke woordcombinatie te analyseren en de onwenselijke combinaties eruit te filteren? Wil je elk bedrijf/elke instantie zich laten aanmelden bij AnyDesk om op die manier hun naam veilig te stellen? Wat doe je bij de echte "Rechtbank Rotterdam"?
13-07-2022, 09:41 door waterlelie
Allemaal onzin, dit is een nieuwe vorm van oplichting, ditmaal niet de verzekeringmaatschappijen, maar de Bank.
13-07-2022, 10:03 door waterlelie
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe kan je hier nou nog in trappen, engelstalig, met daarna ongetwijfeld een of andere Indier aan de lijn die je verzoekt geld over te maken...

Niemand verdient het om gescamd te worden, maar een beetje je hersens gebruiken is ook geen dom idee...

Een vriendin van mij is hier ingetrapt. Ze woont sinds een aantal jaar in NL en vanwege haar baan spreekt ze hier eigenlijk vrijwel alleen maar Engels (kan overigens wel gewoon NL) etc. etc.

Er is altijd wel een trol, die een vriendin of familielid beweert te hebben, die dit is overkomen..., trap er niet in lezers, het is zoals ik al schreef gewoon een nieuwe vorm van oplichting...
13-07-2022, 11:19 door Anoniem
Door waterlelie:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe kan je hier nou nog in trappen, engelstalig, met daarna ongetwijfeld een of andere Indier aan de lijn die je verzoekt geld over te maken...

Niemand verdient het om gescamd te worden, maar een beetje je hersens gebruiken is ook geen dom idee...

Een vriendin van mij is hier ingetrapt. Ze woont sinds een aantal jaar in NL en vanwege haar baan spreekt ze hier eigenlijk vrijwel alleen maar Engels (kan overigens wel gewoon NL) etc. etc.

Er is altijd wel een trol, die een vriendin of familielid beweert te hebben, die dit is overkomen..., trap er niet in lezers, het is zoals ik al schreef gewoon een nieuwe vorm van oplichting...

En bedankt he. Lijkt me vrij logisch dat het een vriendin van mij overkomt, en niet mijzelf? Denk dat de mensen die je aantreft op deze website over het algemeen hier inderdaad niet intrappen.
13-07-2022, 14:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe kan je hier nou nog in trappen, engelstalig, met daarna ongetwijfeld een of andere Indier aan de lijn die je verzoekt geld over te maken...

Niemand verdient het om gescamd te worden, maar een beetje je hersens gebruiken is ook geen dom idee...

Een vriendin van mij is hier ingetrapt. Ze woont sinds een aantal jaar in NL en vanwege haar baan spreekt ze hier eigenlijk vrijwel alleen maar Engels (kan overigens wel gewoon NL). Ik snapte ook echt niet hoe ze zich had kunnen laten oplichten. Een ding wat ze zei is dat ze zo gewend is dat iedereen haar in het Engels aanspreekt dat ze er niet eens bij stilgestaan heeft dat het in dit geval misschien niet normaal zou zijn. Daarnaast zei ze dat omdat zo'n beetje alles hier digitaal gaat ze het ook niet vreemd vond dat in dit geval ze eea via de computer moest gebeuren. Toen ik haar computer onderzocht op sporen zag ik dat ze ook wel degelijk op Google had opgezocht of dat het telefoonnummer wat haar belde wel echt van de rechtbank Rotterdam was, en dit was het geval. Zij wist niet dat elk telefoonnummer gespoofd kan worden.

Ook al is _op moment_ Engels sprekende telefoontjes een red flag voor de meeste Nederlanders , "we" moeten dat NIET enorm benadrukken als uniek kenmerk .
Net zo goed als "slecht Nederlands" in phishing emails geen geweldig kenmerk is om mensen aan te leren .

Vroeger of later stappen ook moedertaalsprekers in de business (al of niet ingehuurd) , en mensen moeten gewoon niet tussen de oren krijgen dat "goed Nederlands" of "goed geschreven brief" betekent dat het echt is , WANT "de oplichters bellen in het Engels of schrijven via google translate" .

De Engelse vriendin van jou - onhandig dat ze de trigger "waarom in het Engels als ik in Nederland zit" - maar ze zou dan , had ze in Engeland gewoond er waarschijnlijk ook ingetrapt zijn .

De alertheid moet erin zitten dat je gewoon NIET iets met je bank gaat doen omdat je "zomaar" gebeld wordt , of "iets met je computer waarvoor je dan toegang zitten geven om je te "helpen" .
13-07-2022, 17:22 door waterlelie - Bijgewerkt: 13-07-2022, 17:24
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe kan je hier nou nog in trappen, engelstalig, met daarna ongetwijfeld een of andere Indier aan de lijn die je verzoekt geld over te maken...

Niemand verdient het om gescamd te worden, maar een beetje je hersens gebruiken is ook geen dom idee...

Een vriendin van mij is hier ingetrapt. Ze woont sinds een aantal jaar in NL en vanwege haar baan spreekt ze hier eigenlijk vrijwel alleen maar Engels (kan overigens wel gewoon NL). Ik snapte ook echt niet hoe ze zich had kunnen laten oplichten. Een ding wat ze zei is dat ze zo gewend is dat iedereen haar in het Engels aanspreekt dat ze er niet eens bij stilgestaan heeft dat het in dit geval misschien niet normaal zou zijn. Daarnaast zei ze dat omdat zo'n beetje alles hier digitaal gaat ze het ook niet vreemd vond dat in dit geval ze eea via de computer moest gebeuren. Toen ik haar computer onderzocht op sporen zag ik dat ze ook wel degelijk op Google had opgezocht of dat het telefoonnummer wat haar belde wel echt van de rechtbank Rotterdam was, en dit was het geval. Zij wist niet dat elk telefoonnummer gespoofd kan worden.

Ook al is _op moment_ Engels sprekende telefoontjes een red flag voor de meeste Nederlanders , "we" moeten dat NIET enorm benadrukken als uniek kenmerk .
Net zo goed als "slecht Nederlands" in phishing emails geen geweldig kenmerk is om mensen aan te leren .

Vroeger of later stappen ook moedertaalsprekers in de business (al of niet ingehuurd) , en mensen moeten gewoon niet tussen de oren krijgen dat "goed Nederlands" of "goed geschreven brief" betekent dat het echt is , WANT "de oplichters bellen in het Engels of schrijven via google translate" .

De Engelse vriendin van jou - onhandig dat ze de trigger "waarom in het Engels als ik in Nederland zit" - maar ze zou dan , had ze in Engeland gewoond er waarschijnlijk ook ingetrapt zijn .

De alertheid moet erin zitten dat je gewoon NIET iets met je bank gaat doen omdat je "zomaar" gebeld wordt , of "iets met je computer waarvoor je dan toegang zitten geven om je te "helpen" .

Hoe weet ik nu dat deze anonieme schrijver niet dezelfde anoniem schrijver is van "Gisteren, 16:31 door Anoniem" die op de proppen kwam met zijn eigen vriendin, en nu zich voordoet als "Vandaag, 11:19 door Anoniem" en "Vandaag, 14:11 door Anoniem". Punt is dat al die anonieme reacties misschien wel door één en dezelfde persoon worden geschreven, daarbij zich voordoen als meerdere personen. Hoe statistisch toevallig is het dat iemand dit forum leest terwijl zijn vriendin dit is overkomen... Registreer je, want dat maakt je geloofwaardigheid er een stuk beter op...
14-07-2022, 09:45 door Anoniem
Door waterlelie:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe kan je hier nou nog in trappen, engelstalig, met daarna ongetwijfeld een of andere Indier aan de lijn die je verzoekt geld over te maken...

Niemand verdient het om gescamd te worden, maar een beetje je hersens gebruiken is ook geen dom idee...

Een vriendin van mij is hier ingetrapt. Ze woont sinds een aantal jaar in NL en vanwege haar baan spreekt ze hier eigenlijk vrijwel alleen maar Engels (kan overigens wel gewoon NL). Ik snapte ook echt niet hoe ze zich had kunnen laten oplichten. Een ding wat ze zei is dat ze zo gewend is dat iedereen haar in het Engels aanspreekt dat ze er niet eens bij stilgestaan heeft dat het in dit geval misschien niet normaal zou zijn. Daarnaast zei ze dat omdat zo'n beetje alles hier digitaal gaat ze het ook niet vreemd vond dat in dit geval ze eea via de computer moest gebeuren. Toen ik haar computer onderzocht op sporen zag ik dat ze ook wel degelijk op Google had opgezocht of dat het telefoonnummer wat haar belde wel echt van de rechtbank Rotterdam was, en dit was het geval. Zij wist niet dat elk telefoonnummer gespoofd kan worden.

Ook al is _op moment_ Engels sprekende telefoontjes een red flag voor de meeste Nederlanders , "we" moeten dat NIET enorm benadrukken als uniek kenmerk .
Net zo goed als "slecht Nederlands" in phishing emails geen geweldig kenmerk is om mensen aan te leren .

Vroeger of later stappen ook moedertaalsprekers in de business (al of niet ingehuurd) , en mensen moeten gewoon niet tussen de oren krijgen dat "goed Nederlands" of "goed geschreven brief" betekent dat het echt is , WANT "de oplichters bellen in het Engels of schrijven via google translate" .

De Engelse vriendin van jou - onhandig dat ze de trigger "waarom in het Engels als ik in Nederland zit" - maar ze zou dan , had ze in Engeland gewoond er waarschijnlijk ook ingetrapt zijn .

De alertheid moet erin zitten dat je gewoon NIET iets met je bank gaat doen omdat je "zomaar" gebeld wordt , of "iets met je computer waarvoor je dan toegang zitten geven om je te "helpen" .

Hoe weet ik nu dat deze anonieme schrijver niet dezelfde anoniem schrijver is van "Gisteren, 16:31 door Anoniem" die op de proppen kwam met zijn eigen vriendin, en nu zich voordoet als "Vandaag, 11:19 door Anoniem" en "Vandaag, 14:11 door Anoniem". Punt is dat al die anonieme reacties misschien wel door één en dezelfde persoon worden geschreven, daarbij zich voordoen als meerdere personen. Hoe statistisch toevallig is het dat iemand dit forum leest terwijl zijn vriendin dit is overkomen... Registreer je, want dat maakt je geloofwaardigheid er een stuk beter op...

En wat weerhoud iemand om meerdere accounts te registreren en dan alsnog zo te reageren? Aantal hier zitten op zo'n paranoïde niveau dat het volgens mij voor die lui beter is om gewoon niet meer deel te nemen aan online discussies.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.