image

Hackerkamp May Contain Hackers van start in Zeewolde

vrijdag 22 juli 2022, 10:29 door Redactie, 28 reacties

Vandaag is hackerkamp May Contain Hackers van start gegaan in Zeewolde. Vijf dagen lang zullen op het campingterrein van het Scoutinglandgoed meer dan 250 lezingen, presentaties en demonstraties over allerlei onderwerpen worden gegeven. Van hacktivisme, stalkerware, het kraken van elektronische sloten en cryptografie, tot hacking the planet, het reverse engineeren van de Albert Heijn-app en chiptune op GameBoys, het passeert allemaal de revue.

MCH2022 volgt op een reeks soortgelijke evenementen die sinds 1989 elke vier jaar worden georganiseerd. Het begon met de Galactic Hacker Party (1989), gevolgd door Hacking at the End of the Universe (HEU 1993), Hacking in Progress (1997), Hackers at Large (HAL 2001), What The Hack (2005), Hacking at Random (2009). Observe. Hack. Make. (2013) en Still Hacking Anyway (2017).

De organisatie verwacht dat tussen de 3500 en 4200 mensen MCH2022 zullen bezoeken. Voor wie het evenement niet kan bijwonen zullen bijna alle sessies op de drie hoofdpodia live worden gestreamd. Opnames zullen later via media.ccc.de beschikbaar komen.

Reacties (28)
22-07-2022, 10:47 door Anoniem
Die 3500 a 4200 is een achterhaald getal. De capaciteit is wegens omstandigheden bijgesteld naar ongeveer 3200.

Het evenement is overigens uitverkocht, maar via de pagina Ticket Exchange op de wiki worden er tickets te koop aangeboden van mensen die hun reis hebben moeten afzeggen. Voor wie nog geen ticket heeft en wel wil komen: pak je tentje uit de kast, help die mensen van dat ticket af en trakteer jezelf op een paar geweldige dagen :)
22-07-2022, 10:49 door Anoniem
ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.
22-07-2022, 10:51 door gradje71 - Bijgewerkt: 22-07-2022, 10:53
Twee maten van mij gaan er naar toe. Er is genoeg elektriciteit en het netwerk is ook goed. Dat is het belangrijkste toch? Het weer is ook goed, alleen maandag is er kans op een fikse bui.
22-07-2022, 11:55 door Anoniem
Ik kan niet komen maar heb wel een sweatshirt besteld.. Vraag me af hoe dat nu gaat.
22-07-2022, 12:02 door Anoniem
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.
:) Jij bent echt grappig, niet omdat je grappig bent maar omdat je het niet snapt!
22-07-2022, 12:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.
:) Jij bent echt grappig, niet omdat je grappig bent maar omdat je het niet snapt!


Hier ben ik wel mee eens computervredebreuk is juridische term voor hacken en dit is dus strafbaar.
Artikel 138ab van het Wetboek van Strafrecht. Maximaal 2 jaar krijgen of een boete van maximaal € 21.750.
Bij het veranderen, opslaan of overneemen zelfs 4 jaar gevangenisstraf.

Nu weet ik ook wel dat je als hacker op heterdaad betrapt wordt met doorgeladen wapen je naar een bedrijf gestuurd wordt om ethisch te leren hacken en wat geld moet inleveren.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/743450068/softwarebouwer-19-aangehouden-met-geladen-wapen-in-phishingonderzoek

Het OM dient hier veel strenger te zijn, oppakken, meewerken met uitleveringsverdragen en ja dan zit de persoon maar in het buitenland met meerdere in een cel zonder tv, spelcomputer enz. Nederland is dank zij bullitproof hosters een paradijs voor hackers dat bewijst dit event wel.
Als OM en Politie het niet kunnen vraag dan eens hulp. Een gouden kans om dit zooitje op te pakken.
22-07-2022, 12:59 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:

Hier ben ik wel mee eens computervredebreuk is juridische term voor hacken en dit is dus strafbaar.
Artikel 138ab van het Wetboek van Strafrecht. Maximaal 2 jaar krijgen of een boete van maximaal € 21.750.
Bij het veranderen, opslaan of overneemen zelfs 4 jaar gevangenisstraf.

Nu weet ik ook wel dat je als hacker op heterdaad betrapt wordt met doorgeladen wapen je naar een bedrijf gestuurd wordt om ethisch te leren hacken en wat geld moet inleveren.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/743450068/softwarebouwer-19-aangehouden-met-geladen-wapen-in-phishingonderzoek

Het OM dient hier veel strenger te zijn, oppakken, meewerken met uitleveringsverdragen en ja dan zit de persoon maar in het buitenland met meerdere in een cel zonder tv, spelcomputer enz. Nederland is dank zij bullitproof hosters een paradijs voor hackers dat bewijst dit event wel.
Als OM en Politie het niet kunnen vraag dan eens hulp. Een gouden kans om dit zooitje op te pakken.

Tip: Neem uw medicatie op tijd in.
22-07-2022, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.
:) Jij bent echt grappig, niet omdat je grappig bent maar omdat je het niet snapt!
Hier ben ik wel mee eens computervredebreuk
Jij bent nog grappiger :) :) :) Je gaat het nog proberen uit te leggen :) :) :) ROTFLMAO

Verdiep je alsjeblieft in wat een hackers conferentie is en kijk eens wat daar voor positieve security verbeteringen kunnen ontstaan/ bedacht/ uitgewisseld en uitgewerkt worden.
Laat me in ieder geval duidelijk maken dat dit geen Maffia bijeenkomst is waar bepaald wordt wie of wat het volgende target gaat worden.

Ps: Stop alsjeblieft met onzin uitkramen als je denkt er verstand van te hebben maar je het niet hebt.

Keep cool!
22-07-2022, 17:17 door Anoniem
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.
Iemand zonder kennis op dit gebied, die hebben meestal de stellligste meningen.
22-07-2022, 19:38 door Anoniem
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.

Dat criminelen in Cyber anno 2022 samen komen en een feestje houden is de uitgelezen kans voor het OM om deze te vervolgen. Begrijp ook niet waarom Nederland zo laks is met de vervolging hiervan.
Op een presentatie van een Team High Tech Crime lid verteld dat het oogluikend wordt toegelaten dat soort figuren zich verenigen in clubs en zich hackerspace noemen waar "members" hun illegale hobby uit kunnen oefenen omdat er door het OM geen prio aan wordt geven.
22-07-2022, 22:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.

Dat criminelen in Cyber anno 2022 samen komen en een feestje houden is de uitgelezen kans voor het OM om deze te vervolgen. Begrijp ook niet waarom Nederland zo laks is met de vervolging hiervan.
Op een presentatie van een Team High Tech Crime lid verteld dat het oogluikend wordt toegelaten dat soort figuren zich verenigen in clubs en zich hackerspace noemen waar "members" hun illegale hobby uit kunnen oefenen omdat er door het OM geen prio aan wordt geven.
Ik zou er eens langs gaan en kijken wat er echt gebeurd.
22-07-2022, 22:24 door Anoniem
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.
Ik ben undercover :)
23-07-2022, 07:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.

Dat criminelen in Cyber anno 2022 samen komen en een feestje houden is de uitgelezen kans voor het OM om deze te vervolgen. Begrijp ook niet waarom Nederland zo laks is met de vervolging hiervan.
Op een presentatie van een Team High Tech Crime lid verteld dat het oogluikend wordt toegelaten dat soort figuren zich verenigen in clubs en zich hackerspace noemen waar "members" hun illegale hobby uit kunnen oefenen omdat er door het OM geen prio aan wordt geven.

Ik ben mede-oprichter van een hackerspace en heb er veel in binnen- en buitenland bezocht.
Ik kan je alvast vertellen dat er geen illegale dingen gebeuren.
23-07-2022, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.

Je hebt volkomen gelijk, internetcriminaliteit is op een all-time high. Ik snap niet dat ze dit toestaan, we geven toch ook geen feesten voor straatcriminaliteit?
23-07-2022, 11:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.

Dat criminelen in Cyber anno 2022 samen komen en een feestje houden is de uitgelezen kans voor het OM om deze te vervolgen. Begrijp ook niet waarom Nederland zo laks is met de vervolging hiervan.

Wees gerust, sinds jaar en dag sturen ook de recherche, justitie en inlichtingendiensten voor de gezelligheid hun eigen technische afvaardigingen naar het feest. Het heeft veel weg van een schoolreisje. Allemaal goede bekenden onder elkaar. Er wordt door de verzamelde hackers zelfs een missverkiezing georganiseerd, voor de mooiste en slimste AIVD medewerkster, maar over de uitslag daarvan wordt om veiligheids- en privacyredenen niet gecorrespondeerd.
23-07-2022, 11:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.

Je hebt volkomen gelijk, internetcriminaliteit is op een all-time high. Ik snap niet dat ze dit toestaan, we geven toch ook geen feesten voor straatcriminaliteit?

Vreemde reactie. Hacken gebeurt merendeels vanuit huis. Beetje appels met peren dus. Kan me niet voorstellen dat jij wat op straat gebeurt evenredig stelt aan criminaliteit vanuit een of andere stinkende slaapkamer of nog verder van jouw bed: India. (Zie Microsoft). Zie via Google dat dat nog steeds gebeurt. Zelf laatst nog gebeld door Microsoft maar ten minste wel research gedaan en toen pas team viewer gedownload. Hoe dan ook: vergelijking gaat niet op.
23-07-2022, 13:13 door Ron625 - Bijgewerkt: 23-07-2022, 13:14
Door Anoniem:
Hier ben ik wel mee eens computervredebreuk is juridische term voor hacken en dit is dus strafbaar.
Weer iemand die het niet snapt.
Een computer van een ander hacken, zonder toestemming is strafbaar, maar hier is het met toestemming, als het gebeurt.
Het hacken van software op de eigen computer is niet strafbaar, zolang het maar bij de eigen computer blijft.
Ook de Nederlandse overheid nodigt regelmatig hackers uit, om iets te testen, dat mag en is zelfs een goed iets, omdat zo fouten gevonden kunnen worden.
23-07-2022, 19:38 door Anoniem
Genoeg reaguurders hier die totaal 0 verstand hebben van de materie. Zonde. Zoveel ontzettend domme opmerkingen doet pijn aan m'n ogen... Niks illegaals aan MHC of de voorgaande edities.
23-07-2022, 20:22 door Anoniem
Door Anoniem: Genoeg reaguurders hier die totaal 0 verstand hebben van de materie. Zonde. Zoveel ontzettend domme opmerkingen doet pijn aan m'n ogen... Niks illegaals aan MHC of de voorgaande edities.

Misschien, als je zoveel verstand hebt van MCH kun je deze kansloze reaguurders even wat onderwijzen, dan hoeft het ook niet meer zo pijn te doen ;)
24-07-2022, 05:08 door Anoniem
Lijkt me superspannend in die tentjes met die hitte! Is er een zwembad bij, zijn er hokjes, en vooral, hebben ze al een badmeester??????????
24-07-2022, 08:52 door Anoniem
De meeste hackers hacken op de zolderkamer van hun ouders, gebruik makend van een muisloze laptop, en slechts gekleed in een grote hoody, met slechte verlichting en dan met zo'n masker op.
Het is wel een klus om groene letters te lezen die van boven naar beneden dwarrelen, en met bitcoin om te gaan.
Ook zijn er speciale trainingen in het maandelijks douchen, het niet over Magic the gathering hebben tijdens het avondeten en het leren praten met vrouwen die niet je moeder zijn.

Ja, of een hacker is gewoon iemand die gewoon is en veel interesse heeft in de toepassing van techniek en beveiliging, en er plezier in heeft om na veel onderzoek en testwerk een gaatje te vinden in een systeem, en een oplossing biedt voor dat probleem.

Zoek voor de grap maar eens de lockpicking lawyer op.
24-07-2022, 10:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Genoeg reaguurders hier die totaal 0 verstand hebben van de materie. Zonde. Zoveel ontzettend domme opmerkingen doet pijn aan m'n ogen... Niks illegaals aan MHC of de voorgaande edities.

Misschien, als je zoveel verstand hebt van MCH kun je deze kansloze reaguurders even wat onderwijzen, dan hoeft het ook niet meer zo pijn te doen ;)

Kijk anders gewoon ff naar de programmering, dan ben je er zo achter.
25-07-2022, 10:16 door Anoniem
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.
Maar hoeveel procent is hofleverancier?
25-07-2022, 11:11 door Q1
Gisteren weer geweest. Gezellige boel, super relaxte sfeer, bekenden ontmoet, waaronder security officers van grote bedrijven. Allerlei lezingen over van alles. Zo ging het bijvoorbeeld over vanuit een drone automatisch herkennen van drenkelingen op zee, over hoe je een IBM mainframe kan emuleren op je laptop, iemand die een kleine caravan achter z'n fiets had gemaakt (was nog niet af). Of iemand die zijn eigen Minecraft server bouwt om te voorkomen dat zijn kinderen op de publieke server komen. Of trein positionering met Lego. Maar ook over vulnerability management, programmeren, home automation (MQTT en Node-Red), presentaties vanuit Z-Cert, het NCSC is aanwezig, net als DIVD. Er zijn bekende sprekers als Bert Hubert of Chris van't Hof, sprekers van bekende bedrijven als Mandiant of Atlassian. Maar ook geheel eigen creaties: zo reed er de vorige keer iemand met een elektrisch bestuurde sofa rond. Dit jaar was er bv. iemand met een grote box waar muziek uit kwam, gekoppeld aan GPS, zodat de muziek veranderde als je hem een paar meter verder duwde. Waarom? Gewoon omdat het kan, en iemand het leuk vond om dit te maken.
En natuurlijk de badge die je krijgt: 5 jaar geleden een esp32 met e-ink display en allerlei apps, dit jaar een combinatie van ESP32, een RP2040 coprocessor, een FPGA, een luchtsensor en kleurendisplay. Gewoon omdat het leuk is of als platform om je programmeerskills te verbeteren. Zie https://badge.team/docs/badges/mch2022/

En dit alles super strak georganiseerd: alles op basis van vrijwilligheid: door je op te geven als vrijwilliger kan je extra's verdienen als bv. een gratis maaltijd voor 2 uur vrijwilligerswerk.

Dus: geen criminele hackers, gewoon een festival van enthousiaste mensen.

Q
25-07-2022, 11:36 door Q1
Door Anoniem:
Door Anoniem: ME er heen en oppakken die zooi.
Voorkomen is beter dan genezen.

Dat criminelen in Cyber anno 2022 samen komen en een feestje houden is de uitgelezen kans voor het OM om deze te vervolgen. Begrijp ook niet waarom Nederland zo laks is met de vervolging hiervan.
Vervolging waarvan? Lees mijn verslag van gisteren: er zijn op MCH geen criminelen. Wil je iemand oppakken omdat hij een mooie lamp bij zijn tent heeft met een ledstrip met WS2812 leds en een mooie aansturing met z'n D1-mini ESP8266 bordje?
Op een presentatie van een Team High Tech Crime lid verteld dat het oogluikend wordt toegelaten dat soort figuren zich verenigen in clubs en zich hackerspace noemen waar "members" hun illegale hobby uit kunnen oefenen omdat er door het OM geen prio aan wordt geven.
Wat een suggestieve opmerking: "dit wordt oogluikend toegelaten" want "geen prio". Nee, natuurlijk geen prio: dit zijn niet de organisaties achter Ransomware attacks. Wat wil je dan? "Oh, iemand die Cobol wil leren, en daarvoor een IBM mainframe emuleert op z'n laptop: vreseliojk, stuur de ME er op af!"

Zoals iemand eerder al schreef: ga je medicijnen innemen!
25-07-2022, 17:49 door Anoniem
Check ook de podcast https://www.youtube.com/watch?v=BCayJysBNLo :>

PS: Metaception
26-07-2022, 11:49 door Anoniem
“Human Stupidity , that's why Hackers always win.”
30-07-2022, 16:43 door Xenomatrix - Bijgewerkt: 30-07-2022, 17:08
Door Q1: ......... En dit alles super strak georganiseerd: alles op basis van vrijwilligheid: door je op te geven als vrijwilliger kan je extra's verdienen als bv. een gratis maaltijd voor 2 uur vrijwilligerswerk........

Als je de week ervoor, dus tijdens het opbouwen, nog wat extra werk deed, dan kreeg je een "rood armbandje", dat je vervolgens de rest van het event het recht gaf, om alle maaltijden in de "Heaven" te gebruiken, die je wilde, en dat zonder maaltijd-bonnetjes in te hoeven leveren.
Bovenstaand bandje heb ik gekregen, nadat ik, samen met wat collega-"Angels" enkele dagen in een vrachtwagen door heel Nederland was gereden, om alle spullen op te halen, die nodig waren om het event tot een goed einde te brengen.
Voor de insiders; Ik was lid van team: Off-Site Transport. ;-)
Grtz, Ruben.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.