image

Kamer wil opheldering over aan criminelen uitgegeven paspoorten

maandag 25 juli 2022, 14:03 door Redactie, 9 reacties

In de Tweede Kamer zijn vragen aan minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid gesteld over ambtenaren die op bestelling paspoorten aan criminelen verstrekten en daarbij pasfoto's van onschuldige burgers gebruikten. Staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering liet onlangs aan de Tweede Kamer weten dat het criminelen bij diverse gemeenten lukt om valselijk opgemaakte, authentieke Nederlandse paspoorten te verkrijgen.

"Corrupte ambtenaren leveren in ruil voor geld paspoorten op bestelling", aldus Van Huffelen in een brief over de aanpak van identiteitsfraude. Volgens de staatssecretaris bevatten de systemen voor het uitgeven van paspoorten "structurele fouten". De corrupte ambtenaren in kwestie maken gebruik van hun kennis van en toegang tot het aanvraag- en uitgifteproces van identiteitsdocumenten dat bij gemeenten wordt gebruikt. Het gaat bijvoorbeeld om het invoeren van valse identiteitsgegevens en het gebruiken van pasfoto’s van andere mensen die een gelijkenis hebben met degene die het paspoort gebruikt.

"Zijn de Nederlanders wier foto’s zijn gebruikt geïnformeerd over de gepleegde activiteiten? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet? Welke stappen zijn verder gezet om getroffen Nederlanders te ondersteunen?", zo vragen VVD-Kamerleden Rajkowski en Michon-Derkzen aan de minister. Ook willen ze weten hoeveel onrechtmatige identiteitsbewijzen er zijn uitgegeven. Yesilgöz moet verder duidelijk maken of de ‘korte termijn’ maatregelen die worden voorgesteld in de brief, zoals het vier ogen principe, per direct worden ingevoerd.

Ook Van Haga van Groep Van Haga wil opheldering van de minister. "Wat gaat u doen tegen het feit dat de afgelopen tien jaar structureel fouten zijn gemaakt in de uitgifte van paspoorten?", wil het Kamerlid weten. Van Haga wil ook dat de minister aangeeft wat zij gaat doen tegen het niet volgen van de paspoortprocedures door gemeenten en met welk plan het gecreëerde "paspoortwalhalla voor zware criminelen" zal worden bestreden. Yesilgöz heeft drie weken om de vragen te beantwoorden.

Reacties (9)
25-07-2022, 15:45 door Anoniem
"Zijn de Nederlanders wier foto’s zijn gebruikt geïnformeerd over de gepleegde activiteiten? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet? Welke stappen zijn verder gezet om getroffen Nederlanders te ondersteunen?", zo vragen VVD-Kamerleden Rajkowski en Michon-Derkzen aan de minister. Ook willen ze weten hoeveel onrechtmatige identiteitsbewijzen er zijn uitgegeven.

Aangezien het blijkbaar een zootje is, en de volledige overzicht van alle onrechtmatig uitgegeven identitetsbewijzen moeilijkt te produceren zal zijn, is het misschien simpeler om helemaal opnieuw te beginnen.

Verklaar alle bestaande uitgegeven reisdocumenten per direct ongeldig (!), en ontwerp een volledig nieuwe set documenten met nieuwe echtheidskenmerken, én een waterdichte procedure waarbij fouten en fraude door mensen niet meer mogelijk is. (!)
Bv door een AI alle handelingen te laten verrichten.

Zolang er geen nieuwe reisdocumenten zijn, zijn grenscontroles weer een vereiste.
Je wilt al dat criminele gepeupel met ongeldige/illigale reisdocumenten niet hier in Nederland hebben. Of anders meteen opsluiten als ze zich bij een grens melden.

Vwb alle medelanders in het buitenland:
We hebben nu geen zekerheid dat ze zijn wie ze claimen te zijn.
Mogelijk dat onze ambassades hun kunnen helpen met nieuwe tijdelijke reisdocumenten, zodat ze weer terug in Nederland kunnen komen. Zolang ze bij de ambassades (met documentatie) maar kunnen bewijzen dat ze zijn wie ze claimen te zijn.

Wanneer gaan de politici met vakantie naar het buitenland?
25-07-2022, 15:54 door Anoniem
Misschien dat ze meteen voorstander van deze nieuwe paspoorten Frans Timmermans kunnen bevragen. Hij wilde deze nieuwe generatie paspoorten immers dolgraag vanwege de grotere betrouwbaarheid.
25-07-2022, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien dat ze meteen voorstander van deze nieuwe paspoorten Frans Timmermans kunnen bevragen. Hij wilde deze nieuwe generatie paspoorten immers dolgraag vanwege de grotere betrouwbaarheid.

Alleen het proces eromheen rammelt een klein beetje.
Maar daar was Frans geen expert in.
25-07-2022, 17:30 door Anoniem
Maar wel met een beschuldigend vingertje naar Oekraïne wijzen.
Ik wacht op een berisping en sancties van de EU.
26-07-2022, 07:33 door Anoniem
Door criminelen voor criminelen. Hoe is Nederland dan zo veranderd? Prachtig excuus om iedereen straks via het DNA te identificeren of toch maar als katten en honden te chippen. Uitfaseren van cash geld en je hebt iedereen klem.
26-07-2022, 09:38 door Anoniem
Door Anoniem: Door criminelen voor criminelen. Hoe is Nederland dan zo veranderd? Prachtig excuus om iedereen straks via het DNA te identificeren of toch maar als katten en honden te chippen. Uitfaseren van cash geld en je hebt iedereen klem.

Wat een onzinnige opmerking.
Voegt echt niets toe als analyse en oplossing.
26-07-2022, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Door criminelen voor criminelen. Hoe is Nederland dan zo veranderd? Prachtig excuus om iedereen straks via het DNA te identificeren of toch maar als katten en honden te chippen. Uitfaseren van cash geld en je hebt iedereen klem.

Wat een onzinnige opmerking.
Voegt echt niets toe als analyse en oplossing.
Als bijstaander vraag ik mij af waarom onzinnig, het is toch gewoon hoe het telkens ging voorafgaand aan een ontdekking zoals deze, welke straks weer voorkomen moet worden door strikter beleid (lees: waar iedereen de sjaak is, en 0.0 aan criminaliteit tegengegaan wordt).

En probleem erkennen is deel van oplossing, dus analyse ("door criminelen voor criminelen") is niet onzinnig, maar ronduit een feit, en kern van het probleem - niet het document of de kenmerken daarvan.
26-07-2022, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem:
"Zijn de Nederlanders wier foto’s zijn gebruikt geïnformeerd over de gepleegde activiteiten? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet? Welke stappen zijn verder gezet om getroffen Nederlanders te ondersteunen?", zo vragen VVD-Kamerleden Rajkowski en Michon-Derkzen aan de minister. Ook willen ze weten hoeveel onrechtmatige identiteitsbewijzen er zijn uitgegeven.

Aangezien het blijkbaar een zootje is, en de volledige overzicht van alle onrechtmatig uitgegeven identitetsbewijzen moeilijkt te produceren zal zijn, is het misschien simpeler om helemaal opnieuw te beginnen.

Verklaar alle bestaande uitgegeven reisdocumenten per direct ongeldig (!), en ontwerp een volledig nieuwe set documenten met nieuwe echtheidskenmerken, én een waterdichte procedure waarbij fouten en fraude door mensen niet meer mogelijk is. (!)
Bv door een AI alle handelingen te laten verrichten.

Laten we dat alsjeblieft niet doen, ik heb moeite genoeg gedaan om nog een identiteitsbewijs zoder biometrische kenmerken te krijgen. Als deze zaak ergens voor pleit, is het wel om minder informatie op te slaan. Criminelen vinden toch wel een manier om het systeem te omzeilen.

Daarnaast, waarom zouden we AI nodig hebben? Controleren of een hash van een foto al in het systeem staat is toch prima te doen zonder AI te gebruiken?
26-07-2022, 18:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"Zijn de Nederlanders wier foto’s zijn gebruikt geïnformeerd over de gepleegde activiteiten? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet? Welke stappen zijn verder gezet om getroffen Nederlanders te ondersteunen?", zo vragen VVD-Kamerleden Rajkowski en Michon-Derkzen aan de minister. Ook willen ze weten hoeveel onrechtmatige identiteitsbewijzen er zijn uitgegeven.

Aangezien het blijkbaar een zootje is, en de volledige overzicht van alle onrechtmatig uitgegeven identitetsbewijzen moeilijkt te produceren zal zijn, is het misschien simpeler om helemaal opnieuw te beginnen.

Verklaar alle bestaande uitgegeven reisdocumenten per direct ongeldig (!), en ontwerp een volledig nieuwe set documenten met nieuwe echtheidskenmerken, én een waterdichte procedure waarbij fouten en fraude door mensen niet meer mogelijk is. (!)
Bv door een AI alle handelingen te laten verrichten.

Laten we dat alsjeblieft niet doen, ik heb moeite genoeg gedaan om nog een identiteitsbewijs zoder biometrische kenmerken te krijgen. Als deze zaak ergens voor pleit, is het wel om minder informatie op te slaan. Criminelen vinden toch wel een manier om het systeem te omzeilen.

Daarnaast, waarom zouden we AI nodig hebben? Controleren of een hash van een foto al in het systeem staat is toch prima te doen zonder AI te gebruiken?

Even daar gelaten dat ik het stukje ironsiche bedoelde:
De documenten zelf zijn niet nagemaakt.
De kern van het huidige probleem is een klein groepje medewerkers van de afdeling Burgerzaken bij diverse gemeenten die fraude plegen, en/of gemeenten waar het vierogen proncipe niet gevolgd wordt.
Vandaar de redenatie dat door de mens uit het proces te halen, je de fraude kunt voorkomen.
Ergo: AI.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.