image

VVD wil opheldering over risico Chinese zonnepanelen voor stroomnet

dinsdag 26 juli 2022, 14:04 door Redactie, 30 reacties

De VVD heeft minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid en minister Jetten voor Klimaat en Energie opheldering gevraagd over het risico van Chinese zonnepanelen voor het Nederlandse stroomnet. Aanleiding is berichtgeving dat ongeveer één miljoen omvormers voor zonnepanelen via een gelekt wachtwoord kwetsbaar waren voor sabotage.

"Hoe beoordeelt u het feit dat China, of andere kwaadwillenden die het systeem kunnen (binnendringen en) beheersen, op deze manier digitale ontwrichting in gang zou kunnen zetten?", vragen VVD-Kamerleden Rajkowski en Erkens, die tevens willen weten of de bewindslieden het ermee eens zijn dat dit een gevaar voor de nationale veiligheid is.

De ministers moeten ook duidelijk maken wat er op korte termijn wordt gedaan om de risico's te beperken en in hoeverre software- of hardwarematige aanpassingen een oplossing zijn. "Zijn er andere energiebronnen waarvoor Nederland afhankelijk is van de Chinese techniek waar u soortgelijke risico’s ziet? Hoe gaat u deze risico’s mitigeren?", vragen Rajkowski en Erkens verder.

Afsluitend willen de VVD-Kamerleden weten of Jetten en Yesilgöz het ermee eens zijn dat bij aanbestedingen van vitale Nederlandse processen voorkomen moet worden dat landen met een offensieve cyberstrategie deze mate van invloed krijgen vanwege de enorme veiligheidsrisico’s en kans op mogelijke digitale ontwrichting, en welke mogelijkheden de bewindslieden zien om de afhankelijkheid van landen zoals China te verminderen. De Kamervragen moeten binnen drie weken zijn beantwoord.

Reacties (30)
26-07-2022, 14:11 door Anoniem
Die opheldering kan ik wel geven :

Jullie hangen alles aan internet met jullie 5G niet te stoppen.
Dit terwijl jullie persoonlijk-computertje helemaal niet veilig te maken is.
26-07-2022, 14:21 door Briolet
VVD wil opheldering over risico Chinese zonnepanelen voor stroomnet

Dat is weer een kamerlid die de klok heeft horen luiden en niet weer waar de klepel hangt. Zonnepanelen draaien onafhankelijk van de omvormer. Ik heb zelf ook al ruim 10 jaar Chinese zonnepanelen die op een Duitse omvormer aangesloten zijn.

Hij kan zich dus beter druk maken over omvormers en niet de panelen.
26-07-2022, 14:26 door Anoniem
Fantastisch de selectieve verontwaardigheid.
Hoe zat het met die 0days van de AIVD en MIVD?
26-07-2022, 14:36 door Anoniem
Een VVDer/politicus heeft het woord China gehoord, en reageert met vragen aan de minister. Zeer amateuristisch en lui gedrag IMHO. Had hij/zij deze vragen ook gesteld als het om Amerikaanse apparatuur of programmatuur ging met een soortgelijk probleem?

Kern van het probleem is namelijk dat IoT apparatuur voorzien is van een internettoegang met een kwetsbaar achterdeurtje waarvan het wachtwoord voor alles en iederen hetzelfde is. En blijkbaar zonder MfA.

Dat is het echte probleem. Of dit nu door de Amerikanen, de Britten, Russen, Chinezen of Nederlanders veroorzaakt is, maakt niet uit.

Wil je hier als politicus echt iets aan doen, ipv schreeuwen voor de bühne, kom dat met een wetsvoorstel dat internettoegang voor IoT apparatuur verbied (hou die zooi lekker binnen je eigen privé netwerk), of minimaal MfA afdwingt bij zowel de leverancier als de gebruiker als het wel aan het internet gekoppeld wordt. Én met unieke wachtwoorden voor elk apparaat.
26-07-2022, 14:38 door Anoniem
Wat willen ze gaan doen, m’n wattage checken? Alsof ik iets te verbergen heb met m’n stroomverbruik. Ik ben geen wietkweker.
26-07-2022, 14:44 door Anoniem
Door Anoniem: Wat willen ze gaan doen, m’n wattage checken? Alsof ik iets te verbergen heb met m’n stroomverbruik. Ik ben geen wietkweker.
De spanning opkrikken en apparaten kapot maken, de productie ineens stopzetten en daarmee het net verstoren. Het kan met de tegenwoordig "slimme" omvormers die vaak via Powerline met een bridge communiceren, en zodoende aan het net hangen en "phone home" doen.
26-07-2022, 14:56 door Anoniem
Je kunt ze ook niet meer plaatsen.

The Matrix
26-07-2022, 15:07 door roevka
Die vrijwilligheid om je gegevens ergens in een vreemde cloud op te slaan zodat je je verbruik kan checken ontgaat me totaal. Ik kan gewoon op het led schermpje aflezen wat mijn zonnepanelen hebben opgewekt en dat is meer dan voldoende. Daar is geen koppeling met het internet voor nodig. De politiek moet meer nadenken over de gevaren van al die apparatuur uit China. En of we die daar überhaupt wel moeten aanschaffen.
26-07-2022, 15:15 door Anoniem
Volgens mij begrijpt niet iedereen de impact van dit. Het gaat een super admin account. Een account dat boven alle accounts staat. Met dat account kan China dus alle omvormers beheren in elk land. Dat betekent dat China in theorie een deel van een land kan platleggen via stroom onderbrekingen.

En ja, wat maakt het uit als zonnepanelen even niet leveren. Voor de eigenaar niet zo veel, maar als dit aantal zo groot wordt dat een centrale het niet kan opvangen, dan klapt echt het stroomnetwerk.

Het gaat dus niet om MFA of wachtwoord hergebruik. Het grote probleem is dat je omvormer dus naar China belt en door China is te besturen. En daar helpt geen wachtwoord systeem tegen. Bij design is er altijd 1 or meerdere mensen die alles kunnen bedienen.

Dus leuk dat IoT, maar het maakt je alleen maar meer afhankelijk van enkele grote spelers. En dit zal echt niet de enige partij zijn. Alles en iedereen die een online dashboard aanbied voor zijn dienst, doet dit dus. Anders kunnen ze je geen dashboard geven.

TheYOSH
26-07-2022, 15:22 door -Peter-
Door Anoniem:Wil je hier als politicus echt iets aan doen, ipv schreeuwen voor de bühne, kom dat met een wetsvoorstel dat internettoegang voor IoT apparatuur verbied (hou die zooi lekker binnen je eigen privé netwerk), of minimaal MfA afdwingt bij zowel de leverancier als de gebruiker als het wel aan het internet gekoppeld wordt. Én met unieke wachtwoorden voor elk apparaat.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/10/29/minimumeisen-aan-digitale-veiligheid-slimme-apparaten

Door roevka: Die vrijwilligheid om je gegevens ergens in een vreemde cloud op te slaan zodat je je verbruik kan checken ontgaat me totaal. Ik kan gewoon op het led schermpje aflezen wat mijn zonnepanelen hebben opgewekt en dat is meer dan voldoende. Daar is geen koppeling met het internet voor nodig. De politiek moet meer nadenken over de gevaren van al die apparatuur uit China. En of we die daar überhaupt wel moeten aanschaffen.

Ik heb bij de aanschaf van mijn eerste converter expliciet gekozen voor een meetsysteem waarbij ik kon kiezen om de data lokaal te bekijken, zonder dat er data naar de cloud gaat. Ook de huidge convertor levert zijn data aan Home Assistant.

Peter
26-07-2022, 15:37 door Anoniem
Alle besparingen en inzet voor milieu-beleid waar burgers
alles voor moesten doen zich aanpassen,het afschaffen,betalen investeren
de afgelopen 25jaar.

Wat krijg je voor al die inzet nu terug,
een hogere energie-rekening en nog meer beperkingen
want je moet leven naar milieu-beleid en het is nooit genoeg.

EUNL/2022
26-07-2022, 16:07 door Anoniem
Door Briolet:
VVD wil opheldering over risico Chinese zonnepanelen voor stroomnet

Dat is weer een kamerlid die de klok heeft horen luiden en niet weer waar de klepel hangt. Zonnepanelen draaien onafhankelijk van de omvormer. Ik heb zelf ook al ruim 10 jaar Chinese zonnepanelen die op een Duitse omvormer aangesloten zijn.

Hij kan zich dus beter druk maken over omvormers en niet de panelen.
Het is ook nooit goed hé.
Zeer verstandig dat een kamerlid vragen stelt en zich laat informeren of er inderdaad een gevaar is dan dat iedereen zijn mond houdt omdat ze anders wellicht als dom versleten worden.
Volgens mij bestaat er een spreuk, 'Domme vragen bestaan niet'.
26-07-2022, 16:15 door Anoniem
Door Anoniem: Die opheldering kan ik wel geven :

Jullie hangen alles aan internet met jullie 5G niet te stoppen.
Dit terwijl jullie persoonlijk-computertje helemaal niet veilig te maken is.

Dit heeft met 5G helemaal NIKS te maken!
26-07-2022, 16:18 door Anoniem
Door Anoniem: Die opheldering kan ik wel geven :

Jullie hangen alles aan internet met jullie 5G niet te stoppen.
Dit terwijl jullie persoonlijk-computertje helemaal niet veilig te maken is.

Alu-mutsje op doen. Probleem opgelost voor je.

jij typt dit van je Qubes OS/Tails systeempje?
26-07-2022, 16:33 door Anoniem
Door Anoniem: Alle besparingen en inzet voor milieu-beleid waar burgers
alles voor moesten doen zich aanpassen,het afschaffen,betalen investeren
de afgelopen 25jaar.

Wat krijg je voor al die inzet nu terug,
een hogere energie-rekening en nog meer beperkingen
want je moet leven naar milieu-beleid en het is nooit genoeg.

EUNL/2022
Als je destijds had geïnvesteerd in zonnepanelen - waar dit artikel tenslotte over gaat - had je nu geen, of een aanzienlijk lagere elektriciteitsrekening gehad...
Door de huidige hoge prijzen krijg ik dit jaar zelfs meer geld terug voor de door mij geleverde stroom.
Wel jammer dat ik nu niet met je mee kan doen qua klagen. ;-)
26-07-2022, 17:10 door Anoniem
Is natuurlijk de grootste onzin dat zo'n zonnepaneel (en het zijn niet de zonnepanelen (fotovoltaische panelen)) maar de omvormer het lichtnet zou kunnen ontregelen...

Dan zouden wolken namelijk ook verboden moeten worden, die krengen hangen ook ineens zomaar boven een zonnepaneel.. Grote wolk, grote hoeveelheid panelen in het donker.

En bij elke zonsverduistering gaat het netwerk over z'n nek...
Dat gebeurt dus niet, dus is dit allemaal bangmakerij...
En dan gaan er 40.000 van de bijna 2.000.000 zonnepanelen in Nederland uit....
Pfff. nou nou.. Een gemiddelde wolkbreuk haalt meer zon weg.

Maar het is weer een goede manier om China te bashen... en dat moet via elke mainstream media en overheidsinstantie wel met enige regelmaat gedaan worden om het klootjesvolk voor de gek te houden.
26-07-2022, 17:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
VVD wil opheldering over risico Chinese zonnepanelen voor stroomnet

Dat is weer een kamerlid die de klok heeft horen luiden en niet weer waar de klepel hangt. Zonnepanelen draaien onafhankelijk van de omvormer. Ik heb zelf ook al ruim 10 jaar Chinese zonnepanelen die op een Duitse omvormer aangesloten zijn.

Hij kan zich dus beter druk maken over omvormers en niet de panelen.
Het is ook nooit goed hé.
Zeer verstandig dat een kamerlid vragen stelt en zich laat informeren of er inderdaad een gevaar is dan dat iedereen zijn mond houdt omdat ze anders wellicht als dom versleten worden.
Volgens mij bestaat er een spreuk, 'Domme vragen bestaan niet'.

Klopt, maar "vragen naar de bekende weg" en "open deuren intrappen" zijn ook bekende uitspraken.
Als deze politici echt niet weet wat er speelt en dit via vragen moet leren, wat doet zij dan in de Tweede Kamer?
Weten zij het wel, laat ze dat zelf actie ondernemen met wetsvoorstellen.
Vragen aan de minister stellen waarvan het antwoord duidelijk is, versplit alleen maar iedereen zijn tijd en lost niets op.
26-07-2022, 18:09 door Anoniem
Door Briolet: Zonnepanelen draaien onafhankelijk van de omvormer.
Dat klopt, je hebt de omvormer nodig om gelijkstroom (afkomstig van de zonnepanelen) om te zetten naar wisselstroom. Waar die omvormer vandaan komt is helemaal niet relevant in dat opzicht.

Bovendien is het genoemde probleem door het Kamerlid alleen aanwezig bij bepaalde omvormers en zeker niet bij alle omvormers aangetroffen. Zover ik heb begrepen zou dat gat nu gedicht zijn.
26-07-2022, 18:12 door Anoniem
Door Anoniem: Die opheldering kan ik wel geven :

Jullie hangen alles aan internet met jullie 5G niet te stoppen.
Dit terwijl jullie persoonlijk-computertje helemaal niet veilig te maken is.
Dat heeft helemaal NIETS met 5G te maken. We hebben het hier over omvormers voor zonnepanelen en niet over de vijfde technologie-generatie voor Broadband cellular networks.
26-07-2022, 18:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Alle besparingen en inzet voor milieu-beleid waar burgers
alles voor moesten doen zich aanpassen,het afschaffen,betalen investeren
de afgelopen 25jaar.

Wat krijg je voor al die inzet nu terug,
een hogere energie-rekening en nog meer beperkingen
want je moet leven naar milieu-beleid en het is nooit genoeg.

EUNL/2022
Als je destijds had geïnvesteerd in zonnepanelen - waar dit artikel tenslotte over gaat - had je nu geen, of een aanzienlijk lagere elektriciteitsrekening gehad...
Door de huidige hoge prijzen krijg ik dit jaar zelfs meer geld terug voor de door mij geleverde stroom.
Wel jammer dat ik nu niet met je mee kan doen qua klagen. ;-)

Ik wil al jaren, maar de VvE waar ik mee te maken heb, geeft niet thuis.
26-07-2022, 19:33 door Anoniem
Door Briolet:
VVD wil opheldering over risico Chinese zonnepanelen voor stroomnet

Dat is weer een kamerlid die de klok heeft horen luiden en niet weer waar de klepel hangt. Zonnepanelen draaien onafhankelijk van de omvormer.

De brief met Kamervragen noemt een breed palet van mogelijke risico's gerelateerd aan het gebruik van zonnepanelen, die niet alleen beperkt zijn tot de omvormers, en waarbij door de vragenstellers wordt verwezen naar de 'Risico- en Crisisbarometer' van voorjaar 2022 (documentatie van de NCTV), en naar de volgende onderzoeksjournalistiek:

https://www.ftm.nl/artikelen/hack-chinese-zonnepanelen-bedreiging-stroomnet
26-07-2022, 20:04 door Anoniem
Het enige probleem hier is het ongebreideld aan internet hangen van steeds meer apparatuur waar meer en meer invloed op de werkelijke wereld kan worden uitgevoerd...
Hey google echo put of Alexa Amazon echoput zprgen ervoor dat amazon en google je huis bediend of ifttt die dat voor je doet.
Zolang dat gebeurd is het eenvoudig eigen schuld...
26-07-2022, 21:00 door Anoniem
Opheldering voor radiozendamateurs zou ook niet misstaan. Zijn er zeer veel die storing ervaren van die chinese-troep, soms wel tot en met S7 (dat is veel).
26-07-2022, 21:27 door Anoniem
Door Anoniem: Is natuurlijk de grootste onzin dat zo'n zonnepaneel (en het zijn niet de zonnepanelen (fotovoltaische panelen)) maar de omvormer het lichtnet zou kunnen ontregelen...

Dan zouden wolken namelijk ook verboden moeten worden, die krengen hangen ook ineens zomaar boven een zonnepaneel.. Grote wolk, grote hoeveelheid panelen in het donker.

En bij elke zonsverduistering gaat het netwerk over z'n nek...
Dat gebeurt dus niet, dus is dit allemaal bangmakerij...
En dan gaan er 40.000 van de bijna 2.000.000 zonnepanelen in Nederland uit....
Pfff. nou nou.. Een gemiddelde wolkbreuk haalt meer zon weg.

Maar het is weer een goede manier om China te bashen... en dat moet via elke mainstream media en overheidsinstantie wel met enige regelmaat gedaan worden om het klootjesvolk voor de gek te houden.

hm het gaat ook over chinese omvormers de panelen zijn in deze niet relevant. Er gaan dan 40000 installaties uit of kapot. niet de panelen. of je prgrammeert ze om om een hogere spanning te leveren oid dan maak je nog meer stuk, niet uitschakelen bij overspanning is ook succes verzekerd als je het netwerk wil slopen.
27-07-2022, 05:52 door Anoniem
Ze stoppen al decennia van alles in loempias.
27-07-2022, 09:55 door Anoniem
Wat een vreemd artikel, het risico van chinese zonnepanelen en daarna gaat het over omvormers. Mijn zonnepanelen zijn dom, typisch gevalletje, kamerlid heeft iets met de klok en de klepel.
Er zijn ongelofelijk veel apparaten die ook als je ze hier koopt (ook gewoon westerse merken) , geproduceerd worden in China en aan internet hangen.

Laten ze zich eerst eens druk gaan maken over kwaliteitseisen van IoT apparaten die op de markt komen. ,
27-07-2022, 10:15 door Anoniem
Door Anoniem: Is natuurlijk de grootste onzin dat zo'n zonnepaneel (en het zijn niet de zonnepanelen (fotovoltaische panelen)) maar de omvormer het lichtnet zou kunnen ontregelen...

Dan zouden wolken namelijk ook verboden moeten worden, die krengen hangen ook ineens zomaar boven een zonnepaneel.. Grote wolk, grote hoeveelheid panelen in het donker.

En bij elke zonsverduistering gaat het netwerk over z'n nek...
Dat gebeurt dus niet, dus is dit allemaal bangmakerij...
En dan gaan er 40.000 van de bijna 2.000.000 zonnepanelen in Nederland uit....
Pfff. nou nou.. Een gemiddelde wolkbreuk haalt meer zon weg.

Maar het is weer een goede manier om China te bashen... en dat moet via elke mainstream media en overheidsinstantie wel met enige regelmaat gedaan worden om het klootjesvolk voor de gek te houden.

Wolken schuiven over het land, dus dat middelt zich uit, geeft langzame veranderingen

En een zonsverduistering geeft juist wel problemen: https://nos.nl/artikel/2384267-zonsverduistering-veroorzaakt-stroomtekort-gevolgen-voor-de-toekomst-groter

Misschien de volgende keer eerst nadenken en googelen?
27-07-2022, 15:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is natuurlijk de grootste onzin dat zo'n zonnepaneel (en het zijn niet de zonnepanelen (fotovoltaische panelen)) maar de omvormer het lichtnet zou kunnen ontregelen...

Dan zouden wolken namelijk ook verboden moeten worden, die krengen hangen ook ineens zomaar boven een zonnepaneel.. Grote wolk, grote hoeveelheid panelen in het donker.

En bij elke zonsverduistering gaat het netwerk over z'n nek...
Dat gebeurt dus niet, dus is dit allemaal bangmakerij...
En dan gaan er 40.000 van de bijna 2.000.000 zonnepanelen in Nederland uit....
Pfff. nou nou.. Een gemiddelde wolkbreuk haalt meer zon weg.

Maar het is weer een goede manier om China te bashen... en dat moet via elke mainstream media en overheidsinstantie wel met enige regelmaat gedaan worden om het klootjesvolk voor de gek te houden.

Wolken schuiven over het land, dus dat middelt zich uit, geeft langzame veranderingen

En een zonsverduistering geeft juist wel problemen: https://nos.nl/artikel/2384267-zonsverduistering-veroorzaakt-stroomtekort-gevolgen-voor-de-toekomst-groter

Misschien de volgende keer eerst nadenken en googelen?

In z'n algemeenheid blijft een hoog percentage van onbetrouwbare producenten (zon en wind) een probleem .
elektriciteit productie wordt op behoorlijk kleine tijdschaal (kwartier basis meen ik) aangepast aan de vraag .
En grootverbruikers hebben een strakke eis om niet onverwacht/onaangekondigd aan of af te schakelen

De enige kortschalige 'buffer' is de massatraagheid van die draaiende generatoren, en dat is op de capaciteit niet heel veel .
Dan is het echt een probleem als vele tientallen procenten productie snel aan of afschakelen .
Een zonsverduistering doet dat 'Nederland-breed' (en zelfs Europa breed) op een heel korte tijdschaal - dikke bewolking is wat plaatselijker, en bouwt ook wat langzamer op.
28-07-2022, 11:47 door Anoniem
Simpel: installateurs verbieden elektronica aan het lichtnet te koppelen dat een Ethernet of WiFi interface onboard heeft.

Wil je dat als consument toch, dan moet je schriftelijke toesteming vragen aan de netbeheerder en tekeken voor volledige verantwoordelijkheid indien het mis gaat.
23-08-2022, 15:09 door Anoniem
Door Anoniem: Die opheldering kan ik wel geven :

Jullie hangen alles aan internet met jullie 5G niet te stoppen.
Dit terwijl jullie persoonlijk-computertje helemaal niet veilig te maken is.

..jullie..?
..5G..?

Enige onderbouwing ontbreekt maar hé, dat verbaasd me niet ;-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.