(..) Ik zie dat ze de (inmiddels voormalige) wethouder van armoedebestrijding erover aan het woord laten. Die zit bij de ChristenUnie. Niet mijn partij, maar ik heb de indruk dat men daar over het algemeen behoorlijk zuiver op de graat is.
Beste Matrix, komt de mogelijkheid niet bij je op dat er in dat gigantische apparaat van verschillende overheden, en in de politiek, niet alleen maar mensen rondlopen die op slinkse wijze mensen proberen te bedonderen en te controleren, maar ook mensen die wel goede motieven hebben? En komt dan de mogelijkheid niet in je op dat een deel van wat overheden doen voortkomt uit die goede motieven? Je kan alles naar controle en andere narigheid toeredeneren, maar is dat wel wat hier gebeurt? Zou het niet kunnen dat er werkelijk mensen rondlopen die iets aan armoede willen doen, zonder een andere verborgen agenda dan bijvoorbeeld het Christelijke geloof en de opdracht die dat geloof bevat om je naasten te helpen?
(Ik ben niet The Matrix) Je moet een verschil maken tussen motieven van individuele mensen, zoals (gemeente)ambtenaren, wethouders en politici enerzijds en bestuursorganisaties met macht, zoals de overheid(lagen) anderzijds.
Individuen komen en gaan (dood), supra-individuele machtsstructuren in de samenleving blijven bestaan en worden door elke generatie sterfelijken aangepast, hervormd, versterkt, verbeterd, opgeheven en gecreëerd.
De overheid is een organisatie met een eeuwenlange traditie. Daarin zijn honderdduizenden individuele intenties en bedoelingen verwerkt.
Organisaties ontwikkelen naast deze erin opgeslagen en verwerkte motieven nog een
eigen dynamiek, die streeft naar continuering en expansie.
Mensen die deel uitmaken van een organisatie identificeren zich vaak met het doel van de organisatie, dus werken actief aan het versterken of uitbreiden van de organisatie.
Met het gegeven van de eigen onderzoeksdynamiek moet je rekening houden als je naar zo'n (oude) bestuursvorm kijkt.
De ChristenUnie mag dan een altruïstisch motief hebben, maar dat sluit niet uit, dat de overheid haar grip op de bevolking, m.n. op het gebied van pushen naar goed gedrag, graag uitbreidt.
Het treft dan bijzonder dat de overheid én beschikt over de nodige data én over de nodige wetten én over de nodige financiële middelen.
Het is niet toevallig dat op genoemde link van binnenlands bestuur.nl de ondertitel is: "de proef ‘Beter Eten’ weet Rotterdammers te bereiken die niet in beeld zijn bij de gemeente." Aan de pilot doen mensen mee die normaal gesproken niet in beeld zijn bij de gemeente.
De overheid wil als bestuur elke persoon in Nederland in beeld krijgen. Hoe specifieker en uitgebreider, hoe beter.
Het probleem is, dat je een
overheid, die iedereen "in beeld" heeft wel moet vertrouwen, en dan gaat het niet meer om de integriteit van de afzonderlijke ambtenaren en functionarissen - ook bij een voorkomende passie voor de goede zaak - maar om de mogelijkheden, die de organisatie biedt om zich te laten veranderen (corrigeren bijvoorbeeld).
En dat is precies het punt waarop het de laatste tijd wringt (vergelijk daartoe het ontstaan en de ontwikkeling van de Toeslagenaffaire).
Grote (en oude) organisaties lijken steeds meer verstard in hun structuren en daardoor steeds moeilijker bereikbaar voor mensen, in- of extern, die deze organisaties willen beïnvloeden.
Deze omstandigheid wordt nog eens versterkt door de toenemende digitalisering, waardoor het zicht op wat er eigenlijk gebeurt in de automatische afloopprocessen steeds meer verloren gaat.
De menselijke onmacht lijkt, in weerwil van de beloftes van eea, steeds groter te worden.
De armen en armsten (de sociaal-economische laagste klasse en de onderklasse) zijn door hun financiële positie altijd kwetsbaar en worden veelal door de overheid gebruikt als groep om mee te experimenteren.
Deze experimenten, die niet (allemaal) als zodanig gelden, maar mogelijk gemaakt worden door de ruimte bij de uitvoering van de betreffende wetten (mn Participatiewet en Wajong), focussen volledig op sturen op gedrag obv
nul privacy voor de betreffenden inzake psychische gesteldheid en problemen, fysieke gesteldheid en problemen, dagelijkse tijdsbesteding, uitgavenbeheer, wijze van presentatie (kledingvoorschriften, uiterlijke verzorging) en de vormgeving van het intieme leven (hoe vaak niet thuis slapen).
Het gewenste gedrag (en volledige blootlegging van de persoonlijke situatie) wordt afgedwongen door (dreigen met) financiële ingrepen (kortingen).
De gemeente mag niet aan inkomenspolitiek doen (dat mag alleen het Rijk - waarom eigenlijk?) dus alle extra gemeentelijke uitgaven voor burgers moeten verantwoord worden, wat betekent dat burgers hun bonnetjes moeten bewaren.
Met die bonnetjes wordt met dit project "Beter eten" gestuurd op koopgedrag van eten.
De aanbieder van deze betaalpas, Buyproxy, ziet nog meer mogelijke toepassingen voor geoormerkt geld.
Ik ook..
Richard Meijer, directeur van Buyproxy: "Met het afscheid van contant geld raken mensen het zicht kwijt op wat ze te besteden hebben." Dat probleem ziet de overheid ook al voor zich, zo fijngevoelig als zij is.
Ik acht het niet ondenkbaar dat de regering de uitkering ogv de Participatiewet (de bijstand), die nu nog integraal wordt overgemaakt op de betaalrekening van de uitkeringsgerechtigde gaat vervangen door een betaalpas met voorgeprogrammeerde bestedingscategorieën.
"Leven in armoede kan een grote impact hebben op de gezondheid" staat op de site van binnenlands bestuur.nl.
Helaas wordt één factor door de overheid systematisch over het hoofd gezien (blinde vlek) namelijk, dat het uitgeleverd worden aan een alomvattende totalitaire controle, die ondersteund wordt door financiële ingrepen, pas echt een bedreiging is van de gezondheid van mensen.
Ik heb mensen al bijna zien dood gaan daardoor.
Ook deze omstandigheid is de overheid niet geheel onbekend (dankzij alerte en meevoelende- ja, die komen ook voor - gemeenteambtenaren, die de betreffende wetten uitvoeren).
Wat is er dan aantrekkelijker dan het verder
depersonaliseren, lees: automatiseren van de uitvoering van deze wetten dmv digitale passen, eventueel uit te breiden met passentellers e.d., die de burger niet het gevoel geven bewaakt te worden door zichtbare personen?
De mensen, die nu bij de Voedselbank lopen en die zich schamen voor hun fysieke aanwezigheid, zouden zich moeten afvragen wat beter is: dit of een automatisch, digitaal systeem waar je eventueel - bij slecht gedrag - wordt geblokkeerd. Zonder mogelijkheden tot verweer (een persoon, ook een ambtenaar, kun je nog uitschelden).