image

Grote treinstoring opnieuw veroorzaakt door falend back-upsysteem ProRail

dinsdag 2 augustus 2022, 14:34 door Redactie, 8 reacties

De grote treinstoring die zich afgelopen zondag voordeed werd mede veroorzaakt door een falend back-upsysteem van ProRail. De VVD heeft staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat vandaag om opheldering gevraagd. Vanwege een ict-storing werd zondagavond het treinverkeer rond Rotterdam stilgelegd, wat het treinverkeer in het westen van het land ontregelde.

Via de computers van de verkeersleidingspost in Rotterdam komt belangrijke informatie binnen over onder andere de positie van de treinen in de regio Rotterdam. Door een storing in één van de systemen kon ProRail niet zien waar de treinen zich bevonden. Het computersysteem is redundant uitgevoerd. In het geval van een storing moet zou ProRail op een back-upsysteem moeten kunnen terugvallen.

"Helaas heeft deze back-up niet goed gefunctioneerd. Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaak hiervan, maar het lijkt erop dat dit komt vanwege een fout in de software. Meerdere systemen werkten hierdoor niet meer", aldus ProRail in een verklaring. Een grote treinstoring in april van dit jaar waardoor er in het hele land geen treinen konden rijden werd mede veroorzaakt door een falend back-upsysteem. Vorig jaar september besloot ProRail het treinverkeer landelijk stil te leggen nadat er problemen ontstonden met telefonieservers en de eerste back-up van deze systemen niet werkten.

"Bent u bekend met het feit dat in 2015 een stresstest is uitgevoerd naar de ict-systemen van ProRail? Welke lessen zijn daaruit geleerd? En hadden de verstoringen van 2021 en 2022 in dat licht voorkomen kunnen worden", vraagt VVD-Kamerlid Minhas aan de staatssecretaris. Die moet ook laten weten of ze bereid is een nieuwe stresstest te laten uitvoeren naar de kwetsbaarheid van vitale systemen die ervoor moeten zorgen dat het spoornetwerk blijft werken. Verder wil Minhas weten welke acties Heijnen heeft genomen na de eerdere grote verstoringen op het spoornetwerk. De staatssecretaris heeft drie weken om met een reactie te komen.

Reacties (8)
02-08-2022, 17:15 door Anoniem
Oorzaak #1 treinen rijden te lange trajecten in Nederland
Gevolg #1 hierdoor is uitval van 1 trein op 1 plek meteen dramatisch voor veel andere plekken

Oorzaak #2 er is relatief weinig ruimte in nederland en veel verschillende soorten verkeer met verschillende lengtes en snelheden
Gevolg #2 treinen moeten passen en meten op trajecten en de dienstregeling heeft hierdoor geen bewegingsruimte

Oorzaak #3 er zijn te weinig hubs en teveel (58?) treinen per uur uit Utrecht CS
Gevolg #3 valt utrecht uit, is heel nederland plat

Oplossing #1 treinen laten rijden op spokes, valt een spoke uit, heeft alleen die spoke er last van
Oplossing #2 goederenvervoer buiten spits en in de nacht
Oplossing #3 Maak Amsterdam, Eindhoven, Groningen Rotterdam en Zwolle een hub, verdeel het netwerk hier onder en maak 1 hub een backup van tenminste 1 andere hub.

Problemen:
* machinisten willen geen rondje rond de kerk -> uitzoeken hoe ze kunnen switchen van spoke en misschien hub
* prorail systemen zijn 1 sites fits all gebouwd -> modulair maken van deze systemen.. een backup die het 3 keer op rij niet doet is geen backup.
* handover trein van hub x naar hub y moet ingeregeld zijn (maar als dat met vliegtuigen kan zie ik niet waarom dat niet met treinen kan)
02-08-2022, 17:18 door Anoniem
Een backup-systeem is er juist voor dat de treinen niet uitvallen.
En nu gebeurt het een 2de keer ook nog,

Ze hebben 2 systemen nodig, 1 met de oude, 1 met de nieuwe, als het niet werkt, direct weer de oude ervoor.
Personeels-tekort ?
02-08-2022, 18:04 door Anoniem
Door Anoniem: Een backup-systeem is er juist voor dat de treinen niet uitvallen.
En nu gebeurt het een 2de keer ook nog,

Ze hebben 2 systemen nodig, 1 met de oude, 1 met de nieuwe, als het niet werkt, direct weer de oude ervoor.
Personeels-tekort ?

Een paar jaar geleden ook, exact hetzelfde verhaal. Leren is moeilijk blijkbaar, of te duur.
02-08-2022, 18:35 door Anoniem
Oorzaak #0 Bert Meerstadt, Timo Huges, Marjan Rintel en bovenal Roger van Boxtel. Allemaal zonder kennis, affiniteit en empathisch vermogen om een bedrijf te leiden.
02-08-2022, 20:13 door karma4
Door Anoniem: .... Ze hebben 2 systemen nodig, 1 met de oude, 1 met de nieuwe, als het niet werkt, direct weer de oude ervoor. Personeels-tekort ?
Nee er wordt een sein een wisselstoring omgeroepen. Gewoonlijk werken de seinen en wissels in die gevallen prima.

Wat ik lees gaat het om kwetsbare systemen welke NIET inherent veilig / robuust opgezet zijn.
Je ben niet de enige:
"Bent u bekend met het feit dat in 2015 een stresstest is uitgevoerd naar de ict-systemen van ProRail? Welke lessen zijn daaruit geleerd? En hadden de verstoringen van 2021 en 2022 in dat licht voorkomen kunnen worden", vraagt VVD-Kamerlid Minhas aan de staatssecretaris.

Zijn de systemen door een SPOF daar wat dan ook kwetsbaar (seriële afhankelijkheid) dan gaat de beschikbaarheid bij een fout gewoon onderuit. Daar helpt geen backup-systeem tegen hoe goed die ook is.
De bedoeling bij een hot fall-back inrichting is dat je in de operationele systemen veel kan wegknippen zonder dat het systeem uitvalt. Zoiets is vaak duurder bij ontwerp en inrichting hoewel het ook goedkoper zou kunnen.
Helaas zijn de verdienmodellen en besparingen op kosten niet daarop ingericht
02-08-2022, 20:22 door Anoniem
Ondertussen wel zoveel mogelijk digitaliseren. Want dat is hoe dan ook de toekomst.
02-08-2022, 21:56 door Anoniem
Door Anoniem:
* machinisten willen geen rondje rond de kerk -> uitzoeken hoe ze kunnen switchen van spoke en misschien hub
Als er mensen zijn die denken dat ze zelfrijdende auto's kunnen maken, dan moet een zelfrijdende trein (zonder machinist)
zeker mogelijk zijn! Dat is een aantal ordes simpeler dan een zelfrijdende auto, of zou dat in ieder geval moeten zijn.
03-08-2022, 14:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
* machinisten willen geen rondje rond de kerk -> uitzoeken hoe ze kunnen switchen van spoke en misschien hub
Als er mensen zijn die denken dat ze zelfrijdende auto's kunnen maken, dan moet een zelfrijdende trein (zonder machinist)
zeker mogelijk zijn! Dat is een aantal ordes simpeler dan een zelfrijdende auto, of zou dat in ieder geval moeten zijn.

In Singapore waren alle MRT's zelfrijdend.. Erg handig. Rijst met japanse stoofvlees bij McDonalds was ook grappig.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.