Het noodnummer van de Britse gezondheidszorg 111 moest vorige week terugvallen op pen en papier nadat serviceprovider Advanced het doelwit van een cyberaanval werd. De landelijke telefoondienst voorziet mensen onder andere van medisch advies, helpt bij herhaalrecepten en laat weten hoe een noodvoorraad van voorgeschreven medicijnen zijn te verkrijgen.
Het systeem wordt ook gebruikt voor het sturen van ambulances naar patiënten en het maken van afspraken voor spoedgevallen en huisartszorg buiten kantooruren. Daarnaast verzorgt Advanced ook anderen systemen voor zorginstellingen, waaronder elektronische patiëntendossiersoftware waar meer dan veertigduizend artsen gebruik van maken.
Vanwege de aanval moest Advanced een deel van de systemen offline halen. Daardoor waren systemen onbereikbaar en moest zorgpersoneel op pen en papier terugvallen. In eerste instantie werd gesproken over een storing, maar later verklaard het bedrijf tegenover de BBC dat het om een cyberaanval ging. Verdere details over de aanval zijn niet gegeven. Naar verwachting zullen de ontstane problemen tot in ieder geval morgen aanhouden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.