Privacyorganisatie noyb heeft bij achttien Europese privacytoezichthouders in totaal 226 klachten ingediend tegen websites die van misleidende cookiebanners gebruik zouden maken. Het gaat om cookiebanners van het bedrijf OneTrust waarmee websites toestemming kunnen vragen voor het plaatsen van cookies.
Na een eerste reeks klachten die noyb vorig jaar al indiende hebben veel websites de instellingen van hun OneTrust-cookiebanners aangepast. OneTrust heeft daarnaast de standaardinstellingen van de cookiebanners gewijzigd zodat ze "meer AVG compliant" zijn, aldus noyb. Honderden websites zouden de banners op een "misleidende" wijze hebben ingesteld waardoor ze in strijd met de Europese privacywetgeving zijn.
"De GDPR moest gebruikers volledige controle over hun eigen data geven, maar online zijn is voor Europeanen een frustrerende ervaring geworden. Vervelende banners ontworpen om het weigeren van cookies extreem lastig te maken zijn overal op het web aanwezig. In hun bannerontwerpen maken bedrijven gebruik van 'dark patterns' om gebruikers op de 'akkoord' knop te laten klikken, omdat het te lastig is om te weigeren", zo stelt noyb.
Voor de nieuwste ronde privacyklachten scande noyb duizenden websites die van OneTrust-cookiebanners gebruikmaken. Vervolgens werd elke relevante website gecontroleerd en hiervoor een AVG-klacht gegenereerd. Bedrijven kregen zestig dagen de tijd om hun instellingen aan te passen. Wanneer de volgens noyb vereiste instellingen niet worden doorgevoerd dient de privacyorganisatie een klacht in bij de relevante toezichthouder. Noyb is opgericht door de bekende privacyactivist Max Schrems.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.