Google schaadt adblockers met nieuwe extensie-regels voor Chrome, zo stelt de ontwikkelaar van adblocker AdGuard. De nieuwe regels raken de effectiviteit van adblockers, de gebruikerservaring en mogelijkheid om zelf nieuwe filters te maken, stelt Dmitriy Seregin van AdGuard.
De manier waarop extensies binnen Chrome mogen werken staat beschreven in een manifest. Binnenkort zal versie drie (V3) van het manifest van kracht worden. Eén van de aanpassingen in het nieuwe manifest betreft het uitfaseren van de webRequest API. Adblockers maken van deze API gebruik voor het onderscheppen, blokkeren, doorsturen en aanpassen van in- en uitgaand verkeer van de browser.
Google heeft in de plaats van deze API een nieuwe API in Manifest V3 voorgesteld genaamd declarativeNetRequest (DNR). Die zou echter de mogelijkheden van adblockers beperken door een limiet te stellen aan het aantal regels alsmede het aantal beschikbare filters en acties van een extensie. Voor statische regels hanteert Chrome in Manifest V3 een limiet van 30.000 regels per extensie en een totale limiet van 330.000 regels voor alle geïnstalleerde extensies bij elkaar.
In het geval de limiet wordt overschreden zal Chrome ingrijpen en bepaalde regels, waarin staat welke url's van adverteerders en trackers te filteren, aanpassen. In het ergste geval kan zelfs het standaardfilter worden uitgeschakeld omdat het meer dan 30.000 regels bevat, merkt Seregin op. Voor dynamische regels, waarmee de gebruiker zijn eigen regels en filters kan toevoegen, geldt een limiet van vijfduizend. Wanneer deze limiet wordt overschreden zal de adblocker alleen de eerste vijfduizend regels toepassen en blijft de rest uitgeschakeld.
"De beperkingen van Manifest V3 schaden niet alleen de filterkwaliteit en gebruikerservaring, maar ook de community van filterontwikkelaars. Voorheen kon iedereen zelf een filter ontwikkelen, en gedurende de tijd kon zo'n filter populair worden en op de lijst van aanbevolen adblockers komen. Nu is dit veel lastiger geworden", gaat Seregin verder. AdGuard heeft nu een experimentele V3-versie van de eigen adblocker uitgebracht. Die is volgens Seregin niet zo effectief als zijn voorgangers, maar de meeste gebruikers zouden dit volgen de ontwikkelaar niet moeten merken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.