image

Samsung getroffen door datalek met klantgegevens na inbraak op systemen

vrijdag 2 september 2022, 23:37 door Redactie, 4 reacties

Samsung heeft klanten gewaarschuwd voor een datalek nadat criminelen toegang tot "Amerikaanse systemen" van het bedrijf wisten te krijgen. De elektronicagigant krijgt op internet felle kritiek te verduren vanwege de summiere informatie die het over de datadiefstal geeft en de hoeveelheid gegevens die het over klanten verzamelt. De inbraak deed zich ergens eind juli voor.

Op of rond 4 augustus, Samsung geeft niet de exacte datum, werd vastgesteld dat er persoonsgegevens van klanten zijn buitgemaakt. Dat heeft het bedrijf, bijna een maand later via de eigen website laten weten. Om wat voor soort informatie het gaat verschilt per klant, zo stelt Samsung. Het zou kunnen gaan om naam, contactgegevens, "demografische informatie", geboortedata en productregistratie-informatie. Hoeveel klanten er precies zijn getroffen, tot welke systemen de aanvallers toegang hadden en hoe de aanvallers toegang konden krijgen wordt niet door Samsung verteld. Wel zegt het bedrijf maatregelen te zullen nemen om de beveiliging van de systemen verder aan te scherpen.

Critici op Hacker News stellen dat Samsung veel meer informatie zou moeten geven en hoe klanten zich voor de dataverzameling door het bedrijf kan afmelden. In de FAQ over het incident zegt Samsung dat het informatie van klanten verzamelt om een beter ervaring en producten te bieden. Er wordt echter niet uitgelegd hoe klanten zich hiervoor kunnen afmelden. Wel wordt er gewezen naar het privacybeleid, waarin staat dat Samsung grote hoeveelheid data van klanten kan verzamelen.

Image

Reacties (4)
03-09-2022, 00:24 door Anoniem
Het mooie van een merk is dat het zo herkenbaar is en blijft. Ook als je het niet meer wil kopen. Dan is het ook heel handig. De kracht van het merk is dan dat je juist nee denkt. En het daarna pas kunt uitleggen. Dat heb ik met Apple ook. Het zou pas ingewikkeld worden als ze er ineens een ander logo op zouden plakken. Wat ze gelukkig nog niet gedaan hebben.
03-09-2022, 00:27 door Anoniem
ja het is slecht gesteld met samsung.nl velen met een smartphone van Samsung komen niet eens meer in het Samsung account....nl of com maakt niets uit
03-09-2022, 09:48 door Anoniem
Gelukkig zetten we op het werk altijd fake naam/geb.datum informatie in die Samsung accounts...
Je kunt bij het installeren van de telefoon opgeven of je toestaat dat ze informatie verzamelen voor verbeteringen, dat
zetten we altijd op nee.
Maar zoals bekend weet je als klant/gebruiker helemaal niet wat er met dat soort instellingen gedaan wordt.
Kan best zijn dat ze alles gewoon verzamelen met een vlaggetje 'dit mogen we van de klant niet gebruiken' erbij, wellicht
dat dit zelfs niet eens in hun statistieken gebruikt wordt, maar wel gejat kan worden bij een inbraak...
03-09-2022, 16:15 door Anoniem
HP is ook zo een merk. Dat je gewoon een printer kocht. Drivers installeren. En maak nu je HP account aan. Waarom?

Als ik nu het merk zie denk ik dat nog steeds. Wat mot je dan van me? Het blijft eraan plakken. Wat mot je van me want ik had toch al betaald?

Ik heb nog een HP monitor. Aanbieding toen. Als ik die aanzet, eerst twee minuten lang dat logo op mijn scherm. Ok, was aanbieding. Maar ik denk nog steeds: Niks geleerd he? Drammen verkoopt. Maar gaat ook het snelste lek.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.