Meer mensen gaan dagelijks Tor Browser gebruiken als ze "privacy nudges" te zien krijgen, zo stellen onderzoekers van de Carnegie Mellon University, University of Maryland en Clark University op basis van eigen onderzoek (pdf). Volgens de onderzoekers kunnen privacytools voor het browsen de digitale privacy van mensen beschermen. De tools die echter de beste bescherming bieden, zoals Tor Browser, hebben echter moeite om een groot publiek te bereiken, zo claimen ze in het onderzoek "Increasing Adoption of Tor Browser Using Informational and Planning Nudges".
Via Tor Browser maken gebruikers verbinding met het Tor-netwerk, dat hun ip-adres afschermt en andere privacybeschermende technieken toepast. De browser maakt het ook mogelijk om gecensureerde websites te bezoeken. Dagelijks maken zo'n 2,5 miljoen mensen gebruik van de browser. Een aantal dat nagenoeg al jaren hetzelfde is, hoewel begin dit jaar er een piek van zo'n 3 miljoen gebruikers was. Inmiddels is het aantal gebruikers weer terug op de 2,5 miljoen.
De onderzoekers wilden kijken of "nudges" gebaseerd op de Protection Motivation Theory de kans vergroot dat mensen gebruik van Tor Browser gaan maken. Deze theorie stelt dat mensen zichzelf beschermen wanneer ze de ernst van een situatie kunnen bepalen en weten wat hieraan kan worden gedaan. Voor het onderzoek kregen deelnemers nudges te zien dat allerlei partijen informatie over bezochte websites en het gedrag daarop kunnen verzamelen en dat veel browsertools, zoals vpn's, adblockers en de private browsing-mode van de browser, geen volledige bescherming bieden.
Vervolgens werd getoond dat Tor Browser wel tegen deze dreigingen bescherming biedt en hoe de browser is te gebruiken. De nudges zorgden ervoor dat meer mensen Tor Browser gingen gebruiken. Deelnemers die de nudges te zien kregen stelden dat ze Tor Browser bijna twee keer zo vaak gebruikten dan deelnemers in de controlegroep. Volgens de onderzoekers laat dit zien dat er mogelijkheden zijn om het gebruik van Tor Browser door middel van nudgingtechnieken in berichten aan het publiek te vergroten. Wel is er meer onderzoek nodig om de effecten van de nudges beter te begrijpen, zo stellen ze in de conclusie van het onderzoek.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.