Door Hugo
Marketing, allemaal niks anders dan pure marketing.
Helemaal goed ingeschat. Microsoft heeft vorig jaar het Roemeense RAV
opgekocht, inclusief personeel. RAV werd veel gebruikt door ISP's vanwege
de lage prijs. Het was vergelijkbaar met Kaspersky Labs, een net wat minder
goede detectie van trojans maar met een betere heuristiek.
Symantec kan niet zomaar beweren dat deze jongens niets voorstellen, het
tegendeel is waar.
Als Microsoft management zich niet gaat bemoeien met de engineers, dan
zal het goed gaan. Als ze dat wel doen, dan is de kans groot dat het wel een
fiasco wordt. Maar ik denk dat Microsoft managers wel wat slimmer zijn
geworden in de loop der jaren. Dit zal niet een herhaling worden van de
Central Point overname.
Waar ik me wel zorgen over maak is dat er weer een monopolie ontstaat.
Symantec's reactie geeft aan dat overleggen met Microsoft over beperking
van de anti-virus markt penetratie zijn mislukt. Anders doet hij dit niet. Het
moment waarop deze uitspraken worden gedaan is ook veelzeggend.
Microsoft staat op het punt daadwerkelijk anti-virus uit te brengen.
Een anti-virus monopolie is niet alleen slecht voor de consument (lees: de
prijsontwikkeling), maar het is vooral ook slecht voor de veiligheid. De virus
en trojan schrijvers kunnen zich dan richten op één product dat vrijwel iedere
thuisgebruiker zal draaien.
Wat ook waar is, is dat Microsoft zich niets aantrekt van kritiek op slechte
functionaliteit. Ze houden daarmee moedwillig een houding in stand dat
beveiliging voor hen niet telt. Het telt alleen als het in de openbaarheid komt.
In zoverre heeft Thompson wel gelijk, maar de kritiek van Thompson op
Microsoft geldt ook voor zijn eigen bedrijf. Beiden reageren op dezelfde
nonchalante manier op ernstige beveiligingsproblemen.