Banking-as-a-Service (BaaS) chatbots, betaaldiensten via WhatsApp en het gebruik van de publieke cloud voor bankdiensten zullen over twee jaar mainstream voor banken zijn, zo voorspelt marktvorser Gartner. Volgens het bedrijf zal dertig procent van de banken met meer dan 1 miljard in middelen eind 2024 met BaaS aan de slag gaan om nieuwe inkomsten te genereren.
Banking-as-a-Service is een model waarbij banken hun diensten via andere partijen kunnen aanbieden. Dit moet voor nieuwe inkomsten zorgen, aldus Gartner. Naast BaaS verwacht de marktvorser de komende jaren ook veel van chatbots, publieke cloud en het gebruik van chatapps voor betaaldiensten. Volgens Gartner zijn chatbots zeer divers en zullen ze naast klantenservice ook vaker intern door banken worden ingezet, bijvoorbeeld voor zaken als onboarding en training van personeel en het vergroten van productiviteit en efficiëntie.
Verder voorspelt de marktvorser dat banken voor specifieke banksoftware steeds vaker van publieke clouddiensten gebruik zullen maken. De vierde technologie die binnen twee jaar mainstream zal zijn valt onder de noemer "social messaging payment apps". Hierbij maken banken gebruik van chatapps zoals WeChat en WhatsApp om hun klanten transacties uit te laten voeren en toegang tot bankdiensten te geven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.