image

WRR: kunstmatige intelligentie gaat ons leven fundamenteel veranderen

maandag 10 oktober 2022, 13:15 door Redactie, 12 reacties

Kunstmatige intelligentie is een systeemtechnologie, vergelijkbaar met de opkomst van de stoommachine, elektriciteit, de verbrandingsmotor en de computer, die ons leven fundamenteel zal veranderen, zo stelt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). De WRR adviseert in een rapport dat de overheid kaders moet scheppen om onder andere de gevaren van massasurveillance en machtsconcentratie door AI te voorkomen.

"Regulering van AI is nodig om te verhinderen dat de gevaren van massasurveillance en machtsconcentratie de positieve bijdrage van AI gaan overschaduwen. Het is urgent dat de overheid een visie ontwikkelt op onze digitale leefwereld", zo stelt de WRR in een vorig jaar verschenen rapport. Daarin worden in totaal tien aanbevelingen gedaan voor de manier waarop de overheid met AI zou moeten omgaan, waaronder het opzetten van algoritmeregisters, het kiezen voor een Nederlandse AI-identiteit en de inzet van regulering om de ontwikkelingen rondom surveillance en dataverzameling te sturen.

Het kabinet is nu met een reactie op het rapport en gedane aanbevelingen gekomen. "Steeds meer facetten van ons dagelijks leven worden geobserveerd, vastgelegd en verwerkt, terwijl dit tegelijk bijdraagt aan gevoelens van onveiligheid, wantrouwen en onmacht in de samenleving, aldus de WRR. Deze potentieel ontwrichtende factoren staan zowel bij het kabinet, als op Europees niveau hoog op de agenda", zo laat het kabinet weten. Dat stelt verder dat wat betreft het tegengaan van dergelijke surveillance en het gebruik van data van burgers door bedrijven de AVG al belangrijke waarborgen biedt.

Verdienmodel

De WRR laat in het rapport ook weten dat het in de gaten houden van burgers en consumenten inmiddels voor vrijwel alle bedrijven en overheden en talloze individuele burgers staande praktijk is geworden. "Bedrijven hebben hierop hun verdienmodel gebaseerd, waardoor elke inperking hiervan kosten dan wel derving van potentiële winst met zich meebrengt. En voor overheden geldt dat het verzamelen en verwerken van data, vooral persoonsgegevens, een scala aan mogelijkheden biedt om burgers en bedrijven op hun handelen te controleren" zo stel de Raad.

Het tegengaan van dergelijke surveillance via het gebruik van data van burgers door bedrijven vereist volgens de WRR meer dan alleen het reguleren van bepaalde vormen van grootschalige of gevoelige dataverzameling. Het gaat om het doorbreken van deze dynamiek en het wijzigen van de verhoudingen op de digitale markt. Het kabinet zegt zich in deze observatie te kunnen vinden.

"Daarbij moet wel onderscheid gemaakt worden tussen de rol van en mogelijke machtsconcentratie bij grote (niet-Europese) techbedrijven en de vele bedrijven in Europa en Nederland die digitale technologie zoals AI toepassen. De EU is daarbij het meest effectieve niveau om verandering te brengen in de huidige dynamiek in het digitale domein", aldus de verdere reactie. Naar verwachting publiceert staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering volgende maand de werkagenda Digitalisering, met daarin een uitwerking van de plannen van het kabinet rond dit thema.

Reacties (12)
10-10-2022, 13:38 door walmare
Wat een onzin Kunstmatige intelligentie bestaat helmaal niet. Ze hebben geen idee waar ze het over hebben.
Wat we wel hebben, is steeds meer met brute rekenkracht statistische methodes op grotere gegevensbestanden loslaten, beter en sneller dan de huidige mens zou kunnen.
10-10-2022, 13:54 door Anoniem
Laten we eens ironisch cynisch reageren.

Nou kun je niet stellen, dat het er allemaal vrolijker op wordt voor de gemiddelde burger.
Waaraan dat dan ligt en of dat die Vierde Technologische Revolutie kan zijn, is een tweede.

Een soort van Mad Max wereld lijkt me nu ook niet zo'n toekomst om naar te verlangen,
zeker als we geregeerd (gaan) worden door cyber & Co.

Ik ben eerder bang voor een vermenging van mens en cybertechnologie, de transhumane 'on'-mens.
Waar "black goo" ons door de ad'ren stroomt, zogezegd.

Het "leuker kunnen we het niet maken, gemakkelijker wel" idee straalt er weer bovenal vanaf,
en perkt verder al onze eens verworven vrijheden een voor een weer in.

Discussie: "moeten we met de 0 beginnen of met de 1"?
Of weer terug naar het 72-tallig stelsel als eens in Sumer?

Laat uw studenten eens een opstel schrijven over de toekomstige invloed van AI.
Want bewustwording schijnt voor alles de beste remedie te zijn.
10-10-2022, 14:04 door Anoniem
Door walmare: Wat een onzin Kunstmatige intelligentie bestaat helmaal niet. Ze hebben geen idee waar ze het over hebben.
Wat we wel hebben, is steeds meer met brute rekenkracht statistische methodes op grotere gegevensbestanden loslaten, beter en sneller dan de huidige mens zou kunnen.
Zie hier, een soort gelijke reactie als met de introductie van de stoomtrein.
10-10-2022, 14:50 door johanw
Door Anoniem:
Door walmare: Wat een onzin Kunstmatige intelligentie bestaat helmaal niet. Ze hebben geen idee waar ze het over hebben.
Wat we wel hebben, is steeds meer met brute rekenkracht statistische methodes op grotere gegevensbestanden loslaten, beter en sneller dan de huidige mens zou kunnen.
Zie hier, een soort gelijke reactie als met de introductie van de stoomtrein.

Het voordeel daarvan was vooral dat hij minder stonk dan z'n voorganger, de paardentram. En sneller was dan de trekschuit. Paardenmest was destijds een enorm milieuprobleem in steden, nu in dorpen nog steeds want daar waar hondenbezitters flink beboet (kunnen) worden als hun huisdier iets laat vallen en je het niet opruimt laten paarden hun rotzooi gewoon vallen.
10-10-2022, 16:01 door walmare
Door Anoniem:
Door walmare: Wat een onzin Kunstmatige intelligentie bestaat helmaal niet. Ze hebben geen idee waar ze het over hebben.
Wat we wel hebben, is steeds meer met brute rekenkracht statistische methodes op grotere gegevensbestanden loslaten, beter en sneller dan de huidige mens zou kunnen.
Zie hier, een soort gelijke reactie als met de introductie van de stoomtrein.
Jij zult ongetwijfeld je werk verkopen als kunstmatige intelligentie. Het is alleen maar marketing mijn beste. Het bestaat niet.
10-10-2022, 16:51 door Anoniem
Kunstmatige intilligentie = een snelle computer met veel geheugen.
Ze noemen immers ook een telefoon slim.
10-10-2022, 19:33 door Anoniem
Het gaat hierbij ook om de definitie en wat je eronder begrijpen wil.
Vergelijk de apps Google Translate eens met DeepL.

Als linguïst moet ik de beperkingen even aangeven.

Ik zie geen reële vergelijkende taalwetenschap als basis geen verklaring voor o.a. gematria e.d.

Geen verklaring als bijvoorbeeld aleph betekent eerste ofwel princeps ofwel vorst of Fürst.

Leuk dergelijke deep learning om mee te spelen, maar niet zonder de bagage als van een Jacob Grimm etc.

Ik mis nog steeds fantasie, creativiteit als onderdeel van het menselijk intellect. In die strikte zin bestaat Artificiële Intelligentie nog niet.

De Asmodeus is nog niet verschenen uit zijn vortex en komt ie tevoorschijn, berg je dan maar.

luntrus
10-10-2022, 19:47 door Anoniem
Veel van bovengenoemde technologieën hebben ons weer een stapje dichter bij het einde van alles gebracht. We zijn al ruim honderd jaar bezig ons eigen graf te graven en dat is misschien maar beter ook want gezien hoe wij omgaan met deze planeet verdienen wij het niet dat we hier nog rondlopen.
10-10-2022, 21:53 door Anoniem
Door johanw:
Door Anoniem:
Door walmare: Wat een onzin Kunstmatige intelligentie bestaat helmaal niet. Ze hebben geen idee waar ze het over hebben.
Wat we wel hebben, is steeds meer met brute rekenkracht statistische methodes op grotere gegevensbestanden loslaten, beter en sneller dan de huidige mens zou kunnen.
Zie hier, een soort gelijke reactie als met de introductie van de stoomtrein.

Het voordeel daarvan was vooral dat hij minder stonk dan z'n voorganger, de paardentram. En sneller was dan de trekschuit. Paardenmest was destijds een enorm milieuprobleem in steden, nu in dorpen nog steeds want daar waar hondenbezitters flink beboet (kunnen) worden als hun huisdier iets laat vallen en je het niet opruimt laten paarden hun rotzooi gewoon vallen.

Vroeger wilden de mensen helemaal geen auto's, maar snellere paarden. Het is pas nadat iets bestaat en goed werkt dat de massa het accepteert. Het heeft niets te maken met de potentiele voordelen, want de meeste mensen zien deze op dat moment nog niet eens in.

Voor negatieve dingen is het ook da, pas dat de grote massa reageert/panikeert, terwijl de pioniers en visionairs zichzelf al lang voorbereid hebben.

Voor een overheid is het belangrijk dat je vele jaren ervoor al hebt nagedacht over de mogelijke gevolgen en deze probeert te sturen d.m.v. beleid.
Het is niet voor niets dat adviezen m.b.t. postkwantumcrypto al meer dan 5-8 jaar geleden gepubliceerd werden terwijl men denkt dat dit pas een probleem zal gaan zijn in 2030-2040.

https://www.aivd.nl/documenten/publicaties/2014/11/20/informatieblad-over-quantumcomputers
https://www.ncsc.nl/binaries/ncsc/documenten/factsheets/2019/juni/01/factsheet-postkwantumcryptografie/20170831+Factsheet-Postkwantumcryptografie-v1.1.pdf

Het moment om na te denken over KI/AI is dan ook nu.
10-10-2022, 21:55 door Anoniem
Door Anoniem: Kunstmatige intilligentie = een snelle computer met veel geheugen.
Ze noemen immers ook een telefoon slim.

Best even bijlezen over het onderwerp alvorens nonsens uit te kramen...
10-10-2022, 21:59 door Anoniem
Hier een mooie samenvatting aangaande het onderwerp:
https://scientias.nl/kunstmatige-intelligentie-omarmen-wantrouwen/
11-10-2022, 06:49 door Anoniem
Door Anoniem: Kunstmatige intilligentie = een snelle computer met veel geheugen.
Ze noemen immers ook een telefoon slim.
Wat hier "slim" genoemd wordt heeft niet met AI te maken maar met marketing. Marketing gebruikt termen niet omdat ze iets goed beschrijven maar omdat ze goed klinken, en is daarmee voortdurend bezig om de betekenis van woorden te laten verwateren. Iets wat mensen ook zonder marketing doen, overigens, zowel slordigheid met taal als de neiging om dingen te overdrijven en aan te dikken zijn nogal algemeen voorkomende menselijke eigenschappen.

Door walmare: Wat een onzin Kunstmatige intelligentie bestaat helmaal niet. Ze hebben geen idee waar ze het over hebben.
Wat we wel hebben, is steeds meer met brute rekenkracht statistische methodes op grotere gegevensbestanden loslaten, beter en sneller dan de huidige mens zou kunnen.
Door walmare: Jij zult ongetwijfeld je werk verkopen als kunstmatige intelligentie. Het is alleen maar marketing mijn beste. Het bestaat niet.
Ik ben het met je eens dat die term inderdaad ook aan uitholling onderhevig is. Kunstmatige intelligentie is in mijn ogen echte intelligentie die door een machine (zoals een computer) wordt voortgebracht. Dat is inderdaad in de verste verte nog niet bereikt. Ik heb overigens geen idee hoe ik een goede definitie van (echte) intelligentie zou moeten geven. Met machine learning is men wel zo ver dat men systemen kan maken die echt genoeg overkomen om sommige mensen ervan te overtuigen dat het systeem zelfs zelfbewust is. Iets waarvan Douglas Hofstadter op een vrij hilarische manier heeft gedemonstreerd dat dat maar schijn is:
https://www.economist.com/by-invitation/2022/06/09/artificial-neural-networks-today-are-not-conscious-according-to-douglas-hofstadter (zonder scriptblokker of account kan je alleen het begin lezen en mis je waar het leuk wordt)

WRR maakt in de samenvatting van het rapport duidelijk dat ze machine learning en deep learning als onderdeel van AI zien, en ze geven aan welke definitie ze hanteren voor AI:
De wrr hanteert in dit rapport voor ai de definitie van de Europese High-Level Expert Group on ai: “systemen die intelligent gedrag vertonen door hun omgeving te analyseren en – met enige graad van autonomie – actie te ondernemen om specifieke doelen te bereiken.”
Ik vind "enige graad van autonomie" een lage drempel om iets intelligent te noemen, maar dat doet er niet toe: de WRR geeft aan waar het de term AI voor gebruikt in dat rapport. Dat ik zelf de lat hoger leg betekent niet dat ik niet kan begrijpen wat WRR ermee bedoelt. In het uitgebreide rapport gaat WRR trouwens in op de verschillende definities van AI en op de moeilijkheid om een goede definitie te geven.

Merk op dat in veel teksten dergelijke definities zijn opgenomen voor termen waar niet iedereen dezelfde betekenis aan geeft. Het heeft zin om even de moeite te nemen die definities op te zoeken in zo'n tekst, dan pas snap je namelijk waar de tekst over gaat. Als je stug negeert wat de schrijver van zo'n tekst bedoelt met een term dan verander je de boodschap in iets anders dan de schrijver probeert over te brengen en dan mis je dus de boodschap. Dan kan jij onzin lezen (want AI bestaat niet) terwijl er wel degelijk iets zinnigs wordt geschreven.

Dit rapport gaat dus over fundamentele veranderingen die het in onze levens verwacht door toepassing van technieken die volgens een strikte definitie geen AI zijn, maar die wel vaak zo genoemd worden. Als je het zo leest houdt het op onzin te zijn.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.