image

DPG, NPO, RTL en Talpa doen onderzoek naar "persoonlijke datakluis"

maandag 17 oktober 2022, 17:27 door Redactie, 23 reacties

DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network gaan samen onderzoek doen naar een "persoonlijke datakluis" waarin persoonsgegevens en gebruiksgegevens van gebruikers worden opgeslagen. De datakluis moet voor meer gerichte diensten en advertenties zorgen. Dat hebben de mediaorganisaties vandaag aangekondigd.

De vijf organisaties denken dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens van gebruikers straks niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een "persoonlijke datakluis" van de gebruiker zelf. Een dergelijk model zou over enkele jaren gemeengoed moeten worden. Daarom hebben de media-organisaties besloten samen een onderzoek te doen, waarvoor financiering bij de overheid zal worden aangevraagd.

Concrete details van hoe een dergelijke datakluis eruit komt te zien worden niet gegeven. Wel stellen de media-organisaties, die samen de stichting Nederlandse Datakluis zijn gestart, dat de gebruiker straks "echt zelf kan bepalen" welke gegevens hij deelt, met wie, wanneer en voor hoelang.

Reacties (23)
17-10-2022, 17:48 door Anoniem
Zijn ze helemaal gek geworden? En nog subsidie durven aanvragen ook? Ze mogen het lekker zelf financieren….
17-10-2022, 18:34 door Anoniem
Juist ja, en dan zeker overal toeatemming voor moeten geven anders functioneerd een app als videoland niet.
Ligt ook weer lekker in lijn met de EU en het DigitalID (Digital identification: A key to inclusive growth)

Een centrale wallet waar al je data staat en je geld (CBDC)

https://www.koninklijkhuis.nl/documenten/toespraken/2022/10/14/koningin-maxima-houdt-een-toespraak-bij-het-imf-evenement-cbdc-and-financial-inclusion-risks-and-rewards-bij-de-jaarvergadering-van-het-imf-en-de-wereldbank-in-washington-dc
17-10-2022, 18:49 door Anoniem
DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network gaan samen onderzoek doen naar een "persoonlijke datakluis" waarin persoonsgegevens en gebruiksgegevens van gebruikers worden opgeslagen. De datakluis moet voor meer gerichte diensten en advertenties zorgen.
[...]
dat de gebruiker straks "echt zelf kan bepalen" welke gegevens hij deelt, met wie, wanneer en voor hoelang

Als het doel is gerichte diensten en advertenties, dan:

Welke gegevens delen? Geen gegevens delen
Met wie? Met niemand iets delen
Wanneer? Nooit iets delen
Voor hoe lang? Eeuwig niets delen.


Als ik iets nodig heb, haal ik het zelf wel op.
Geen enkele organisatie (commercieel of niet) hoeft dat voor mij te bedenken.

Al was het maar om af en toe ook iets anders te zien horen, ruiken dan wat mijn "profiel" voorschrijft.
Ik wil niet in een bubble geduwd worden door een algoritme.
17-10-2022, 19:12 door buttonius
Ik heb geen belangstelling voor meer gerichte [...] advertenties, dus nee, bedankt. Graag helemaal geen "persoonlijke datakluis" en al helemaal niet eentje waar (kennelijk) meerdere media organisaties bij kunnen.
Ik wil graag ook informatie krijgen die niet is gefilterd om in mijn persoonlijke bubbel te passen.
17-10-2022, 21:18 door Anoniem
Na het debacle van de Super cookies, proberen de media het opnieuw met deze "vrijwillige" datakluis.
17-10-2022, 22:54 door Anoniem
Waarschijnlijk dan "één persoon één kluis" waardoor alles over je aan elkaar geknoopt kan worden.

Ik wil best bij bedrijf A als Pietje bekend zijn, bij bedrijf B als Jolanda, bij bedrijf C weer anders, maar niet overal hetzelfde.
En ik vind het ook niet erg als, via een gerechtelijke uitspraak in een strafrechtonderzoek, "Pietje" gekoppeld kan worden aan mijn echte identiteit. Dit om te voorkomen dat ik vanuit complete anonimiteit bedreigingen kan uiten zonder daar op afgerekend te kunnen worden.

Maar bedrijf A, B en C hoeven nooit te weten wie ik echt ben

Q
18-10-2022, 06:46 door Anoniem
Door Anoniem: Na het debacle van de Super cookies, proberen de media het opnieuw met deze "vrijwillige" datakluis.

De media heeft mij al decennia geleden verloren als "klant?", ehm "gebruiker?", nee: als "product'.
18-10-2022, 08:09 door Anoniem
Eh... Ik wil helemaal niet dat DPG, NPO, RTL of Talpa enig gegeven van mij hebben. Daarmee is een 'kluis' ook overbodig - niks om erin te stoppen.
18-10-2022, 08:37 door Anoniem
Klinkt een beetje als dit project van 1 van de bedenkers van het huidige web: https://solidproject.org/
18-10-2022, 09:33 door Anoniem
Zoals ook al eerder is aangegeven, deze bedrijven hebben niets maar dan ook helemaal niets met mijn gegevens te maken en behoren die dus ook niet te krijgen.
18-10-2022, 10:26 door Anoniem
hoewel zo'n datakluis een goed idee is, is het geen goed idee als dat een datakluis is van degenen die mij als product zien/gebruiken. Ik vertrouw dat niet aan deze mediabedrijven toe (en waarmee ik niets wil delen, dus waarom een datakluis van hen gebruiken). Ik hoop niet dat er straks tientallen persoonlijke datakluizen zijn, incl. eentje voor ieder groepje aasgieren: mediabedrijven, big-tech, enz.
18-10-2022, 10:28 door Anoniem
Is er nu niemand die dit echt verbieden kan?
Duidelijk wij willen uw aanstuurbare cyborg nooit worden.

Hou er dus voorgoed eens mee op.

Wie zijn er voorstanders van meer vrijheid over je eigen data?
Zo moeilijk is die vraag toch niet.
18-10-2022, 11:13 door Reinder
"Wat ben je aan het doen schat?"
"Oh, ik ben mijn advertentie-voorkeuren aan het opgeven in onze persoonlijke datakluis van DPG, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa. Het is echt super, dat moest je voorheen op al die websites apart doen, maar nu kan dat heel gemakkelijk op een centrale plek!"
"Aha. Kan je dan ook beter kiezen welke advertenties je te zien krijgt?"
"Ja zeker, dat is nu juist het mooie van deze persoonlijke datakluis, zo kan ik veel beter geinformeerd worden over voor mij interessante diensten van al deze partijen, en meer gerichte advertenties krijgen. Ik hoop vooral op meer advertenties van biermerken en fabrikanten van spijkerbroeken."
"Oh wat heerlijk voor je schat, ik weet hoe je gerichte advertenties van speciaal geselecteerde derde partijen en partners waardeert!"
"Precies! Daarom dus. Even kijken hoor...Cablato nee..Ensighten ja..Fractional Media ja, Spotad nee, die hadden laatst een advertentie voor basketball en ik kijk alleen volleyball..hmm TrustArc..tja hmm dat weet ik even niet.. best wel lastig soms, zo'n persoonlijke datakluis..nou doe maar wel dan. Hmm..Bannerflow AB en Crimtan Holdings Limited twijfel ik ook over.."
"Nou, jij komt er wel uit he? Doe je wel OnAudience Ltd en Publicis Media GmbH kiezen, want als ik de computer gebruik wil ik wel graag advertenties voor fruitsmoothies en yogamatten krijgen hoor!"
18-10-2022, 15:27 door Anoniem
Waaatttt???? Laten die gasten zich concentreren op het maken van beeld en geluid en laten ze zich vooral bij hun leest houden.
Ik zie meer heil in https://www.digitaleoverheid.nl/achtergrondartikelen/de-persoonsdatakluis-en-regie-op-eigen-gegevens/ waat in 2018 voor gepleit is.
18-10-2022, 16:38 door Anoniem
Gezien het van mediabedrijven afkomt (vaak synoniem voor advertentieboeren) en het doel is voor beter gepersonaliseerde advertenties blijf ik er mijlenver vandaan. Van mij geen bit in deze kluis.
18-10-2022, 17:58 door Reinder
Door Anoniem: Gezien het van mediabedrijven afkomt (vaak synoniem voor advertentieboeren) en het doel is voor beter gepersonaliseerde advertenties blijf ik er mijlenver vandaan. Van mij geen bit in deze kluis.

Nou ja zeg wat raar..Ik begrijp er echt helemaal niets van. Hoe kan het nou toch dat jij niet zit te wachten op de door ons enorme advertentieplatform voor jou, op basis van de hoogste bieder, geselecteerde gerichte advertenties van onze zorgvuldig geselecteerde derde partijen? Dan zou je wel eens een advertentie kunnen krijgen die voor jou minder relevant is! Echt zonder uitzondering ie-de-reen zit toch te wachten op relevante advertenties om fanatiek op te klikken? Het liefst wil jij toch ook eigenlijk dat je persoonlijk wordt aangesproken als je op een website komt? Iets met een popup die dan zegt "He Meneer Anoniem, de muesli die u altijd koopt is deze week in de aanbieding bij de Jumbo".
18-10-2022, 20:16 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem: Gezien het van mediabedrijven afkomt (vaak synoniem voor advertentieboeren) en het doel is voor beter gepersonaliseerde advertenties blijf ik er mijlenver vandaan. Van mij geen bit in deze kluis.

Nou ja zeg wat raar..Ik begrijp er echt helemaal niets van. Hoe kan het nou toch dat jij niet zit te wachten op de door ons enorme advertentieplatform voor jou, op basis van de hoogste bieder, geselecteerde gerichte advertenties van onze zorgvuldig geselecteerde derde partijen? Dan zou je wel eens een advertentie kunnen krijgen die voor jou minder relevant is! Echt zonder uitzondering ie-de-reen zit toch te wachten op relevante advertenties om fanatiek op te klikken? Het liefst wil jij toch ook eigenlijk dat je persoonlijk wordt aangesproken als je op een website komt? Iets met een popup die dan zegt "He Meneer Anoniem, de muesli die u altijd koopt is deze week in de aanbieding bij de Jumbo".

Deze commerciele mediaboeren zoeken geld om hun media-producten te financieren.
Dat kijkers niet zitten te wachten op nog meer reclame, laat staan op hen gerichte reclame, interesseert ze niet.
Voor de bonentellers bij deze bedrijven, zijn kijkers een product, niet een klant. Een product dat je kan vermarkten. Aan reclameboeren. En op die manier meer geld in het laatje brengt.
Alles draait uiteindelijk om geld. Niet om kwaliteit, kijkgenot, of privacy.

Daarvoor moet je als kijker, je uit dat systeem onttrekken, en een eigen koers varen,.
Bv door fysieke media te kopen, te downloaden of streamen.

Laat deze media-dinosaurussen toch in vrede (af)sterven.
19-10-2022, 10:15 door Anoniem
De bedenker van het HTTP protocol heeft dit al tijden geleden voorzien.
Een quote van de about:

"Solid is a specification that lets people store their data securely in decentralized data stores called Pods. Pods are like secure personal web servers for your data. Any kind of information can be stored in a Solid Pod.
You control access to the data in your Pod. You decide what data to share and with whom (be it individuals, organizations, and/or applications). Furthermore, you can revoke access at any time.
To store and access data in your Pod, applications use standard, open, and interoperable data formats and protocols."

Zie "Solid Project" - https://solidproject.org/about
19-10-2022, 15:57 door Anoniem
Door Anoniem: De bedenker van het HTTP protocol heeft dit al tijden geleden voorzien.
Een quote van de about:

"Solid is a specification that lets people store their data securely in decentralized data stores called Pods. Pods are like secure personal web servers for your data. Any kind of information can be stored in a Solid Pod.
You control access to the data in your Pod. You decide what data to share and with whom (be it individuals, organizations, and/or applications). Furthermore, you can revoke access at any time.
To store and access data in your Pod, applications use standard, open, and interoperable data formats and protocols."

Zie "Solid Project" - https://solidproject.org/about

Als ik hier nou ook kan aangeven geen enkele vorm van reclame wens te ontvangen ben ik helemaal voor!
19-10-2022, 20:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zie "Solid Project" - https://solidproject.org/about
Als ik hier nou ook kan aangeven geen enkele vorm van reclame wens te ontvangen ben ik helemaal voor!
Ik verwacht dat je dat wel kan aangeven, maar dat de advertentieboeren zich daar niets van aantrekken of zelfs je met wat extra reklame gaan bestoken.
20-10-2022, 05:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zie "Solid Project" - https://solidproject.org/about
Als ik hier nou ook kan aangeven geen enkele vorm van reclame wens te ontvangen ben ik helemaal voor!
Ik verwacht dat je dat wel kan aangeven, maar dat de advertentieboeren zich daar niets van aantrekken of zelfs je met wat extra reklame gaan bestoken.
Ik zie nooit reclame, dankzij adblock plus.
20-10-2022, 07:58 door Anoniem
Niet transparant het liefst en tracken via de cloud.

Ik ben anti-ad en anti-smut.

Lid van ASO, het anti spyware offensief.
Hoeveel medestanders hebben wij?

#sockpuppet
01-11-2022, 18:03 door Anoniem
Laten deze groepen nu net belanghebbenden zijn in de dataoogst. Persgroepen dan nog wel! Ik zal dit net zoals itsme niet gebruiken, nooit gebruiken. Zelfs niet met een kanonsloop tegen mijn hoofd. Het is toch ongelooflijk dat pers&tv-concortia zoiets mogen van de EU? Dat lijkt me toch absoluut niet GDPR-compliant.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.