DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network gaan samen onderzoek doen naar een "persoonlijke datakluis" waarin persoonsgegevens en gebruiksgegevens van gebruikers worden opgeslagen. De datakluis moet voor meer gerichte diensten en advertenties zorgen. Dat hebben de mediaorganisaties vandaag aangekondigd.
De vijf organisaties denken dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens van gebruikers straks niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een "persoonlijke datakluis" van de gebruiker zelf. Een dergelijk model zou over enkele jaren gemeengoed moeten worden. Daarom hebben de media-organisaties besloten samen een onderzoek te doen, waarvoor financiering bij de overheid zal worden aangevraagd.
Concrete details van hoe een dergelijke datakluis eruit komt te zien worden niet gegeven. Wel stellen de media-organisaties, die samen de stichting Nederlandse Datakluis zijn gestart, dat de gebruiker straks "echt zelf kan bepalen" welke gegevens hij deelt, met wie, wanneer en voor hoelang.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.