image

Telecomproviders: Nederlanders maken weinig gebruik van vrije modemkeuze

woensdag 19 oktober 2022, 10:40 door Redactie, 36 reacties

Nederlanders maken weinig gebruik van de mogelijkheid om een eigen modem te kiezen, zo stellen KPN, VodafoneZiggo en DELTA Fiber tegenover Nu.nl. Telecomproviders waren geen voorstander van de mogelijkheid om klanten een vrije modemkeuze te bieden, dat sinds 28 januari van dit jaar verplicht is. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) tikte Ziggo en VodafoneZiggo in juni nog op de vingers voor het niet overal aanbieden van de mogelijkheid een eigen modem te gebruiken.

De toezichthouder stelde dat een significante groep eindgebruikers behoefte heeft om de veiligheid van hun persoonlijke gegevens zelf te beheren en daarom ook modems en routers willen kunnen kiezen die dergelijk beheer in hun ogen beter mogelijk maken. Daarnaast zou de vrije modemkeuze de concurrentie en de innovatie op de modemmarkt moeten stimuleren en moet het ook de overstap naar een andere provider vereenvoudigen, omdat de bestaande apparatuur naar de nieuwe provider kan worden meegenomen.

De telecomproviders claimen nu dat maar weinig klanten van de mogelijkheid gebruikmaken. KPN schat dat het wekelijks om "enkele tientallen klanten" gaat en VodafoneZiggo zegt dat "het er hooguit enkele tientallen per maand zijn". DELTA Fiber, dat één miljoen klanten heeft, geeft aan dat minder dan een halve procent van het klantenbestand een eigen modem gebruikt. De ACM spreekt niet van een mislukking en benadrukt de voordelen die de vrije modemkeuze mogelijk maakt.

Reacties (36)
19-10-2022, 10:43 door Anoniem
Voor 99% van de mensen voegt het niets toe. hun netwerk wordt er niet sneller of veiliger door (als ze al beseffen wat veiliger is)
19-10-2022, 10:51 door Anoniem
De meeste mensen zijn voldoende bang gemaakt: als je ons modem niet neemt, dan zoek je het verder maar uit!
Daarnaast vinden veel mensen het al lang prima: doet het toch?

Ik doe niet meer aan 'glas' of 'koper', maar zou er niet aan moeten denken om iets wat in beheer is bij een ander te moeten hosten thuis. Nog even afgezien van stroomgebruik...
19-10-2022, 11:15 door Anoniem
Lijkt me niet zo raar dat mensen niet meteen in de rij staan om een werkende situatie te vervangen door iets anders.
Je zult over een veel langere periode (de levensduur van een modem/router) moeten gaan meten om te zien hoe het dan uitpakt.
Ook is het niet zeker dat aanbieders alle gevallen van "eigen modem" en "eigen router" wel in de peiling hebben.
19-10-2022, 11:26 door Valheru
Dug, Ziggo duwt je gewoon een nieuwe modem door je strot onder het mom van 'netwerk goed houden', zelfs als je aangeeft dat je dit eigenlijk niet wilt.
19-10-2022, 11:46 door Anoniem
Denk dat er maar weinig Nederlanders zijn die hier echt kijk op hebben.
Ik zou ook niet weten welke wel goed is en welke wat minder.
En wat kost zo'n modem dan wel niet wanneer je een goede koopt. Nu heb ik er 1 van Ziggo.
En hoe zit het dan met updates en firmwares, Wie regelt dat en hoe.
Ik denk ook dat de meeste wel een betere bestemming voor het weinige geld hebben dat ze overhouden door alle stijgende prijzen.

Ik zelf heb een TC-7200 van Ziggo wat volgens een eerdere vraag van iemand hier juist een uitstekende modem scheen te zijn. Is dat nog steeds zo?
Dus is het dan wel nodig voor mij om een andere te zoeken, waar ik in mijn uppie toch nooit ga uitkomen w.b. het aanbod.
19-10-2022, 12:04 door Anoniem
Door Anoniem: Voor 99% van de mensen voegt het niets toe. hun netwerk wordt er niet sneller of veiliger door (als ze al beseffen wat veiliger is)

Natuurlijk. Sterker - de providers hier beheren hun modems gewoon behoorlijk goed . Beter dan een hoop DHZers dat doen.
19-10-2022, 12:47 door Anoniem
Door Anoniem: Voor 99% van de mensen voegt het niets toe. hun netwerk wordt er niet sneller of veiliger door (als ze al beseffen wat veiliger is)
Dat is bij mij niet de reden.

Een beetje modem aanschaffen kost gewoon veel geld. Bovendien ontvang je ook geen ondersteuning.
Aangezien mijn modem het nog doet, hoef ik niets te doen. Gaat ie stuk, dan koop ik er wel een.

Daar komt nog bij dat we nu met een exploderende energierekening zitten. De betaling daarvan kost heel veel geld en gaat dus vóór. Een nieuwe modem aanschaffen moet daarom maar even wachten.
19-10-2022, 12:53 door Ongemodereerd
Dictatuur van de (domme) meerderheid als het gaat om technologische geavanceerde inzichten. Goed dat dit losgemaakt is, ook al gebruiken er maar weinig mensen, op dit moment, iets anders dan wat ze aangereikt krijgen.
19-10-2022, 12:59 door Anoniem
Bij Delta kan het vaak nog niet zoals bij glasvezel. Om dan te zeggen dat het weinig gebruikt wordt is wel erg flauw.
19-10-2022, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem: Denk dat er maar weinig Nederlanders zijn die hier echt kijk op hebben.
Ik zou ook niet weten welke wel goed is en welke wat minder.
En wat kost zo'n modem dan wel niet wanneer je een goede koopt. Nu heb ik er 1 van Ziggo.
En hoe zit het dan met updates en firmwares, Wie regelt dat en hoe.
Ik denk ook dat de meeste wel een betere bestemming voor het weinige geld hebben dat ze overhouden door alle stijgende prijzen.

Ik zelf heb een TC-7200 van Ziggo wat volgens een eerdere vraag van iemand hier juist een uitstekende modem scheen te zijn. Is dat nog steeds zo?
Dus is het dan wel nodig voor mij om een andere te zoeken, waar ik in mijn uppie toch nooit ga uitkomen w.b. het aanbod.

Daar raak je meteen het pijnpunt aan.

Mensen die het wel snappen, die hadden allang een eigen router in gebruik en kunnen die ook configureren en onderhouden.
En waarschijnlijk zaten die grotendeels al bij providers die niet moeilijk deden over een eigen router.

Vwb updates en patches.
Dat regelt de handwareboer zelf. Je router haalt die zelf op, en je hebt de mogelijkheid (zoals vaak) om zelf handmatig te updaten of dat automatisch op een vaste tijd te laten gebeuren. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van het merk router.

Vwb de prijs.
Ja een goede router kost geld. Maar daar krijg je (als je goed zoekt) ook kwaliteit voor terug. E.e.a. ligt ook aan je eigen wensen en behoeften. Wat moet het ding kunnen. daar kun je op zoeken, en dan de nodige reviews vergelijken. Mn wat er fout gaat en hoe vaak.

Wil je voor een cent op de eerste rij zitten, pak dan een goedkoop standaard pakket bij een provider.
dan is een eigen router niets voor jou. (Zoals het voor ruim 95+% van de gebruikers niets zal zijn)
19-10-2022, 13:06 door Anoniem
De meeste weten niet eens welke telefoon ze hebben laat staan welke modem.
Vraag naar iemands telefoon en 99 van de 100 noemt het merk en type. Samsung S20 b.v.
En verder hebben ze geen flauw idee wat jij nou bedoeld.
Vraag je om welke besturing er op staat, dan staan ze je pas echt verbaasd aan te kijken.
Geen flauw idee hebben ze dan. En antwoorden vervolgens met weer, een Samsung S20
Maar nou mogen ze zelf een goede en veilige modem uitzoeken.
Veel succes.
19-10-2022, 13:15 door Anoniem
Door Anoniem: Denk dat er maar weinig Nederlanders zijn die hier echt kijk op hebben.
Ik zou ook niet weten welke wel goed is en welke wat minder.
En wat kost zo'n modem dan wel niet wanneer je een goede koopt. Nu heb ik er 1 van Ziggo.
En hoe zit het dan met updates en firmwares, Wie regelt dat en hoe.
Ik denk ook dat de meeste wel een betere bestemming voor het weinige geld hebben dat ze overhouden door alle stijgende prijzen.

Ik zelf heb een TC-7200 van Ziggo wat volgens een eerdere vraag van iemand hier juist een uitstekende modem scheen te zijn. Is dat nog steeds zo?
Dus is het dan wel nodig voor mij om een andere te zoeken, waar ik in mijn uppie toch nooit ga uitkomen w.b. het aanbod.
Als het om hardware van Ziggo aankomt is dat het meest stabiele dat je kan krijgen op dit moment ook al is het spul uit 2012. Echter niet de meeste features en zeker niet de hoogste snelheid.

Vermijdt ten alle tijden de Connect Box en Giga series (witte kastjes) regelmatig batches geweest met defecte chipsets.
Voor meer info even zoeken naar Ziggo Intel Puma en je ziet de horror verhalen wel langskomen.

Dat gezegd zijn er zeker betere modem, routers op de markt maar als het op standaard apparatuur gaat voor normaal gebruik is de TC7210 tot 250 MBit tot 300 MBit/s max over WIFI en 800 bedraad prima te doen zeker als je enige gebruiker bent. Heb je meer nodig dan is voor mid segment DraytTek Vigors meestal genoeg. Mijn Vigor 3220 draait al vele jaren trouwe dienst.

Basis regel bij vervangen is ga niet voor het allerniewste. Kijk naar geschiedenis van patches en gerapporteerde kwetsbaarheden. Ik zelf koop enkel netwerk apparatuur dat minstens twee jaar op de markt is. In die tijd is het duidelijk genoeg wat de verwachte prestaties en veiligheid is van de hardware en de commitment van de fabrikant om problemen op te lossen.
19-10-2022, 13:51 door Anoniem
KPN vergeet gemakshalve dat iedereen bij XS4ALL al vrije modemkeuze had, en iedereen al tenminste een Fritzbox heeft (in tegenstelling tot dat fraaie ding van KPN). ;)
19-10-2022, 14:23 door Anoniem
Door Anoniem: De meeste mensen zijn voldoende bang gemaakt: als je ons modem niet neemt, dan zoek je het verder maar uit!
Ik heb nog nooit iemand bang gezien.
Wel dat ze geen gezeur willen en eigenlijk dat ondersteuning veel belangrijker is.

Door Ongemodereerd: Dictatuur van de (domme) meerderheid als het gaat om technologische geavanceerde inzichten.
Waarom is dit dictatuur? Blijkbaar begrijp je ook niet wat eigenlijk een dictatuur is.
Waarom is de meerderheid ook dom? Persoonlijk zie ik meer domheid in jouw post terug. De meeste mensen begrijpen al heel weinig van Internet verbindingen, en als iets niet werkt, willen ze gewoon hun ISP bellen.
19-10-2022, 14:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Vermijdt ten alle tijden de Connect Box en Giga series (witte kastjes) regelmatig batches geweest met defecte chipsets.
Voor meer info even zoeken naar Ziggo Intel Puma en je ziet de horror verhalen wel langskomen.
Valt voor de meeste gebruiker wel mee. Maar is zeker niet de beste chipset.

Heb je meer nodig dan is voor mid segment DraytTek Vigors meestal genoeg. Mijn Vigor 3220 draait al vele jaren trouwe dienst.
Heeft geen kabel aansluiting dus kan je al niet standalone gebruiken,

Basis regel bij vervangen is ga niet voor het allerniewste. Kijk naar geschiedenis van patches en gerapporteerde kwetsbaarheden. Ik zelf koop enkel netwerk apparatuur dat minstens twee jaar op de markt is. In die tijd is het duidelijk genoeg wat de verwachte prestaties en veiligheid is van de hardware en de commitment van de fabrikant om problemen op te lossen.
Klinkt leuk voor een tweaker, maar voor de gemiddelde gebruikers niet geschikt advies.
19-10-2022, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem: KPN vergeet gemakshalve dat iedereen bij XS4ALL al vrije modemkeuze had, en iedereen al tenminste een Fritzbox heeft (in tegenstelling tot dat fraaie ding van KPN). ;)
De kpn levert op verzoek ook een Fritz!box 7590!
19-10-2022, 14:54 door spatieman
leuk en handig.
Maar bij problemen mag je het helaas zelf oplossen en niet bij de ISP aankloppen.,
19-10-2022, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Daar komt nog bij dat we nu met een exploderende energierekening zitten. De betaling daarvan kost heel veel geld en gaat dus vóór. Een nieuwe modem aanschaffen moet daarom maar even wachten.
Dit zou soms wel een reden kunnen zijn. Als je al een heel oud modem van een kabelaar hebt en die wil het niet
vervangen omdat het nog werkt, zou het kunnen dat je met een modern nieuw ding veel minder stroom verbruikt.
Maar dan lijkt me zeuren bij de kabelaar om een nieuwe een alternatief wat je eerst moet uitmelken.
19-10-2022, 15:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Basis regel bij vervangen is ga niet voor het allerniewste. Kijk naar geschiedenis van patches en gerapporteerde kwetsbaarheden. Ik zelf koop enkel netwerk apparatuur dat minstens twee jaar op de markt is. In die tijd is het duidelijk genoeg wat de verwachte prestaties en veiligheid is van de hardware en de commitment van de fabrikant om problemen op te lossen.
Dat lijkt me slecht advies. De klok van "dit ondersteunen we niet meer, koop maar een andere" is dan al 2 jaar aan het tikken.
Kijk liever hoe lang een fabrikant updates uitbrengt voor apparatuur, en of het stoppen van de verkoop ook betekent dat de ondersteuning dan gestopt wordt.
Er zijn fabrikanten die 2 jaar na verkoop alles in de bittenbak mikken, er zijn er ook die 10 jaar later gewoon nog om de paar maanden nieuwe firmware releasen voor spullen die ze al jaren niet meer verkopen.
19-10-2022, 15:46 door Anoniem
Telecomproviders: We gaan niet zeuren en klagen
we draaien de vrije modemkeuze die burgers hebben niet terug.

The Matrix
19-10-2022, 16:08 door Anoniem
Bij T-Mobile krijg ik op mijn pfsense router geen DHCP WAN dus zit ik vast met de Zyxel meuk
19-10-2022, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: KPN vergeet gemakshalve dat iedereen bij XS4ALL al vrije modemkeuze had, en iedereen al tenminste een Fritzbox heeft (in tegenstelling tot dat fraaie ding van KPN). ;)
De kpn levert op verzoek ook een Fritz!box 7590!
Lees dan ook even de kleine lettertjes?
Je krijgt de modem niet gratis, maar je moet huur betalen.
Dan kan je beter een eigen modem aanschaffen.
19-10-2022, 16:35 door Anoniem
Tja als je het aan middle of the road providers gaat vragen. Daar zal het gros niks boeien behalve de prijs.
19-10-2022, 16:58 door Anoniem
Door Valheru: Dug, Ziggo duwt je gewoon een nieuwe modem door je strot onder het mom van 'netwerk goed houden', zelfs als je aangeeft dat je dit eigenlijk niet wilt.
Klopt! En als je aangeeft dat je een ander modem wil gebruiken dan wordt er doodleuk gezegd dat het 24 uur kan duren voordat die nieuwe dan actief is. En in de tussentijd is het de vraag of je een internetverbinding hebt... Kan niet wachten tot er hier glas ligt.
19-10-2022, 22:40 door Anoniem
Voor zo ver ik weet betaal je altijd voor het modem bij alle providers: Er geen optie voor "korting" indien je een eigen modem gebruikt. Voor veel mensen zal dat een reden zijn om het modem van hun provider te gebruiken. Je hebt er immers voor betaald. Alsof je voor een huurbootje incl.buitenboordmotor hebt betaald maar je ook je eigen buitenboordmotor mag meenemen.
19-10-2022, 22:55 door Anoniem
Ik heb het zo gehad met Ziggo. Ik kreeg bericht dat er een nieuw modem voor me klaar lag bij een post.nl ophaalpunt. Ik wilde dat nieuwe modem helemaal niet want het modem wat ik al had was een EPC3928AD (gewoon een Cisco Voice Gateway) dus ik heb telefonisch kontakt gehad en verteld dat ik dat modem gewoon wilde houden. Nee ik MOEST dat nieuwe modem ophalen en ik werd ervan verzekerd dat het oude modem het gewoon zou blijven doen.
Niet dus, ik heb het nieuwe modem bij een post.nl ophaalpunt (nog geen 3 minuten van mijn woning) opgehaald en toen ik thuis kwam had ik al geen internet meer. Al mijn instellingen (waaronder VPN settings voor mijn werk) waren weg en ik kan ze in dat nieuwe **************t modem niet meer toepassen.
Waar ik ZO van baal is dat me verteld is dat er NIETS zou veranderen en dat mijn oude modem het gewoon zou blijven doen en dat dit gewoon en grove leugen was.
Ik ga overstappen.
20-10-2022, 07:59 door Anoniem
Door Anoniem: Voor 99% van de mensen voegt het niets toe. hun netwerk wordt er niet sneller of veiliger door (als ze al beseffen wat veiliger is)

Het voegt ook voor de 99% toe dat providers open moeten zijn over hun aansluitingen, en dat ze niet hun netwerken zó kunnen configureren dat je verplicht hun spullen moet hebben om er gebruik van te kunnen maken; het vrije-markt argument is geen slecht argument, alleen nogal onder de motorkap.
20-10-2022, 09:49 door Anoniem
#1 providers worden nu gedwongen KWALITEITSmodems te leveren, voorheen konden ze (lees Ziggo) een batch baggermodems voor een appel en een ei kopen op de rommelmarkt, deze voorzien van hun eigen firmware en dan voor 1/10 van de prijs uitleveren aan hun klanten, die toch niet naar een concurent konden, immers, remote werken, heb je toch wat bandbreedte nodig en Ziggo levery NET genoeg upstream om een 720p webcam te gebruiken.

Omdat providers nu gedwongen worden zijn de bagger-modems zo goed als verdwenen

#2 de technieken worden steeds beter
Kopermodems zitten inmiddels op docsis3, een techniek die een stuk volwasenner is dat de duplo van de vorige standaarden waar ook erg veel fabrikanten zaten te vissen die niet wisten wat ze deden (behalve dan misschien CTRL-C/CTRL-V, edit name=mijzelf).


#3 de snelheden worden steeds hoger, glasvezelboeren leveren nu al vaak gigabit up&down... dat gaat je niet lukken met een 25 euro modempje uit alibaba... Bovendien wil je niet voor elke bandbreedte een ander modem, dus alle modems moeten dan ook gigabit aan kunnen en dat zijn nu eenmaal niet de goedkoopste... Dus konden providers vroeger met 20 mbps down/3 mbps up nog weg komen met een asbakmodem, dan verkopen ze geen gigabit abbo's... en dat is hun USP ten opzichte van de concurentie. Moeten de modems het wel aankunnen... Jammer dan ik dan vaak IP-over-Ethernet zie ipv de standaard PPPoE wat in professionele apparatuur nog de standaard is. Wat natuurlijk ook weer komt omdat alle A-vendoren hun eigen DHCP meuk gebouwd hebben wat weer niet helemaal compatible is met IPoE wat zwaar leunt op DHCP. Het maakt gebruik van A-merk apparatuur wel een stuk lastiger door (expres?) gebruik te maken van de standaarden die zij NIET ondersteunen.

#4 bangmakerij... de meeste providers schermen met 'je bent de sjaak wanneer er iets mis gaat'.. Behalve bij T-Mobile zag ik nergens een melding dat aangaf "als je ons modem dan weer eraan hangt en het na een half uur nog steeds niet werkt, helpen we je gewoon'...

Dus #1 bagger leveren, kopen veel gebruikers eigen modems, dat willen ze niet, #2 betere technieken qua verbindingen zorgt voor moderene modems #3 hogere snelheden=betere modems EN gebruik maken van verbindingstechnieken die niet in A-merken te vinden zijn en #4 bangmakerijk.
20-10-2022, 11:08 door Anoniem
Door Anoniem: Voor zo ver ik weet betaal je altijd voor het modem bij alle providers: Er geen optie voor "korting" indien je een eigen modem gebruikt.
Ik heb internet van Freedom en ik betaal wel degelijk minder omdat ik geen modem van hen heb. 2 euro per maand scheelt dat.
20-10-2022, 11:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Voor 99% van de mensen voegt het niets toe. hun netwerk wordt er niet sneller of veiliger door (als ze al beseffen wat veiliger is)

Het voegt ook voor de 99% toe dat providers open moeten zijn over hun aansluitingen, en dat ze niet hun netwerken zó kunnen configureren dat je verplicht hun spullen moet hebben om er gebruik van te kunnen maken; het vrije-markt argument is geen slecht argument, alleen nogal onder de motorkap.

Het beperkt wel de mogelijkheden voor providers om innovatieve diensten te leveren die mogelijk zijn door hun samenwerking met de routerfabrikant. Bijvoorbeeld het was een tijdje hip om "overal WiFi" aan te bieden (al een tijdje niet veel meer over gehoord) waarbij je als klant van provider X gebruik kunt maken van de WiFi van alle routers van klanten van provider X.
Daar komt nog aardig wat bij kijken: dit verkeer loopt via een aparte SSID met andere authenticatie, en het komt niet uit op het netwerk van de klant maar op een apart netwerk waar al dit soort "roaming" gebruikers op uit komen, zodat je eventuele misdragingen niet voor rekening van de klant waar je connect komen.

Die hele kermis (een aparte SSID, op een apart netwerk, met een aparte VLAN richting provider, etc) die wordt in het geval van een standaardrouter volautomatisch geconfigureerd, en is wellicht niet 100% veilig tegen misbruik als je het zelf mag configureren. Bijvoorbeeld ze moeten je vertellen "dat verkeer moet je bridgen naar VLAN 1234" maar dat VLAN is op zich niet beveiligd, alleen de WiFi toegang. Dan zou je wellicht zelf verkeer op dat roaming netwerk kunnen maken zonder je te authenticeren, en kan men niet weten "van wie dat komt".
Geen (praktisch) probleem als alles dichtgetimmerd zit, potentieel wel een probleem als je klanten gaat uitleggen hoe dit werkt en hoe ze dat in hun eigen router moeten opzetten.

Daardoor zijn dergelijke diensten dan alleen nog mogelijk als er weer meer aandacht aan de veiligheid ervan besteed wordt, wat wellicht de innovatie op dit gebied afremt.
20-10-2022, 11:36 door Anoniem
Dus telecomproviders geven toe dat ze een hoop opheft gemaakt hebben om niets:de doemcenarios blijven uit omdat klanten in de praktijk er bijna geen gebruik van maken.

Die keuzevrijheid hadden ze dus eigenlijk al 10 jaar eerder kunnen geven.
20-10-2022, 12:06 door Anoniem
Bij Ziggo is de vrije modem keuze niet zo belangrijk.
Een Ziggo modem kan je prima in bridge mode zetten. Eigen router er achter en je heb alle vrijheid van de wereld.
Het modem deel van de Ziggo router werkt meestal probleem loos.
20-10-2022, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem: Bij Ziggo is de vrije modem keuze niet zo belangrijk.
Een Ziggo modem kan je prima in bridge mode zetten. Eigen router er achter en je heb alle vrijheid van de wereld.
Het modem deel van de Ziggo router werkt meestal probleem loos.
Toch klagen veel gamers over de Puma chipset.
20-10-2022, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Voor zo ver ik weet betaal je altijd voor het modem bij alle providers: Er geen optie voor "korting" indien je een eigen modem gebruikt.
Ik heb internet van Freedom en ik betaal wel degelijk minder omdat ik geen modem van hen heb. 2 euro per maand scheelt dat.
Geklets! Eerst was het abbo van Freedom zonder modem en kon je een fritz modem erbij huren voor 2 euro. NU is het abbo 2 euro duurder en krijg je 2 euro korting als je geen modem wilt hebben.
21-10-2022, 18:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Voor zo ver ik weet betaal je altijd voor het modem bij alle providers: Er geen optie voor "korting" indien je een eigen modem gebruikt.
Ik heb internet van Freedom en ik betaal wel degelijk minder omdat ik geen modem van hen heb. 2 euro per maand scheelt dat.
Geklets! Eerst was het abbo van Freedom zonder modem en kon je een fritz modem erbij huren voor 2 euro. NU is het abbo 2 euro duurder en krijg je 2 euro korting als je geen modem wilt hebben.
Sorry hoor maar ik snap er niks van waarom je zo reageert. Ik zeg dat het 2 euro scheelt als je geen modem neemt, en jij bevestigt dat. Waarom dan "geklets"????
22-10-2022, 10:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Voor zo ver ik weet betaal je altijd voor het modem bij alle providers: Er geen optie voor "korting" indien je een eigen modem gebruikt.
Ik heb internet van Freedom en ik betaal wel degelijk minder omdat ik geen modem van hen heb. 2 euro per maand scheelt dat.
Geklets! Eerst was het abbo van Freedom zonder modem en kon je een fritz modem erbij huren voor 2 euro. NU is het abbo 2 euro duurder en krijg je 2 euro korting als je geen modem wilt hebben.
Sorry hoor maar ik snap er niks van waarom je zo reageert. Ik zeg dat het 2 euro scheelt als je geen modem neemt, en jij bevestigt dat. Waarom dan "geklets"????
Ik geef aan hoe dat komt, dus dat favourite hanengekraai even onderuit gehaald..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.