Nederlanders maken weinig gebruik van de mogelijkheid om een eigen modem te kiezen, zo stellen KPN, VodafoneZiggo en DELTA Fiber tegenover Nu.nl. Telecomproviders waren geen voorstander van de mogelijkheid om klanten een vrije modemkeuze te bieden, dat sinds 28 januari van dit jaar verplicht is. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) tikte Ziggo en VodafoneZiggo in juni nog op de vingers voor het niet overal aanbieden van de mogelijkheid een eigen modem te gebruiken.
De toezichthouder stelde dat een significante groep eindgebruikers behoefte heeft om de veiligheid van hun persoonlijke gegevens zelf te beheren en daarom ook modems en routers willen kunnen kiezen die dergelijk beheer in hun ogen beter mogelijk maken. Daarnaast zou de vrije modemkeuze de concurrentie en de innovatie op de modemmarkt moeten stimuleren en moet het ook de overstap naar een andere provider vereenvoudigen, omdat de bestaande apparatuur naar de nieuwe provider kan worden meegenomen.
De telecomproviders claimen nu dat maar weinig klanten van de mogelijkheid gebruikmaken. KPN schat dat het wekelijks om "enkele tientallen klanten" gaat en VodafoneZiggo zegt dat "het er hooguit enkele tientallen per maand zijn". DELTA Fiber, dat één miljoen klanten heeft, geeft aan dat minder dan een halve procent van het klantenbestand een eigen modem gebruikt. De ACM spreekt niet van een mislukking en benadrukt de voordelen die de vrije modemkeuze mogelijk maakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.