Energiemaatschappij Vattenfall heeft honderden klanten gewaarschuwd voor een datalek nadat een medewerker hun gegevens fotografeerde en deelde met oplichters. Die gebruikten de gestolen informatie vervolgens voor het plegen van bankhelpdeskfraude. De medewerker, een externe inhuurkracht, werkte voor de klantenservice van Vattenfall. in die positie had hij toegang tot klantgegevens.
Voor zover nu bekend heeft de man gegevens van 776 klanten gefotografeerd. De gestolen informatie bestaat uit naam, (mail)adres, telefoonnummer, geboortedatum, klantnummer en bankrekeningnummer. Ook is op dit moment bekend dat de medewerker breder heeft gezocht op bepaalde leeftijden en zo toegang had tot gegevens van een grotere groep van nog eens 2100 klanten. Het is nog niet bekend hoeveel klanten werkelijk gedupeerd zijn door de oplichters. Die deden zich tegenover de Vattenfall-klanten voor als bankmedewerker en probeerden bankpas en pincode te ontfutselen.
Het politieonderzoek en het onderzoek bij Vattenfall lopen nog. Wel heeft de energiemaatschappij de procedures naar eigen zeggen aangescherpt. Zo is het niet langer mogelijk om op leeftijd te zoeken naar klantdata. Ook is het proces voor het aannemen van nieuwe medewerkers aangescherpt. De medewerker in kwestie werkt niet meer voor Vattenfall en is aangehouden, wat ook geldt voor de persoon met wie hij de klantgegevens deelde.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.