image

Politie geeft beelden en geluidsfragment van bankhelpdeskfraude vrij

woensdag 26 oktober 2022, 16:49 door Redactie, 5 reacties

De schade door bankhelpdeskfraude bedroeg vorig jaar 47,6 miljoen euro en ook dit jaar zijn al tal van mensen slachtoffer geworden. De politie heeft nu beelden van bankhelpdeskfraude openbaar gemaakt om zo ook de persoon in het filmpje op te sporen en te laten zien hoe deze oplichters in de praktijk te werk gaan. De opname was door de oplichters zelf gemaakt en gevonden op een in beslag genomen telefoon.

Op de telefoon stonden Excel-lijsten met persoons- en klantgegevens van een niet nader genoemde bank. Hoe deze gegevens zijn verkregen is niet bekendgemaakt. De afgelopen maanden zijn meerdere zaken in het nieuws gekomen waarbij klantgegevens van bedrijven waren gebruikt voor het plegen van bankhelpdeskfraude. Onlangs bleek een medewerker van Vattenfall klantgegevens met oplichters te hebben gedeeld. Met de gegevens komen de oplichters geloofwaardig over, aangezien ze over informatie beschikken die alleen de betreffende organisatie kan weten.

Zo weten de oplichters slachtoffers software te laten installeren waarmee de computer kan worden overgenomen. Een vrouw uit Den Haag werd op deze manier voor 30.000 euro bestolen. Bij een onderzoek naar bankhelpdeskfraude zijn meerdere personen aangehouden, alsmede een telefoon in beslag genomen. Naast de Excel-lijsten werden ook twee video's op het toestel aangetroffen waarin te zien is hoe een oplichter met twee slachtoffers in gesprek is. Op de beelden is de laptop van de fraudeur te zien, die live meekijkt terwijl de slachtoffers internetbankieren. Dit is mogelijk door de software die de slachtoffers eerder hebben geïnstalleerd. De politie heeft nu een deel van één van de video's via opsporingsprogramma Team West getoond.

Reacties (5)
26-10-2022, 16:53 door Anoniem
Uit team west :

De vrouw klinkt Brabants, en door het verdere onderzoek heeft de politie het vermoeden dat ze mogelijk in Rotterdam verblijft.

Yep - Indiaas engels of buitenlands accent moet je echt geen nadruk op leggen als hét kenmerk van telefoonscammers als je mensen waarschuwt.
26-10-2022, 17:51 door Anoniem
Als het bewijs rechtmatig is kan zoiets. Bijvoorbeeld als je bewijs hebt dat de eigenaar van de telefoon ook echt de eigenaar is. En onmogelijk anderen gebruik van het apparaat hebben kunnen maken.

Maar daar zal vantevoren wel echt goed over nagedacht zijn.
27-10-2022, 08:06 door Anoniem
Door Anoniem: Uit team west :

De vrouw klinkt Brabants, en door het verdere onderzoek heeft de politie het vermoeden dat ze mogelijk in Rotterdam verblijft.

Yep - Indiaas engels of buitenlands accent moet je echt geen nadruk op leggen als hét kenmerk van telefoonscammers als je mensen waarschuwt.

Op Brabants wel dan?
Het kenmerk van de beller is toch vaak Indiaas sprekend.
Dat is toch voor heel veel (aspirant)gedupeerderden een aanknopingspunt ?
27-10-2022, 09:50 door Anoniem
wat bankmedewerker betreft???? zijn die wel betrouwbaar er hoef er maar een te zijn...je moet je bank eens bellen en vragen
hoe je het beste een ton moet overmaken weden dat je gebeld door een scammer .
27-10-2022, 18:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Uit team west :

De vrouw klinkt Brabants, en door het verdere onderzoek heeft de politie het vermoeden dat ze mogelijk in Rotterdam verblijft.

Yep - Indiaas engels of buitenlands accent moet je echt geen nadruk op leggen als hét kenmerk van telefoonscammers als je mensen waarschuwt.

Op Brabants wel dan?
Het kenmerk van de beller is toch vaak Indiaas sprekend.
Dat is toch voor heel veel (aspirant)gedupeerderden een aanknopingspunt ?

Zucht - leg ik precies uit *waarom* je mensen geen onbruikbaar kenmerk moet aanleren als "oppassen alleen als het kenmerk Indiaas heeft" , komt er een nono vragen "maar mensen verwachten toch Indiase oplichters" .

Dat is precies het probleem - mensen verwachten het (hooguit) ALLEEN van Indiase bellers - en die gaan het schip in als de oplichter geen Indier is.

Je moet mensen leren dat ze geen opdrachten moeten volgen van bellers of appers of mailers die hen onverwacht/ongevraagd contacteren . ONGEACHT of de beller netjes Nederlands praat of een correcte brief schrijft met een mooi logo .
Het probleem met de waarschuwing "vaak Indiaas" of "vooral Indiaas" of "vaak in slecht Nederlands" dat het de mogelijkheid dat oplichters ook netjes kunnen praten onderdrukt bij degenen die je waarschuwt .
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.