Security Professionals - ipfw add deny all from eindgebruikers to any

Betaalpas in AH App veilig ?

27-10-2022, 17:24 door Anoniem, 15 reacties
https://www.nu.nl/economie/6232416/albert-heijn-voegt-mogelijkheid-om-af-te-rekenen-met-bankpas-toe-aan-de-app.html

Ik heb de AH app op de iPad, wel met nog ww van de provider, volgens monteur hoef ik dat niet te veranderen.
AH bied ook draadloos pinnen, via auto incasso, via een smartphone QR code. En nu dit.
Wat vinden de experts? Welke is de veiligste optie?
Reacties (15)
27-10-2022, 20:33 door Anoniem
Cash?


Maar ideal zou het meest veilige zijn denk ik.
27-10-2022, 23:53 door Anoniem
Ik begrijp het niet. Als je een betaalpas hebt, dan ga je toch niet moeilijk doen? Je kunt gewoon pinnen of contactloos betalen met je betaalpas.
28-10-2022, 05:12 door Anoniem
Met de inflatie?

Ik ben gestopt met al die apps en klantenkaarten. Het is cash of veilige creditcard die gelijk afboekt en waar ik gelijk een melding van krijg wat ik terwijl ik betaald heb gelijk kan controleren. Dan is het ook goed.

Verder nog terughoudender met privedingen zoals klantenkaarten of apps. Voor hun is de inkoop duurder geworden. Maar voor mij ook. Qua geld kom je nog altijd brengen in plaats van halen. Verstandiger om dan de andere kaarten in je mouw te houden.
28-10-2022, 08:30 door Anoniem
Ik heb de AH app op de iPad, wel met nog ww van de provider, volgens monteur hoef ik dat niet te veranderen.

Als je je eigen apparatuur niet snapt of kunt beheren, dan zou ik gewoon lekker met de pinpas blijven betalen als je de bezorgdienst gebruikt.
Of cash in de winkel.

Dan kom je op ene later moment niet voor verrassingen te staan.
28-10-2022, 09:06 door Anoniem
Ik heb de AH app op de iPad, wel met nog ww van de provider, volgens monteur hoef ik dat niet te veranderen.

Ga je met je iPad de winkel door dan? maar aan deze zin te zien is je IT kennis waarschijnlijk te laag om te snappen wat experts er van vinden.

Contactloos betalen via telefoon kan al heel lang. dit voegt naar mijn idee weinig toe aan al bestaande oplossingen.
28-10-2022, 09:38 door Anoniem
Ik zie ook totaal niet in wat hier nou het voordeel of gemak van is.
Je moet wel een heel groot vertrouwen hebben in zo'n plaatselijke grutter om ze te machtigen over jou betaalrekening of om daar van tevoren een bedrag op te storten als tegoed.
Nu haal ik een pasje of mijn bank app langs zo'n betaal eenheid en klaar ben ik verder, in enkele secondes.
Dus ik vraag me af welke doelgroep AH voor ogen had die ze hiermee willen bereiken.
28-10-2022, 09:50 door Anoniem
Ik heb deze mail ook gehad en voel me er niet fijn bij.

In principe geef je een doorlopende incasso welke geactiveerd wordt zodra de boodschappen geleverd worden. Met andere woorden, de bezorger klikt op ok en het bedrag wordt afgeboekt, hetzij een dag later.

Het komt op mij over als een blanco cheque. Stel je voor, je bent het niet eens met de levering. Je wilt niet betalen (omdat je te weinig hebt of niet het goede). De bezorger klikt gewoon op ok en het bedrag wordt van je rekening gehaald, niets geen pincode oid. Kenbaar maken van bezwaar is ook moeilijk van 9 van de 10 keer staat er een bezorger die geen Nederlands spreekt of heel slecht engels,,,,,,,,,,
28-10-2022, 10:18 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie ook totaal niet in wat hier nou het voordeel of gemak van is.
Je moet wel een heel groot vertrouwen hebben in zo'n plaatselijke grutter om ze te machtigen over jou betaalrekening of om daar van tevoren een bedrag op te storten als tegoed.
Nu haal ik een pasje of mijn bank app langs zo'n betaal eenheid en klaar ben ik verder, in enkele secondes.
Dus ik vraag me af welke doelgroep AH voor ogen had die ze hiermee willen bereiken.
Nou stel je laat je boodschappen bezorgen.
Wat doe je dan liever: een of andere app op je eigen telefoon de betaling laten regelen, of je pas in het apparaat steken
wat de bezorger bij zich heeft en daar je pincode op intoetsen? (of draadloos)
Je hebt dan nog minder zekerheid dat het bedrag op de rekening van AH komt en dat niet je pincode wordt afgekeken
of je pas stiekem gewisseld lijkt me...
28-10-2022, 11:14 door Anoniem
[/quote]Nou stel je laat je boodschappen bezorgen.
Wat doe je dan liever: een of andere app op je eigen telefoon de betaling laten regelen, of je pas in het apparaat steken
wat de bezorger bij zich heeft en daar je pincode op intoetsen? (of draadloos)
Je hebt dan nog minder zekerheid dat het bedrag op de rekening van AH komt en dat niet je pincode wordt afgekeken
of je pas stiekem gewisseld lijkt me...[/quote]
Deze reden kan je dan ook opgeven bij het bezorgen van een pizza.
Dus dan maar voor elke zaak een app of machtiging uitgeven.
Als ik afgerekend heb, en het bedrag klopt op mijn bank app dan boeit het mij geen hol of het bij AH aankomt.
Ik heb afgerekend.
Bij de bakker heb ik ook geen garantie dat het bij de bakker terecht komt als ik contactloos betaal, maar dat is niet mijn probleem verder.
Bij een kassa kan ook iemand het in ze eigen zak steken en beweren dat er niks is afgerekend.
En als AH wazig personeel op pad stuurt dan is dat niet mijn probleem maar een probleem van AH.
28-10-2022, 12:13 door Anoniem
" en dat niet je pincode wordt afgekeken of je pas stiekem gewisseld lijkt me..."

UITGESLOTEN.
Een betaalkastje houd ik ten alle tijden altijd zelf vast, schuin op een afstand.
En mijn pasje afstaan aan iemand is al helemaal uit den boze. Dat moeten ze eens proberen.
Ze hebben hier niet met een kleuter te maken.
Gaan ze daar niet mee akkoord, kom dan maar terug met genoeg wisselgeld.
En de pizza of wat ik besteld heb blijft hier.
28-10-2022, 13:21 door Anoniem
https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.icemobile.albertheijn/latest
Zal onder iOS niet veel anders zijn.


Schandalig dat AH uw privacy totaal niet respecteert.
28-10-2022, 14:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Als ik afgerekend heb, en het bedrag klopt op mijn bank app dan boeit het mij geen hol of het bij AH aankomt.
Ik heb afgerekend.
Bij de bakker heb ik ook geen garantie dat het bij de bakker terecht komt als ik contactloos betaal, maar dat is niet mijn probleem verder.
Dat mag dan jouw gevoel zijn maar wettelijk is dat niet zo.
Ze kunnen gewoon een invordering van het verschuldigde bedrag starten in zo'n geval.
(aanmanen, incassobureau, etc)
28-10-2022, 16:07 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Als ik afgerekend heb, en het bedrag klopt op mijn bank app dan boeit het mij geen hol of het bij AH aankomt.
Ik heb afgerekend.
Bij de bakker heb ik ook geen garantie dat het bij de bakker terecht komt als ik contactloos betaal, maar dat is niet mijn probleem verder.
Dat mag dan jouw gevoel zijn maar wettelijk is dat niet zo.
Ze kunnen gewoon een invordering van het verschuldigde bedrag starten in zo'n geval.
(aanmanen, incassobureau, etc)
Daar is niets mis mee. Als de betaling daadwerkelijk niet is gedaan dan zul je dat alsnog moeten voldoen. Wel zal de leverancier in zo'n geval je erop moeten attenderen en een betaalmogelijkheid (bijv. overschrijving) verschaffen.
28-10-2022, 17:47 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Als ik afgerekend heb, en het bedrag klopt op mijn bank app dan boeit het mij geen hol of het bij AH aankomt.
Ik heb afgerekend.
Bij de bakker heb ik ook geen garantie dat het bij de bakker terecht komt als ik contactloos betaal, maar dat is niet mijn probleem verder.
Dat mag dan jouw gevoel zijn maar wettelijk is dat niet zo.
Ze kunnen gewoon een invordering van het verschuldigde bedrag starten in zo'n geval.
(aanmanen, incassobureau, etc)
Daar is niets mis mee. Als de betaling daadwerkelijk niet is gedaan dan zul je dat alsnog moeten voldoen. Wel zal de leverancier in zo'n geval je erop moeten attenderen en een betaalmogelijkheid (bijv. overschrijving) verschaffen.
Dat is zo, en daar is ook niets mis mee, maar anoniem van 11:14 denkt kennelijk dat het anders zit.
Je hebt pas betaald als je het bedrag beschikbaar gemaakt hebt voor de begunstigde. Als je door een fout of vergissing
van jezelf of van een ander het bedrag voor iemand anders beschikbaar gemaakt hebt (bijvoorbeeld een oplichter) dan
heb je ten opzichte van de begunstigde nog steeds niet betaald en moet je dat alsnog doen, op wat voor manier dan ook.
Onafhankelijk daarvan kun je proberen het verkeerd overgeboekte geld terug te krijgen, van de oplichter of (is tegenwoordig de hippe manier) van de bank. Want de bank is verantwoordelijk voor alle vergissingen en oplichterij.
28-10-2022, 19:56 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 28-10-2022, 19:57
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Als ik afgerekend heb, en het bedrag klopt op mijn bank app dan boeit het mij geen hol of het bij AH aankomt.
Ik heb afgerekend.
Bij de bakker heb ik ook geen garantie dat het bij de bakker terecht komt als ik contactloos betaal, maar dat is niet mijn probleem verder.
Dat mag dan jouw gevoel zijn maar wettelijk is dat niet zo.
Ze kunnen gewoon een invordering van het verschuldigde bedrag starten in zo'n geval.
(aanmanen, incassobureau, etc)
Daar is niets mis mee. Als de betaling daadwerkelijk niet is gedaan dan zul je dat alsnog moeten voldoen. Wel zal de leverancier in zo'n geval je erop moeten attenderen en een betaalmogelijkheid (bijv. overschrijving) verschaffen.

Ik betaal altijd met de 'zware metalen' uit mijn portemonnee, of met behulp van m'n bankpas. Die zit ook in mijn portemonnee.
Wat zou ik nu toch weer moeten met een aangeprate (sapperdeflap alweer een app) AH-APP?
Ik snap dat niet.
Heeft schijnbaar - heb ik mij laten vertellen - te maken met een óh wat is digitaal toch weer handig!... digitaal boodschappenlijstje.
Nou... ik kan mijn benodigde boodschappen nog steeds zelf uitschrijven. Ben nog van de generatie die strafwerk mee kreeg. Soms bijna een half schrift vol. Jawel: Oefening baart kunst. Ook al is het nu maar voor een boodschappenlijstje.

Oh ja... Ook wil ik altijd een bonnetje als bewijs dat ik betaald heb net als bij: Factuur voldaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.