Door majortom: Door Anoniem: Door Anoniem:
Als ik afgerekend heb, en het bedrag klopt op mijn bank app dan boeit het mij geen hol of het bij AH aankomt.
Ik heb afgerekend.
Bij de bakker heb ik ook geen garantie dat het bij de bakker terecht komt als ik contactloos betaal, maar dat is niet mijn probleem verder.
Dat mag dan jouw gevoel zijn maar wettelijk is dat niet zo.
Ze kunnen gewoon een invordering van het verschuldigde bedrag starten in zo'n geval.
(aanmanen, incassobureau, etc)
Daar is niets mis mee. Als de betaling daadwerkelijk niet is gedaan dan zul je dat alsnog moeten voldoen. Wel zal de leverancier in zo'n geval je erop moeten attenderen en een betaalmogelijkheid (bijv. overschrijving) verschaffen.
Dat is zo, en daar is ook niets mis mee, maar anoniem van 11:14 denkt kennelijk dat het anders zit.
Je hebt pas betaald als je het bedrag beschikbaar gemaakt hebt voor de begunstigde. Als je door een fout of vergissing
van jezelf of van een ander het bedrag voor iemand anders beschikbaar gemaakt hebt (bijvoorbeeld een oplichter) dan
heb je ten opzichte van de begunstigde nog steeds niet betaald en moet je dat alsnog doen, op wat voor manier dan ook.
Onafhankelijk daarvan kun je proberen het verkeerd overgeboekte geld terug te krijgen, van de oplichter of (is tegenwoordig de hippe manier) van de bank. Want de bank is verantwoordelijk voor alle vergissingen en oplichterij.