Privacy - Wat niemand over je mag weten

Woningbouw vereniging verspreid persoonlijke gegevens.

28-10-2022, 12:30 door Anoniem, 9 reacties
Doodmoe wordt ik hier van.
Wordt ik gebeld door een wazig onderzoek bedrijf die aan de telefoon al mijn gegevens weet te vermelden.
Zo heb ik 4 voorletters bij mijn naam staan en er zijn er niet veel die ze alle 4 kent.
Mijn roepnaam die ik altijd gebruik heeft weinig met al mijn namen te maken en deze gebruik ik altijd.
Dat wazig onderzoek bedrijfje wel. Noemde alle namen voluit op + de rest.
Wilde wat vragen stellen over pas verrichtte reparaties en verbouwing in mijn woning.
Uiteraard nergens op in gegaan. Ik vertrouwde het voor geen meter.
Ze bleken alles door gekregen te hebben van de woning bouwvereniging na wat door vragen.
Woningbouw gebeld waar zij de brutaliteit vandaan haalde aangezien ik hier nooit toestemming voor had gegeven.
En in mijn huurcontract was hier niks over terug te vinden.
Het zou niet meer voorkomen. Sorry voor het ongemak en dat het gebeurt is.
Maar inmiddels zijn mijn gegevens wel al verspreid. Daar konden ze niks meer aan veranderen.
Maar hoe kan ik dit nou voorkomen want keer op keer flikt een instantie dit zonder mijn toestemming of het ooit gevraagd te hebben.
Reacties (9)
28-10-2022, 16:53 door Anoniem
Zoiets als dit kan je koud op je dak vallen, maar dit mag gewoon, het is heel gewoon dat dit gebeurt, het is wettelijk goed geregeld en niet iets om je zorgen over te maken.

Bedrijven en organisaties mogen namelijk werk uitbesteden aan andere bedrijven, ook als daar persoonsgegevens bij nodig zijn. De AVG wijdt hier een heel hoofdstuk met 20 wetsartikelen aan. De woningbouwvereniging is de verwerkingsverantwoordelijke, het onderzoeksbedrijf is voor dit onderzoek de verwerker. De woningbouwvereniging blijft verantwoordelijk voor de gegevens, er moet een verwerkersovereenkomst zijn tussen die twee die aan wettelijke eisen voldoet, en dat onderzoeksbedrijf mag niet op eigen houtje dingen met die gegevens gaan doen - en dat moet ook in die overeenkomst staan.

Dit mag zonder dat jij daar toestemming voor geeft. In het privacystatement van de woningbouwvereniging moet wel staan welke gegevens je van ze gebruiken en waarvoor, en dat ze die kunnen delen met partijen die ze inschakelen daarbij. Wordt in het huurcontract nergens naar het privacystatement verwezen?

Je schrijft dat er verbouwd is. De uitvoerders van die verbouwing hebben persoonsgegevens van je moeten krijgen om hun werk te kunnen doen, op zijn minst je adres. En waarschijnlijk hadden ze je naam en je telefoonnummer ook nodig om afspraken met je te kunnen maken. Daar zijn dus ook werkzaamheden uitbesteed en ook daar zijn persoonsgegevens gedeeld.

Een controle op die werkzaamheden waarbij vragen aan jou worden gesteld kan ook worden uitbesteed, juridisch verschilt dat niet van de verbouwing zelf, en ook daarvoor kunnen persoonsgegevens worden gedeeld met de verwerker.
29-10-2022, 01:19 door Erik van Straten
Door Anoniem: niet iets om je zorgen over te maken.
Oneens. Hoe meer partijen jouw contactgegevens hebben, hoe groter de kans dat daar misbruik van gemaakt wordt.
29-10-2022, 05:57 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: niet iets om je zorgen over te maken.
Oneens. Hoe meer partijen jouw contactgegevens hebben, hoe groter de kans dat daar misbruik van gemaakt wordt.

Zo zag ik het dus zelf ook. Hoe meer verspreiding hoe groter de kans op misbruik.
Keer op keer lees je ergens dat alles weer gestolen is of op straat ligt.
Ik dacht dat die AVG wetgeving er ook was om de mensen juist hier tegen te beschermen dat hun gegevens alle kanten werden opgestuurd omdat ze ergens weer wat bedacht hebben.
En iedereen kan wel zeggen dat ze een onderzoek houden namens...........
Als je de door wijk fietsten kon iedereen zien dat alles overal verbouwd werd.
Met wat gegevens over iemand kan je zo alles proberen te achterhalen met 1 telefoontje namens iets.
Je hebt ook nog het recht om vergeten te worden volgens die AVG wet.
Maar ik kan nooit weten wie er nou weer iets verspreid heeft ergens voor.
Moet ik dan op voorhand vragen om vergeten te worden? Voordat iets verspreid is.

En in mijn huurcontract komt het woord privacy niet eens voor.
Alleen waar ik allemaal aan moet voldoen als huurder.
Contract is 25 jaar oud. Volgens mij werkte ze toen niet of nauwelijks met computers.

gr. Bert ( de vraagsteller zelf)
29-10-2022, 10:53 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: niet iets om je zorgen over te maken.
Oneens. Hoe meer partijen jouw contactgegevens hebben, hoe groter de kans dat daar misbruik van gemaakt wordt.
Als ik twee keer op een dag een weg oversteek is de kans dat ik word aangereden groter dan wanneer ik het één keer doe. En toch zijn er dagen dat ik vele malen een weg oversteek. Het gaat niet om de vraag of de kans groter is, het gaat om de vraag of die zo groot is dat je je zorgen moet gaan maken.

Ik heb al vele jaren de gewoonte om elke keer dat ik een e-mailadres achter moet laten daar een uniek adres voor te verzinnen. Met een eigen maildomein is dat goed te doen. Ook daar komt het voor dat ik na een of andere interactie met een organisatie er een vraag van een daarin gespecialiseerd bedrijf komt om een oordeel te geven over de interactie. Dat negeer ik, of ik meld me ervoor af als ze aanhoudend blijken te zijn. Ik heb nog nooit meegemaakt dat zo'n herkenbaar e-mailadres vervolgens voor andere doeleinden bleek te worden gebruikt. Nog nooit.

Met andere woorden, ondanks de vele nieuwsberichten over datalekken is de kans dat je meemaakt dat het misgaat kennelijk klein.

Ik bedoelde met de opmerking dat het niet iets is om je zorgen over te maken niet dat je alle zorgvuldigheid kan laten varen. Ik blijf links-rechts-links kijken voor ik oversteek. Wat ik ermee bedoel is dat je niet bij alles wat er gebeurt in de zenuwen hoeft te gaan zitten over de vraag of het niet uit de hand aan het lopen is. Dat is namelijk meestal niet zo.
29-10-2022, 11:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: niet iets om je zorgen over te maken.
Oneens. Hoe meer partijen jouw contactgegevens hebben, hoe groter de kans dat daar misbruik van gemaakt wordt.

Zo zag ik het dus zelf ook. Hoe meer verspreiding hoe groter de kans op misbruik.

Ja maar dan is het evengoed niet iets om je zorgen over te gaan maken. Dat gaat namelijk niet helpen.
Je zorgen over iets maken vreet meer aan je dan het allemaal maar laten gebeuren en afwachten tot het een keer
fout gaat en dan pas bekijken wat nou echt de concrete gevolgen zijn van het "op straat liggen van informatie".
Meestal doen mensen hier behoorlijk overdreven over. Als iemand jouw naam en adres te weten komt, wat is dan
de daadwerkelijke schade die je daar door lijdt? Wat voor risico loop je? En beeld je je dat risico niet teveel in?

Het probleem is dat bedrijven tegenwoordig uitgekleed worden tot er alleen een directie over is, en dat is voor jouw
woningbouwvereniging niet anders. Alles wordt uitbesteed. Had een woningbouwvereniging vroeger zelf busjes
met klussers rondrijden die klachten oplossen, dat kom je bijna niet meer tegen. Die mensen zijn op zijn minst
organisatorisch afgesplitst in een ander bedrijf, wellicht ook ontslagen en de woningbouwvereniging schakelt nu
commerciele bedrijven in. Dus voor vanalles wat er te maken heeft met je woning worden vele externe bedrijven
ingeschakeld. Dat is nou eenmaal hoe bedrijven rollen tegenwoordig, daar ga je niks aan veranderen, en al
HELEMAAL NIET door je er zorgen over te gaan maken!

Spaar je eigen welzijn en houd je met dit soort dingen niet bezig. Dat geldt voor velen op deze site, die op alles
hakken wat tegenwoordig anders gaat dan 50 of 25 jaar geleden. Dingen veranderen, dat is voor sommige personen
moeilijk, maar je maakt het je nog moeilijker door je er tegen te verzetten.
29-10-2022, 12:15 door Anoniem
Even inloggen met je DigiD bij je gemeente,zoeken op geheimhouding en dit aanvinken.
Provincies, Gemeenten en Waterschappen (ver)werken nauw samen met (o.a.) woningbouw verenigingen als het om je data gaat,bijvoorbeeld voor het aanvragen van subsidies voor projecten.
Maak gebruik van je recht op inzage bij betrokken partijen en verwijder desnoods je gegevens(recht op vergetelheid)

N3o
29-10-2022, 15:58 door Erik van Straten
Door Anoniem: Ik dacht dat die AVG wetgeving er ook was om de mensen juist hier tegen te beschermen dat hun gegevens alle kanten werden opgestuurd omdat ze ergens weer wat bedacht hebben.
Het is geen eenvoudig op te lossen probleem. Een woningbouwvereniging zal een aannemer inhuren om werkzaamheden bij jou te laten uitvoeren. Als dat bij jou binnen is, zal die aannemer jouw contactgegevens willen hebben om af kunnen te spreken wanneer de werkzaamheden plaats zullen vinden.

Over de manier waarop valt natuurlijk wel wat te zeggen. Op z'n minst hoort de woningbouwvereniging vooraf aan te kondigen welke aannemer bij jou komt klussen, wanneer en hoe jij kunt controleren dat het niet om een dief gaat waar jij wellicht jouw voordeursleutel aan geeft.

Net zoals een woningbouwvereniging geen bouwvakkers in dienst heeft, kan zij ook tevredenheidsonderzoeken uitbesteden aan een gespecialiseerde derde partij. Op basis daarvan kan de woningbouwvereniging wellicht achterhalen of de aannemer die bij jou gewerkt heeft, dat op fatsoenlijke wijze gedaan heeft. Indirect is het dan ook in jouw eigen belang als dit soort onderzoeken worden uitgevoerd.

Aan de andere kant is de verleiding voor dat soort onderzoekers gigantisch om zoveel mogelijk gegevens lang te bewaren, te koppelen aan andere onderzoeken en wellicht uit te wisselen met andere onderzoekende partijen - waarmee waardevolle profielen kunnen worden opgebouwd. Als zelfs het Kabinet dit een fantastisch idee vindt (https://www.security.nl/posting/772265/Raad+van+State+kritisch+over+kabinetsvoorstel+voor+hergebruik+persoonsgegevens), waarom zouden dit soort commerciële onderzoekers dat dan niet mogen? Dit is duidelijk een commercieel belang, met de risico's voor geënquêteerden.

Door Anoniem: En iedereen kan wel zeggen dat ze een onderzoek houden namens...........
Als je de door wijk fietsten kon iedereen zien dat alles overal verbouwd werd.
De gedachte van de woningbouwvereniging kan zijn geweest dat als ze jouw telefoonnummer, initialen en achternaam aan de tevredenheidsonderzoeker geven, en deze aan jou vraagt of jij dat bent, dat jij meteen weet dat dit "vertrouwd" moet zijn omdat de onderzoekers die gegevens van de woningbouwvereniging gekregen "moeten hebben".

Maar dat gaat niet meer op zodra die gegevens voor een ander doel worden misbruikt (al dan niet nadat zij in handen van één of meer andere partijen zijn gevallen).

Door Anoniem: Je hebt ook nog het recht om vergeten te worden volgens die AVG wet.
Maar ik kan nooit weten wie er nou weer iets verspreid heeft ergens voor.
Niet alleen vergeten, ook eventuele fouten corrigeren of wijzigingen doorgeven.

Door Anoniem: Moet ik dan op voorhand vragen om vergeten te worden? Voordat iets verspreid is.
Als dat al niet zo is, zou de strekking van de AVG m.i. moeten zijn dat een partij zoals een woningbouwvereniging jou vooraf moet informeren met welke andere partijen zij gegevens gaat delen, waarom en wanneer. Als je dat niet wilt en die wens redelijk is, zou je dat moeten kunnen verbieden.

Een door de woningbouwvereniging uitgekozen aannemer weigeren wordt waarschijnlijk een lastig verhaal, maar als jij van tevoren al weet dat je niet aan enquetes mee wilt doen, schiet niemand er iets mee op als de woningbouwvereniging jouw contactgegevens deelt met tevredenheidsonderzoekers.

Als de woningbouwvereniging jou, na de werkzaamheden, middels een brief (of e-mail) zou vragen of je aan een tevredenheidsonderzoek wilt deelnemen, zou dat veel frustraties kunnen voorkomen. Als er in die brief een URL met een onbekende domeinnaam staat, kun je desgewenst bellen naar jouw verhuurder om e.e.a. te checken.
29-10-2022, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ik dacht dat die AVG wetgeving er ook was om de mensen juist hier tegen te beschermen dat hun gegevens alle kanten werden opgestuurd omdat ze ergens weer wat bedacht hebben.
Daar is de AVG inderdaad voor, alleen niet door dit categorisch te verbieden maar door eisen te stellen aan de manier waarop het gedaan wordt.

Als je woningbouwvereniging na een melding door jou een loodgieter inschakelt dan heeft die loodgieter jouw adres nodig en ik vermoed ook dat die jou belt voor een afspraak. Daar gaan je persoonsgegevens naar een derde partij. Als die loodgieter een een boekhouder inhuurt voor de administratie komen persoonsgegevens van particuliere klanten bij die boekhouder terecht. Als jij de klantenservice van een bedrijf belt bestaat de kans dat ze daar een callcenter voor hebben ingehuurd.

En iedereen kan wel zeggen dat ze een onderzoek houden namens...........
De woningbouwvereniging had er goed aan gedaan om zelf aan jou te laten weten door wie je gebeld zou worden en dat niet over te laten aan dat bedrijf dat belt. Ter vergelijking: ik had laatst te maken met een behandelaar die de facturering sinds kort door een externe partij laat doen en die heeft me voor de factuur kwam laten weten dat die externe partij de afzender van de factuur zou zijn.
31-10-2022, 08:39 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: niet iets om je zorgen over te maken.
Oneens. Hoe meer partijen jouw contactgegevens hebben, hoe groter de kans dat daar misbruik van gemaakt wordt.

En dan kom je dus in de situatie terecht waarin de Belastingdienst nu zit, die 25.000 (!!) tips over fraude laat liggen omdat ze bang zijn dat er privacy-gevoelige informatie eventueel zou kunnen lekken. En jij betaalt dit nobele (want dat is het natuurlijk) streven via je belasting.

Het alternatief is dat de woningbouwvereniging niet een gespecialiseerd bedrijf de opdracht gaf om uit te zoeken hoe goed hun dienstverlening is, maar dat Truus en Ingrid zelf gaan bellen met de huurders. De hebben - tussen hun receptie-werk door - daar vast wel tijd voor. Toegegeven, de resultaten zullen wat minder consistent zijn, maar tjonge, onze privacy is gewaarborgd!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.