De Amerikaanse VoIP-provider Vonage moet wegens het gebruik van dark patterns, waardoor het klanten opzettelijk moeilijk werd gemaakt om hun abonnement op te zeggen, 100 miljoen dollar terugbetalen. Daarnaast moet het bedrijf het opzeggingsproces eenvoudig en transparant maken, stoppen met het gebruik van dark patterns en klanten niet zonder geïnformeerde toestemming kosten in rekening brengen.
Dat heeft de Amerikaanse toezichthouder FTC vandaag bekendgemaakt. Vonage is een dochteronderneming van Ericsson. Volgens de FTC maakt Vonage het eenvoudig voor klanten om zich aan te abonneren, maar wordt het opzeggen van diensten door middel van dark patterns bemoeilijkt. Dark patterns zijn bijvoorbeeld knoppen, kleuren en teksten waarmee bedrijven gebruikers een bepaalde kant op duwen, bijvoorbeeld om meer persoonsgegevens of geld af te staan, aldus de FTC.
De toezichthouder publiceerde in september een rapport over hoe dark patterns onder andere worden gebruikt om de persoonlijke informatie van mensen te ontfutselen. De FTC kondigde ook aan dat het het gebruik van dark patterns zou gaan aanpakken. "Vandaag komt de FTC de belofte na om consumenten tegen illegale dark patterns van bedrijven te beschermen die voorkomen dat consumenten hun abonnementen opzeggen", zegt Samuel Levine van de FTC.
Vonage moet de Amerikaanse toezichthouder nu honderd miljoen dollar betalen. De FTC zal met dit geld gedupeerde klanten van de VoIP-provider vergoeden. Verder moet Vonage het opzeggingsproces vereenvoudigen, stoppen met het gebruik van dark patterns, klanten vooraf informeren over abonnementen en stoppen met ongeautoriseerde kosten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.