Door Anoniem: Door Anoniem: In dit geval is dat geklier met browsegedrag over de datum. Men is daar veel te ver in gegaan. Dus iedereen begint het irritant te vinden. Dan kantelt de veronderstelde verbeterde gebruikerservaring om naar afkeer. Waar je als enthousiaste adverteerder ook niet bepaald op zit te wachten. Dat is al aan de gang, want kijk maar naar al die beurskoersen van die gebruikerservaringsverbeteraars.
Het gat in de markt ligt ergens anders. Als je als adverteerder aangenamere alternatieven zoekt, dan zijn die heel lastig te vinden. Google gaat daar niks aan doen natuurlijk, want die fietsen al achteruit.
Ik denk dat die "aangenamere" alternatieven er niet meer zijn,
De afgelopen decennia zijn mensen steeds meer doodgegooid met reclame.
Grotere reclame blokken op TV met steeds kleinere uitzendblokken er tussen.
Websites die meer luide schreeuwerige reclame zijn dan informatie.
Zelfs als de adverteerders gaan terugschalen, of zich opeens beschaafd zouden gaan gedragen (humor), dan zijn teveel mensen nu al bezig met het blokkeren en verbannen van reclame. Zeker als het persoonsgerichte reclame is.
Maar ik heb geen medelijden met de adverteerders. Ze hebben zelf hun markt verziekt. Dit zijn de consequenties.
En google's strategie kan hun martkaandeel beschadigen.
Zeker als er een partij opstaat die grootschalig een gebruikers-/privacy-vriendelijk toestel en OS uitrolt.
Daar zal een grote markt voor zijn.
Google en cs geven dat soort nieuwe bedrijven met hun huidige beleid de argumenten om over te stappen op een persenteerblaadje.
Doordiscussiëren is altijd op gevaar van, maar toch even een gooi.
Waar we vooral tegenaan kijken is eigenlijk een totale verkleutering van de maatschappij. Niet dat we kleuters zijn, maar we worden wel zo behandeld. (Althans, soms zijn we het ook weer wel, maar enkel als het leuk is... Heel leuk mag ook nog steeds.) Je ziet dat in de commercie, maar evenzeer in de politiek. Het verwijt dat we constant toegesmeten krijgen is dat we niet nadenken. Maar wel overal een mening over moeten hebben. Wat voor zich lijkt te spreken.
Wat kleuterig is aan de grote privacyschenders met reclame is dat ze je in doelgroepen willen stampen. Want jij denkt toch nooit ergens over na. Terwijl je dat zelf toch weer graag aan jezelf had over willen laten. Als het dan ook nog iets is om te verkopen en in je mik te duwen, dan heb ik mijn buik er al gelijk van vol en jij waarschijnlijk ook.
Het zijn kinderachtige systemen. Die ook maar bar weinig met reclame maken te maken hebben. Maar inmiddels wel goed de markt verziekt hebben. Het vloekt met een basisprincipe. Dat je zelf lekker bepaalt wat je wilt kopen. Het is nog erger. De adverteerder meent jou uitgevonden te hebben. Terwijl kopen pas leuk is als je het gevoel hebt dat dat juist andersom is. Bij mij wel in elk geval.
Het is daar waar het grote gapende gat in de markt ligt voor reclamemakers. Die kunnen op internet voorlopig nergens terecht, want alles is opgekocht en verkleuterd. Als ik pakkies yoghurt verkoop, dan wil ik niet enkel bij yoghurtfreaks adverteren. Maar ook gezien zijn door mensen die denken jeetje, yoghurt, dàt is lang geleden. Of dat heeft me nooit geïnteresseerd maar ik krijg ineens zin om het eens te proberen. Met suggereren dat je al weet dat iemand yoghurtfreak is jaag je uiteindelijk enkel maar klanten weg. Dat hoort je helemaal niks aan te gaan. Als je wat wil verkopen. Het heeft nog niet eens gelijk met privacywetten te maken. Het is oerdom voor een verkoper en het houdt een keertje op.
Bijvoorbeeld nu.