image

ACM wil gebruik persoonlijke informatie voor gerichte advertenties afremmen

maandag 21 november 2022, 11:14 door Redactie, 9 reacties

Het gebruik van persoonlijke informatie voor het tonen van gerichte advertenties of doen van gepersonaliseerde kortingen of prijzen door websites en winkels moet worden afgeremd. Daarnaast moeten websites, apps en games stoppen met het gebruik van zogenoemde 'dark patterns' om mensen te misleiden. Daarvoor moeten de huidige Europese consumentenregels worden aangescherpt, zo vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Volgens de ACM krijgen mensen in het digitale domein steeds vaker met gepersonaliseerde commerciele activiteiten te maken, zoals gepersonaliseerde of gerichte advertenties. Dit kan voordelen hebben, maar op dit moment hebben mensen geen controle over deze personalisering. Daarnaast hebben de meeste mensen niet door dat ze met personalisering te maken krijgen, aldus de toezichthouder. Daarnaast lijken bedrijven meer van personalisering te profiteren dan eindgebruikers.

De ACM wil dan ook het gebruik van persoonlijke informatie om bijvoorbeeld prijzen, kortingen en advertenties te personaliseren afremmen. De toezichthouder pleit voor een politiek debat over de wenselijkheid van verschillende vormen van personalisering, met name als het gaat om prijzen en kortingen. Ook moet mensen duidelijk worden gemaakt dat er sprake van personalisering is, bijvoorbeeld via gerichte advertenties.

Een ander punt dat de ACM wil aanpakken betreft 'dark patterns'. Dit zijn bijvoorbeeld knoppen, kleuren en teksten waarmee bedrijven gebruikers een bepaalde kant op duwen, bijvoorbeeld om meer persoonsgegevens of geld af te staan. "Websites, apps en games moeten zó ontworpen zijn dat ze consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving", aldus de toezichthouder.

De Europese Commissie bekijkt momenteel of het Europese recht online consumenten nog voldoende beschermt. De ACM vindt dat de Europese consumentenregels aangescherpt moeten worden en heeft aanbevelingen gedaan voor wijzigingen in het Europese consumentenrecht met het oog op de bescherming van consumenten in de digitale wereld.

Image

Reacties (9)
21-11-2022, 11:16 door Anoniem
Goed initiatief!!!
21-11-2022, 11:49 door Anoniem
Gewoon alle reclame verbieden.
21-11-2022, 13:10 door Open source gebruiker
Door Anoniem: Gewoon alle reclame verbieden.
Prima idee, in Denemarken zie je nauwelijks reclame,
een bewijs dat het prima zonder kan.
21-11-2022, 13:15 door Anoniem
nou zijn ze lekker vlot mee men loopt all jaren achter zeker wat Google betreft...
21-11-2022, 13:24 door Anoniem
Als je oplet zie je echt extreem veel dark patterns gebruikt worden. Echt walgelijk dat er zoveel op de psyche van andere mensen ingespeeld wordt.
21-11-2022, 13:49 door Anoniem
Maar aan de andere kant treedt men alweer niet op, als Google via nieuwe extensie-api restricties advertentie-blokkeer-extensies gaat frustreren en een goed functioneren ervan bijna onmogelijk maakt.

Mooie woorden, echter overtuigende daden in die richting, komen er niet.
Boeten, die lachend door Big Tech worden betaald en van tevoren in het business plan zijn ingecalculeerd.
Overtreden is veelal gunstiger dan de regels volgen.

Waarom kropen de grote Amerikaanse dataslurpers met hun kleine bureautje juist naar Ierland?
Omdat de waakhond, vanwege het Ierse Wirtschaftswunder te danken was aan American Big Tech,
een nog tandelozer waakhond bezat dan in de rest van de EU.

Conslusie men heeft nooit iets gedaan voor de eindgebruiker, een enkeling daargelaten.
Waar is de anti-ad en anti-smut Robin Hood?
Of heten we allemaal Don Quichote, die vecht tegen de ad- en tracking-windmolens van Alphabet, Meta, Amazon, etc?

#sockpuppet
21-11-2022, 14:35 door johanw
Verbieden werkt niet, gewoon blokkeren.
21-11-2022, 14:45 door Anoniem
Gewoon een grote campagne houden over hoe de consument besodemieterd wordt. Waar je overigens geen ambtenaar of politicus voor hoeft te zijn. Een paar goeie journalisten kunnen het ook.

Op dezelfde manier is men momenteel ook veel whatsappfraudebewuster. Om maar een voorbeeld te noemen.

Alle prijzen vliegen door het dak momenteel. Dus de consument zal momenteel juist extra interesse hebben in hoe men geld uit zijn zak probeert te kloppen dat hij dan eind van de maand dubbel tekort gaat komen. Hoe actueel wil je het onderwerp nog hebben...
21-11-2022, 17:58 door Anoniem
Er is een veel beter marketing mechanisme mogelijk
Eentje die veel meer waarde creeert.

Als ik iets nodig hebt, dan wil ik dat best op Internet plaatsen (onder Google of welke website dan ook).
Als ik dan aanbiedingen krijg, dan kan ik snel kiezen. Althans als ik ook een prijsindicatie krijg.
Als ik de info weer weg haal, dan heb ik blijkbaar een contract gesloten. Dan hoef ik daar ook geen reclame meer over te ontvangen.

Dit lijkt me voor verkopers veel waardevoller te zijn.

Alle rest van de reclames is onnodig, is spam, moet worden weggegooid is verspild geld voor de adverteerder.
Ik laat me toch niet dwingen, integendeel.
Mijn natuurlijk gedrag is: als er zoveel reclame voor wordt gemaakt, dan zal het de prijs niet waard zijn.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.