image

NCTV adviseert burgers noodpakket voor wanneer cyberaanval land platlegt

woensdag 30 november 2022, 13:00 door Redactie, 35 reacties

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) adviseert burgers om een noodpakket in huis te hebben mocht het land door een cyberaanval of andere ramp worden platgelegd. De overheid lanceert morgen de website denkvooruit.nl om Nederlanders hierop te wijzen.

Volgens Pieter-Jaap Aalbersberg NCTV is Nederland vanwege de digitalisering extra kwetsbaar. Er zijn veel afhankelijkheden gecreëerd, zo laat Aalbersberg tegenover het AD weten. "We hebben alles aan elkaar geknoopt", en een analoge terugvaloptie is meestal niet beschikbaar. Terwijl de dreiging van aanvallen toeneemt, blijft de cyberweerbaarheid achter.

Binnen de Tweede Kamer werd gisteren over de uitspraken van de NCTV gesproken. "Wat als er grootschalig gehackt wordt, zodat het hele systeem plat ligt en ziekenhuizen niet kunnen functioneren? Nederland staat op scherp en is van oudsher goed voorbereid op een watersnoodramp. Maar hoe weerbaar zijn we nu voor andere dreigingen zoals cyberdreigingen?", vroeg ChristenUnie-Kamerlid Bikker aan staatssecretaris Van der Burg van Justitie en Veiligheid.

"Slechts weinig mensen hebben een noodpakket in huis. We moeten wel werk maken van de weerbare samenleving. We moeten werk maken van goede zorg op momenten van nood. Ook moeten we goed voor elkaar kunnen zorgen op momenten van nood, juist in deze tijd van toenemende dreiging van cyberaanvallen", ging Bikker verder.

Volgens Van der Burg leven er onder Nederlanders steeds meer vragen over de beschikbaarheid van diensten. "Wat als de pinautomaat het niet meer doet?", stelde de staatssecretaris. "Maar denk ook aan cyber. Mevrouw Bikker noemde dat woord niet voor niks een heleboel keer in haar bijdrage. We zijn heel erg afhankelijk geworden van het internet. Dat kan betekenen dat als er een server uitvalt, er opeens niet meer gepind kan worden in de winkel, dat er geen geld meer uit de automaat komt of dat er tijdelijk geen water meer uit de kraan komt."

Via denkvooruit.nl wil het kabinet mensen oproepen om voorbereid te zijn. "Zorg dat je genoeg te drinken hebt, want binnen 48 uur heeft de overheid over het algemeen zaken als kapotte waterleidingen of ict-problematiek hersteld. Dan heb je in ieder geval voor de eerste tijd iets in huis", was het advies van Van der Burg.

Reacties (35)
30-11-2022, 13:23 door Anoniem
En ondertussen hard door gaan met digi-drammen,
Deze problematiek is niet nieuw, maar al 20+ jaar bekend. Er is blijkbaar iemand wakker geworden...
30-11-2022, 13:35 door Anoniem
3 maanden geleden moest je mensen die in je omgeving deden preppen nog doorgeven want dat was een red flag


Het NCTV begint steeds meer op hun doelgroep te lijken


Straks nog allemaal naar de kerk op zondag
30-11-2022, 14:28 door Anoniem
Door Anoniem: En ondertussen hard door gaan met digi-drammen,
Deze problematiek is niet nieuw, maar al 20+ jaar bekend. Er is blijkbaar iemand wakker geworden...

Dat digitalisering risico's met zich mee brengt betekent nog niet dat digitalisering een slechte keuze is.
30-11-2022, 14:31 door spatieman
tja,, dan staat ons nog wat te verwachten als de overheid de boel plat gooit
30-11-2022, 14:33 door Anoniem
Leve de digitale euro, hoera, hoera hoera.
30-11-2022, 14:56 door Anoniem
Dat we afhankelijk zijn is mij duidelijk, dat is al lange tijd zo.
Dat je voor 48 uur een voorraad moet aanleggen vind ik overdreven, je gaat echt niet dood binnen 48 uur zelfs al heb je geen of nauwelijks water.
Ben overigens niet tegen een vorm van een noodpakket maar we moeten niet overdrijven.
30-11-2022, 15:19 door spatieman
maar aan de andere kant, als ik hoor wat er de laatste paar dagen aan straaljagers en awacs rondvliegen, hebben we geen noodpakket nodig als het fout gaat.
30-11-2022, 15:21 door Anoniem
Vraag maar aan Hof van Twente hoe je de digitale wereld vakkundig om zeep helpt. Die weten er alles van!
30-11-2022, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En ondertussen hard door gaan met digi-drammen,
Deze problematiek is niet nieuw, maar al 20+ jaar bekend. Er is blijkbaar iemand wakker geworden...

Dat digitalisering risico's met zich mee brengt betekent nog niet dat digitalisering een slechte keuze is.
Zolang "we" software maken/gebruiken waar nog heel regelmatig kwetsbaarheden met hoge CVSS scores in gevonden worden denk ik dat we terughoudender moeten zijn met ons zo afhankelijk maken van een infra die nog lang niet volwassen is.
Naar mijn mening zijn digitale varianten prima, maar zorg altijd voor een niet-digitaal alternatief zodat je -met misschien her en der wat ongemakken- gewoon door kan gaan als de digitale variant het om wat voor reden dan ook laat afweten.

Dat in dit artikel verkondigd wordt dat je als burger maatregelen moet nemen is het zoveelste voorbeeld van het opzadelen van de gewone burger (zonder vakinhoudelijke kennis van zaken en waarvan bekend is dat deze security technisch vaak de zwakste schakel is) met de gevolgen van keuzes die elders gemaakt zijn. Laat de organisaties die de keuzes maken (die vaak meer geld en kennis tot hun beschikking hebben) met echt veilige oplossingen komen ipv. de problemen doorschuiven. Is er geen echt veilige oplossing? Dan moet je je afvragen of je het überhaupt op de digitale manier wil doen.
30-11-2022, 15:22 door Anoniem
Door Anoniem: Leve de digitale euro, hoera, hoera hoera.

Ach, jouw Euro is allang digitaal. Jij krijgt bijna geen geld meer handje contantje en als de banken een "storinkje" hebben of faken komt er niemand meer bij zijn of haar geld.
30-11-2022, 15:31 door Anoniem
Ondertussen worden alle analoge of non-connected alternatieven die we als back-up kunnen gebruiken om onze samenleving draaiende te houden, zo snel mogelijk volledig opgeruimd:

- het luchtalarm
- cash geld
- fm radio
- teletext en noodzender op analoge tv
- (aard)gas aansluitingen
- cloudonafhankelijke klimaatcontrole
- sloten met fysieke sleutels
- auto's zonder SIMkaart en dataverbinding
- winkels zonder digitaal op-het-kantje-af-voorraadbeheer
- vrachtwagens die blijven rijden zonder instructies van het ERP-pakket
- lokale opslag van data in het bedrijfsleven
- toegangscontrole met tokens i.p.v. SMS/App
- documenten per post ontvangen
- papieren treinkaartje
- analoge telefoonlijnen
- watertorens
- etc, etc...

Dan hebben we het nog niet over digitaal 'speelgoed' dat een gevaar is: b.v. de App-connectiviteit bij je zonnepanelen, wat voor kwaadwillenden een uitstekende gereedschapskist is om black-outs te veroorzaken.

Digitale sloten kunnen dan in noodsituaties weer toegang tot levensreddende middelen blokkeren of hulpdiensten hinderen. Koppel dit aan gezichtsherkenning en je kan dat dit zelfs op enorme schaal automatiseren om gericht de samenleving te ontwrichten.Tel daar bij op dat alle connected-cars op hetzelfde ogenblik een auto-ongeluk veroorzaken en alle eerste levensbehoeften wegvallen en de puinzooi is compleet.

Toch wil iedereen het hebben, want het is hip en de buren hebben het ook. Wat kan er nu misgaan?
30-11-2022, 15:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En ondertussen hard door gaan met digi-drammen,
Deze problematiek is niet nieuw, maar al 20+ jaar bekend. Er is blijkbaar iemand wakker geworden...

Dat digitalisering risico's met zich mee brengt betekent nog niet dat digitalisering een slechte keuze is.
Het is echter wel een slechte keuze als er geen alternatief is.
Zoals ze alles willen digitaliseren zonder een andere keuze zoals met betaling enkel nog digitaal willen.
Ja dan word je wel afhankelijk van de techniek.
30-11-2022, 15:53 door Anoniem
- het luchtalarm
Werkt gewoon nog, proefballontje om ze allemaal uit te schakelen wordt telkens lekgeprikt.

- cash geld
Net nog in mijn hand gehad. Is gewoon voorhanden.

- fm radio
Doet het ook nog, wat een takke herrie is dat zeg.

- teletext en noodzender op analoge tv
Analoge tv... je bedoelt neem ik aan radiogolven die over de ether werden uitgezonden? Want daarna werden dat digitale signalen via een kabel.

- (aard)gas aansluitingen
Doet het ook nog allemaal. Beetje overdreven om dit dubbel aan te leggen, nietwaar?

- cloudonafhankelijke klimaatcontrole
Raam open of dicht? Check.

- sloten met fysieke sleutels
Jazeker, en ook nog op mijn fiets.

- auto's zonder SIMkaart en dataverbinding
Mijn auto rijdt ook gewoon zonder dataverbinding.

- winkels zonder digitaal op-het-kantje-af-voorraadbeheer
Een dik magazijn mag ik onze buurtsuper niet nageven, maar daar hoeft ook niet voor twee ijstijden aan voedsel opgeslagen te liggen, toch?

- vrachtwagens die blijven rijden zonder instructies van het ERP-pakket
Uhm, is dit een dingetje?

- lokale opslag van data in het bedrijfsleven
Wordt nog heel veel gedaan.

- toegangscontrole met tokens i.p.v. SMS/App
Is niet per definitie veiliger.

- documenten per post ontvangen
Brievenbus? Check. Doe ie het? Klepper (check).

- papieren treinkaartje
Zie auto, waarom trein?

- analoge telefoonlijnen
Gek genoeg, die liggen er nog voor hulp- en overheidsdiensten. Juist als backup.

- watertorens
Staan er vaak ook nog, maar daar woont dan iemand in. Maar de putten bestaan nog en we hebben ergens wel emmers.

Dus... de soep wordt niet al te heet gegeten en leven is verandering. Of die verandering vooruitgang heet mag iedereen zelf bepalen. Maar het is niet zo dat alles per definitie slechter wordt of nu allemaal erdoorheen wordt gedrukt.
30-11-2022, 16:24 door Anoniem
blijkbaar hebben diverse slimbo's bij nutsbedrijven en daaromheen hun monitoring en aansturing via het internet lopen in plaats van eigen tele netwerken. Penny wise, pound foolish is dit.
Welke ontzaglijke willy wortel heeft bedacht dat dat de beste optie is voor de betrouwbaarheid van onze kabels en leiding stelsels???
Idioot, want voorheen was dat namelijk niet het geval voor waterleidingen, waterzuiveringen, telecom netwerken et cetera.

Wordt dus een hals-zaak dat nutsbedrijven binnen 3 jaar(t/m 2025) alsnog naar private networks gaan migreren, iets waar de coordinator voor rampen bestrijding vooral zijn taken beter door kan uitvoeren. Beschouw dit als een haalbare en risico reducerende maatregel die heel wat ellende kan vermijden en ons weer op het betrouwbaarheid niveau van de jaren 80 en 90 terugbrengt. Ik heb zelf voor mijn werk met nutsbedrijven samengewerkt dus ik weet dat ze dit soort know-how kunnen inschakelen om het voor elkaar te krijgen.
30-11-2022, 18:00 door Anoniem
Volgens Pieter-Jaap Aalbersberg NCTV is Nederland vanwege de digitalisering extra kwetsbaar. Er zijn veel afhankelijkheden gecreëerd, zo laat Aalbersberg tegenover het AD weten. "We hebben alles aan elkaar geknoopt", en een analoge terugvaloptie is meestal niet beschikbaar. Terwijl de dreiging van aanvallen toeneemt, blijft de cyberweerbaarheid achter.

Dat er geen analoge terugvalopties zijn, zijn bewuste keuzes geweest van bedrijven, beleidsmakers en politici. Want dat was "niet nodig" of "te duur". Over situaties waarbij het fout kon gaan werd niet (voldoende) nagedacht. Was een ver van mijn bed show.

En nu is de burger aan zet om een noodpakkket aan te leggen voor als het fout gaat.

Het lijkt me dat er een paar stappen overggeslagen worden.

Bv dat er wetgeving moet komen die er voor zorgt dat er altijd analoge voorzieningen naast digitale voorzieningen blijven bestaan en dat de burger daar niet extra voor belast mag worden (ook zo'n dingetje wat de overheid nog wel eens vergeet of negeert).
In veel gevallen ben je nu als burger afhankelijk van loze of vage beloften van politici (die ze zich niet kunnen herinneren als de stront tegen het plafond zit) en de goedwilligheid van bedrijven (als je maar extra betaald)

Dat neemt niet weg dat de burger de rotzooi die de politiek en het bedrijfsleven gecreerd hebben, wel weer zal moeten opruimen. Of er in ieder geval voor betalen. Zoals wel vaker.

Hoeveel mensen kunnen zich zo'n noodpakket nog financieel permieteren vraag ik me af? Is dit niet een luxe oplossing?
Steeds meer mensen gaan naar de voedselbank en slaan een bezoek aan de tandarts steeds vaker over.
Hoeveel meer moet er nog op de schouders van de burger gestapeld worden voordat hij door zijn hoeven zakt?
30-11-2022, 18:02 door gradje71
Waar kan ik ergens zo'n noodpakket halen? Wat kost dat?
30-11-2022, 19:08 door walmare
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En ondertussen hard door gaan met digi-drammen,
Deze problematiek is niet nieuw, maar al 20+ jaar bekend. Er is blijkbaar iemand wakker geworden...

Dat digitalisering risico's met zich mee brengt betekent nog niet dat digitalisering een slechte keuze is.
Zolang "we" software maken/gebruiken waar nog heel regelmatig kwetsbaarheden met hoge CVSS scores in gevonden worden denk ik dat we terughoudender moeten zijn met ons zo afhankelijk maken van een infra die nog lang niet volwassen is.
Naar mijn mening zijn digitale varianten prima, maar zorg altijd voor een niet-digitaal alternatief zodat je -met misschien her en der wat ongemakken- gewoon door kan gaan als de digitale variant het om wat voor reden dan ook laat afweten.

Dat in dit artikel verkondigd wordt dat je als burger maatregelen moet nemen is het zoveelste voorbeeld van het opzadelen van de gewone burger (zonder vakinhoudelijke kennis van zaken en waarvan bekend is dat deze security technisch vaak de zwakste schakel is) met de gevolgen van keuzes die elders gemaakt zijn. Laat de organisaties die de keuzes maken (die vaak meer geld en kennis tot hun beschikking hebben) met echt veilige oplossingen komen ipv. de problemen doorschuiven. Is er geen echt veilige oplossing? Dan moet je je afvragen of je het überhaupt op de digitale manier wil doen.
V.w.b. die hoge CVSS scores, dan moeten we dus beginnen met het massaal dumpen van windows want 95% van de ransomware en 99,9% van de ergernis en 100% van de grote incidenten is op basis van die monocultuur en monocultuur is rampzalig (genoeg voorbeelden).
30-11-2022, 19:39 door Anoniem
Dat digitalisering risico's met zich mee brengt betekent nog niet dat digitalisering een slechte keuze is.
Inderdaad daar heb je gelijk in daarom adviseren ze ook om een noodpakket, maar dikwijls is het toch beter
om gezond verstand gebruiken. Maar als ik de toekomst visie moet geloven is dat helemaal opgebruikt en
gaan ze als een bezetene verder, en de burgers die moeten maar meedoen graag of niet. Dan ga ik mij toch
echt afvragen hoe intelligent is dat volk.
30-11-2022, 20:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat digitalisering risico's met zich mee brengt betekent nog niet dat digitalisering een slechte keuze is.
Inderdaad daar heb je gelijk in daarom adviseren ze ook om een noodpakket, maar dikwijls is het toch beter
om gezond verstand gebruiken. Maar als ik de toekomst visie moet geloven is dat helemaal opgebruikt en
gaan ze als een bezetene verder, en de burgers die moeten maar meedoen graag of niet. Dan ga ik mij toch
echt afvragen hoe intelligent is dat volk.
Vind jij ook dat supermarkten een slechte zaak zijn en dat we allemaal direct bij de boer zouden moeten kopen of zelfs
zelf groente verbouwen en kippen houden?
Want nu zijn we helemaal afhankelijk van die supermarkten en dat is natuurlijk een groot risico.
30-11-2022, 20:43 door Anoniem
Door gradje71: Waar kan ik ergens zo'n noodpakket halen? Wat kost dat?
Je wordt geacht dat zelf te vullen aan de hand van een checklist. Dingen die je al hebt afstrepen, en dingen die je nog
niet (voldoende) hebt kopen.
Maar er zullen ongetwijfeld ook handige ondernemers zijn die alles wat je nodig hebt in een doos stoppen en voor de
hoofdprijs verkopen, net als met kerstpakketten zeg maar.
30-11-2022, 21:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En ondertussen hard door gaan met digi-drammen,
Deze problematiek is niet nieuw, maar al 20+ jaar bekend. Er is blijkbaar iemand wakker geworden...

Dat digitalisering risico's met zich mee brengt betekent nog niet dat digitalisering een slechte keuze is.

Maar het lijkt erop dat we als burger zelf wel een hele grote set noodvoorzieningen moeten gaan aanleggen om het gepruts van de politiek en bedrijfsleven te overleven. Want die denken alleen nog maar digitaal en willen de bijkomende risico's niet onder ogen zien en daar preventief op acteren.
En dan ziijn ze al ruim 3 decennia aan de weg aan het timmeren.

Of zoals de NCTV het zelf zegt:

"We hebben alles aan elkaar geknoopt", en een analoge terugvaloptie is meestal niet beschikbaar.

Oeps.
30-11-2022, 22:22 door Anoniem
Door Anoniem: Ondertussen worden alle analoge of non-connected alternatieven die we als back-up kunnen gebruiken om onze samenleving draaiende te houden, zo snel mogelijk volledig opgeruimd:

- winkels zonder digitaal op-het-kantje-af-voorraadbeheer
In Ons Dorp heeft de supermarkt die een jaar geleden overgenomen is van een andere grootgrutter nog geen 'digitaal op-het-kantje-af-voorraadbeheer'
Daar is het altijd: "Hebben we niet. Komt morgen met de eerste levering"
30-11-2022, 23:54 door Anoniem
Ik zou eerder zeggen: 2 dagen geen electriciteit en het dunne laagje beschaving gaat er snel af.
Geen bestellingen, geen gsm masten, geen deuren van winkels die open of dicht kunnen, geen betaalautomaten, geen kassa’s, geen water want geen pompen, geen koelkast dus geen vers voedsel, geen electrische vorkheftrucks, geen pompen om benzine te tanken, geen electrische laadpalen,… of dacht je dat iedereen en alles op noodgeneratoren zit…
01-12-2022, 00:25 door Anoniem
Angst, angst, angst. Dan geef je hen misschien wat gemakkelijker hun zin.
Zij die alles voor jou (en ahum zichzelf) willen regelen.

Wordt toch eens wakker en negeer het allemaal.
Leef je veel plezieriger hoor.

In 1953 met de ramp hadden we maar twee helikopters en het nieuws stond twee dagen later pas in de krant.
Nu weten we al wat Van Gaal in Qatar denkt voor volgende week.
01-12-2022, 02:24 door gradje71
Door Anoniem:
Door gradje71: Waar kan ik ergens zo'n noodpakket halen? Wat kost dat?
Je wordt geacht dat zelf te vullen aan de hand van een checklist. Dingen die je al hebt afstrepen, en dingen die je nog
niet (voldoende) hebt kopen.
Maar er zullen ongetwijfeld ook handige ondernemers zijn die alles wat je nodig hebt in een doos stoppen en voor de
hoofdprijs verkopen, net als met kerstpakketten zeg maar.

Okay. wc papier, chips, cola, koffie en condooms. Alles afgevinkt. Maar voor 48 uur, is dat dan nog echt wel nodig? Ik stel er mijn vraagtekens bij. Behalve natuurlijk als ze een plannetje hebben.
01-12-2022, 06:02 door Anoniem
NCTV probeert ons denk ik bang te maken voor het Rode Gevaar. En daarna het Gele. Dat ken ik nog uit mijn jeugd. Dus wel geinig om te lezen.

De beide gevaren zijn nog niet eens langs Kiev gekomen. Waar ze een desnoods bij -20 bevroren middelvinger opsteken.

Die laatste zit al in mijn noodpakket, NCTV. Al vriest het -40 met al dat klimaatgedoe. Daarnaast moet ik elk jaar al mijn keukenkastje opruimen met goedbedoelde kerstpakketinhouden. Die helaas over de datum zijn. Maar dan laat ik de rest nog maar staan. Al weet ik al dat die dan volgend jaar de container in gaan. Ik heb geen noodpakket nodig. Zolang ik nog mijn middelvinger heb dan. "No pasaran" zei La Passionara toen al. Al moest die van ellende dan toch uiteindelijk maar in Moskou gaan wonen toen het mis liep. Geen noodkerstpakketje nodig. Zonder internet hebben we altijd elkaar nog. Ook met zonder licht en water. Of internet. Noodpakketten. Ga je zuster maar gek maken. Ik wil eigenlijk niet beweren dat de NCTV geld krijgt van de herverkiezingscampagne van Trump. Dat zou niet aardig zijn. Maar je begint er toch aan te twijfelen. Even dan. Want je wilt niet weten wat de buren hier allemal nog in de vriezer hebben liggen van de laatste kerst. Noodpakketten. Lekkerbelangrijkwezerij, daar lijkt het meer op. Doe maar eens fijn je excuses aanbieden, NCTV. We zijn hier voor niemand bang, maar we laten ons ook door niemand gek maken. Doe dat maar lekker bij je eige thuis.
01-12-2022, 06:43 door Anoniem
Vind jij ook dat supermarkten een slechte zaak zijn en dat we allemaal direct bij de boer zouden moeten kopen of zelfs
zelf groente verbouwen en kippen houden?
Want nu zijn we helemaal afhankelijk van die supermarkten en dat is natuurlijk een groot risico.
Wat ik vind is dat je na moet denken voor je iets doet, zie het Russisch gas hoe trots was Balkenende met zijn
deal. En inderdaad ik vind het zacht gezegd niet slim om alles aan het internet te hangen, en alles digitaal te
doen.

En wat je vraag betreft, supermarkten zijn er er gekomen om grote winsten te maken over de rug van kleine
winkels. Mensen die in de beginjaren internet hadden weten wat ik bedoel.
01-12-2022, 07:08 door Anoniem
"We hebben alles aan elkaar geknoopt", en een analoge terugvaloptie is meestal niet beschikbaar.
Als kritische systemen, zoals het systeem van voedselvoorziening, op een fouttolerante manier waren ontworpen was de behoefte aan een terugvalmogelijkheid ingecalculeerd en was daarin voorzien.

Via denkvooruit.nl wil het kabinet mensen oproepen om voorbereid te zijn.
Om te beginnen: alweer niet denkvooruit.overheid.nl of denkvooruit.rijksoverheid.nl maar iets waarvan niet inherent duidelijk is dat het echt bij de overheid hoort. Jammer.

Hoewel het zeker nut heeft om persoonlijk voorbereid te zijn op vervelende situaties lijkt het grotere probleem me hoe professionele partijen ermee omgaan. In de woede om alles zo efficiënt mogelijk te doen hebben hele bedrijfstakken gezorgd dat ze zo weinig mogelijk voorraden hebben. We hebben met de coronapandemie gezien hoe zonder die buffervoorraden wereldwijd van alles stagneert. Ook heeft men zich volledig afhankelijk gemaakt van IT en elektriciteit. In mijn jeugd heb ik nog meegemaakt dat ik tijdens een stroomstoring naar de supermarkt ging om kaarsen te komen en de hele supermarkt bleek met kaarsen verlicht te zijn. De kassa's waren nog mechanische met een elektromotortje en ze hadden de zwengels voor handaandrijving weer uit de kast gehaald. Alles werkte. Tegenwoordig kunnen ze de rolluiken voor de ingang niet meer openen of sluiten zonder elektriciteit. Ik vind niet dat we terug moeten daarheen, en ik denk dat dat ook moeilijk kan, maar het is wel nodig dat de winkels en de bevoorrading voor de meest noodzakelijke dingen beschikbaar blijven, en dat moet dus zijn geregeld.

Het bedrijfsleven en de overheid zelf zijn professionele organisaties die beleid kunnen voeren, normen kunnen stellen en kunnen bewaken dat ze eraan voldoen. Dat zet eindeloos veel meer zoden aan de dijk dan privévoorraadjes van individuele burgers die lang niet allemaal zo goed georganiseerd zijn. Onze dijkbewaking en -onderhoud regelen we ook niet door iedere burger voor een eigen stukje dijk verantwoordelijk te maken.

Gelukkig vroeg mevrouw Bikker de staatssecretaris ook naar wat overheid en bedrijfsleven doen. Van der Burg kon als plaatsvervanger van de minister niet al te concreet daarop antwoorden, maar het viel op dat waar aan de burger een oproep wordt gedaan om zich voor te bereiden hij de communicatie aan bedrijfsleven, waterleidingbedrijven en semi-overheden niet als een oproep formuleerde om het te regelen maar als de vraag: "bent u er klaar voor?" Dat klinkt vrijblijvender dan: "denk vooruit!" Dat komt op mij over als voor de zoveelste keer het balletje vooral bij de burger te leggen en niet bij partijen die veel beter in staat zijn om dingen te organiseren omdat het organisaties zijn.

Goed, de staatssecretaris en de minister die hij vervangt zijn allebei VVD'ers, en de VVD is van oudsher behoorlijk allergisch voor het idee dat je vanuit algemeen belang (in plaats van vanuit bedrijfsbelang) iets voor een alle mensen in een keer regelt, dat is voor hun handjes vasthouden en dat botst met hun mensbeeld van superzelfredzame ondernemende types. Ik sta daar anders in: algemeen belang kan je veel beter in het algemeen regelen, en om iets goed te regelen heb je een goede organisatie nodig en moet je het niet aan ieder voor zich overlaten. Niet om handjes vast te houden, het is gewoon veel efficiënter en betrouwbaarder. Het vergt wel een organisatie die niet vanuit winstoogmerk werkt maar vanuit algemeen belang. Volgens mij is dat waar overheden voor zijn.
01-12-2022, 08:08 door Anoniem
Door gradje71:
Door Anoniem:
Door gradje71: Waar kan ik ergens zo'n noodpakket halen? Wat kost dat?
Je wordt geacht dat zelf te vullen aan de hand van een checklist. Dingen die je al hebt afstrepen, en dingen die je nog
niet (voldoende) hebt kopen.
Maar er zullen ongetwijfeld ook handige ondernemers zijn die alles wat je nodig hebt in een doos stoppen en voor de
hoofdprijs verkopen, net als met kerstpakketten zeg maar.

Okay. wc papier, chips, cola, koffie en condooms. Alles afgevinkt. Maar voor 48 uur, is dat dan nog echt wel nodig? Ik stel er mijn vraagtekens bij. Behalve natuurlijk als ze een plannetje hebben.

Het is goed voor wat extra omzet bij de grutter.
01-12-2022, 12:14 door Anoniem
Door Anoniem: Leve de digitale euro, hoera, hoera hoera.

Heeft hier weinig mee te maken. Als nu het financiële betalingsverkeer wordt getroffen dan zijn we nergens. En die digitale euro is er nog niet eens.
01-12-2022, 12:20 door Anoniem
Door Anoniem: Leve de digitale euro, hoera, hoera hoera.

Heeft hier weinig mee te maken. Als nu het financiële betalingsverkeer wordt getroffen dan zijn we nergens. En die digitale euro is er nog niet eens.
Door Anoniem:
Door gradje71:
Door Anoniem:
Door gradje71: Waar kan ik ergens zo'n noodpakket halen? Wat kost dat?
Je wordt geacht dat zelf te vullen aan de hand van een checklist. Dingen die je al hebt afstrepen, en dingen die je nog
niet (voldoende) hebt kopen.
Maar er zullen ongetwijfeld ook handige ondernemers zijn die alles wat je nodig hebt in een doos stoppen en voor de
hoofdprijs verkopen, net als met kerstpakketten zeg maar.

Okay. wc papier, chips, cola, koffie en condooms. Alles afgevinkt. Maar voor 48 uur, is dat dan nog echt wel nodig? Ik stel er mijn vraagtekens bij. Behalve natuurlijk als ze een plannetje hebben.

Het is goed voor wat extra omzet bij de grutter.

De zorgverzekeraars zien je al aankomen: ik wil wat extra medicijnen op voorraad.
01-12-2022, 22:46 door Anoniem
Door gradje71:
Door Anoniem:
Door gradje71: Waar kan ik ergens zo'n noodpakket halen? Wat kost dat?
Je wordt geacht dat zelf te vullen aan de hand van een checklist. Dingen die je al hebt afstrepen, en dingen die je nog
niet (voldoende) hebt kopen.
Maar er zullen ongetwijfeld ook handige ondernemers zijn die alles wat je nodig hebt in een doos stoppen en voor de
hoofdprijs verkopen, net als met kerstpakketten zeg maar.

Okay. wc papier, chips, cola, koffie en condooms. Alles afgevinkt. Maar voor 48 uur, is dat dan nog echt wel nodig? Ik stel er mijn vraagtekens bij. Behalve natuurlijk als ze een plannetje hebben.
Lijkt mij een terechte vraag, maar condooms kan ik echt niet missen.
02-12-2022, 14:59 door Anoniem
Die cyberaanval komt natuurlijk pas als cash is uitgefaseerd.
Anders is er geen reden voor verdere 'gehoorzaamheid' van de burgers.
Na, het is in ieder geval aan aangekondigd voor dan dan.
05-12-2022, 13:58 door Anoniem
https://www.denkvooruit.nl/risico/elektronisch-betalen: "Zorg dat je altijd contant geld in huis hebt"

...

...

typisch weer een ambtelijk disclaimer-document. In dezelfde trent: "Sluit ramen en deuren bij een kernramp"
26-01-2023, 22:54 door Anoniem
De overheid moet eens beter na gaan denken in algemene zin over de kwetsbaarheden bij de OSV software.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.