Het grootste kinderziekenhuis van Canada dat vorige maand door ransomware werd getroffen en vervolgens van de verantwoordelijke ransomwaregroep een decryptietool kreeg voor het ontsleutelen van systemen heeft besloten hier geen gebruik van te maken. Ook is er geen losgeld aan de criminelen betaald. Inmiddels is tachtig procent van de systemen hersteld en is "code grijs" opgeheven.
Op zondag 18 december kondigde het Hospital for Sick Children "code grijs" af nadat meerdere systemen als gevolg van een ransomware-aanval niet meer werkten. Het ging om interne klinische systemen, ziekenhuisapplicaties en sommige telefoonlijnen en webpagina's van het ziekenhuis. Daardoor waren er problemen met de telefonische bereikbaarheid van het ziekenhuis, de informatievoorziening en vacatureportaal. Code grijs staat voor verlies van essentiële diensten.
Door de uitval van systemen kregen patiënten en gezinnen met vertragingen te maken in behandelingen en onderzoeken. Ook duurde het langer voordat artsen onderzoeksresultaten en röntgenfoto's konden ophalen, wat weer voor langere wachttijden voor patiënten kon zorgen. Veel van de inmiddels herstelde systemen zouden volgens het ziekenhuis hebben bijgedragen aan vertragingen bij behandelingen en onderzoeken.
De aanval werd opgeëist door de groep achter de LockBit-ransomware. LockBit wordt aangeboden als een Ransomware-as-a-Service (RaaS). Via RaaS kunnen criminelen op eenvoudige wijze over ransomware beschikken, waarbij er een deel van de inkomsten naar de ontwikkelaar van de ransomware gaat. Criminelen moeten in dit geval de ransomware nog wel zelf verspreiden.
De groep liet via de eigen website weten dat de voor de aanval verantwoordelijke partner de "regels" heeft overtreden en uit het partnerprogramma is gezet. De groep heeft daarop een gratis decryptietool beschikbaar gemaakt. Het ziekenhuis liet vervolgens externe experts naar de decryptietool kijken, maar heeft besloten die niet te gebruiken. Een reden voor deze beslissing is niet gegeven.
Wel herhaalt het ziekenhuis dat er geen losgeld aan de groep is betaald en dat inmiddels tachtig procent van de systemen is hersteld. Daarop is besloten om "code grijs" op te heffen. Verder claimt het ziekenhuis dat de impact op de zorgverlening aan patiënten minimaal was. Het digitaal patiëntendossier van het ziekenhuis was niet getroffen, maar wel systemen die daarmee zijn geïntegreerd. Ook was het niet mogelijk om röntgenfoto's te bekijken. Hoe de ransomware-aanval mogelijk was is niet bekendgemaakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.