De politieke macht van grote bedrijven is veel groter dan gedacht, die via dergelijke macht invloed op de besluitvorming binnen de overheid kunnen uitoefenen om zo hun eigen marktpositie te beschermen of versterken, zo stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zo kunnen grote bedrijven wet- en regelgeving die lastig voor hen is ontmoedigen, bepaalde eisen stellen die het lastiger voor nieuwkomers maken of fusies afdwingen.
"Politieke macht raakt niet alleen consumenten, maar ook burgers en werknemers, en uiteindelijk de democratie", zegt Paul de Bijl, Chief Economist van de ACM. Hij noemt in zijn betoog onder andere techreuzen, die macht ontlenen aan data en toegang tot consumenten en sociale media, die dit doen door hun impact op de publieke opinie. Dergelijke grote bedrijven maken vaak gebruik van lobbyisten om hun belangen te beschermen.
"Bedrijven willen beter worden van beïnvloeding en het private belang wijkt niet zelden af van het publieke belang. Uiteindelijk draaien afnemers of belastingbetalers op voor bescherming van gevestigde spelers, en de maatschappij voor onvoorziene gevolgen", stelt De Bijl. Hij wijst ook naar onderzoek waaruit blijkt dat er bij fusies meer geld aan lobbyen wordt uitgegeven. "Een mededingingsautoriteit kan uiteraard niets doen tegen politieke beïnvloeding, maar het is wel een extra rechtvaardiging om fusies streng te beoordelen", merkt De Bijl op.
De Chief Economist van de ACM besluit zijn pleidooi door te stellen dat beleidsmakers en politici zich moeten realiseren dat lobbyen een stuk schadelijker kan zijn dan gedacht. Vorig jaar stemde het Europees Parlement in met de Digital Markets Act (DMA), die onder andere een meldingsplicht introduceert om fusies en overnames te kunnen beoordelen. Via de DMA wil de EU naar eigen zeggen de macht van Big Tech inperken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.