D66 heeft het kabinet om opheldering gevraagd over de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT, en welke gevolgen dit heeft voor het onderwijs en de arbeidsmarkt. Aanleiding is onder andere berichtgeving over het gebruik van ChatGPT door studenten die de chatbot gebruiken voor het maken van hun huiswerk.
"Wat vindt u van de recente ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie en in het bijzonder ChatGPT? Deelt u de zorgen van de vragenstellers over de gevolgen ervan op het onderwijs?", zo willen D66-Kamerleden Dekker-Abdulaziz en Van Meenen weten van ministers Dijkgraaf van Onderwijs, Adriaansens van Economische Zaken, Wiersma voor Primair en Voortgezet Onderwijs en staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering.
De bewindslieden moeten onder andere duidelijk maken hoe de negatieve effecten op de kwaliteit van het onderwijs kunnen worden voorkomen en welke handvaten leraren en scholen hebben voor de omgang met kunstmatige intelligentie. Daarnaast vragen de D66-Kamerleden ook naar de gevolgen van AI voor de arbeidsmarkt. "Op welke wijze heeft u de impact van kunstmatige intelligentie op de arbeidsmarkt in kaart gebracht?", zo vragen ze.
Ook willen Dekker-Abdulaziz en Van Meenen dat de bewindslieden dieper ingaan op de kansen en bedreigingen die kunstmatige intelligentie en technologie zoals ChatGPT bieden voor de arbeidsmarkt. "Bent u bereid om de Nederlandse inzet op kunstmatige intelligentie te herzien naar aanleiding van de snelle ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie?", zo vragen de D66-Kamerleden verder. Die willen dat de vragen voor 25 januari worden beantwoord, aangezien er dan in de Tweede Kamer een commissiedebat over kunstmatige intelligentie is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.