Meta heeft jarenlang betaald voor het scrapen van gegevens van andere websites die het vervolgens gebruikte, terwijl het tegelijkertijd rechtszaken voerde tegen bedrijven die op deze manier data van Facebook en Instagram verzamelden. Dat blijkt uit documenten die in een rechtszaak tussen Meta en dataverzamelingsbedrijf Bright Data zijn ingediend. Meta beschuldigt Bright Data van het scrapen en verkopen van informatie afkomstig van Facebook en Instagram.
Meta blijkt echter ook jarenlang klant van Bright Data te zijn geweest. Het bedrijf biedt allerlei diensten, waaronder het verzamelen van berichten, reacties en gebruikersgegevens van sociamediaplatforms zoals TikTok en Twitter, en webwinkels zoals Amazon, eBay en Walmart. Meta heeft tegenover Bloomberg bevestigd dat het Bright Data betaalde om data van webwinkels te verzamelen, om naar eigen zeggen merkprofielen op Meta's eigen platformen te ontwikkelen. Van welke websites de informatie werd gescrapet wil Meta niet zeggen. Het techbedrijf eindigde de relatie met Bright Data nadat het ontdekte dat het data van de eigen socialmediaplatforms scrapete.
De Ierse privacytoezichthouder DPC legde Meta vorig jaar een AVG-boete van 265 miljoen euro op wegens een groot datalek bij Facebook waardoor de data van 533 miljoen gebruikers op straat kwam te liggen. De data was door middel van scraping verzameld, waarbij er misbruik was gemaakt van een feature van het platform. Uit interne communicatie bleek dat Facebook datalekken door middel van scraping vervolgens als een industriebreed probleem wilde framen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.