image

D66 wil TikTok op werktelefoons van ambtenaren verbieden

donderdag 2 februari 2023, 16:04 door Redactie, 25 reacties

D66 wil dat TikTok wordt verboden op de werktelefoons van ambtenaren. De partij heeft hier staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering om gevraagd. Aanleiding voor het verzoek is de beslissing van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden om de populaire video-app op werktelefoons van beleidsmakers en ander personeel te verbieden. Volgens de Amerikaanse autoriteiten vormt TikTok een veiligheidsprobleem.

"Deelt u de mening dat het onduidelijk is in hoeverre de gegevensbescherming van TikTok voldoet en dat de Chinese applicatie daarmee een potentieel hoog veiligheidsrisico heeft?", vraagt D66-Kamerlid vandaag aan de staatssecretaris. Ze wil ook weten wat Van Huffelen vindt van de ontwikkeling in de Verenigde Staten om publieke vertegenwoordigers te verbieden TikTok op hun mobiele werktelefoon te hebben en of ze dit ook aan Nederlandse volksvertegenwoordigers zou adviseren.

"Bent u bereid medewerkers van de Rijksoverheid en andere overheidsambtenaren te verbieden de applicatie TikTok op hun mobiele werkdevice te hebben, om op die manier potentiele risico’s te verkleinen?", vraagt het D66-Kamerlid als laatste, die ook via Twitter oproept tot een verbod. "Laten we het zekere voor het onzeker nemen en TikTok verbieden op de werk devices van ambtenaren." De staatssecretaris heeft drie weken om met een reactie te komen.

Reacties (25)
02-02-2023, 16:21 door Anoniem
Ik snap sowieso niet waarom TikTok op een werktelefoon zou moeten staan.

Communiceren ambtenaren tegenwoordig via TikTok?
Nee, dan hoeft het er ook niet op te staan.
Ja, dan is er iets goed mis met het ambtenarenapparaat.
02-02-2023, 16:21 door Anoniem
Sowieso, TikTok, je moet het niet eens op je telefoon willen hebben.
Of je nou kleuter bent of wel of niet ambtenaar.
Doe iets nuttigs met je leven maar verkloot je tijd niet met TikTok.
02-02-2023, 17:05 door Anoniem
Iedere vorm van van asociale heeft niets te zoeken op werktelefoons:
- Je lekt alle gegevens op je telefoon naar de aanbieder van de dienst (want datagraaien is het doel van de diensten)
- Je veiligheid is niet controleerbaar
- Meestal zijn er ook organisatie eigen communicatiemedia beschikbaar die gebruikt moeten worden
02-02-2023, 17:11 door Anoniem
Komt het niet omdat het uit mainland China komt en tegenwoordig liggen de BRICS landen eruit in deze hemisfeer.

De ambtenaar mag wel een Meta-app hebben, toch? Wat is het verschil. Nuf.
En Twitter met de gepasseerde Twitter affaire (censuur?), daar hoor je helemaal niets over.
02-02-2023, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap sowieso niet waarom TikTok op een werktelefoon zou moeten staan.

Communiceren ambtenaren tegenwoordig via TikTok?
Nee, dan hoeft het er ook niet op te staan.
Ja, dan is er iets goed mis met het ambtenarenapparaat.

Ik werk binnen de overheid en heb een werktelefoon (iphone 14). Afspraak is dat je deze ook prive mag gebruiken mits het gebruik hiervan binnen de perken blijft (zoals niet ongelimiteerd downloaden, 5G sharen etc)
Niemand wil met 2 grote 6 inch telefoons lopen de hele dag, Ook ambtenaren niet (geloof mij, het zijn net echte mensen..)
Maar als netwerkbeheerder ben ik het eens dat als je een beetje common sense toe past dat tiktok niet op je telefoon hoort.

Overigens zijn de applicaties die ik voor het werk gebruik op mijn telefoon volledig afschermd. Deze draaien dmv MDM (mobile device management/citrix) in een sandbox. Securemail maakt geen gebruik van mijn 5G maar er wordt hiervoor een VPN tunnel op gezet naar mn werk. (die natuurlijk wel via 5G loopt maar deze is zwaar geencrypt )
Dus opzich kan men best buienradar, youtube, netflix of andere apps erop zetten.
Komt nog eens bij dat wij geen documentent en dergelijk lokaal op de iphone mogen zetten. Geen foto's geen documenten en ook geen contact personen. Alles draait zoals gezegd in een aparte bubbel.
02-02-2023, 18:26 door Anoniem
NEE!!! Dan missen we de dansjes van Siegrid Kaag en haar boze vlucht (vandaag) uit de kamer met Mark.
02-02-2023, 19:04 door Anoniem
Maar facebook is wel goed? Wtf
02-02-2023, 19:10 door Anoniem
Tja, overheid en ict...... wat kan er fout gaan?Niets op buitenlandse servers! En geen vraag over van wie de servers zijn die dan in Nederland staan?
02-02-2023, 19:34 door Anoniem
Alleen Tik-Tok is myopisch gedrag en voor de buhne. Want China.

Zouden alle vormen van Sociale Media niet van werktelefoons verbannen moeten worden?
Of het nu om ambtenaren, politici of mede0werkers van bedrijven gaat.
Die telefoons zijn voor het uitvoeren van het werk bedoeld, niet om je tijd mee te verdoen op Sociale Media. Dat doen ze maar in hun vrije tijd op hunn eigen apparaten.

En sinds al die aanbieders de gebruiker als het product ziet, moet je dat als werkgever niet eens willen.
02-02-2023, 19:34 door Anoniem
Waarom uberhaupt prive gebruik van werk telefoon/profiel?
02-02-2023, 22:32 door Anoniem
Door Anoniem: Sowieso, TikTok, je moet het niet eens op je telefoon willen hebben.
Of je nou kleuter bent of wel of niet ambtenaar.
Doe iets nuttigs met je leven maar verkloot je tijd niet met TikTok.

Dit is waar voor ALLE (a)socialmedia
02-02-2023, 23:25 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap sowieso niet waarom TikTok op een werktelefoon zou moeten staan.

Communiceren ambtenaren tegenwoordig via TikTok?
Nee, dan hoeft het er ook niet op te staan.
Ja, dan is er iets goed mis met het ambtenarenapparaat.

Eens met dit statement. Maar wat nog erger is, is deze zin:
Aanleiding voor het verzoek is de beslissing van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden

Het is toch stuitend dat er pas over dit soort zaken wordt nagedacht als Amerika dat doet. Waar is de eigen visie??
03-02-2023, 07:54 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap sowieso niet waarom TikTok op een werktelefoon zou moeten staan.

Communiceren ambtenaren tegenwoordig via TikTok?
Nee, dan hoeft het er ook niet op te staan.
Ja, dan is er iets goed mis met het ambtenarenapparaat.

Tegenwoordig zijn veel mobile oplossingen containerized (denknaan knox).
De bedrijfsdata staat dan los van de persoonlijke apps.
Daarin tegen weten dat TikTok aangestuurd wordt door de chineze overheid, net als in whatsapp zijn we altijd 1 RCE verwijderd van een nieuwe telefoon kopen.
03-02-2023, 07:58 door Anoniem
Dit is direct toegeven dat zie die rommel op hun werktelefoon hebben staan, what the fuck.
Ze zijn werkelijk helemaal van de ratten besnuffeld.

Als je zo onwaarschijnlijk onverantwoordelijk bent dan kun je beter maar helemaal opdonderen en bij de lokale fietsenstalling aan de slag gaan.
We worden bestuurd door halve zolen.
Waar ik werk kun je dan gelijk je telefoon inleveren, en terecht, echt what the fuck.
03-02-2023, 08:37 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom uberhaupt prive gebruik van werk telefoon/profiel?

Omdat:
- mensen niet meer meerdere toestellen rond willen lopen (ze worden steeds groter)
- mensen bereikbaar willen zijn op het werk voor het 'thuisfront" en hun baas/collega's/klanten
- veel mensen privé zo'n duur toestel niet willen of kunnen kopen (zeker niet als de baas er ook al een verstrekt)
- mensen gemakzuchtig zijn en security hun niet interesseert (de baas zijn probleem)

Kies zelf maar uit.
Meer dan een antwoord is toegestaan.
En er is geen fout antwoord.

:-)
03-02-2023, 09:45 door Anoniem
Is er al bewijs aangeleverd dat alles wat je op Tiktok zet door de boze communistische partijleiders zelf wordt bekeken of zijn het allemaal maar aannames en onderbuikgevoelens omdat de yanks bang zijn van China en wij als schoothondjes aan de leiband van de yanks maar meeblaten?
Er is wel echt en keihard bewijs dat de yanks ons bespioneren o.a. via harde achterdeuren in Cisco apparatuur (die er nog steeds inzitten overigens maar alleen beter verborgen).
Volgens mij kijken we met z'n allen de verkeerde kant op als we naar vijanden zoeken want onze eigen overheid is ook niet de meest betrouwbare en laten we over het corrupte EU tuig maar zwijgen.
China zal best het eea uitvreten maar wie doet dan niet tegenwoordig. Zelf heb ik een keer een achterdeur uit software afkomstig uit Israel ontdekt. De software was bedoeld om kantoorwerkzaamheden te vereenvoudigen maar bleek door een 3 tal ex-miltairen te zijn opgezet. Iedere nacht verdween er een batch aan versleutelde gegevens naar een IP adres in Israel. Dan heb je niet veel fantasie nodig waar die info naar toe gaat.
Is er ook dergelijk bewijs van TikTok en de diverse Chinese camera's? ik vraag het me af.
03-02-2023, 10:03 door Anoniem
Ik snap niet zo goed waarom politici zich steeds bemoeien met dit soort vraagstukken.
We hebben een AP, een NCSC etc in stelling gebracht. Laat hen gewoon eerst toetsen en een advies uitbrengen. 1. Den Haag heeft hier toch geen verstand van 2. Een land besturen o.b.v. waar-rook-is-is-vuur strategie lijkt me ook niet zo handig.
03-02-2023, 10:16 door Anoniem
Afspraak is dat je deze ook prive mag gebruiken mits het gebruik hiervan binnen de perken blijft (zoals niet ongelimiteerd downloaden, 5G sharen etc)

Tja, dat krijg je met die halfzachte poldermodel oplossingen die geen oplossing zijn alleen maar meer ruis en onduidelijkheid en dus GEVAAR opleveren..

Het is een werktelefoon. Als je een telefoon nodig hebt voor je werk, is het gereedschap. Niet iets voor je kinderen om stickers op te plakken.
Als je niet met 2 grote telefoons wilt rondlopen, koop je toch een kleine telefoon? Wat is dat nu voor grijze wolle sokken linksgedraaid melkzuur bacterie onzin?

Het is waarschijnlijk cake hebben en het eten ook nog...
Zo van 'ik kan op kosten van de gemeenschap een iPhone 14 pro max krijgen... een iPhone 5S zou voor het werk ook goed genoeg zijn, maar het kan, dus graaien wat je graaien kan...
03-02-2023, 10:30 door Anoniem
Kan niet. Discriminatie is dit. Wel kan je alle social media verbieden maar 1 uitsluiten om iets wat andere ook doen kan niet.
03-02-2023, 11:04 door Anoniem
Door Anoniem:

[..]
Het is waarschijnlijk cake hebben en het eten ook nog...
Zo van 'ik kan op kosten van de gemeenschap een iPhone 14 pro max krijgen... een iPhone 5S zou voor het werk ook goed genoeg zijn, maar het kan, dus graaien wat je graaien kan...

Ja, ik hoor ITers in de commerciele sector nou NOOIT geilen op telefoons en laptops en auto's van de zaak, die mogen allemaal strak en sober zijn en 'precies genoeg voor het werk' en kopen allemaal graag van hun eigen geld een extra telefoon ernaast.
03-02-2023, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap niet zo goed waarom politici zich steeds bemoeien met dit soort vraagstukken.
We hebben een AP, een NCSC etc in stelling gebracht. Laat hen gewoon eerst toetsen en een advies uitbrengen. 1. Den Haag heeft hier toch geen verstand van 2. Een land besturen o.b.v. waar-rook-is-is-vuur strategie lijkt me ook niet zo handig.

Er komen weer verkiezingen (EK) aan, dus de partijen willen weer aandacht geven aan een scala aan onderwerpen die ze anders niet interesseert.
Gewoon, om weer in de krant of op een nieuwssite te komen. Zichtbaarheid is alles.
dat betekent overigens niet dat ze ook echt iets gaan doen aan het onderwerp.

Bvw besturen: waar, wanneer, hoe?

De kabinetten Rutte regeren niet maar reageren (als het echt niet anders kan). Paniekvoetbal.
Regeren is vooruitzien, en dat doen de politici geen van allen.
Ze zijn met het nu bezig, niet met volgend jaar of de lange termijn.
Na hen de zondvloed.
03-02-2023, 12:35 door Anoniem
Wanneer Kamerleden met hun telefoon bezig zijn terwijl iemand aan het spreken is (al is het de "tegenpartij") vind ik asociaal (tenzij het een noodgeval is).
03-02-2023, 14:44 door Anoniem
als je dan toch TikTok wilt, wees dan een held en doe dat op een prive telefoon, dat geldt ook voor FB en dergelijke. Dus alle social media.
03-02-2023, 18:24 door Anoniem
We zitten al in de derde wereld-cyberoorlog.

Alleen zijn alle Nederlandse schaapjes nog niet op de hoogte van dit feit. De BRICS landen zijn onze vijanden, want vijanden van het Anglo-Amerikaans aangevoerd bondgenootschap.

Alles wat in Indonesië is geassembleerd is kennelijk OK.
Xiaomi, LG. Komt jou mobieltje via België er ook vandaan?

Nihon (Japan) is al lang niet meer nu 1, Nihon iti is al even geleden.
Maar je energie is wel van Mitsubishi e.d.

TikTok en Kaspersky passen niet in de USA trusted circles.

De broertjes Brin, oprichters van Goggles, kwamen ook uit Rusland, maar zijn OK. Mw. Nuland ook met haar Oekraïense wortels.
Enz. Etc. Verwarrende wereld voor de ambtenaar/eindgebruiker!
26-02-2023, 20:13 door Anoniem
Oud-Kamerlid Kees Verhoeven strijdt tegen ongebreidelde digitalisering: ‘We leven in een digitale dictatuur’

“We moeten selectief diensten en bedrijven weren die niet voldoen aan onze waarden en standaarden. Om te beginnen met slecht beveiligde apparaten als Chinese beveiligingscamera’s, 5G-apparatuur van Huawei of Russische beveiligingssoftware van Kaspersky.”

“Maar ook diensten als TikTok die ons in opdracht van hun overheid spioneren. En activiteiten van diensten die om commerciële redenen een bedreiging vormen voor onze democratische waarden, zoals Amerikaanse techbedrijven die onvoldoende filteren.”

https://www.parool.nl/nederland/oud-kamerlid-kees-verhoeven-strijdt-tegen-ongebreidelde-digitalisering-we-leven-in-een-digitale-dictatuur~b81dcf348/

Kees Verhoeven De democratie crasht uitgeverij Atlas Contact, 2023
paperback 272 pagina’s, ISBN: 9789047016014
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.