image

ING lanceert dienst die saldo- en transactiedata analyseert voor persoonlijk advies

donderdag 9 februari 2023, 09:25 door Redactie, 34 reacties

ING heeft een nieuwe dienst gelanceerd die saldo- en transactiedata van klanten analyseert voor persoonlijk advies. De bank stelt dat klanten die van "Meer op maat" gebruik willen maken hier vooraf expliciet hun toestemming moeten geven. Klanten die niet willen dat hun gegevens worden geanalyseerd hoeven niets te doen. "De functionaliteit staat standaard altijd uit", aldus ING. De bank zegt de gegevens niet met derde partijen te delen.

Naast persoonlijke besparingstips geeft Meer op maat ook een signaal bij een dubbele afschrijving of een herinnering voor het tijdig aanvragen van de zorgtoeslag. "Daarnaast worden ook relevante diensten aangeboden", stelt ING verder. Wanneer het systeem ziet dat klanten bijvoorbeeld een salarisverhoging hebben ontvangen krijgen ze de suggestie om extra te sparen of beleggen. Klanten zijn niet verplicht om gegeven tips op te volgen. Meer op maat wordt gefaseerd onder klanten uitgerold.

Reacties (34)
09-02-2023, 09:34 door Anoniem
"Klanten zijn niet verplicht om gegeven tips op te volgen" .

Gelukkig maar. Een tip is namelik geen bevel. Maar dat komt vast nog wel, Ben benieuwd oof deze nieuwe "service" is ontstaan door de klant hierbij te betrekken of meer een zoveelste poging van hogerhand om te bepalen wat goed voor ons is.
09-02-2023, 10:11 door Anoniem
tief op met die zooi! nu is het een opt-in, dadelijk ineens niet meer? been bitten too much to often!
09-02-2023, 10:11 door Anoniem
Ik raad klanten van de iNG aan een andere bank te zoeken.
09-02-2023, 10:23 door Anoniem
"De functionaliteit staat standaard altijd uit", aldus ING.
Nog wel.

De bank zegt de gegevens niet met derde partijen te delen.
Nog niet.

We weten dat ING al eerder geprobeerd heeft om klantgegevens te verkopen.
09-02-2023, 10:27 door Anoniem
Door Anoniem: "Klanten zijn niet verplicht om gegeven tips op te volgen" .

Gelukkig maar. Een tip is namelik geen bevel. Maar dat komt vast nog wel, Ben benieuwd oof deze nieuwe "service" is ontstaan door de klant hierbij te betrekken of meer een zoveelste poging van hogerhand om te bepalen wat goed voor ons is.
Een stompzinnige reclamestunt, meer is het niet. Een tip: Nooit vragen, altijd eisen (in het geval van bijv. contante geldopnames van boven HUN 'limiet'). Het is UW geld waar ze van op vakantie gaan.
09-02-2023, 10:37 door Anoniem
Volgens mij gaan ze er van uit dat we allemaal een beetje achterlijk zijn geworden met dat meer op maat.
Kan mij er alles bij voorstellen.
Geeft u niet elke week veel teveel uit aan boodschappen. Eet u misschien teveel , kijkt u daar eens naar.
Ook valt ons op dat u wel erg regelmatig alcohol aanschaft. Praat eens met u arts of u een drinkprobleem heeft.
En wordt het niet eens tijd om wat meer te sporten, daar geeft u helemaal niets aan uit.
En nog veel meer veel teveel bemoeienissen die ze helemaal niks aan gaat.
Uiteraard geheel met goede bedoelingen, ze letten alleen een beetje op je en wat jij met je geld doet.
En uiteindelijk krijgen er nog veel meer instanties een overzicht van jou uitgave patroon om even mee te kijken.
09-02-2023, 10:38 door Anoniem
"De functionaliteit staat standaard altijd uit"

Voorlopig

Je kon in het verleden je chipknip uit zetten kan ook niet meer.

Opt in wordt vanzelf standaard tenzij je het zelf uitzet
09-02-2023, 10:44 door Anoniem
Door Anoniem: Ik raad klanten van de iNG aan een andere bank te zoeken.
Ik zit als analoog bankierende aan deze bank vast want je kunt geen Nederlandse analoge betaalrekening meer openen.
Ik verwacht dat dit systeem pas verplicht opt-in wordt wanneer analoog bankieren wordt afgeschaft; om mij per brief alle tips, suggesties en herinneringen te sturen zie ik ze namelijk nog niet doen. :-)
09-02-2023, 10:45 door Anoniem
Gaat natuurlijk nooit vliegen....
Er zal onder water van IEDEREEN de informatie geschraapt worden, het zal alleen niet weergegeven worden.
Zulke systemen bouwen op opt-in binnen een bank zijn software technisch zo duur dat deze shortcut wel genomen moet worden.
09-02-2023, 10:52 door Anoniem
Zo een bank is ook niet verlicht om mijn tips op te volgen.

Maar hieronder komen mijn drie belangrijkste:


En ik hoop dat ze er wat van kunnen leren.
09-02-2023, 11:28 door Reinder
"""dienst"""
09-02-2023, 11:43 door Anoniem
"De bank zegt de gegevens niet met derde partijen te delen."
Dit zegt dus een bedrijf die de tracker van facebook gebruik. Daarnaast overigens nog 2 trackers.
Dan nog dat je als niet ING klant geen contact kunt opnemen met ING. Je zal maar iets belangrijks te melden hebben...

'Fijn' om te zien dat het nog klant- en privacy-onvriendelijker kan dan mijn eigen bank.
09-02-2023, 12:13 door Anoniem
Ik ben blij dat het op vrijwillige basis is deze functie,en niet door de strot wordt geduwd.
09-02-2023, 12:35 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben blij dat het op vrijwillige basis is deze functie,en niet door de strot wordt geduwd.
Het ervoor betalen, is niet vrijwillig hoor.
09-02-2023, 12:44 door Anoniem
Door Anoniem: "De functionaliteit staat standaard altijd uit"

Voorlopig

Je kon in het verleden je chipknip uit zetten kan ook niet meer.
Een magnetron kan wonderen doen op dat gebied.....
09-02-2023, 12:53 door Anoniem
Na koppelen van bankrekeningen in het kader van gemak, kan dit een nog beter inzicht in klanten geven.

Ik heb eerder het idee dat financieel profilen al gedaan werd op basis van de zorg-plicht.
Maar dat de neven resultaten commercieel uitgebuit kunnen worden.
09-02-2023, 13:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "De functionaliteit staat standaard altijd uit"

Voorlopig

Je kon in het verleden je chipknip uit zetten kan ook niet meer.
Een magnetron kan wonderen doen op dat gebied.....
Besides the point.

De bank hoort jou de optie te geven om dit uit te zetten als je wilt !
09-02-2023, 13:45 door Anoniem
Het lijkt me vooral een actie om te concurreren met vergelijkbare (externe) diensten .

"Dankzij" Europa moeten banken (PSD2) klanten de mogelijkheid geven om al hun transactie data te delen met externe partijen .

Dit soort "handige analyse voor persoonlijk advies" krijg je dan van een extern bedrijf - en nu lanceert ING een in-house service voor hetzelfde .
09-02-2023, 14:53 door Anoniem
Met een huishoudboekje of een excelsheetje kun je dit zelf ook. Geen service voor nodig.

Lang leve de moeder mavo :-)
Daar werden dat soort practische dingen als een huishoudboekje nog onderwezen.
09-02-2023, 17:36 door Anoniem
Hahahahaha, het feit dat ze dit een "dienst" noemen zegt genoeg.
De eindtijd voor de banken is hier, de enige manier waarop ze nog winst kunnen maken is door kostenverhogingen.
09-02-2023, 17:51 door Anoniem
Cash!
09-02-2023, 19:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ik raad klanten van de iNG aan een andere bank te zoeken.
Heb je misschien ook een bank die je aan kan raden?
Waarbij ik óf analoog kan bankieren, óf die z'n digitale variant wel goed op orde heeft (lees: geen tracking, geen gore apps nodig, geen datahandel, enz.)?
09-02-2023, 22:24 door Anoniem
Ik denk dan aan de RegioBank:

RegioBank en haar Zelfstandig Adviseurs richten zich op kleinere plaatsen tot 20.000 inwoners. Hierbij staat de fysieke aanwezigheid van haar adviseurs centraal, in een tijd van toenemende digitalisering. Dat deze aanpak zelfs nu nog gewaardeerd wordt, blijkt uit het feit dat de bank in 2018 en 2019 in een onderzoek van de Consumentenbond de hoogste tevredenheidscijfers kreeg van haar klanten.

RegioBank, van oudsher een spaarbank, biedt tegenwoordig ook een betaalrekening en hypotheek aan.

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/RegioBank
10-02-2023, 10:16 door Anoniem
Een hele goede zaak. Er zijn zoveel mensen die niet goed met hun geld om kunnen gaan. Meer inzicht in uitgaven kan helpen om hier wat aan te doen. Je moete eens weten hoeveel mensen in de schulden zitten.
En de overige zijn zeikers: De bank heeft een zorgplicht. Dit is wettelijk bepaalt. Ze moeten dus wel een zekere mate van dit soort functionaliteit toepassen, omdat er anders niet voldoende wordt gedaan aan die zorgplicht.

PS ik werk niet bij een bank
10-02-2023, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem: "De functionaliteit staat standaard altijd uit"

Voorlopig

Je kon in het verleden je chipknip uit zetten kan ook niet meer.

Chip, knip, weg Chipknip.

Maar het klopt niet, de Chipknip kon je niet uitschakelen, contactloos betalen wel.
10-02-2023, 12:14 door Anoniem
Door Anoniem: En de overige zijn zeikers: De bank heeft een zorgplicht. Dit is wettelijk bepaalt. Ze moeten dus wel een zekere mate van dit soort functionaliteit toepassen, omdat er anders niet voldoende wordt gedaan aan die zorgplicht.

Daarom zijn er ook geen 2,5 mln mensen die niet zelfstandig (digitaal) kunnen bankieren.
En daarom doen banken ook helemaal niet moeilijk over contant bankieren. Papieren afschriften. Bankfilialen waar je als klant terecht kunt voor een persoon, etc.

Oh wacht....
Zorgplicht als het de bank uitkomt.

Misschien moeten ze eerst een enquête houden wat klanten zelf denken dat ze nodig hebben.
10-02-2023, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En de overige zijn zeikers: De bank heeft een zorgplicht. Dit is wettelijk bepaalt. Ze moeten dus wel een zekere mate van dit soort functionaliteit toepassen, omdat er anders niet voldoende wordt gedaan aan die zorgplicht.

Daarom zijn er ook geen 2,5 mln mensen die niet zelfstandig (digitaal) kunnen bankieren.
En daarom doen banken ook helemaal niet moeilijk over contant bankieren. Papieren afschriften. Bankfilialen waar je als klant terecht kunt voor een persoon, etc.

Oh wacht....
Zorgplicht als het de bank uitkomt.

Misschien moeten ze eerst een enquête houden wat klanten zelf denken dat ze nodig hebben.
1) Mensen die niet zelf kunne/willen digitaal bankieren zijn niet dezelfde die betalingsproblemen hebben.
2) zorgplicht is onafhankelijk van wat mensen willen, het is opgelegd door de overheid
10-02-2023, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "De functionaliteit staat standaard altijd uit"

Voorlopig

Je kon in het verleden je chipknip uit zetten kan ook niet meer.

Chip, knip, weg Chipknip.

Maar het klopt niet, de Chipknip kon je niet uitschakelen, contactloos betalen wel.
Contactloos betalen bedoelde ik inderdaad
10-02-2023, 16:14 door Anoniem
PS ik werk niet bij een bank
Ok, gokje aandeelhouder.
10-02-2023, 16:20 door Anoniem
Door Anoniem: Je kon in het verleden je chipknip uit zetten kan ook niet meer.
De chipknip bestaat niet meer.
10-02-2023, 19:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En de overige zijn zeikers: De bank heeft een zorgplicht. Dit is wettelijk bepaalt. Ze moeten dus wel een zekere mate van dit soort functionaliteit toepassen, omdat er anders niet voldoende wordt gedaan aan die zorgplicht.

Daarom zijn er ook geen 2,5 mln mensen die niet zelfstandig (digitaal) kunnen bankieren.
En daarom doen banken ook helemaal niet moeilijk over contant bankieren. Papieren afschriften. Bankfilialen waar je als klant terecht kunt voor een persoon, etc.

Oh wacht....
Zorgplicht als het de bank uitkomt.

Misschien moeten ze eerst een enquête houden wat klanten zelf denken dat ze nodig hebben.
1) Mensen die niet zelf kunne/willen digitaal bankieren zijn niet dezelfde die betalingsproblemen hebben.
2) zorgplicht is onafhankelijk van wat mensen willen, het is opgelegd door de overheid

vwb 1:
Ik had het niet over betalingsproblemen. Die relatie maak jij ervan.
Maar die 2,5 mln mensen kunnen het nu niet, maar worden door die banken wel gedwongen om het op een of ander manier wel te doen. Met alle problemen van dien. Alternatieven bieden ze niet aan.
Dat is niet je (maatschappelijke) verantwoordelijkheden nakomen als bank.
(Niet dat de politiek en overheid wel het goede voorbeeld geven, maar dat is een andere discussie)


vwb 2:
Is het een plicht, iets wat ze tegen hun eigen zin in moeten doen (opgelegd door de staat).
Of is het iets waar ze zichzelf (zonder dwang) toe geroepen voelen?

Dat maakt nogal uit, in wat ze gaan aanbieden.
In het eerste geval alleen het minimale waar ze mee weg kunnen komen en wat makkelijk of winstgevend voor de bank is.
In het ander geval meer dan dat minimale en waar de klant echt profijt van heeft.
Het lijkt nu meer op de eerste optie.
10-02-2023, 19:13 door Anoniem
10-02-2023, 20:01 door Anoniem
Door Anoniem: Een hele goede zaak. Er zijn zoveel mensen die niet goed met hun geld om kunnen gaan. Meer inzicht in uitgaven kan helpen om hier wat aan te doen. Je moete eens weten hoeveel mensen in de schulden zitten.
Daarom is het juist ook schandalig dat contact geld uitgefaseerd wordt. Als deze mensen per maand een x-bedrag in fysiek geld in handen krijgen geeft dit een veel duidelijker overzicht, op = op.

Een bank hoort hier zich niet mee te bemoeien. Hun doel is enkel een extra verdienmodel. Je ziet nu al dat banken niets om de privacy van de klant geeft, het is wachten op de dag dat dit compleet misgaat.
11-02-2023, 10:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een hele goede zaak. Er zijn zoveel mensen die niet goed met hun geld om kunnen gaan. Meer inzicht in uitgaven kan helpen om hier wat aan te doen. Je moete eens weten hoeveel mensen in de schulden zitten.
Daarom is het juist ook schandalig dat contact geld uitgefaseerd wordt. Als deze mensen per maand een x-bedrag in fysiek geld in handen krijgen geeft dit een veel duidelijker overzicht, op = op.

Een bank hoort hier zich niet mee te bemoeien. Hun doel is enkel een extra verdienmodel. Je ziet nu al dat banken niets om de privacy van de klant geeft, het is wachten op de dag dat dit compleet misgaat.


Ik citeer een reactie onder de poll (met dank aan de poster):
https://www.security.nl/posting/784698/Dilemma%3A#replies

"Een belangrijke reden om contant geld in omloop te laten:
Het is nog steeds de beste manier om jonge kinderen met geld te leren omgaan.
Het is iets dat ze kunnen aanraken, ermee kunnen tellen, en leren rekenen.


Zie ook de "briljante" adviezen die in het stuk van de NRC stonden:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/06/hoe-leer-je-jonge-kinderen-wat-geld-is-a4156301

Hoe gaan die (deels nog niet bestaande) oplossingen de kinderen de waarde van geld aanleren?
Als geld alleen nog cijfertjes of een afbeelding in een app zijn, gaan ze geld dan niet als een game ervaren?
Dus als je dood gaat (rood staat), dan start je toch opnieuw op met nieuwe levens (nieuw geld dat zomaar verschijnt)

Bij contant geld kun je ze goed aanleren, dat als ze niet genoeg geld hebben, ze iets niet kunt kopen.
En dus dat ze moet sparen tot ze wel genoeg hebben, of dat ze voor iets goedkopers moeten gaan.
Hoe gaan die kinderen anders de waarde van geld leren?"
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.