Google gaat een nieuw systeem voor het tonen van gerichte advertenties testen onder Androidgebruikers. Net als bij de plannen voor gepersonaliseerde reclame in Google Chrome wordt dit door Google de "Privacy Sandbox" genoemd. Op eerdere voorstellen van de Privacy Sandbox voor Chrome kwam felle kritiek, omdat het niet voldoende deed voor de privacy van gebruikers en nog steeds uitgebreide tracking mogelijk maakte.
Moet de "Privacy Sandbox" voor Chrome alternatieven voor third-party trackingcookies opleveren, met de versie voor Android richt Google zich op het "advertising ID". Een uniek identificatienummer op Androidtoestellen. Volgens privacyorganisatie noyb fungeert het advertising ID als een kentekenplaat waarmee Google en alle apps op het toestel de gebruiker kunnen volgen en informatie over online en mobiel gedrag kunnen combineren. Noyb stelde eerder nog dat Google Androidgebruikers illegaal volgt via het ID.
Google liet vorig jaar weten dat het via een "meerjarig initiatief" een "Privacy Sandbox" op Android wil ontwikkelen. Dit moet leiden tot advertentieoplossingen die het delen van gebruikersdata met derde partijen beperken en zonder cross-app identifiers werken, waaronder het advertising ID. De "Privacy Sandbox" voor Android maakt gebruik van de versie voor Google Chrome.
De testversie van de "Privacy Sandbox" voor Android zal onder een "klein percentage" van de apparaten met Android 13 worden uitgerold, waarbij steeds meer apparaten zullen volgen. Gebruikers van wie hun telefoon voor de test wordt gekozen krijgen dit te zien. Daarnaast hebben gebruikers de optie om niet aan de test deel te nemen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.