Scandinavian Airlines (SAS) heeft klanten gewaarschuwd voor een datalek nadat de website en app van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij eerder deze week werden getroffen door een cyberaanval. Om wat voor aanval het precies ging laat SAS niet weten, behalve dat die ervoor zorgde dat de website en app een aantal uren offline waren. Verder bleek dat passagiers die tijdens de aanval op de SAS-app probeerden in te loggen werden ingelogd op het verkeerde account en zo toegang kregen tot de gegevens van andere passagiers.
Het gaat om contactgegevens, informatie over eerdere en nog geplande vluchten en de laatste vier cijfers van de creditcard. Hoeveel passagiers zijn gedupeerd laat Scandinavian Airlines niet weten. "Dergelijke aanvallen vinden plaats in golven en meer aanvallen zijn in de toekomst waarschijnlijk te verwachten. Dit zou echter geen invloed op passagiersgegevens moeten hebben", aldus een verklaring van de luchtvaartmaatschappij. Paspoortgegevens zijn niet in gevaar geweest, zo stelt SAS verder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.