/dev/null - Overig

geen port forwarding op tmobile fibre uberhaupt toegestaan?

24-02-2023, 10:37 door Anoniem, 5 reacties
Ik heb sinds kort tmobile fiber. Eerst werd ik gek van de daar werkende instagram generatie die totaal niet bezig is met hun werk, waardoor ik min of meer geforceerd werd om mijn username en password van de pppoe te sniffen, om mijn eigen router te kunnen installeren.

Nu wordt ik gek van de laatste 3 dagen 14 keer bellen om de port forwarding te activeren op mijn (pppoe) verbinding, krijg ik een email dat dit niet mogelijk is op mijn verbinding.
(Dit overigens nadat in de winkel me verzekerd was dat port forwarding mogelijk is. De installateur verzekerde dit me, en volgens mij heb ik het ook nog ergens op een email van de tmobile support staan.)

Ben ik nu gek dat ik als wens heb om poorten te openen? Het hele idee van een internet verbinding is toch dat je die kunt gebruiken in twee richtingen? Hoe ik de internet verbinding gebruik bepaal ik toch? Maakt dit niet deel uit van de net neutraliteit of andere regelgeving?

Ik vind het ook gewoon dom als regelgeving toestaat dat providers dit mogen doen, het laatste beetje diensten remote werk wat je dan nog op kantoor/thuis hebt draaien, forceer je zo ook in de US cloud.


(Dit is overigens niet in Nederland, maar wellicht wel de toekomst)
Reacties (5)
24-02-2023, 13:27 door Anoniem
Er zijn genoeg providers waar je wel servers thuis kunt draaien. Schrijf T een brief dat ze wanprestatie leveren en geef ze twee weken om de situatie te verhelpen en dat je het contract ontbindt als jouw probleem niet binnen die tijd verholpen is. Besteed die tijd om een echte Internet provider te kiezen.
24-02-2023, 14:16 door Anoniem
Port forwarding stel je in op je eigen router, dat is niet iets wat je ISP doet.

Ik denk dat je in de war bent met bridge mode, dit is als je je eigen router achter het modem van de ISP wilt gebruiken.
24-02-2023, 14:25 door Basje
Ik heb ook T Mobile fiber, maar mijn WAN ip config is DHCP + VLAN ID 300. Ik maak daarbij gebruik van een eigen router, een Unifi Dreammachine Pro.

Wat ik niet begrijp is dat je van T Mobile verwacht dat ze een poortforward instellen. Ik vroeger een standaard draytek van ze (nog uit het vodafone thuis tijdperk). Daarop kon je standaard inloggen met user / user en poortforwardings instellen.
24-02-2023, 14:25 door Anoniem
Ik denk dat je bedoelt dat er op (bepaalde of alle) poorten inkomend geblokkeerd worden en je die blokkade er vanaf wil?

Of bedoel je dat je een router van je provider gebruikt en de port forwarding functionaliteit hierin gelocked is.

Want "port forwarding op je verbinding activeren" betekent eigenlijk gewoon niks.

Nou heeft dit sowieso niets te maken met net neutraliteit want dat gaat om:


niet discrimineren naar gebruiker, inhoud, website, platform, toepassing, soort aangesloten apparatuur of communicatiemethode

Het komt in elk geval erg vaak voor dat providers poort 25 blokkeren (inkomend en/of uitgaand). Arnoud Engelfriet heeft er een aantal jaar gelden op deze site ook een vraag over beantwoord:

https://www.security.nl/posting/589646/Juridische+vraag%3A+Is+het+blokkeren+van+poort+25+door+een+provider+in+overeenstemming+met+de+wet+netneutraliteit%3F
24-02-2023, 15:05 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Ik heb sinds kort tmobile fiber. Eerst werd ik gek van de daar werkende instagram generatie die totaal niet bezig is met hun werk, waardoor ik min of meer geforceerd werd om mijn username en password van de pppoe te sniffen, om mijn eigen router te kunnen installeren.
Ik snap nog niet wat een werkende instagram generatie met het sniffen van je username/password moet doen.

Gaat tmobile niet tegenwoordig onder pppoe, maar direct op VLAN300?
https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/thuis/specificaties/eigen-modem-modeminstellingen.pdf
Document van T Mobile meldt er ook niets over.

Nu wordt ik gek van de laatste 3 dagen 14 keer bellen om de port forwarding te activeren op mijn (pppoe) verbinding, krijg ik een email dat dit niet mogelijk is op mijn verbinding.
(Dit overigens nadat in de winkel me verzekerd was dat port forwarding mogelijk is. De installateur verzekerde dit me, en volgens mij heb ik het ook nog ergens op een email van de tmobile support staan.)

Ben ik nu gek dat ik als wens heb om poorten te openen? Het hele idee van een internet verbinding is toch dat je die kunt gebruiken in twee richtingen? Hoe ik de internet verbinding gebruik bepaal ik toch? Maakt dit niet deel uit van de net neutraliteit of andere regelgeving?

Ik vind het ook gewoon dom als regelgeving toestaat dat providers dit mogen doen, het laatste beetje diensten remote werk wat je dan nog op kantoor/thuis hebt draaien, forceer je zo ook in de US cloud.

(Dit is overigens niet in Nederland, maar wellicht wel de toekomst)
Hooo, wacht even.... best wel erg belangrijk om als eerste te melden zou ik zeggen.

Je wilt dus eigenlijk alleen maar een rant doen of even zeuren? Want je blijkt in eens niet in Nederland te zitten, moet met allemaal nutteloze informatie die helemaal niets met je probleem te maken hebben.
Geeft ook geen enkele technische informatie om je ook maar iets verder te helpen.

Dus ik zeg maar, veel succes verder.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.