image

Eerste dag belastingaangifte zorgt voor overbelasting van DigiD

woensdag 1 maart 2023, 11:38 door Redactie, 40 reacties

De eerste dag dat de belastingaangifte over 2022 mogelijk is zorgt voor een overbelasting van DigiD, waardoor mensen niet kunnen inloggen. Ook is de helpdesk telefonisch niet bereikbaar. Wie via DigiD wil inloggen krijgt de melding. "Het is op dit moment erg druk bij DigiD. Teveel mensen willen tegelijk inloggen. Probeer het op een later moment nog eens."

Via Twitter meldt de overheidsdienst dat DigiD beperkt beschikbaar is. "We werken aan een oplossing. We houden u op de hoogte via regelmatige updates. Gebruikers worden geïnformeerd via de website van DigiD. Onze excuses voor het ongemak." Ook op Allestoringen melden mensen massaal dat ze niet via DigiD kunnen inloggen. Dit is niet alleen nodig voor het doen van de belastingaangifte, maar ook voor allerlei andere diensten die daardoor niet zijn te gebruiken.

Reacties (40)
01-03-2023, 11:46 door Anoniem
het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar
01-03-2023, 11:52 door Anoniem
Dat is toch te verwachten?

Daarom moet je ook niet iedereen tegelijk aangifte laten doen...
Gewoon over de span van 2 weken mailtjes sturen met "u kan nu de belastingaangifte doen".
Dan versprijd je de last in plaats van ineens iedereen te laten DDoSen...
01-03-2023, 12:10 door Anoniem
Hm, geen problemen mee gehad...
01-03-2023, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar
Jij hebt natuurlijk de oplossing bij de hand.
01-03-2023, 12:22 door Anoniem
digid app is een grote puinzooi. vorige week ook al probleem ineens werkt pincode niet meer. opnieuw activeren werkt niet. app weg gooien en lukt het wel weer. maar nu weer precies het zelfde probleem.

Een fatsoenlijke foutmelding als er een storing aan hun kant is al te moeilijk. 'pincode onjuist ' of 'er is iets fout gegaan', helpt niet bij het snappen van het probleem en wat je moet doen om het op te lossen.
01-03-2023, 12:37 door Anoniem
Wat een stress weer en dat terwijl we nog twee maanden de tijd hebben.
Kalmeer mensen, die onrust is slecht voor je hart.
01-03-2023, 12:51 door Anoniem
Gaat lekker met de Nederlandse Overheid.. Zaken goed op orde!

- UWV Stap budget aanvraag voor de tweede keer uitgesteld. Januari zaken al niet op orde en wederom nu weer
- Aangiftebelasting - DIGID overbelast..
- Belastingdienst werkt vandaag de dag nog met zwaar verouderde ICT systemen..

Ik voorzie een trent.. Overheid heeft de zaken absoluut NIET OP ORDE!
01-03-2023, 12:58 door Anoniem
Bij mij is het wel gelukt na twee inlogpogingen bij DigiD. Kreeg keurig de gesproken SMS op mijn vaste telefoon en daarna was DigiD niet meer nodig om aangifte te doen.

Een uur geleden was ik klaar zonder problemen. Ondertekend en Verzonden.

Ik weet van voorgaande jaren dat ze een maximaal aantal mensen toelaten om alle computersystemen van de overheid niet te overbelasten. En als dat goed gaat dan doen ze dat maximale aantal omhoog.

Het is nu natuurlijk vakantie voor de helft van Nederland, maar DigiD is niet meer nodig voor Corona dit jaar.
01-03-2023, 13:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar
Jij hebt natuurlijk de oplossing bij de hand.

Wat dacht je van meer resources er tegenaan gooien? Ruim van tevoren opschalen en van tevoren testen om te kijken of de opgeschaalde infrastructuur goed werkt met b.v. performance tools, die ook al jaren bestaan?

Er zijn tientallen evenementen ter wereld die een enorme piek hebben in belasting (haha, erg leuk), en waarbij het wel goed gaat. De Super Bowl, Olypische spelen, inauguraties, noem maar op. Maar ieder jaar is het weer prijs, alsof performance lessen van vorige jaren op een of andere manier niet doorsijpelen naar de jaren daarna. Dat is gewoon treurig.

"Goh, dit jaar weer niet gelukt om de piek op te vangen en een betrouwbare dienstverlening aan te bieden, nou ja, volgend jaar weer een kans". Als je zo een dienst runt ben je misschien toch ongeschikt voor je positie vanwege chronisch gebrek aan lerend vermogen.
01-03-2023, 13:08 door Anoniem
Door Anoniem: digid app is een grote puinzooi. vorige week ook al probleem ineens werkt pincode niet meer. opnieuw activeren werkt niet. app weg gooien en lukt het wel weer. maar nu weer precies het zelfde probleem.

Een fatsoenlijke foutmelding als er een storing aan hun kant is al te moeilijk. 'pincode onjuist ' of 'er is iets fout gegaan', helpt niet bij het snappen van het probleem en wat je moet doen om het op te lossen.

Nog nooit last van gehad moet ik zeggen. Heb dit eigenlijk ook nog nooit in mijn kringen gehoord.

https://www.digid.nl/contact
Lokaal tarief, op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur. Op zaterdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur.

Bel +31 88 123 65 55

Welk een kleine note momenteel:
DigiD helpdesk telefonisch niet bereikbaar
Sinds 8.00 uur vanmorgen is de DigiD helpdesk telefonisch niet bereikbaar. We werken aan een oplossing. Excuses voor het ongemak.
overloadning icm digid storing, of zouden ze inloggen icm een digid op hun werkplek?
01-03-2023, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar
Jij hebt natuurlijk de oplossing bij de hand.

Wat dacht je van meer resources er tegenaan gooien? Ruim van tevoren opschalen en van tevoren testen om te kijken of de opgeschaalde infrastructuur goed werkt met b.v. performance tools, die ook al jaren bestaan?

Er zijn tientallen evenementen ter wereld die een enorme piek hebben in belasting (haha, erg leuk), en waarbij het wel goed gaat. De Super Bowl, Olypische spelen, inauguraties, noem maar op. Maar ieder jaar is het weer prijs, alsof performance lessen van vorige jaren op een of andere manier niet doorsijpelen naar de jaren daarna. Dat is gewoon treurig.

"Goh, dit jaar weer niet gelukt om de piek op te vangen en een betrouwbare dienstverlening aan te bieden, nou ja, volgend jaar weer een kans". Als je zo een dienst runt ben je misschien toch ongeschikt voor je positie vanwege chronisch gebrek aan lerend vermogen.
Dus dat moet allemaal voor totaal 2 dagen in het jaar? 1 maart en 30 april. Wat een geleuter, je hebt verdikkie 2 maanden de tijd.
01-03-2023, 13:59 door Anoniem
Workarounds:

- Geef je belastingen aan op een rustig moment, bv in het holst van de nacht.
- Probeer niet allemaal op 1 maart tegelijkertijd met zijn 8 miljoenen in te loggen.


De overheid zou de aangifte over het jaar heen moeten spreiden.
Ruim 8 miljoen aangiftes / 2 maanden = 666.667 aangiftes per maand.
Dat zou ern stuk behapbaarder moeten zijn voor zowel de belastingdienst als DigiD.
01-03-2023, 14:16 door Briolet - Bijgewerkt: 01-03-2023, 14:19
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar

Volgens mij is dit nieuw. In het verleden was het de belastingdienst die de drukte niet aan kon, nu is het de DigiD.

En het is de vraag of de belastingdienst zoveel moet investeren om die enen piekdag de baas te kunnen. Dit met DigiD lijkt me kwalijker omdat dit nu problemen met iedere dienst betreft die DigiD gebruikt. Zo'n dienst moet ook piekbelastingen aankunnen in mijn opinie.

Je kunt ook met SMS controle inloggen. (In elk geval bij de berichtenbox van de overheid, maar ik dacht ook de belastingdienst) Dus er is voor velen een alternatief.
01-03-2023, 14:21 door Anoniem
het ga er om dat hun servers niet aan kunnen 1 server voor 17
miljoen nl....??????
01-03-2023, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar
Jij hebt natuurlijk de oplossing bij de hand.

Wat dacht je van meer resources er tegenaan gooien? Ruim van tevoren opschalen en van tevoren testen om te kijken of de opgeschaalde infrastructuur goed werkt met b.v. performance tools, die ook al jaren bestaan?

Er zijn tientallen evenementen ter wereld die een enorme piek hebben in belasting (haha, erg leuk), en waarbij het wel goed gaat. De Super Bowl, Olypische spelen, inauguraties, noem maar op. Maar ieder jaar is het weer prijs, alsof performance lessen van vorige jaren op een of andere manier niet doorsijpelen naar de jaren daarna. Dat is gewoon treurig.

"Goh, dit jaar weer niet gelukt om de piek op te vangen en een betrouwbare dienstverlening aan te bieden, nou ja, volgend jaar weer een kans". Als je zo een dienst runt ben je misschien toch ongeschikt voor je positie vanwege chronisch gebrek aan lerend vermogen.
Dus dat moet allemaal voor totaal 2 dagen in het jaar? 1 maart en 30 april. Wat een geleuter, je hebt verdikkie 2 maanden de tijd.
Je kan beter zorgen voor wat spreiding in de aangiftes in plaats van een enorme hoeveelheid resources verspillen omdat je je eigen ddos coördineert :-). Mogelijkheden tot spreiding zijn er genoeg, er zijn genoeg gegevens waar je die op kan baseren.
01-03-2023, 15:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar
Jij hebt natuurlijk de oplossing bij de hand.

Wat dacht je van meer resources er tegenaan gooien? Ruim van tevoren opschalen en van tevoren testen om te kijken of de opgeschaalde infrastructuur goed werkt met b.v. performance tools, die ook al jaren bestaan?

Er zijn tientallen evenementen ter wereld die een enorme piek hebben in belasting (haha, erg leuk), en waarbij het wel goed gaat. De Super Bowl, Olypische spelen, inauguraties, noem maar op. Maar ieder jaar is het weer prijs, alsof performance lessen van vorige jaren op een of andere manier niet doorsijpelen naar de jaren daarna. Dat is gewoon treurig.

"Goh, dit jaar weer niet gelukt om de piek op te vangen en een betrouwbare dienstverlening aan te bieden, nou ja, volgend jaar weer een kans". Als je zo een dienst runt ben je misschien toch ongeschikt voor je positie vanwege chronisch gebrek aan lerend vermogen.
Dus dat moet allemaal voor totaal 2 dagen in het jaar? 1 maart en 30 april. Wat een geleuter, je hebt verdikkie 2 maanden de tijd.
Je kan beter zorgen voor wat spreiding in de aangiftes in plaats van een enorme hoeveelheid resources verspillen omdat je je eigen ddos coördineert :-). Mogelijkheden tot spreiding zijn er genoeg, er zijn genoeg gegevens waar je die op kan baseren.
Dat argument gaat ook op voor de gebruikers, dat "zooitje" willen allemaal tegelijkertijd, terwijl er 2 maanden de gelegenheid ervoor is.
01-03-2023, 15:29 door Bitje-scheef
Door Anoniem: Gaat lekker met de Nederlandse Overheid.. Zaken goed op orde!

- UWV Stap budget aanvraag voor de tweede keer uitgesteld. Januari zaken al niet op orde en wederom nu weer
- Aangiftebelasting - DIGID overbelast..
- Belastingdienst werkt vandaag de dag nog met zwaar verouderde ICT systemen..

Ik voorzie een trent.. Overheid heeft de zaken absoluut NIET OP ORDE!

Het is nog veel erger. Wegen lopen achter op onderhoud. Letterlijk 80% van de overheidszaken lopen niet op schema.
Soms door Covid19, maar zeker niet alles.

De regering heeft gewoon de prioriteiten niet meer op orde.
01-03-2023, 15:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar
Jij hebt natuurlijk de oplossing bij de hand.

Wat dacht je van meer resources er tegenaan gooien? Ruim van tevoren opschalen en van tevoren testen om te kijken of de opgeschaalde infrastructuur goed werkt met b.v. performance tools, die ook al jaren bestaan?

Er zijn tientallen evenementen ter wereld die een enorme piek hebben in belasting (haha, erg leuk), en waarbij het wel goed gaat. De Super Bowl, Olypische spelen, inauguraties, noem maar op. Maar ieder jaar is het weer prijs, alsof performance lessen van vorige jaren op een of andere manier niet doorsijpelen naar de jaren daarna. Dat is gewoon treurig.

"Goh, dit jaar weer niet gelukt om de piek op te vangen en een betrouwbare dienstverlening aan te bieden, nou ja, volgend jaar weer een kans". Als je zo een dienst runt ben je misschien toch ongeschikt voor je positie vanwege chronisch gebrek aan lerend vermogen.
Dus dat moet allemaal voor totaal 2 dagen in het jaar? 1 maart en 30 april. Wat een geleuter, je hebt verdikkie 2 maanden de tijd.

In dit soort gevallen heeft de cloud toch wel z'n charmes. Dynamisch resources erbij, en automatisch afschalen wanneer het niet meer nodig is. Niet schokkend om in te richten, je moet alleen je keten wel duidelijk hebben (en de technische middelen hebben).

Als ze die resources er niet tegenaan willen gooien, dan is het een faal dat ze dit niet gespreid hebben gedaan en het voor de zoveelste keer uit de klauwen hebben laten lopen. En als ze het niet gespreid mogen doen vanwege b.v. wettelijke beperkingen, dan moeten ze voorzorgsmaatregelen treffen, zoals iedere organisatie in zo'n geval zou moeten doen.

Zeggen dat mensen niet meteen aan de slag zouden moeten is een zwaktebod. Dan moet je van tevoren nadenken over maatregelen in plaats van alles over je heen laten komen en moeten concluderen dat het dit jaar weer niet is gelukt. Dat gaat in de fysieke wereld ook zo en denk je na over doseren van verkeer, doseren van bezoekers etc.

Logius is absoluut niet uniek. Een goede voorbereiding is 50% van het succes. Misschien volgend jaar meer succes.
01-03-2023, 15:33 door Anoniem
Door Anoniem: Gaat lekker met de Nederlandse Overheid.. Zaken goed op orde!

- UWV Stap budget aanvraag voor de tweede keer uitgesteld. Januari zaken al niet op orde en wederom nu weer
- Aangiftebelasting - DIGID overbelast..
- Belastingdienst werkt vandaag de dag nog met zwaar verouderde ICT systemen..

Ik voorzie een trent.. Overheid heeft de zaken absoluut NIET OP ORDE!


BSN nummers op straat
Servers plat

En dat in 2023....

Het is steeds weer de belastingdienst.... Kan de overheid daar niet eens wat mensen op afsturen?
01-03-2023, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gaat lekker met de Nederlandse Overheid.. Zaken goed op orde!

- UWV Stap budget aanvraag voor de tweede keer uitgesteld. Januari zaken al niet op orde en wederom nu weer
- Aangiftebelasting - DIGID overbelast..
- Belastingdienst werkt vandaag de dag nog met zwaar verouderde ICT systemen..

Ik voorzie een trent.. Overheid heeft de zaken absoluut NIET OP ORDE!


BSN nummers op straat
Servers plat

En dat in 2023....

Het is steeds weer de belastingdienst.... Kan de overheid daar niet eens wat mensen op afsturen?


Nee dat is nou juist het probleem.. De belastingdienst betreft slechts een orgaan van de overheid (een van de zovele tentakels). Het is de overheid zelf die hierin in gebreken is gebleven. Wordt hoog tijd dat de overheid is zijn eigen tuin goed onder de loep neemt en drastische maatregelen gaan treffen voordat ze de burgens nog meer verantwoordelijkheden gaan opleggen..

Verwacht de Overheid nou echt dat wij als burgers alle zaken goed op orde hebben waarbij zij in gebreken zijn gebleven als het gaan om het goede voorbeeld? Fuck NO
01-03-2023, 16:01 door Anoniem
Logius @ nu.nl: Per seconde worden volgens de woordvoerder 90 tot 110 inlogpogingen gedaan.
Dus da's in 3 uur ruimschoots 1 miljoen...

Zitten we hier een beetje stoer te doen? Of is Nederland collectief wanhopig op zoek naar een belastingteruggaaf?
01-03-2023, 16:16 door Anoniem
Door Anoniem: Gaat lekker met de Nederlandse Overheid.. Zaken goed op orde!

- UWV Stap budget aanvraag voor de tweede keer uitgesteld. Januari zaken al niet op orde en wederom nu weer
- Aangiftebelasting - DIGID overbelast..
- Belastingdienst werkt vandaag de dag nog met zwaar verouderde ICT systemen..

Ik voorzie een trent.. Overheid heeft de zaken absoluut NIET OP ORDE!
Je bedoelt waarschijnlijk: "Delen van de overheid hebben kun zaken niet op orde."
01-03-2023, 17:31 door Anoniem
Ik wil niet veel zeggen maar voldoende servercapaciteit hebben is bij mij ongeveer de kleinste kostenpost.
01-03-2023, 17:52 door Anoniem
Ik wacht sowieso nog even met mijn aangifte want ik heb zo’n vermoeden dat er nog wat onvolmaaktheden gecorrigeerd moeten worden.
De eerste update van de app is al weer binnen.
01-03-2023, 17:58 door Anoniem
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar
Ik had begrepen dat het nu wel 3 keer zoveel als vorig jaar was.

Dat is best een flinke verhoging.
01-03-2023, 18:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar
Jij hebt natuurlijk de oplossing bij de hand.

Wat dacht je van meer resources er tegenaan gooien? Ruim van tevoren opschalen en van tevoren testen om te kijken of de opgeschaalde infrastructuur goed werkt met b.v. performance tools, die ook al jaren bestaan?
Moet wel je complete infrastructuur er tegen kunnen.

Als er meer mensen tegelijkertijd inloggen, betekent ook dat er meer mensen de rest van de infrastructuur belasten.

Hoeveel energie wilt je steken om alles hiervoor te beschermen?

Gewoon op een andere dag aangifte doen, probleem opgelost.
01-03-2023, 18:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar
Jij hebt natuurlijk de oplossing bij de hand.

Wat dacht je van meer resources er tegenaan gooien? Ruim van tevoren opschalen en van tevoren testen om te kijken of de opgeschaalde infrastructuur goed werkt met b.v. performance tools, die ook al jaren bestaan?

Er zijn tientallen evenementen ter wereld die een enorme piek hebben in belasting (haha, erg leuk), en waarbij het wel goed gaat. De Super Bowl, Olypische spelen, inauguraties, noem maar op. Maar ieder jaar is het weer prijs, alsof performance lessen van vorige jaren op een of andere manier niet doorsijpelen naar de jaren daarna. Dat is gewoon treurig.

"Goh, dit jaar weer niet gelukt om de piek op te vangen en een betrouwbare dienstverlening aan te bieden, nou ja, volgend jaar weer een kans". Als je zo een dienst runt ben je misschien toch ongeschikt voor je positie vanwege chronisch gebrek aan lerend vermogen.

Wil jij dat er nog meer geld ingestoken wordt omdat er nogal wat malloten tegelijk hun aangifte willen indienen ?
Je betaalt er immers aan mee. Ze moeten maar even wat geduld hebben.
En dan vergelijken met Super Bowl, waar de miljoenen of misschien wel miljarden over de tafel gaan.
Waar het verdienen voorop staat en dus ruim budget hebben.
Reclamefilmpje van 30sec bij de superbowl, even ruim 6 miljoen dollar aftikken.

Kosten/baten verhaal, dan maar een paar dagen ongemak.
01-03-2023, 19:48 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: het is elk jaar het zelfde liedje en dat in2023 nog steeds niet aan kunnen....bizar

Volgens mij is dit nieuw. In het verleden was het de belastingdienst die de drukte niet aan kon, nu is het de DigiD.

Digid heb je ook voor andere zaken nodig, bv inchecken voor een afspraak bij het ziekenhuis.
Zou dus best gewoon moeten werken. Of een andere URL nemen, webverkeer afsplitsen.
01-03-2023, 20:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Logius @ nu.nl: Per seconde worden volgens de woordvoerder 90 tot 110 inlogpogingen gedaan.
Dus da's in 3 uur ruimschoots 1 miljoen...

Zitten we hier een beetje stoer te doen? Of is Nederland collectief wanhopig op zoek naar een belastingteruggaaf?

Gezien de financiele druk die veel huishoudens voelen, zou me dat niet verbazen als ze hopen op belastingteruggaaf of toeslagen.
01-03-2023, 20:18 door Anoniem
Je bedoelt waarschijnlijk: "Delen van de overheid hebben kun zaken niet op orde."
Zo te zien wordt uw optimisme niet door iedereen gedeeld...
01-03-2023, 22:31 door Planeten Paultje
Ik heb tot nog toe altijd probleemloos mijn opgaaf kunnen doen, maar nu opeens niet. Ik krijg een venster met de melding:

Andere gebruiker
U logt in met een andere DigiD dan hiervoor.
Als u doorgaat worden alle gegevens uit de app verwijderd. Ook eventuele pdf's zijn dan niet meer beschikbaar. Weet u zeker dat u door wilt gaan?
Nee / Ja

Dit is dus een onzin-melding; ik heb nooit anders dan één en dezelfde DigiD gehad. Ik kijk wel wat de komende dagen brengen....
01-03-2023, 22:56 door Anoniem
Wat is er mis met aangifte op je verjaardag?
02-03-2023, 01:17 door Anoniem
Door Anoniem: Digid heb je ook voor andere zaken nodig
Waar komt die mythe eigenlijk vandaan dat je DigiD nodig hebt?
Je gaat toch geen applicatie installeren met dit soort gegevens, op een onveilig MOS, die data deelt met Microsoft en Google.
02-03-2023, 10:01 door Anoniem
Door Planeten Paultje: Ik heb tot nog toe altijd probleemloos mijn opgaaf kunnen doen, maar nu opeens niet. Ik krijg een venster met de melding:

Andere gebruiker
U logt in met een andere DigiD dan hiervoor.
Als u doorgaat worden alle gegevens uit de app verwijderd. Ook eventuele pdf's zijn dan niet meer beschikbaar. Weet u zeker dat u door wilt gaan?
Nee / Ja

Dit is dus een onzin-melding; ik heb nooit anders dan één en dezelfde DigiD gehad. Ik kijk wel wat de komende dagen brengen....
Dat soort problemen dus:
mijn sessie was verlopen meteen nadat ik had ingelogd.
Telefonisch bug gemeld,
maar daar geloofden/snapten? ze mij natuurlijk niet.
Hoeft ook niet, want zij hebben de macht:
in tegenstelling tot wat gangbaar is in onze rechtsstaat
moet je bij de belastingdienst jouw onschuld bewijzen
in plaats van dat zij jouw schuld moeten bewijzen...
02-03-2023, 11:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Digid heb je ook voor andere zaken nodig
Waar komt die mythe eigenlijk vandaan dat je DigiD nodig hebt?
Je gaat toch geen applicatie installeren met dit soort gegevens, op een onveilig MOS, die data deelt met Microsoft en Google.
DigiD is helemaal geen applicatie... het is een manier voor authenticatie die je ook zonder applicatie kunt gebruiken.
02-03-2023, 12:09 door Anoniem
Goh dat hadden we niet verwacht na het hele STAP subsidie debacel !!
Echt elke keer dat er mensen massaal inloggen op DigiD is het drama, waarom kunnen Apple, Google, Microsoft, Meta eigenlijk elk ander groot tech bedrijf wel miljoenen logins per seconde aan.

Hebben ze bij de overheid nog nooit gehoord van compute scaling, echt nog nooit zo een slechte identityprovider gezien op het internet. En ik ontwikkel zelf ook SSO systemen dus weet wel waar ik het over heb.

En waarom is dit na jaren hetzelfde liedje nog steeds niet opgelost IT en overheid altijd garantie voor problemen!
02-03-2023, 12:11 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is toch te verwachten?

Daarom moet je ook niet iedereen tegelijk aangifte laten doen...
Gewoon over de span van 2 weken mailtjes sturen met "u kan nu de belastingaangifte doen".
Dan versprijd je de last in plaats van ineens iedereen te laten DDoSen...

Mee eens, maar doordat digi D overbelast is door de massale belastingaangifte, kun je ook niet inloggen op bijvoorbeeld UWV, zorgverzekeraar, ziekenhuis, etc. En dat is frustrerend als je daar niet kunt inloggen!
02-03-2023, 13:00 door Briolet
Door Anoniem:…Mee eens, maar doordat digi D overbelast is door de massale belastingaangifte, kun je ook niet inloggen op bijvoorbeeld UWV, zorgverzekeraar, ziekenhuis, etc. En dat is frustrerend als je daar niet kunt inloggen!

Ik lees net dat gisteren 90% van de DigiD inlogpogingen voor de belastingdienst was. Eigenlijk had de belastingdienst hier al een beperking op moeten zetten. In afgelopen jaren hadden ze al een maximum aantal mensen dat gelijktijdig ingelogd kon zijn. In dit geval had er dus ook een begrenzing op moeten zitten op de poging tot inloggen, want ik vraag me nu af of ze wel zelf al deze inlogs konden verwerken als DigiD de toestroom niet beperkte.
03-03-2023, 07:40 door Anoniem
Dat probleem heb ik met een aangifte biljet en de brievenbus nooit gehad. De tafel was niet overbelast. En de brievenbus ook niet.
04-03-2023, 20:51 door Anoniem
Door Anoniem: Dat probleem heb ik met een aangifte biljet en de brievenbus nooit gehad. De tafel was niet overbelast. En de brievenbus ook niet.
Brievenbus was hier ook wel eens vol.
Overbelaste postsorteercentrum.
Overbelaste postbodes.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.