image

Logius gaat DigiD-problemen tijdens belastingaangifte evalueren

zondag 5 maart 2023, 09:47 door Redactie, 34 reacties

Overheidsinstantie Logius gaat de problemen die afgelopen week plaatsvonden met het inloggen via DigiD voor het doen van belastingaangifte evalueren. De DigiD-aanbieder hoopt zo volgend jaar beter voorbereid te zijn. Het grote aantal mensen dat op 1 en 2 maart belastingaangifte wilde doen zorgde ervoor dat DigiD overbelast raakte, waardoor het ook niet mogelijk was om bij andere overheidsdiensten in te loggen.

"Gemiddeld waren er afgelopen woensdag maximaal 400.000 succesvolle inlogpogingen met DigiD per uur. Dat is ruim drie keer zoveel als op 1 maart 2022. Tegelijkertijd lag het totaal aantal inlogpogingen nog veel hoger. Dit had te maken met het massale gebruik van de DigiD app", aldus Logius. "DigiD kan een flinke hoeveelheid logins aan. Door de onverwacht hoge vraag lukte het helaas tijdelijk niet om alle inlogverzoeken te verwerken."

De oorzaak van de inlogproblemen hadden volgens de DigiD-aanbieder een technisch karakter, dat in de loop van afgelopen donderdag helemaal is opgelost. Logius zegt de situatie binnenkort te evalueren en zal daarin ook de forse stijging van het aantal inlogverzoeken bij de belastingaangifte meenemen. "Dit om ervoor te zorgen dat we volgend jaar nog beter voorbereid zijn."

Reacties (34)
05-03-2023, 09:56 door Anoniem
Dat probleem had nou niemand toen er een papieren aangifte biljet in de brievenbus werd gegooid.
Sneller in te vullen ook.
05-03-2023, 10:26 door Anoniem
Zou het niet wat zijn om een relatieve prioriteit toe te kennen aan verzoeken, en verzoeken op basis van de systeembelasting en deze prioriteit vroegtijdig af te wijzen?
Ik zou me kunnen voorstellen dat "doen van belastingaangifte" een lage prioriteit heeft tov van "inloggen bij andere overheidsdiensten" (of zorgverzekeraars etc). Zodat dat in de jaarlijkse piektijden gewoon blijft werken en de belastingaangevers even moeten wachten.
05-03-2023, 11:13 door Anoniem
Als je SMS authenticatie toevoegt aan je DigiD account, dan wordt er op elke pagina (en dat zijn er nogal wat) gevraagd of je niet liever toch de DigiD app wilt gebruiken. Ik werd er flink moe van want ik heb geen smartphone. Omdat ik vrijwel nooit reis, dus ik hoef niet mobiel te zijn en dan tijdens zo'n reis te bellen met iedereen en alles wat vast en los zit.

Ik ontvang ook al mijn post van de overheid op papier, dus daarvoor hoef ik ook niet in te loggen met DigiD.
05-03-2023, 11:32 door Anoniem
Geef mij maar weer het papieren aangifteformulier, dat ging toch een stuk sneller ;-)
05-03-2023, 11:35 door Briolet
Dat is ruim drie keer zoveel als op 1 maart 2022.

Ik ben benieuwd naar de analyse waarom er 3x zoveel inlogpogingen waren. Zou het komen de de belastingdienst zijn capaciteit verhoogd heeft en nu meer inlogpogingen toeliet? Dus het verschuiven naar een andere 'zwakste schakel'?
05-03-2023, 11:58 door Anoniem
Overheidsinstantie Logius gaat de problemen die afgelopen week plaatsvonden met het inloggen via DigiD voor het doen van belastingaangifte evalueren. [...]
om voor de volgende keer dat het misgaat een goed 'excuus' te hebben bedacht...
05-03-2023, 13:11 door karma4
Door Briolet: Ik ben benieuwd naar de analyse waarom er 3x zoveel inlogpogingen waren. Zou het komen de de belastingdienst zijn capaciteit verhoogd heeft en nu meer inlogpogingen toeliet? Dus het verschuiven naar een andere 'zwakste schakel'?
Meest voor de hand liggende veel vaker vereisen dat er een call naar digid gedaan wordt wegens de veiligheid.
05-03-2023, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem: Geef mij maar weer het papieren aangifteformulier, dat ging toch een stuk sneller ;-)

Met die vooringevulde aangifte kostte deze aangifte me 5 minuten, dat was alles. Daar kan geen papier tegenop. En dan nemen we nog niet eens de kosten mee van de porto, het papier, drukkerijen, de doorlooptijd achter de schermen, de foutgevoeligheid van handmatige zaken etc. De tijd van de handingevulde aangiftes ligt gelukkig achter ons.
05-03-2023, 14:10 door Tintin and Milou - Bijgewerkt: 05-03-2023, 14:10
Door Anoniem: Dat probleem had nou niemand toen er een papieren aangifte biljet in de brievenbus werd gegooid.
Sneller in te vullen ook.
Overbelast post?
Verdwenen post?
Niet weten of de post aangekomen is?
Overvolle brievenbus? Ik heb nog wel eens voor zo vullen brievenbussen gestaan, waarbij je zo de post er uit kon halen. Lekker veilig en en niet zo goed voor je privacy.....

Door Anoniem: Geef mij maar weer het papieren aangifteformulier, dat ging toch een stuk sneller ;-)
Niet vooraf ingevuld, zou de meeste Nederlanders juist veel meer tijd kosten.
Huis informatie moeten opzoeken, overzicht maken van alle bankrekeningen en hun saldo.
05-03-2023, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem: Geef mij maar weer het papieren aangifteformulier, dat ging toch een stuk sneller ;-)
Dan vooral op papier aangifte doen, doe wat het beste bij je past. Zelf ben ik met de digitale aangifte een stuk sneller klaar dan vroeger op papier, ik zou daar niet meer naar terug willen.
05-03-2023, 14:53 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
Niet vooraf ingevuld, zou de meeste Nederlanders juist veel meer tijd kosten.
Huis informatie moeten opzoeken, overzicht maken van alle bankrekeningen en hun saldo.
Dat moet je evengoed doen,
aangezien je alle gegevens moet controleren op de juistheid ervan...
05-03-2023, 15:01 door majortom - Bijgewerkt: 05-03-2023, 15:36
Door Tintin and Milou:
Door Anoniem: Dat probleem had nou niemand toen er een papieren aangifte biljet in de brievenbus werd gegooid.
Sneller in te vullen ook.
Overbelast post?
Verdwenen post?
Niet weten of de post aangekomen is?
Overvolle brievenbus? Ik heb nog wel eens voor zo vullen brievenbussen gestaan, waarbij je zo de post er uit kon halen. Lekker veilig en en niet zo goed voor je privacy.....
Een nog niet ingevuld belastingformulier dat uit een brievenbus wordt gevist, daar maak ik me niet echt druk om.
In het papieren tijdperk heb ik nooit problemen gehad met bezorging van de ingevulde.

Door Tintin and Milou:
Door Anoniem: Geef mij maar weer het papieren aangifteformulier, dat ging toch een stuk sneller ;-)
Niet vooraf ingevuld, zou de meeste Nederlanders juist veel meer tijd kosten.
Huis informatie moeten opzoeken, overzicht maken van alle bankrekeningen en hun saldo.
Die actie moet je ook doen als je de vooringevulde variant gebruikt. Het zou dom zijn om zonder controle dit over te nemen. Bij mij zit er elk jaar dezelfde fout in en missen er gewoon een aantal (aftrek)posten.

Niet dat ik terug verlang naar de papieren aangifte (ben er nu een aan het invullen ivm overlijden van een familielid), maar de meest toegevoegde waarde van de digitale versie vind ik dat je gemakkelijk kunt "spelen" met de bedragen cq verdeling tussen partners om de beste uitkomst te krijgen. Door dit spelen met bedragen kun je ook gemakkelijker uitvinden op welke manieren je het best gebruik maakt van het systeem.

Wat ik wel jammer vindt is dat het nu web-based is en je dus altijd een internet verbinding nodig hebt. Ik zou dit graag offline willen doen (zoals in het verleden) en dan het resultaat opsturen.
05-03-2023, 15:25 door linuxpro
Roepen ze elk jaar en elk volgend jaar gebeurd het weer, dit is voor 't "publiek" en "pr". Volgend jaar ongetwijfeld hetzelfde liedje. Het is en blijft Logius...
05-03-2023, 16:03 door Anoniem
Door linuxpro: Roepen ze elk jaar en elk volgend jaar gebeurd het weer, dit is voor 't "publiek" en "pr". Volgend jaar ongetwijfeld hetzelfde liedje. Het is en blijft Logius...
Dit jaar voor het eerst problemen met DigiD, daarvoor was het de belastingdienst, die problemen had. Lees je eerst in voordat je een reactie geeft.
05-03-2023, 16:44 door Anoniem
Door linuxpro: Roepen ze elk jaar en elk volgend jaar gebeurd het weer, dit is voor 't "publiek" en "pr". Volgend jaar ongetwijfeld hetzelfde liedje. Het is en blijft Logius...

Net zoals sommige zomaar wat roepen. Vorige keren was het de belastingdienst infrastructuur, dit keer had DigiD problemen.

Daarnaast is het ook lastig te je tegen 3 keer meer load te beschermen. daar heb je best wat infrastructuur voor nodig.

Maar ze gaan het onderzoeken, mooi toch? Misschien zoeken ze nog technisch personeel?
05-03-2023, 17:46 door Briolet
Door majortom:
Door Tintin and Milou:
Door Anoniem: Geef mij maar weer het papieren aangifteformulier, dat ging toch een stuk sneller ;-)
Niet vooraf ingevuld, zou de meeste Nederlanders juist veel meer tijd kosten.
Huis informatie moeten opzoeken, overzicht maken van alle bankrekeningen en hun saldo.
Die actie moet je ook doen als je de vooringevulde variant gebruikt…

Bij een papieren aangifte heb je zelf ook een kopie nodig om bij te houden wat je opgestuurd hebt. Ik denk dat het maken van die kopie voor de meesten al meer tijd kost dan de vooringevulde aangifte.

Wat ik digitaal ook handig vind is dat je weinig hoeft op te tellen. Je kunt elke bankrekening etc apart invullen. Bij de papieren versie moest je er een hele administratie naast bewaren om later te kunnen verifiëren hoe je aan het ingevulde getal kwam.
05-03-2023, 19:45 door Anoniem
Door karma4:
Door Briolet: Ik ben benieuwd naar de analyse waarom er 3x zoveel inlogpogingen waren. Zou het komen de de belastingdienst zijn capaciteit verhoogd heeft en nu meer inlogpogingen toeliet? Dus het verschuiven naar een andere 'zwakste schakel'?
Meest voor de hand liggende veel vaker vereisen dat er een call naar digid gedaan wordt wegens de veiligheid.
Maar dat is niet het geval. Je moet aan het begin 1 keer inloggen, dat is ook van belang want je krijgt dan je eigen
gegevens te zien die je natuurlijk niet naar de buurman moet sturen, dan loop je alles door en aan het eind stuur je hem
in met nog dezelfde login. Dus 1 login voor de hele sessie.
"vroeger", dwz voor de webversie, moest je wel vaak 2 keer inloggen: een keer aan het begin en een keer bij het ondertekenen en inzenden van de aangifte.
Dus eigenlijk hebben ze de belasting van DigiD al gehalveerd. Maar dat is al jaren geleden dat dat veranderd is.
(2015 zo te zien aan mijn archief)
06-03-2023, 01:45 door Anoniem
Microsoft en Google hadden geen moeite met het verwerken van data/persoonsgegevens?
Kun je eigenlijk een verzoek doen bij Logius voor inzagen welke data precieze gedeeld wordt met deze 2 uitermate betrouwbare bedrijven?
06-03-2023, 02:37 door Anoniem
Juridische vraag in dit alles is natuurlijk in hoeverre je nog een aangifteplicht hebt als de staat je aangifte niet wil hebben. Want volgens mij staat er nergens dat je het dan maar alle dagen opnieuw moet proberen (maar ik kan me vergissen, gebeurt me wel vaker trouwens).

Het zou natuurlijk een omwenselijk rommeltje worden, en erg oneerlijk voor de mensen die er nog wel doorheen kwamen. Dat lijkt me vrij duidelijk.

Maar als je met je pet in je hand netjes aan de deur komt en ze doen niet open... En je kunt dat bewijzen ook nog. In welke mate ben je dan gehouden aan je (tijdige) aangifteplicht?
06-03-2023, 09:03 door Anoniem
Dat probleem had nou niemand toen er een papieren aangifte biljet in de brievenbus werd gegooid.

Erg boeiend, wat je -moet- natuurlijk perse op 1/3 aangifte doen. Wat een drama ;)
06-03-2023, 09:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door linuxpro: Roepen ze elk jaar en elk volgend jaar gebeurd het weer, dit is voor 't "publiek" en "pr". Volgend jaar ongetwijfeld hetzelfde liedje. Het is en blijft Logius...
Daarnaast is het ook lastig te je tegen 3 keer meer load te beschermen. daar heb je best wat infrastructuur voor nodig.
Inderdaad. Hoeveel mensen ik wel niet heb horen zeggen dat ze er gewoon even wat servers bij hadden moeten zetten. Leuk, tuurlijk, even de frontend opschalen om er dan achter te komen dat een ander deel in je netwerk ineens een bottleneck vormt.

Wat mij betreft is het grootste leerpunt dat ze zouden moeten trekken dat het niet zou moeten gebeuren dat drukte bij de belastingdienst ook gevolgen heeft voor inloggen bij het pensioenfonds, zorgverzekeraar, apotheek, etc.
06-03-2023, 10:24 door Anoniem
is het niet dat gedurende heel de sessie de connectie met DigiD open blijft. En daardoor het maximaal aantal connecties makkelijk bereikt wordt.
06-03-2023, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem: Dat probleem had nou niemand toen er een papieren aangifte biljet in de brievenbus werd gegooid.
Dat zuig je uit je duim!
Ik heb in het verleden wel eens de enveloppe persoonlijk naar het belastingkantoor gebracht op de laatste dag dat dat nog mocht, wat toevallig een zondag was. Het belastingkantoor was toch vlak in de buurt en ik was plichtsgetrouw en wist nog niet dat zolang je niet een maand te laat bent er niks gebeurt.
Afijn, toen bleek de brievenbus van het belastingkantoor behoorlijk uit te puilen.
Dus dat kan ook fout gaan!
06-03-2023, 10:54 door Anoniem
Door Anoniem: Juridische vraag in dit alles is natuurlijk in hoeverre je nog een aangifteplicht hebt als de staat je aangifte niet wil hebben. Want volgens mij staat er nergens dat je het dan maar alle dagen opnieuw moet proberen (maar ik kan me vergissen, gebeurt me wel vaker trouwens).
Oh jawel hoor, dat is echt wel goed geregeld. Daar hoef je niet bang voor te zijn.
Zelfs als de belastingdienst jouw aangifte zelf kwijt maakt en daardoor niet heeft, dan ben je nog verplicht die opnieuw
in te dienen.
06-03-2023, 11:26 door Anoniem
Door Anoniem: Juridische vraag in dit alles is natuurlijk in hoeverre je nog een aangifteplicht hebt als de staat je aangifte niet wil hebben. Want volgens mij staat er nergens dat je het dan maar alle dagen opnieuw moet proberen (maar ik kan me vergissen, gebeurt me wel vaker trouwens).

Het zou natuurlijk een omwenselijk rommeltje worden, en erg oneerlijk voor de mensen die er nog wel doorheen kwamen. Dat lijkt me vrij duidelijk.

Maar als je met je pet in je hand netjes aan de deur komt en ze doen niet open... En je kunt dat bewijzen ook nog. In welke mate ben je dan gehouden aan je (tijdige) aangifteplicht?
Ach, je hebt maar TWEE maanden de tijd hiervoor!
06-03-2023, 11:54 door Anoniem
Door Anoniem: is het niet dat gedurende heel de sessie de connectie met DigiD open blijft. En daardoor het maximaal aantal connecties makkelijk bereikt wordt.
NEE
06-03-2023, 12:34 door Anoniem
Door Anoniem: Juridische vraag in dit alles is natuurlijk in hoeverre je nog een aangifteplicht hebt als de staat je aangifte niet wil hebben. Want volgens mij staat er nergens dat je het dan maar alle dagen opnieuw moet proberen (maar ik kan me vergissen, gebeurt me wel vaker trouwens).

Het zou natuurlijk een omwenselijk rommeltje worden, en erg oneerlijk voor de mensen die er nog wel doorheen kwamen. Dat lijkt me vrij duidelijk.

Maar als je met je pet in je hand netjes aan de deur komt en ze doen niet open... En je kunt dat bewijzen ook nog. In welke mate ben je dan gehouden aan je (tijdige) aangifteplicht?
Juridisch sta je niet erg sterk, als de storing maar enkele dagen duurde, en je zeker 60 dagen de tijd hebt en je met de belasting telefoon kunt bellen. Je hebt dus meer dan genoeg mogelijkheden om het nog een keer te proberen.

Ik heb ook wel eens bij een volle brievenbus gestaan vroeger...

Ik denk dat je hard uitgelachen gaat worden door een rechter.
06-03-2023, 12:34 door Anoniem
Door Anoniem: is het niet dat gedurende heel de sessie de connectie met DigiD open blijft. En daardoor het maximaal aantal connecties makkelijk bereikt wordt.
Nee
06-03-2023, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem: Juridische vraag in dit alles is natuurlijk in hoeverre je nog een aangifteplicht hebt als de staat je aangifte niet wil hebben. Want volgens mij staat er nergens dat je het dan maar alle dagen opnieuw moet proberen (maar ik kan me vergissen, gebeurt me wel vaker trouwens).

Er staat alleen maar dat jij moet zorgen dat het 1-5 binnen is. Hoe,wanneer en hoe vaak is aan jouw probleem.

En staat helemaal nergens dat 1x onsuccesvol proberen goed genoeg is om aan je plicht voldaan te hebben.

Het zou natuurlijk een omwenselijk rommeltje worden, en erg oneerlijk voor de mensen die er nog wel doorheen kwamen. Dat lijkt me vrij duidelijk.

Maar als je met je pet in je hand netjes aan de deur komt en ze doen niet open... En je kunt dat bewijzen ook nog. In welke mate ben je dan gehouden aan je (tijdige) aangifteplicht?

Dat soort "wat als" geneuzel wordt pas relevant als deze problemen tot en met eind april voortduren .

Je mag enigszins verwachten dat _als_ ze inderdaad voortduren tot en met eind april de politiek die 1-mei deadline opschuift .
06-03-2023, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem:
[..]
Wat mij betreft is het grootste leerpunt dat ze zouden moeten trekken dat het niet zou moeten gebeuren dat drukte bij de belastingdienst ook gevolgen heeft voor inloggen bij het pensioenfonds, zorgverzekeraar, apotheek, etc.

Ze hadden er eerder op moeten reageren inderdaad.
Maar het is een pijnlijk - en bekend - probleem voor iedereen die wel eens iets met resource allocation gedaan heeft .

Of het nu memory allocation/max open files,cpu tijd, netwerk bandbreedte (QoS) is : "statistisch multiplexen" , oftewel meer resources toekennen per gebruiker (oversubscription) dan de worst case van alle gebruikers tezamen die hun limiet gebruiken is waanzinnig efficient .

Als je de capaciteit per gebruiker zodanig limiteert dat alle mogelijke gebruikers tezamen, op hun limiet , _precies_ de totale systeemcapaciteit volledig benutten heb je per gebruik heel erg weinig resources .
En - op bijna alle momenten - een heel erg idle systeem .
06-03-2023, 16:57 door linuxpro
Door Anoniem:
Door linuxpro: Roepen ze elk jaar en elk volgend jaar gebeurd het weer, dit is voor 't "publiek" en "pr". Volgend jaar ongetwijfeld hetzelfde liedje. Het is en blijft Logius...
Dit jaar voor het eerst problemen met DigiD, daarvoor was het de belastingdienst, die problemen had. Lees je eerst in voordat je een reactie geeft.

Nou deels, de problemen in de afgelopen jaar waren deels Belastingdienst maar ook zeker het gestuntel van logius...
06-03-2023, 18:20 door Anoniem
Door linuxpro:
Door Anoniem:
Door linuxpro: Roepen ze elk jaar en elk volgend jaar gebeurd het weer, dit is voor 't "publiek" en "pr". Volgend jaar ongetwijfeld hetzelfde liedje. Het is en blijft Logius...
Dit jaar voor het eerst problemen met DigiD, daarvoor was het de belastingdienst, die problemen had. Lees je eerst in voordat je een reactie geeft.

Nou deels, de problemen in de afgelopen jaar waren deels Belastingdienst maar ook zeker het gestuntel van logius...
Je probeert je eruit te draaien.
07-03-2023, 09:19 door Anoniem
Slechts één voorziening voor dit soort kritische digitale processen is natuurlijk ook een probleem. Slechte architectuurkeuze.
Voor de belastingaangifte IB heb je even tijd, maar wat als je voor een zorgproces medische gegevens moet uploaden voor een beoordeling en correcte behandeling.
Hopelijk komt de Wet digitale overheid er vandaag doorheen en kunnen we bestaande andere eID oplossingen gaan inzetten voor betrouwbaar inloggen.
11-03-2023, 16:33 door Anoniem
DigiD als een ‘single point of failure’, een wankel systeem dat als het faalt alles stillegt.

Neem dan Spanje: dat heeft een decentrale digitale identiteit.

Daar kun je de nationale id-kaart gebruiken om juridische documenten te ondertekenen. Met een app op telefoon of laptop en zonder de noodzaak van een internetverbinding, dus zonder centraal systeem dat plat kan gaan.

tijd voor iets nieuws, aldus Laurens Blankers, IT-consultant

https://www.trouw.nl/opinie/grote-digid-storing-laat-zien-dat-het-de-hoogste-tijd-is-voor-iets-nieuws~b78c7d88/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.