image

Samsung stopt met beveiligingsupdates voor oudere Androidtelefoons

woensdag 5 april 2023, 12:18 door Redactie, 20 reacties

Samsung heeft de ondersteuning van verschillende oudere Androidtelefoons gestopt, waardoor de toestellen geen beveiligingsupdates meer ontvangen. Het gaat om de Galaxy S10, S10+ en S10e, alsmede de Galaxy A30 en A50. De telefoons in kwestie werden in 2019 gelanceerd. Vorig jaar kwam Samsung met nieuw updatebeleid, waarbij het eigenaren van "flagship" toestellen vijf jaar lang van beveiligingsupdates voorziet.

Dit werd onder andere ingevoerd voor de Galaxy S21, maar niet voor oudere flagshipmodellen. Daardoor zit de S10-serie nu zonder beveiligingsupdates, waarbij de update van maart de laatste is. Deze maand waarschuwde Google echter nog voor kritieke kwetsbaarheden in Android 11, 12, 12L en 13 waardoor Androidtelefoons op afstand en zonder interactie van gebruikers zijn over te nemen.

Aangezien oudere Androidversies niet meer door Google worden ondersteund laat het bedrijf niet weten of ook deze versies kwetsbaar zijn. Op deze pagina geeft Samsung een overzicht van alle ondersteunde telefoons en wanneer die beveiligingsupdates ontvangen. Afhankelijk van het model doet Samsung dit per maand, per kwartaal of twee keer per jaar.

Reacties (20)
05-04-2023, 12:33 door Anoniem
Dat is ook al een reden om geen smartphone te kopen, naar een paar jaar kun je hem al weggooien, ik vindt dat de smartphone minsten 10 jaar ondersteund moet worden beveiligingsupdates, geld groeit niet op mijn rug.
05-04-2023, 13:26 door Anoniem
Helemaal mee eens op reactie 12.33....bij Apple heeft men 6jaar ondersteuning dat is en hoort ook zo bij deze ...
05-04-2023, 13:33 door Anoniem
ik ben in dat opzicht blij dat ik een iPhone heb. Apple onderhoud telefoons voor 7 jaar nadat ze het laatste exemplaar zelf hebben verkocht (dus vanaf dat ze het niet meer bij hun op hun website verkopen) dus niet 5 jaar nadat ze voor het eerst zijn verkocht zoals samsung.
Zelfs na die 7 jaar krijgen vele oudere iPhones nog wel security updates, ik zie samsung dat niet zo snel doen.
Ik weet het, apple heeft zijn eigen problem en het is misschien ben je er gewoon geen fan van ze. Mijn eigen iPhone is nu 4 jaar oud en werkt nog perfect en nog niet van plan om een nieuwe aan te schaffen.
05-04-2023, 13:35 door Ron625
Er zouden in ieder geval updates (en ondersteuning) moeten zijn, gedurende de te verwachten levensduur van een apparaat.
Hierbij lijkt mij 5 jaar het absolute minimum, de 4 jaar van Samsung is voor een reden om geen Samsung telefoon te kopen.
05-04-2023, 13:43 door Anoniem
Ik heeft een Samsung a7 tablet met Android 12 maar ook geen updates meer naar 13/14 zit je met een tablet van net nog geen 2 jaar
is toch bizar dan toch maar in de toekomst een appel tablet met langere ondersteuning
de tablet koste me nog 350 euro in nog geen 2 jaar..word je niet vrolijk van..en kapitaal vernietiging ook met mijn laptop uit 2019 moest ik ook verplicht overstappen in 2023 naar Windows 11 ..mijn laptop met Windows 10 kon op de schroot om dat Windows 10 stopt op 2025 oktober..i.v.m...processor uit 2019.....ook weer milieuonvriendelijk ....
05-04-2023, 13:57 door Anoniem
LineageOS biedt firmware updates voor oa S10 S10+ en S10e.

Het is mij verder een raadsel waarom mijn S21FE wel netjes elke maand een update ontvangt, terwijl mijn TAB S8 om de drie maanden...

Vaag.
05-04-2023, 14:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is mij verder een raadsel waarom mijn S21FE wel netjes elke maand een update ontvangt
Die letters FE staan voor Fan Edition, logisch dat die elke maand een update krijgen.
05-04-2023, 16:00 door Anoniem
Ik vind 3 jaar echt aan de te korte kant. De telefoon (s10e) werkt verder nog prima. Snel genoeg, voldoende geheugen etc.

In een tijd waarin duurzaam de norm wordt, moet de politiek dit keihard aanpakken. Dit heeft alleen te maken, met zorgen dat deze mensen weer een nieuwe versie kopen.
05-04-2023, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heeft een Samsung a7 tablet met Android 12 maar ook geen updates meer naar 13/14 zit je met een tablet van net nog geen 2 jaar
is toch bizar dan toch maar in de toekomst een appel tablet met langere ondersteuning
de tablet koste me nog 350 euro in nog geen 2 jaar..word je niet vrolijk van..en kapitaal vernietiging ook met mijn laptop uit 2019 moest ik ook verplicht overstappen in 2023 naar Windows 11 ..mijn laptop met Windows 10 kon op de schroot om dat Windows 10 stopt op 2025 oktober..i.v.m...processor uit 2019.....ook weer milieuonvriendelijk ....
Overstappen naar https://getfedora.org/ krijg je geen spijt van. Default geïnstalleerd door Lennova. Upgrades gratis.
05-04-2023, 17:39 door Anoniem
Sic. Ik heb de afschrijving op 5 jaar staan...
05-04-2023, 19:24 door Anoniem
Ik vind het nogal bizar om voor verschillende modellen verschillende updatefrequenties aan te houden. Ik vraag me af of dit niet risicoverhogend werkt voor de toestellen met lagere updatefrequenties. Door de wijzigingen voor maandelijks bijgewerkte toestellen te analyseren kan een aanvaller wellicht achter lekken komen die in andere toestellen tot wel vijf maanden nog ongepatcht blijven.

En dat is dan een platform dat geschikt wordt geacht voor de hogere DigiD-betrouwbaarheidsniveaus.
05-04-2023, 20:27 door Anoniem
Door Anoniem: ik ben in dat opzicht blij dat ik een iPhone heb. Apple onderhoud telefoons voor 7 jaar nadat ze het laatste exemplaar zelf hebben verkocht (dus vanaf dat ze het niet meer bij hun op hun website verkopen) dus niet 5 jaar nadat ze voor het eerst zijn verkocht zoals samsung.
Daar staat dan wel tegenover dat ie 2 keer zo duur is. Ok 2 keer zo duur en gaat 2 keer zo lang mee dan kun je denken
"dat is prima en dan spaar ik het milieu" maar als je hem dan kapot laat vallen of hij wordt gejat dan baal je wel...
05-04-2023, 20:49 door johanw
Door Anoniem: Dat is ook al een reden om geen smartphone te kopen, naar een paar jaar kun je hem al weggooien, ik vindt dat de smartphone minsten 10 jaar ondersteund moet worden beveiligingsupdates, geld groeit niet op mijn rug.

Wat een kul, haast niemand geeft wat om die updates. Mensen vinden het pas een probleem als de Android versie geen WhatsApp, Facebook en nog wat veel gebruikte apps meer ondersteund. En WhatsApp draait nog op Android 4.1.

Beveiligingsgaten zitten er toch wel in, gepatcht of niet, als je een gericht doelwit bent komt men toch wel binnen.
06-04-2023, 07:54 door Anoniem
En dat is dan een platform dat geschikt wordt geacht voor de hogere DigiD-betrouwbaarheidsniveaus.
Blijkbaar is veiligheid helemaal niet zo belangrijk maar gaat het toch ergens anders over. Ik heb nog nooit gelezen
dat er misbruik is gemaakt van smartphones bij banken en of DigiD, vreemd met al die data lekken. Blijkbaar heeft
Johanw hier helemaal gelijk in hoe wel ik zelf hier honderd procent anders overdenk.
06-04-2023, 09:22 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is ook al een reden om geen smartphone te kopen, naar een paar jaar kun je hem al weggooien, ik vindt dat de smartphone minsten 10 jaar ondersteund moet worden beveiligingsupdates, geld groeit niet op mijn rug.

Mijn iphone 8 plus gaat al sinds 2017 mee en werkt nog prima inclusief ondersteuning.. Het is maar net hoe veel je er ook zelf aan uit wil geven.
06-04-2023, 11:43 door Anoniem
Door Anoniem: LineageOS biedt firmware updates voor oa S10 S10+ en S10e.

Het is mij verder een raadsel waarom mijn S21FE wel netjes elke maand een update ontvangt, terwijl mijn TAB S8 om de drie maanden...

Vaag.

Als dingen je een raadsel zijn kun je google gebruiken ...

https://www.samsung.com/nl/support/mobile-devices/software-ondersteuning-samsung/

Samsung streeft ernaar haar high end modellen maandelijks van een security update te voorzien. Op dit moment zijn dat:

Galaxy Fold, Galaxy Z Fold2, Galaxy Z Fold2 5G, Galaxy Z Fold3 5G, Galaxy Z Flip, Galaxy Z Flip 5G, Galaxy Z Flip3 5G, Galaxy Z Fold4, Galaxy Z Flip4
Galaxy S9, Galaxy S9+, Galaxy S10, Galaxy S10+, Galaxy S10e, Galaxy S10 5G, Galaxy S10 Lite, Galaxy S20, Galaxy S20 5G, Galaxy S20+, Galaxy S20+ 5G, Galaxy S20 Ultra, Galaxy S20 Ultra 5G, Galaxy S20 FE, Galaxy S20 FE 5G, Galaxy S21 5G, Galaxy S21+ 5G, Galaxy S21 Ultra 5G, Galaxy S21 FE 5G, Galaxy S22 5G, Galaxy S22+ 5G, Galaxy S22 Ultra 5G, Galaxy S23, Galaxy S23+, Galaxy S23 Ultra
Galaxy Note10, Galaxy Note10 5G, Galaxy Note10+, Galaxy Note10+ 5G, Galaxy Note10 Lite, Galaxy Note20, Galaxy Note20 5G, Galaxy Note20 Ultra, Galaxy Note20 Ultra 5G
Galaxy A52, Galaxy A52 5G, Galaxy A52s 5G, Galaxy A53 5G, Galaxy XCover4s, Galaxy Xcover FieldPro, GalaxyXcover Pro, Galaxy Xcover5, Galaxy Xcover 6 Pro


Voor overige toestellen wordt zo’n 4 keer per jaar een security-update uitgevoerd. Raadpleeg deze website voor meer details.
08-04-2023, 11:52 door Anoniem
Door Anoniem: Helemaal mee eens op reactie 12.33....bij Apple heeft men 6jaar ondersteuning dat is en hoort ook zo bij deze ...

Ik heb een Iphone 6+
Introductiejaar 2014.
En nu nog steeds ontvang ik security updates.
Weliswaar IOS12, maar toch.

Toen ik in 2014 die IPhone 6+ kocht, kreeg ik commentaar.
Te duur tov de concurrenten.
Dat vond ik ook, maar mijn belang was langjarige ondersteuning en (op) veiligheid.
Je ziet het.

Ooit een behoorlijk lang gesprek gehad met een Samsung verkoper.
Die bood een heel mooi toestel aan. 'Garandeerde' dat ook die Samsung (inmiddels) langjarige (> 5 jaar) zou bieden.
Op mijn vraag of ik na 4 jaar die telefoon weer bij die verkoper zou kunnen inleveren met volledige terugbetaling als.......
Je snapt het.
12-08-2023, 09:10 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is ook al een reden om geen smartphone te kopen, naar een paar jaar kun je hem al weggooien, ik vindt dat de smartphone minsten 10 jaar ondersteund moet worden beveiligingsupdates, geld groeit niet op mijn rug.

Snap jou punt zeker alleen gaan de toestellen geen 10 jaar mee. De meeste toestellen halen 5 jaar niet eens geloof ik.
Maar ben het wel met jou uitleg eens. Toestellen horen duurzamer te zijn. Een batterij gaat vaak niet langer dan 3 jaar mee.
25-02-2024, 12:00 door Anoniem
Ik heb een iPhone uit 2020 de 12 mini en de batterij doet het na 4 jaar nog uitstekend en ik krijg nog steeds beveiligingupdates en upgrades. Was 12 jaar fan van Samsung en was in 2020 geheel overgestapt naar Apple en ben meer dan tevreden. Het is natuurlijk niet altijd het geval dat telefoons na 5 jaar versleten zijn. Ik heb hier nog de Samsung galaxy S9 liggen en geen krasje, zelfs nog de galaxy S4 en mini allemaal eens gebruikt met hoesje en nog altijd supernieuw. Het punt bij nieuwe ontwikkelingen moderne smartphones zijn voornamelijk de ingebouwde chips en de snelheden waarmee de smartphones op draaien en daardoor kunnen oudere smartphones niet meer meedoen, meekomen en aan voldoen. Maar wat ik wel belangrijk vindt en ook om het milieu te sparen, geef mensen 7 tot 8 jaar beveiliging updates en software upgrades op hun smartphones zodat om de 7 jaar een nieuwe toestel kan worden aangeschaft. Zo wordt een toestel maximaal gebruikt en blijft het milieu bespaart. Mocht er iets defect gaan dan kan gewoonweg de onderdelen worden vervangen en ook dit mag niet te hoog zijn qua kosten waardoor men geneigd is of bijna gedwongen wordt om een nieuw apparaat aan te schaffen.
23-11-2024, 16:55 door Anoniem
Een woord schandalig is dit
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.