image

Reuters: Tesla-medewerkers deelden opnames gemaakt door auto's klanten

donderdag 6 april 2023, 17:09 door Redactie, 24 reacties

Medewerkers van Tesla hebben gevoelige opnames die door auto's van klanten werden gemaakt intern met elkaar gedeeld, zo stelt persbureau Reuters op basis van interviews met negen voormalige werknemers van de autofabrikant. Het persbureau heeft geen van de gedeelde opnames zelf kunnen zien.

Tesla's zijn met allerlei camera's uitgerust die opnames van de omgeving kunnen maken of bij het rijden assisteren. Allerlei opnames gemaakt door de auto's werden via een intern chatsysteem gedeeld. Tesla stelt dat de opnames anoniem zijn, maar medewerkers verklaren tegenover Reuters dat de gebruikte software voor het bekijken van de opnames kon laten zien waar die waren gemaakt.

Eén ex-medewerker vertelde dat sommige opnames waren gemaakt wanneer Tesla waren geparkeerd en uitgeschakeld. Een aantal jaren geleden ontving Tesla opnames van de auto's, ook als die waren uitgeschakeld. Eigenaren moesten hier wel toestemming voor geven. Inmiddels is de autofabrikant hiermee gestopt. Tesla wilde volgens Reuters niet op vragen reageren.

Sentry Mode

Eerder dit jaar besloot Tesla na onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens de instellingen van de Sentry Mode aan te passen. Deze mode moet de auto beschermen tegen bijvoorbeeld diefstal of vandalisme. Dit gebeurt door beelden te maken met vier camera’s aan de buitenkant van de auto. In eerste instantie werd alles gefilmd en één uur aan beeldmateriaal opgeslagen.

Na onderzoek van de Nederlandse toezichthouder besloot Tesla deze instellingen te wijzigen. Nu filmt de Sentry Mode alleen wanneer de gebruiker de functie zelf inschakelt. Als de camera’s beelden opnemen, geeft de auto dit aan op het scherm in de auto. Ook geven de koplampen dan een speciaal lichtsignaal, zodat mensen weten dat zij gefilmd worden. Verder bewaart de auto standaard één minuut aan beeldmateriaal. De eigenaar kan dit eventueel verhogen naar tien minuten.

Reacties (24)
06-04-2023, 18:11 door Anoniem
Je verwacht het niet he.
06-04-2023, 18:11 door Anoniem
https://www.security.nl/posting/786307/Privacy+-+Elektrische+auto

Dus niet alleen een privacy risico voor de eigenaar, maar ook een security risico. De gebruiker zou dit moeten kunnen afschermen. Elektrische auto's zijn dus een security en privacy drama. En het is niet eens digidrammen, velen kiezen ervoor!!!
06-04-2023, 18:20 door Anoniem
Alles om de privacy van de sleutelkrassers te waarborgen!!!
06-04-2023, 19:28 door Anoniem
Als bezitter van deze prijzige auto ben je alsnog het produkt. En honderden tot duizenden euro's extra kwijt aan een ICT-er om de ingebouwde malware eruit te programmeren of op z'n minst opt-in te maken.
06-04-2023, 21:13 door [Account Verwijderd]
Medewerkers van Tesla hebben gevoelige opnames die door auto's van klanten werden gemaakt intern met elkaar gedeeld, zo stelt persbureau Reuters op basis van interviews met negen voormalige werknemers van de autofabrikant.
Hoe zou het toch komen dat mensen een gewone benzineauto willen kopen als ze dit verhaal hebben gelezen...
06-04-2023, 22:20 door Anoniem
Ik vond het eerst geweldig.Technisch veel eenvoudiger. Minder onderhoud. Geen doorlekkende benzinepompen meer. Ook politiek beter voor olieprijsafperslanden want stroom kun je op meer manieren maken. En minder lawaai. Dat ook.

Douwen ze die dingen tot de strot vol met afluisterapparatuur.

Dat zou echt verboden moeten worden. Het zou gewoon nu al vervolgd moeten worden want ik denk dat daar al genoeg handvatten in de wet voor zijn.

Op zich diesel ik mijn ouwe dag wel uit. Maar als die Elon Musk zo kinky is dat ie met alles wil meekijken dan moet ie eerst maar een bos bloemen sturen. En dan kunnen we het er daarna nog over hebben wie er dan aan wie moet betalen. Voor die nieuwe auto. Mits het klikt en ik daar ook nog wat over te zeggen heb.

Ik heb de toekomst dus maar op een laag pitje gezet.

Er zitten heel veel knoppies op. Maar niks om dat uit te zetten. Dus dan tuf ik maar door met van die zwarte rook.
06-04-2023, 22:30 door Anoniem

Hoe zou het toch komen dat mensen een gewone benzineauto willen kopen als ze dit verhaal hebben gelezen...

Het klinkt erg naïef om te denken dat dit afhankelijk is van de motor van de auto. Tesla loopt weliswaar "voor" op dit gebied, maar qua snufjes zijn er wel meer auto's die dit kunnen. Of ze nou met een slang of een snoer hun energie opnemen
06-04-2023, 23:06 door Anoniem
Door DataX:
Medewerkers van Tesla hebben gevoelige opnames die door auto's van klanten werden gemaakt intern met elkaar gedeeld, zo stelt persbureau Reuters op basis van interviews met negen voormalige werknemers van de autofabrikant.
Hoe zou het toch komen dat mensen een gewone benzineauto willen kopen als ze dit verhaal hebben gelezen...

net of die nieuwe auto's niet alles opslaan bij de fabrikant!!
06-04-2023, 23:23 door Anoniem
Door DataX:
Medewerkers van Tesla hebben gevoelige opnames die door auto's van klanten werden gemaakt intern met elkaar gedeeld, zo stelt persbureau Reuters op basis van interviews met negen voormalige werknemers van de autofabrikant.
Hoe zou het toch komen dat mensen een gewone benzineauto willen kopen als ze dit verhaal hebben gelezen...

Als je denkt dat merken als Volkswagen, BMW en Mercedes dat niet doen, think again. Iedere auto is tegenwoordig verplicht aangesloten op een alarmcentrale. Knopje in de auto waarmee je de hulpdiensten kan bellen. Of de auto belt zelf als je een klapper hebt gemaakt. Daar is een SIM voor nodig, samen met een 4G verbinding. Dat kan je ook anders inzetten. Bijvoorbeeld voor een app of een abonnement. Of om data te verzamelen over de eigenaar.
07-04-2023, 08:01 door Anoniem
Dus toch…
07-04-2023, 08:04 door Anoniem
Zeker Chinese camera’s op auto’s van Tesla?
07-04-2023, 09:33 door Anoniem
Door Anoniem: https://www.security.nl/posting/786307/Privacy+-+Elektrische+auto

Dus niet alleen een privacy risico voor de eigenaar, maar ook een security risico. De gebruiker zou dit moeten kunnen afschermen. Elektrische auto's zijn dus een security en privacy drama. En het is niet eens digidrammen, velen kiezen ervoor!!!

Dit heeft niks te maken met het feit dat de auto's elektrisch zijn, auto's met verbrandingsmotoren zijn net zo geschikt voor dit soort ongein. Kijk maar naar dat gedoe met de stoelverwarming van sommige BMW's waar je een abonnement voor moet hebben, anders gaat ie niet aan.

Je oude roestige Honda Civic is nu nog lekker dom en disconnected, maar hoe lang worden er nog modellen gemaakt die niet permanent aan het internet hangen? Het zou mij een zorg zijn hoe de auto wordt aangedreven zolang mijn wagen maar niet aan het internet gekoppeld is.
07-04-2023, 10:06 door Anoniem
Dus naast het misbruiken van kindslaven in Afrika om de zeldzame grondstoffen voor die electro waggies op te graven, is het ook nog eens zo dat er verboden geheime opnamen gemaakt worden. Waarom is die Elon nog niet gearresteerd?
Voor een beetje extra dieselrook gingen allerlei hoge piefen van Volkswagen direct het gevang in.
Waarom mag die Musk dan vrij rondlopen?

En verder: wat is het speciale koplamsignaal dat er opnamen gemaakt worden? Waarom moet ik dat kennen? Waarom gaat die Tesla niet gewoon wegwezen met z'n wetsovertredingen?
07-04-2023, 10:14 door Anoniem
markwerking... denk er rustig over na het is net zo een onzin als iemand tegen me zegt 'ik wil geen MS want dat zijn boeven' en dan vrolijk met een Apple rond loopt. Allemaal markwerking. Als ze er mee weg kunnen komen, gebeurt het, voor de winst maximalisatie.
07-04-2023, 11:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door DataX:
Medewerkers van Tesla hebben gevoelige opnames die door auto's van klanten werden gemaakt intern met elkaar gedeeld, zo stelt persbureau Reuters op basis van interviews met negen voormalige werknemers van de autofabrikant.
Hoe zou het toch komen dat mensen een gewone benzineauto willen kopen als ze dit verhaal hebben gelezen...

Als je denkt dat merken als Volkswagen, BMW en Mercedes dat niet doen, think again. Iedere auto is tegenwoordig verplicht aangesloten op een alarmcentrale. Knopje in de auto waarmee je de hulpdiensten kan bellen. Of de auto belt zelf als je een klapper hebt gemaakt. Daar is een SIM voor nodig, samen met een 4G verbinding. Dat kan je ook anders inzetten. Bijvoorbeeld voor een app of een abonnement. Of om data te verzamelen over de eigenaar.

Dit is een heel ander onderwerp dan dat van dit artikel!
Het gaat hier over het fenomeen dat een Tesla beeld rondom opneemt en bewaart, en kennelijk ook kan uploaden.
Dat heeft niets te maken met hulp of data verzamelen. Waar het om gaat: stel je hebt je auto ergens geparkeerd en
komt terug en er zit een deuk in of een kras over de volle lengte over de zijkant. Dankzij die "sentry mode" kun je
dan kijken wie dat gedaan heeft en met de beelden naar de politie gaan (of zelf gaan rechercheren, bijvoorbeeld als
het voor je eigen deur gebeurd is).
Deze feature wordt uiteraard nutteloos als er maar 1-10 minuten beeld bewaard mag worden. Het beeld zou minimaal
bewaard moeten worden tot de auto weer gestart wordt. Dat kan 1 minuut zijn maar ook een dag.
In Amerika is men heel blij met deze feature. In Nederland wordt er meteen aan de privacy van de vernieler gedacht.
07-04-2023, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: Als bezitter van deze prijzige auto ben je alsnog het produkt. En honderden tot duizenden euro's extra kwijt aan een ICT-er om de ingebouwde malware eruit te programmeren of op z'n minst opt-in te maken.
Of: https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-autohoes/p100352852003
07-04-2023, 14:06 door majortom - Bijgewerkt: 07-04-2023, 14:07
Door Anoniem:
In Amerika is men heel blij met deze feature. In Nederland wordt er meteen aan de privacy van de vernieler gedacht.
Nee we denken niet aan de privacy van de vernieler, maar aan de privacy van die 99,99999% anderen die geen vernieler zijn maar van wie wel de privacy wordt gecompromitteerd. Oftewel de proportionaliteit van een "oplossing".
07-04-2023, 14:35 door Anoniem
Het probleem is nog niet eens, dat de auto dat doet, maar dat de fabrikant er vrijelijk over kan beschikken.
Aan of uitschakelbaar, wordt nu, na ingrijpen, door de 'eigenaar' van de auto maar als deze de 'feature' aanzet, kan de fabrikant gewoon nog steeds bij de opnamen komen!
Houden we wel over dat er camera toezicht vanuit de auto is. Dus daar moet een bordje op verschijnen, zodra de eigenaar dat aanzet :)

Kennelijk half werk van de autoriteit persoonsgegevens!
07-04-2023, 14:39 door Anoniem
En zo wordt de rijdende milieugehoorzame annex eigen-bezitverdediger een 24 uurs onbezoldigde staatsspion in de massa. Wherever you are (behalve als de schoonheid in de garage staat).
Hoe noemt men dat zo mooi? Drie vliegen in één klap.
Zeg niet dat de staat niet efficiënt werkt.
07-04-2023, 17:26 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
In Amerika is men heel blij met deze feature. In Nederland wordt er meteen aan de privacy van de vernieler gedacht.
Nee we denken niet aan de privacy van de vernieler, maar aan de privacy van die 99,99999% anderen die geen vernieler zijn maar van wie wel de privacy wordt gecompromitteerd. Oftewel de proportionaliteit van een "oplossing".
Als er geen vernieler langs gekomen is wordt er ook niet naar die beelden gekeken.
De prijs dat je even in beeld bent in een filmpje wat een slachtoffer van vernieling die dag gemaakt heeft en waar ie doorheen spoelt om de vernieling te zoeken is er een die je als sociaal lid van een samenleving wel wilt betalen.
(uiteraard zijn er altijd mensen die denken dat ze alleen op de wereld zijn en dat hun vermeende belangen altijd boven die van anderen gaan...)
Ik dacht ook niet dat deze beelden naar Tesla worden geupload, je moet die zelf veiligstellen op een USB stick. Het uploaden gebeurt met beelden van ongevallen, en van bijna-ongevallen terwijl autopilot actief was, en in dat geval moet de bestuurder een teken geven dat ie dat betreffende fragment nader wil laten bekijken. Bij ongevallen niet, geloof ik.
07-04-2023, 17:27 door Anoniem
Door Anoniem: Het probleem is nog niet eens, dat de auto dat doet, maar dat de fabrikant er vrijelijk over kan beschikken.
Aan of uitschakelbaar, wordt nu, na ingrijpen, door de 'eigenaar' van de auto maar als deze de 'feature' aanzet, kan de fabrikant gewoon nog steeds bij de opnamen komen!
Dat is echter niet hoe het gaat. Wat dacht je dat de data rekening van Tesla zou zijn als alle beelden van alle verkochte auto's allemaal werden geupload???
07-04-2023, 22:53 door Anoniem
Door Anoniem: Je verwacht het niet he.
Als je naïef bent niet nee. Maar sommigen ook wel. Overigens is Tesla niet het enige merk met camera's. Wat de denken van alle zogenaamde inparkeercamera's?
10-04-2023, 23:57 door Anoniem
Maar je informeren bij een terugroepactie echt niet, zelf actie ondernemen.
11-04-2023, 16:25 door Anoniem
Door DataX:
Medewerkers van Tesla hebben gevoelige opnames die door auto's van klanten werden gemaakt intern met elkaar gedeeld, zo stelt persbureau Reuters op basis van interviews met negen voormalige werknemers van de autofabrikant.
Hoe zou het toch komen dat mensen een gewone benzineauto willen kopen als ze dit verhaal hebben gelezen...

Vast niet.
Moet ik weer een dashcam, achterruit cam en een upload mobieltje erin knutselen .
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.