De Britse privacytoezichthouder ICO heeft twee politiekorpsen berispt voor het opnemen van tweehonderdduizend telefoongesprekken via een app, zonder dat mensen waarmee werd gebeld hiervan wisten. Daardoor is er op onrechtmatige wijze persoonlijke data verzameld, aldus de ICO.
De app werd in 2016 gelanceerd en zorgde ervoor dat alle telefoongesprekken automatisch werden opgenomen. Oorspronkelijk was de app bedoeld om door een kleine, specifieke groep agenten te worden gebruikt. De politiekorpsen van Surrey en Sussex besloten de app echter voor alle agenten beschikbaar te maken. Meer dan duizend agenten installeerden de app op hun telefoon.
Volgens de ICO zijn via de app meer dan tweehonderdduizend telefoongesprekken opgenomen, onder andere van slachtoffers, getuigen en verdachten. Op deze manier zijn via de app grote hoeveelheden persoonsgegevens verzameld. Een deel van de dataverwerking was "oneerlijk" en "onrechtmatig", zo stelt de privacytoezichthouder verder. Politieagenten die de app hadden geïnstalleerd wisten niet dat alle gesprekken werden opgenomen en mensen kregen niet te horen dat hun gesprek met de agent werd opgenomen, aldus de ICO.
De app wordt nu niet meer gebruikt en alle opnames, behalve die als bewijsmateriaal dienen, zijn vernietigd. De ICO had de politiekorpsen elk een boete van omgerekend meer dan 1,1 miljoen euro kunnen opleggen, maar besloot het bij een berisping te laten. Volgens de toezichthouder zijn hoge boetes namelijk geen effectief afschrikmiddel voor de publieke sector. Daarnaast zorgen hoge boetes voor lagere budgetten, waardoor slachtoffers van de overtreding, die vaak van deze diensten gebruikmaken, zo twee keer worden gedupeerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.