Door Anoniem: Door Anoniem: @ Anoniem 09:19 en 15:36
Ik zelf geloof helemaal niet in complotten. Dus wees gerust.
Hier @anoniem 15.36.
Ik ben helemaal niet gerust. Je gebruikt de termen "complotdenken" en "geloven" in complotten wel kwistig, maar je maakt helemaal niet duidelijk wat je daarmee bedoelt.
Dus nogmaals, wat is bij grootschalige en centralistische digitalisering (overheid) "complotdenken" volgens
jou?
En ik ben nog minder gerust over de vraag die je onbeantwoord laat:
je vindt (A) dat digitalisering "niet
verplichtend genoeg is voor doorwerking naar
alle burgers binnen de
gehele EU", maar je bent (B) tegelijkertijd "een groot tegenstander dat digitale dienstverlening de enige manier is van dienstverlening".
Dat zijn twee zaken die elkaar praktisch gesproken
uitsluiten en die alleen in een hoog boven de werkelijkheid zwevende theorie samengaan. Digitalisering kost geld, vergt investeringen; omdat jij (A) wilt, zal dit (B) noodzakelijkerwijs wegdrukken.
Niemand gaat twee kostbare trajecten naast elkaar in stand houden.
Beste,
Dank voor de reactie.
Je daagt me uit. Daar hou ik wel van.
Je vraagt me duidelijk te maken wat ik versta onder complotdenken (hier tav digitalisering).
Onder complotdenken versta ik dat een (coherente) groep doelbewust over de gehele maatschappij de digitalisering manipuleert om macht naar zich toe te trekken. Ik geloof niet dat zo'n groep bestaat. Daarom geloof ik niet in complotdenken.
Maar ik ben ook weer niet naief om te denken dat er niet iets anders aan de hand is. Ik geloof, ik zie en meen ook bewijsvoering te kunnen vinden dat er 'digitale vervuiling' plaats vindt; dat de digitale hygiëne verwaarloosd wordt. In de vorm van
- overheden die overambitieus zijn als het gaat om hun eigen doelstelling.
- bedrijven die hun winst willen maximaliseren
met als gevolg
- scope creep van reeds toegestane instrumenten
- function creep van reeds aangebrachte functies
- de burger die altijd wordt bekeken
- door overheden
- door bedrijven (met name groottechsectorél Het effect is hetzelfde als ware er wel complotten.
Ik wijt dit effect aan onwetendheid, nonchalance, bewust ontkennen van negatieve effecten, opportunisme, egocentrisme en professioneel narcisme.
Net als vroeger met hygiene en milieu zie ik dat de negatieve effecten ten laste van burger en maatschappij komen. Tot we (in digitale zin) niet meer kunnen ademen en ziek worden. Dat zal wel veranderen (mag ik hopen), maar pas als we door te grote negatieve effecten de wet hebben veranderd naar aandacht voor de belangen die men nu negeert.
daarna stelde je dat de [A niet verplichtend genoeg digitalisering] en de [B altijd ruimte voor fysieke middelen] tegenstrijdig zijn. Op eerste gezicht lijkt dat wel zo, maar toch is het dat niet.
A. Ik zie dat veel mensen graag met digitale middelen zaken willen doen. Als mensne dat willen, dan behoort dit in heel Europa door te werken. Met name ten bate van die burger. Als iemand een digitale identiteit heeft op basis van eIDAS, dan behoort die nmm in heel Europa kunnen doorwerken.
a1 Daar werken de techreuzen niet aan mee. Weliswaar wordt de techreuzen inmiddels verplicht gesteld om Qualified Wab Authenticatie Certificaten te accepteren (in de nieuwe eIDAS), maar nog niet ander EU gekwalificeerde certificten. Zoals de persoonsgebonden gekwalificeerde certificaten. Hierdoor wordt de doorwerking van Europese inrichtingen in Techreusmiddelen niet gewaarborgd. Dit noem ik te weinig verplichtend. (overigens: ik zie de techreuzen analoog aan de (soms private) wegenbouwers die ook aan nationale en EU voorschriften moeten voldoen; Internet is immers gewoon publieke infrastructuur).
a2 Daar werkt ook onze Nederlandse overheid niet aan mee. Immers de persoonsgebonden certificaten worden in eHerkenning niet allemaal erkend. Tenzij de persoon de koppelverkoop van de eHerkenning middelenverkopers accepteert. Ook hierbij vind ik dat de verplichtende doorwerking naar de burger onvoldoende doorwerkt.
B. Daarnaast onderken ook ik dat er dreiging onstaat naar een multi-panoptische samenleving (in ieder geval digitaal gezien). En ook ik vind dit geen fijn idee. Daarom meen ik dat de burgers ook zichzelf moeten kunnen terugtrekken als overheden en/of bedrijfsleven te ver gaat in (misbruik van) digitalisering. Alleen dan zal de scope en functie creep beperkt kunnen blijven.
Daarom denk ik dat zowel A als ook B moet bestaan.
A : een verplichtend karakter voor overheden en bedrijfsleven om de formele middelen te accepteren als de burger daarom vraagt. (immers: als UE instituties hebben bepaald dat iets goed genoeg is, wie is dan de techreus of een onderliggende overheid om dat te betwisten of te ontkennen)
B: een verplichtend karakter voor overheden en bedrijfsleven om een fysieke mogenlijkheid van zaken doen te blijven ondersteunen voor als de burger daarom vraagt. Want die burger behoort vrij te kunnen blijven. En ook dit moet nmm in de wet worden verankerd.
Ik sta altijd open voor meer vragen en uitdagingen
nogmaals: dank voor het bieden van de gelegenheid