image

Belastingdienst gestopt met het versturen van acceptgiro's

woensdag 26 april 2023, 12:11 door Redactie, 33 reacties

De Belastingdienst is gestopt met het versturen van acceptgiro's waarmee burgers belasting of toeslagen kunnen terugbetalen. In plaats daarvan worden voortaan brieven met betaalinformatie verstuurd waarin staat hoe er kan worden betaald, zo laat de fiscus via de eigen website weten.

Vanaf 1 juni zal de acceptgiro, na 46 jaar als betaalmethode in gebruik te zijn geweest, verdwijnen. "Om die reden zijn we gestopt met het sturen van acceptgiro’s. In plaats daarvan ontvangt u voortaan brieven met betaalinformatie waarin precies staat hoe u kunt betalen. De brieven die u vanaf nu van ons krijgt, zien er wat anders uit dan u van ons gewend bent", aldus de Belastingdienst.

Wie nog oude acceptgiro's heeft thuisliggen wordt aangeraden om die niet meer op te sturen, maar via mobiel bankieren of internetbankieren te betalen. Wie zijn bankzaken liever op papier regelt kan in de meeste gevallen ook gebruikmaken van de overboekingskaart van de eigen bank.

Image

Reacties (33)
26-04-2023, 12:25 door Anoniem
Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
26-04-2023, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
26-04-2023, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
Nee, want ze zit in een verzorgingshuis en die hebben geen computers. Dan moeten ze maar ophouden met die voorschotten.
26-04-2023, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
Nee, want ze zit in een verzorgingshuis en die hebben geen computers. Dan moeten ze maar ophouden met die voorschotten.
Dat zullen ze dan ook uiteindelijk doen. Gut, wie zou uiteindelijk daar nu van gaan wakker liggen? Jij (of je moeder) of de Belastingdienst?
26-04-2023, 15:07 door Anoniem
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Of anders helpt u uw moeder hiermee.
26-04-2023, 15:07 door Anoniem
Dat zullen ze dan ook uiteindelijk doen. Gut, wie zou uiteindelijk daar nu van gaan wakker liggen? Jij (of je moeder) of de Belastingdienst?
Zeker niet de belastingdienst en waarom niet, moet je maar terug gaan lezen hoe menselijk die werken.
Maar misschien is er een licht puntje aan de horizon, maar nog niet gaan juichen dat dit land misschien
weer menselijker wordt.
26-04-2023, 15:57 door Anoniem
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.

Zoals tevens in het artikel staat kun je gewoon de overboekingskaart van je bank gebruiken.
26-04-2023, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
Nee, want ze zit in een verzorgingshuis en die hebben geen computers. Dan moeten ze maar ophouden met die voorschotten.
Wanneer je het bericht van de belastingdienst had gelezen, in plaats van primair te reageren, dan had je kunnen lezen dat er nog prima betaald kan worden zonder computer te gebruiken
26-04-2023, 17:04 door Anoniem
Eindelijk. Ik had toch zo de pest aan die acceptgiro’s van de belastingdienst. Betalen betalen betalen en je krijgt er niets voor terug.
26-04-2023, 17:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
Nee, want ze zit in een verzorgingshuis en die hebben geen computers. Dan moeten ze maar ophouden met die voorschotten.
Wanneer je het bericht van de belastingdienst had gelezen, in plaats van primair te reageren, dan had je kunnen lezen dat er nog prima betaald kan worden zonder computer te gebruiken

Ja, maar welke bank gebruikt nog overschrijvingskaarten?
26-04-2023, 17:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
Nee, want ze zit in een verzorgingshuis en die hebben geen computers. Dan moeten ze maar ophouden met die voorschotten.
Wanneer je het bericht van de belastingdienst had gelezen, in plaats van primair te reageren, dan had je kunnen lezen dat er nog prima betaald kan worden zonder computer te gebruiken

Ja, maar welke bank gebruikt nog overschrijvingskaarten?
De meeste, o.a. de ING.
26-04-2023, 17:34 door Anoniem
Door Anoniem: Eindelijk. Ik had toch zo de pest aan die acceptgiro’s van de belastingdienst. Betalen betalen betalen en je krijgt er niets voor terug.
Nu mag je de betaling helemaal alleen doen.
26-04-2023, 17:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
Nee, want ze zit in een verzorgingshuis en die hebben geen computers. Dan moeten ze maar ophouden met die voorschotten.
Wanneer je het bericht van de belastingdienst had gelezen, in plaats van primair te reageren, dan had je kunnen lezen dat er nog prima betaald kan worden zonder computer te gebruiken
Zonder computer is niett waar! Er staat duidelijk: via mobiel bankieren of internetbankieren te betalen. Mijn moeder heeft geen internet bankieren en geen smartphone. Een smartphone voor hoogbejaarden is er ook niet echt.
De bank zal ongetwijfeld ook snel stoppen met overschrijvingskaarten. Voor een acceptgiro hoef je alleen maar een handtekening te zetten. Dat kunnen de meesten nog wel maar een banknummer invullen niet en zo worden ouderen steeds afhankelijker door bezuinigingen die weinig opleveren.
26-04-2023, 17:54 door Anoniem
Door Anoniem: Eindelijk. Ik had toch zo de pest aan die acceptgiro’s van de belastingdienst. Betalen betalen betalen en je krijgt er niets voor terug.
Je krijgt er heel veel voor terug. Onze democratische rechtstaat wordt er mee in stand gehouden! zodat jij dit commentaar kan posten zonder dat je hoofd er af gehakt wordt.
26-04-2023, 17:55 door Anoniem
Door Anoniem: Eindelijk. Ik had toch zo de pest aan die acceptgiro’s van de belastingdienst. Betalen betalen betalen en je krijgt er niets voor terug.
Ik ben blij dat ik mag betalen. Dat betekent dat ik inkomsten heb.
26-04-2023, 18:06 door Anoniem
Pfff, waar kan ik in Internet Bankieren overschrijvingskaarten vinden?
26-04-2023, 18:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Ja, maar welke bank gebruikt nog overschrijvingskaarten?
Het gaat er om "welk persoon gebruikt er nog overschrijvingskaarten". Dat zullen er niet veel zijn, maar onder de groep
die niet (kunnen) telebankieren zijn die er vast nog wel.
26-04-2023, 20:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
Nee, want ze zit in een verzorgingshuis en die hebben geen computers. Dan moeten ze maar ophouden met die voorschotten.
Wanneer je het bericht van de belastingdienst had gelezen, in plaats van primair te reageren, dan had je kunnen lezen dat er nog prima betaald kan worden zonder computer te gebruiken

Ja, maar welke bank gebruikt nog overschrijvingskaarten?
ING heeft dit nog gewoon.

Geen zin om verder te zoeken......
26-04-2023, 23:24 door Anoniem
Door Anoniem: Pfff, waar kan ik in Internet Bankieren overschrijvingskaarten vinden?
Aanvragen bij jouw bank.
26-04-2023, 23:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ja, maar welke bank gebruikt nog overschrijvingskaarten?
Het gaat er om "welk persoon gebruikt er nog overschrijvingskaarten". Dat zullen er niet veel zijn, maar onder de groep
die niet (kunnen) telebankieren zijn die er vast nog wel.
Wij hebben het nog als reserve. Als ik door ziekte niet met de pc kan werken, kan mijn vrouw het altijd nog betalen.
27-04-2023, 08:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eindelijk. Ik had toch zo de pest aan die acceptgiro’s van de belastingdienst. Betalen betalen betalen en je krijgt er niets voor terug.
Ik ben blij dat ik mag betalen. Dat betekent dat ik inkomsten heb.

Er zijn duizenden mensen geweest die belasting hebben betaald over fictief inkomen.
In de praktijk kwam het er op neer dat die mensen jarenlang belasting betaalde over inkomen dat zij niet genoten hadden.
Tot de rechter eindelijk bezwaar maakte tegen deze diefstal.
Slechts één voorbeeld van onrecht bij belastingheffing.
En dan die man die geen belasting over zijn inkomen betaalt en voor wie vandaag een feestje wordt georganiseerd dat vier miljoen euro moet kosten.
27-04-2023, 09:10 door Anoniem
Wanneer je het bericht van de belastingdienst had gelezen, in plaats van primair te reageren, dan had je kunnen lezen dat er nog prima betaald kan worden zonder computer te gebruiken
ft4u, klein detail, maar ach...
27-04-2023, 09:19 door Briolet
Door Anoniem: Zonder computer is niett waar! Er staat duidelijk: via mobiel bankieren of internetbankieren te betalen. Mijn moeder heeft geen internet bankieren en geen smartphone. Een smartphone voor hoogbejaarden is er ook niet echt.
Toch beter lezen, want er staat ook dat je overschrijvingskaarten kunt gebruiken.

Door Anoniem: De bank zal ongetwijfeld ook snel stoppen met overschrijvingskaarten. Voor een acceptgiro hoef je alleen maar een handtekening te zetten. Dat kunnen de meesten nog wel maar een banknummer invullen niet en zo worden ouderen steeds afhankelijker door bezuinigingen die weinig opleveren.

Als iemand geestelijk niet meer in staat is om een overschrijvingskaart in te vullen, dan heb ik ook mijn twijfels of deze persoon bij machte is om zelf zijn/haar belastingszaken te regelen. Het wordt dan tijd dat iemand de machtiging krijgt om de de bankzaken voor deze persoon te regelen.
27-04-2023, 14:08 door Anoniem
Ik kreeg maandelijks zo'n ding.
Bevestiging dat ik voorgaande maand bedrag x betaald had, en er dus nog y openstond, en de volgende maand betaald zou worden.

In plaats van dat ze je dan een brief sturen dat dat in t vervolg niet meer aan komt, moet ik dat hier maar lezen.
Bezopen. Fuck hun. Ik betaal niets meer.
27-04-2023, 19:15 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Zonder computer is niett waar! Er staat duidelijk: via mobiel bankieren of internetbankieren te betalen. Mijn moeder heeft geen internet bankieren en geen smartphone. Een smartphone voor hoogbejaarden is er ook niet echt.
Toch beter lezen, want er staat ook dat je overschrijvingskaarten kunt gebruiken.

Door Anoniem: De bank zal ongetwijfeld ook snel stoppen met overschrijvingskaarten. Voor een acceptgiro hoef je alleen maar een handtekening te zetten. Dat kunnen de meesten nog wel maar een banknummer invullen niet en zo worden ouderen steeds afhankelijker door bezuinigingen die weinig opleveren.

Als iemand geestelijk niet meer in staat is om een overschrijvingskaart in te vullen, dan heb ik ook mijn twijfels of deze persoon bij machte is om zelf zijn/haar belastingszaken te regelen. Het wordt dan tijd dat iemand de machtiging krijgt om de de bankzaken voor deze persoon te regelen.
Heeft vaak niks met geestelijke gezondheid te maken maar meer met niet meer zo goed kunnen zien (ook niet met bril) Een handtekening op een acceptgiro gaat nog wel maar een bankrekening opzoeken en invullen is van een ander niveau.
Waarom zou je iets wat werkt weghalen zo lang er mensen zijn die het nog gebruiken en waar zo weinig fraude mee is en wat zo weinig kost.?
27-04-2023, 20:24 door Anoniem
Door Anoniem: Ik kreeg maandelijks zo'n ding.
Bevestiging dat ik voorgaande maand bedrag x betaald had, en er dus nog y openstond, en de volgende maand betaald zou worden.

In plaats van dat ze je dan een brief sturen dat dat in t vervolg niet meer aan komt, moet ik dat hier maar lezen.
Bezopen. Fuck hun. Ik betaal niets meer.

Dan hebben ze je ook al jaren aan de kop gezeurd met "geef ons nou een machtiging, dan schrijven we het zelf af"...
En je kunt nog steeds gewoon het hele bedrag in 1 keer betalen, daar sturen ze je een brief over.
En als je niet betaalt krijg je net zolang brieven en gezeik tot je uiteindelijk vanzelf dat geld kwijt raakt.
(door beslag op bankrekening, loon, of op je spullen)
Dus aan jou de keuze!
27-04-2023, 21:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
Nee, want ze zit in een verzorgingshuis en die hebben geen computers. Dan moeten ze maar ophouden met die voorschotten.

Of je zorgt er gewoon voor je moeder voor dat haar jaarinkomen er goed in staat, zodat ze niet telkens moet terugbetalen.
28-04-2023, 08:41 door Anoniem
Deze week ontvingen we op het werk een vermindering wegenbelasting. In het verleden was dat 1 A-4 aan beide zijden bedrukt. Nu ontvingen we 3 A-4 bladen, totaal 5 zijden bedrukt met tekst. Ik vrees voor de nieuwe formulieren van de belastingdienst..
28-04-2023, 10:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
Nee, want ze zit in een verzorgingshuis en die hebben geen computers. Dan moeten ze maar ophouden met die voorschotten.

Of je zorgt er gewoon voor je moeder voor dat haar jaarinkomen er goed in staat, zodat ze niet telkens moet terugbetalen.

Dit is niet altijd mogelijk. Bijv als je spaargeld hebt dan wordt de belasting daarover niet ingehouden door je werkgever
of uitkeringsinstantie, maar moet je zelf dat bedrag overmaken. Dat kun je per maand doen, maar je kunt er ook voor
kiezen dat 1 keer per jaar over te maken, dan krijg je ook nog een korting.

Maar vorig jaar en dit jaar is dat probleem er niet, want ze hebben die belasting op spaargeld voorlopig stil gelegd tot
de situatie daaromtrent is opgeklaard. Dus dan hoef je dit jaar geen extra belasting te betalen dmv een voorschot.
28-04-2023, 11:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan gaat mijn moeder niet meer betalen.
Dan gaat jouw moeder problemen krijgen.
Nee, want ze zit in een verzorgingshuis en die hebben geen computers. Dan moeten ze maar ophouden met die voorschotten.

Of je zorgt er gewoon voor je moeder voor dat haar jaarinkomen er goed in staat, zodat ze niet telkens moet terugbetalen.
Jij slaat de plank volledig mis. Haar man is net overleden, daarom moest een voorschot worden terugbetaald en zo zijn er wel meer gevallen. Daarnaast heb jij nog niet begrepen wat vrijheid is, waarschijnlijk omdat je er zelf niet van bewust bent wat vrijheid is.
28-04-2023, 14:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Pfff, waar kan ik in Internet Bankieren overschrijvingskaarten vinden?
Aanvragen bij jouw bank.
Papieren overschrijvingskaarten zijn gebonden aan analoog bankieren. Bij mijn weten - ik bankier analoog - kunnen er in Nederland geen analoge bankrekeningen meer geopend worden, alléén online rekeningen.
Wanneer je het geval treft dat je voorheen op een computer online bankierende ouder in een verzorgingstehuis wordt opgenomen waar geen computers voor de bewoners aanwezig zijn, dan zit er, wanneer je je ouder niet wilt aandoen om op een tablet of smartphone te gaan bankieren, volgens mij niets anders op dan een machtiging te regelen zodat iemand anders dit voor de ouder gaat doen.
28-04-2023, 17:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eindelijk. Ik had toch zo de pest aan die acceptgiro’s van de belastingdienst. Betalen betalen betalen en je krijgt er niets voor terug.
Je krijgt er heel veel voor terug. Onze democratische rechtstaat wordt er mee in stand gehouden! zodat jij dit commentaar kan posten zonder dat je hoofd er af gehakt wordt.

Oh ? Ik dacht dat er allemaal culturele cancel clubs mee betaald worden, de voedselvoorziening gesaboteerd, demonstranten die opkwamen voor de het grondrecht op lichamelijke integriteit in elkaar gebeukt , en voor de rest de staatspropaganda dat alles de schuld is van hardwerkende witte heteroseksuele mannen.

Wat er nog over is aan geld wordt overgeboekt om tekorten in de begroting van andere landen te dekken.
29-04-2023, 11:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eindelijk. Ik had toch zo de pest aan die acceptgiro’s van de belastingdienst. Betalen betalen betalen en je krijgt er niets voor terug.
Je krijgt er heel veel voor terug. Onze democratische rechtstaat wordt er mee in stand gehouden! zodat jij dit commentaar kan posten zonder dat je hoofd er af gehakt wordt.

Oh ? Ik dacht dat er allemaal culturele cancel clubs mee betaald worden, de voedselvoorziening gesaboteerd, demonstranten die opkwamen voor de het grondrecht op lichamelijke integriteit in elkaar gebeukt , en voor de rest de staatspropaganda dat alles de schuld is van hardwerkende witte heteroseksuele mannen.

Wat er nog over is aan geld wordt overgeboekt om tekorten in de begroting van andere landen te dekken.
Spreekt een achtergestelde heteroseksuele man. Wel feiten en meningen cq verzinsels uit elkaar houden aub.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.