Door Anoniem: Laatst wilde ik voor wat oudjes boodschappen bestellen.
Zij wilden bij hun blauwe supermarkt bestellen en werden gedwongen om een digitale betaalpas aan te maken..
Inmiddels heb ik ontdekt dat als je bank "overig" selecteert, dat je dan dat niet hoeft.
Maar zij zelf hebben dus (in hun ogen) verplicht een digitale betaalpas aangemaakt, wat een reservering maakt op hun bankrekening...
Een beetje als een reservering van een creditcard als je een auto huurt of een hotel pre-booked.
Heel vroeger, toen de PIN passen van nederlanders nog op een systeem van Nederlandse banken liep, had je ook een reserveringsmogelijkheid.
Dit werd eigenlijk voornamelijk gebruikt bij tanken en boodschappen doen, zodat je meteen kon gaan 'pinnen' en dan in de tussentijd werden de boodschappen gescanned en op het einde kwam het bedrag en hoefde je alleen nog maar op OK te drukken.
Was enorm efficient bij drukke kassa's.
Op het oog lijkt zo'n virtuele digitale pinpas ook een handige oplossing.. Maar de implementatie is erg anders, zeker nu de nederlandse pinpassen niet meer bij de banken op systemen van bijv Equens draaien maar nu virtueel draaien op Visa (Vpay) of Mastercard (Maestro).
Maar het probleem hiermee is dat #1 het risico van de overeenkomst bij de klant neergelegd wordt.
En dat is toch echt een ondernemers-risico. Dit zou gewoon consumentenrecht-technisch niet moeten mogen.
Nog een risico is dat blauwe 2 letterige virtueel beslag kan leggen op de bankrekening...
Nu zal dat niet zo'n probleem zijn met dat er boosaardige mensen daar rondlopen, maar wanneer zij gehacked worden, kunnen de scammers de bankrekeningen leegtrekken van alle nederlandse klanten naar believen.
En dat geld komt nooit meer terug en de "Amsterdamse Holding" gaat dat niet kunnen terugbetalen, als ze dat al zouden willen.
Nog afgezien van dat vaak bij deze online supermarkten niet alle producten geleverd worden. Lastig als je bijvoorbeeld voor het avondeten het hoofdingredient mist. Of als je voor 3 dagen een bestelling doet, voor 3 dagen geen hoofdgerecht maar de wel randgerechten... Moet je er toch weer op uit want in tegenstelling tot in een winkel kun je geen alternatief krijgen tegen de tijd dat ZIJ aangeven dat er iets niet leverbaar is...Hence weer, consumentenrecht... De supermarkt levert niet wat ze overeengekomen zijn, bieden zelden een alternatief (eigenlijk nooit) en je kunt niet meer onder je overeenkomst uit als klant... Dat lijkt me gewoon niet te kloppen.
Ook dit pushen naar een digitale bankpas (lees: reservering ala creditcard) door mensen niet het alternatief te bieden in de app ruikt erg onfris.
Dus
#1 consumentenrechten worden op scherp gezet
#2 hoog hackers risico
#3 leveringsproblemen zijn risico van klant ipv bedrijf.
#4 het draait op amerikaanse systemen
what could possibly go wrong?
Lang verhaal.
Kort: je had beter voor die "oudjes" even naar de super kunnen lopen/fietsen/rijden.
Veel minder gedoe.
Mijn advies aan mensen: ga op cursus. Als je zelf niet snapt wat je doet doe het dan ook niet.
Dat geldt voor computers , autos en alles eigenlijk.
Ook geen issues met betalen.
Ik pin elke maand mijn Volledige loon en betaal daar Alles van.
Cash is King.