image

RDW: meer bevoegdheden nodig voor controle kilometerstand bij rekeningrijden

maandag 26 juni 2023, 14:50 door Redactie, 31 reacties

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zegt meer bevoegdheden nodig te hebben om de kilometerstand bij rekeningrijden te controleren. Dat staat in een onderzoek dat de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Waterstaat lieten uitvoeren naar het gebruik van de kilometerteller voor rekeningrijden (pdf). In het coalitieakkoord heeft het kabinet de komst van een systeem aangekondigd dat autobezitters laat betalen naar gebruik.

Het betrouwbaar registeren van het aantal gereden kilometers is daarvoor essentieel, zo stelt het kabinet. Om inzicht te krijgen in geschikte systemen voor deze registratie werd er eerder al onderzoek uitgevoerd, dat drie oplossingsrichtingen voor kilometerregistratie in beeld bracht: Voortbouwen op bestaande meetsystemen en registratie, een apparaat in de auto dat de kilometerstand van de auto registreert zonder GPS (apparaat is aangesloten op tellerstand en slaat gegevens apart op) en als derde een apparaat in de auto dat zelfstandig op basis van GPS het aantal gereden kilometers meet, registreert én communiceert.

Naar het gebruik van de kilometerteller werd een vervolgonderzoek ingesteld. "Uitgangspunt in dit scenario is dat de kilometerregistratie onder Betalen naar Gebruik is gebaseerd op de tellerstand van het voertuig en dat er geen extra boordapparatuur wordt ingebouwd. Dat sluit aan bij het uitgangspunt van eenvoud en biedt voordelen op het gebied van privacy en kosten", aldus minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

In het onderzoek stelt de RDW dat het meer bevoegdheden nodig heeft om de betrouwbaarheid van de kilometerstand te borgen. "Wanneer bewust of onbewust verkeerde tellerstanden worden doorgegeven of wanneer uit de tellerstanden blijkt dat gefraudeerd wordt, moet de RDW daarop kunnen handhaven. De RDW geeft aan deze mogelijkheden momenteel onvoldoende te hebben", aldus de onderzoekers in het rapport.

De uitbreiding van de benodigde bevoegdheden om toezicht te houden op fouten in doorgegeven kilometerstanden richt zich op een aantal aspecten. Het gaat dan om het verplichten van belastingplichtigen om jaarlijks hun tellerstanden te laten registreren bij een erkende garage, bevoegdheden om fouten in de registratie van tellerstanden door erkende garages te voorkomen, herstellen en eventueel te bestraffen en bevoegdheden om fraude met de kilometerteller te voorkomen, herstellen en te bestraffen.

"Gegeven huidige ervaring ligt een belangrijke rol voor de RDW en de Belastingdienst voor de hand, die zij goed kunnen vervullen. Wel is uitbreiding van bevoegdheden voor toezicht en handhaving van de RDW nodig en vraagt de capaciteit bij de Belastingdienst aandacht, zowel in de voorbereiding bij de ontwikkeling van ict-systemen als bij de realisatie voor het afhandelen van klantcontact en bezwaar en beroep", concluderen de onderzoekers. Harbers stelt dat het kabinet de inzichten van het onderzoeksrapport zal gebruiken in de vormgeving van rekeningrijden.

Reacties (31)
26-06-2023, 14:57 door Anoniem
Ha, lol, apparaat dat de kilometerstand van de auto volgt... 1 zekeringtje uit de boordcomputer module en gratis rekeningrijden (okay, geen luchtvering, geen PDC en geen tractioncontrol... maar als je niet wilt betalen, dan wil je vast ook wel zonder die hulpsystemen rijden.

Op basis van GPS? een zendertje van 10 euro bij een China-Export winkel en geen GPS... De weg ken ik toch wel, dus geen domdom nodig..

Gaan we straks zekeringtrekkers verbieden zoals we nu ook auto-radio's verboden hebben (die op 24 en 35GHz luisteren?)
26-06-2023, 15:01 door Anoniem
Wordt er ook bedacht hoe het zit met buitenlanders die in Nederland rijden en Nederlanders die in het buitenland rijden?

In Duitsland betaal ik via de brandstof, Oostenrijk en Slovenië via een Vignet, Frankrijk en Italië via tolpoortjes en als ik daar betaald heb dan mag ik in Nederland nogmaals betalen voor de gereden kilometers?
Vervolgens rijden alle toeristen en buitenlandse werknemers gratis door ons land.
26-06-2023, 15:02 door Anoniem
Uiteraard hebben ze meer bevoegdheden nodig. Wie heeft dat nou niet tegenwoordig. WTF!!!!!!!
26-06-2023, 15:15 door Anoniem
Volgens het AD wil de regering een bedrag heffen van 7 tot 8 cent per gereden kilometer. Gaan we uit van 7 cent en je rijdt 20.000 km per jaar, dan kan je dus de som van € 1400,= per jaar gaan ophoesten. Je bent dus meer dan € 116,= per maand kwijt aan dit Rekeningrijden. Voor veel portemonnees zal dat een flinke financiële aanslag inhouden. En dat terwijl de prijzen maar omhoog gaan, de belasting op brandstof straks op 1 juli fors omhoog gaat en de inflatie maar niet beteugeld wordt.

Zelf heb ik nog een kleine auto voor de deur, maar de vraag is "hoe lang nog".
26-06-2023, 15:47 door Anoniem
Waarom een simpele oplossing (via brandstofprijs) als het ook moeilijk kan?


We zijn nu vanaf 1990 bezig met dit rekeningrijden geneuzel en telkens blijkt dat het geen oplossing is en dat er teveel haken en ogen aanzitten.. Hoe vaak moeten we de cirkeltje nog gaan voordat we tot inzicht komen? Hoeveel onderzoeken hebben we nog nodig?

Op zich is het wel een mooi systeem, alles wat de overheid verprutst gaat ze extra belasten totdat niemand het meer kan/wil betalen en daarmee is het probleem afgedaan en de economie tot stilstand gebracht.
26-06-2023, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens het AD wil de regering een bedrag heffen van 7 tot 8 cent per gereden kilometer. Gaan we uit van 7 cent en je rijdt 20.000 km per jaar, dan kan je dus de som van € 1400,= per jaar gaan ophoesten. Je bent dus meer dan € 116,= per maand kwijt aan dit Rekeningrijden. Voor veel portemonnees zal dat een flinke financiële aanslag inhouden. En dat terwijl de prijzen maar omhoog gaan, de belasting op brandstof straks op 1 juli fors omhoog gaat en de inflatie maar niet beteugeld wordt.

Zelf heb ik nog een kleine auto voor de deur, maar de vraag is "hoe lang nog".
Als de wegenbelasting geschrapt wordt dan is het in veel gevallen goedkoper, maar gaat dat dan ook gebeuren?

Waarom allemaal weer zo moeilijk?
Gewoon wegenbelasting, vignet, rekeningrijden afschaffen en alles in de brandstofprijs stoppen.
Vele malen efficiënter, makkelijker en iedereen betaalt mee dus ook de buitenlanders die Nederland rondrijden.
26-06-2023, 16:39 door Anoniem
GPS is een systeem van het Amerikaanse ministerie van defensie, er is geen garantie op dit systeem, het mag dan overal voor gebruikt worden, volgens mij hebben ze geen helpdesk. Er is nu ook een Europees systeem Galileo, voor de uitvoering van lokale regels is het in ieder geval logisch een (eigen) Europees systeem te gebruiken.
26-06-2023, 16:46 door Anoniem
Door Anoniem: Wordt er ook bedacht hoe het zit met buitenlanders die in Nederland rijden en Nederlanders die in het buitenland rijden?

In Duitsland betaal ik via de brandstof, Oostenrijk en Slovenië via een Vignet, Frankrijk en Italië via tolpoortjes en als ik daar betaald heb dan mag ik in Nederland nogmaals betalen voor de gereden kilometers?
Vervolgens rijden alle toeristen en buitenlandse werknemers gratis door ons land.

Het punt is betalen naar gebruik. een Vignet zoals in Oostenrijk, Zwitserland en Slovenie is niet naar gebruik, maar een simpel Ja/Nee verhaal. Effectief, maar in dat opzicht verschilt dat niet heel veel van het huidige wegenbelasting stelsel met het bijkomende voordeel dat je ook buitenlandse auto's wat muntjes lichter kan maken. Vereist daarentegen wel aanvullende infrastructuur om te kunnen handhaven.

Tolpoorten zijn "slechts" beperkt tot (een deel van) het hoofdwegen net en dekt de lading dus niet. Dat kan desgewenst nog opgelost worden door een restitutie op basis van

Brandstof accijnzen ging heel lang uitstekend en is ook fantastisch om auto's met lager verbruik te promoten. Al heb je daar ook de uitdagingen met "grensverkeer". Maar toen kwam Tesla en het elektrisch rijden. En waar je bij Diesel nog kleurstof kon toevoegen voor landbouwvoertuigen, is dat met elektriciteit toch een stuk lastiger registreren of iemand groene of grijze stroom in zijn auto propt. En het wordt helemaal een uitdaging om het onderscheid te kunnen maken tussen gebruik voor Huishoudelijke toepassingen en Mobiliteit. Accijnzen ter vervanging van de wegenbelasting loslaten op elektriciteit zet daarmee het land helemaal op stelten. Onbegonnen werk.

En dus wordt er terug gegrepen op een middel wat wel leidt tot evenwichtige belasting naar gebruik. Het mooie is: aangezien onze landsgrenzen tot in detail vastliggen, kun je in theorie ook exact vastleggen welke kilometers er binnen en buiten Nederland verreden zijn, waarmee een dubbele belasting op kilometers zoals je terecht bezwaar tegen maakt ook opgelost wordt. Alleen... die Privacy hè?

Door Anoniem: Volgens het AD wil de regering een bedrag heffen van 7 tot 8 cent per gereden kilometer. Gaan we uit van 7 cent en je rijdt 20.000 km per jaar, dan kan je dus de som van € 1400,= per jaar gaan ophoesten. Je bent dus meer dan € 116,= per maand kwijt aan dit Rekeningrijden. Voor veel portemonnees zal dat een flinke financiële aanslag inhouden. En dat terwijl de prijzen maar omhoog gaan, de belasting op brandstof straks op 1 juli fors omhoog gaat en de inflatie maar niet beteugeld wordt.

Zelf heb ik nog een kleine auto voor de deur, maar de vraag is "hoe lang nog".

Gerekend met 8 ct en 40.000 km ben je op jaarbasis toch even 3200 euro kwijt, bijna 270 euro in de maand! Dat hakt er wel in ja. Daarvan is het overgrote deel gewoon Zakelijk en Woon-Werk verkeer, dus hoeveel keuze heb je helemaal. Gelukkig mag ik zelf voorlopig nog met een lease auto rondcrossen op kosten van de zaak, maar het blijft een dingetje. 270 euro netto erbij is toch snel 400 tot 500 euro bruto loonsverhoging. Wat ook weer in de prijzen van producten verwerkt wordt, wat inflatie oplevert en waar salarissen óók nog eens extra op moeten worden gecompenseerd. Macro-Economisch gezien heeft dat zo te zien ook nog een enorme impact.

"Ga dichter bij je werk wonen" is makkelijk gezegd, maar vind maar eens een (betaalbaar) huis in de randstad. En bovendien, je kinderen bij elke baanwissel naar een andere school? Je partner die precies de andere kant op moet werken (*moet* ja, want als je partner niet werkt om voor de kinderen thuis goed te kunnen zorgen krijg je van onze overheid ook dikke straf). En buiten het woonwerk willen we ook dat onze ouderen zo lang mogelijk thuis wonen, dus het beroep op de volgende generatie om mantelzorg te geven neemt ook nog eens toe. Die verhuizen ook niet bij elke baan mee naar de volgende stad, dus die afstanden mag je ook nog eens extra belast gaan maken. Het is of je door de kat, de hond of je hamster gebeten wordt. Het maakt niet meer uit, bloeden moet je!

"Ga meer thuis werken" is ook zo'n leuke. Corona heeft ons geleerd dat een hoop mogelijk is als het moet, maar samenwerken in teams is toch best een bitch op die manier, zelfs voor de bureau ridders onder ons. Productiviteit en kwaliteit nemen daardoor toch echt wel af.

Al met al levert deze "eerlijkere verdeling van deze lasten" een Mount Everest aan administratieve rompslomp en kosten op, met bijkomend een privacy probleem met bijbehorende informatie beveiligingsissues, gerund door een overheid met een bijbehorende reputatie als het gaat om oplossend vermogen in de ICT met een afhankelijkheid van die andere - zwaar overbelaste en ongestructureerde puinhoop die de Belastingdienst heet.

Oh yeah, what could possibly go wrong?!
26-06-2023, 16:47 door Anoniem
De invoering van Rekening is altijd al een ramp geweest, het probleem wat ik denk dat hiermee opgelost moet worden is dat uiteraard met de komst van meer elektrische auto's de schatkist geld gaat mislopen, hoe 'groen' de regering aan de andere kant ook doet via subsidies en andere stimuleringsmaatregelen voor het milieu. Belasting op brandstof was zo gek nog niet als je bedenkt dat het een goede methode voor 'betalen naar gebruik' is, omdat kleine en zuiniger auto's meteen een voordeel hebben ten opzichte van zwaardere auto's zoals SUV's. Maar er moet en zal een privacy gevoelige maatregel ingevoerd worden die als het eenmaal operationeel is ook handig zal zijn voor opsporing.
26-06-2023, 17:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ha, lol, apparaat dat de kilometerstand van de auto volgt... 1 zekeringtje uit de boordcomputer module en gratis rekeningrijden (okay, geen luchtvering, geen PDC en geen tractioncontrol... maar als je niet wilt betalen, dan wil je vast ook wel zonder die hulpsystemen rijden.

Op basis van GPS? een zendertje van 10 euro bij een China-Export winkel en geen GPS... De weg ken ik toch wel, dus geen domdom nodig..

Gaan we straks zekeringtrekkers verbieden zoals we nu ook auto-radio's verboden hebben (die op 24 en 35GHz luisteren?)
Dan verklaart het RDW de gevonden waarden als frauduleus (geen GPS). Daar wel eens aan gedacht?
26-06-2023, 17:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Volgens het AD wil de regering een bedrag heffen van 7 tot 8 cent per gereden kilometer. Gaan we uit van 7 cent en je rijdt 20.000 km per jaar, dan kan je dus de som van € 1400,= per jaar gaan ophoesten.
Als de wegenbelasting geschrapt wordt dan is het in veel gevallen goedkoper, maar gaat dat dan ook gebeuren?
Nee dat wordt het niet, integendeel: het effect van deze stelselwijziging is dat iedereen die een oudere auto rijdt (= de gewone man/vrouw) nog een keer bpm mag gaan betalen over 20 jaar oude auto's. Die bpm wordt in dit plan immers ook afgeschaft en moet dus wat de roverheid en de kagedis betreft ook worden gecompenseerd, waardoor het tarief veel hoger uitkomt dan alleen de wegenbelasting (breakeven ligt bij ca. 5000 km/jaar met een middenklasser). De enigen die voordeel hebben van de afschaf van de bpm zijn immers de kopers van nieuwe auto's.

Daarnaast betalen de buitenlanders die hier rijden helemaal niks in dit plan omdat de roverheid geen tellerstanden weet, maar mag de noordzee-koreaan dubbel betalen voor kilometers in het buitenland (kilometerheffing hier en tol/vignet daar).
26-06-2023, 19:14 door Anoniem
Wij hebben al betalen naar gebruik
- Motorrijtuigenbelasting (op basis van gewicht)
- Accijns op brandstof.

Tja. Jammer dat de elektrische auto door jezelf kan worden geladen.
Maar eehhh. Die elektrische auto's worden toch al getracked door de fabrikanten?
Probleem opgelost.

traditionele auto adhv gebruik (gewicht en verbruik(accijns))
Elektrische auto op basis tracking gegevens.

Oohh. Je wilt ook tijdsafhankelijk beprijzen?
Tja. Dat kan dan niet. Dat is geen beperking. Dat is een meerwaarde.

Overigens.
Het moet wel heel duur worden voordat ik niet meer kan rijden.
Leger op de weg, dan is er meer ruim te voor harder rijden
(sarcasm)
26-06-2023, 19:17 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens het AD wil de regering een bedrag heffen van 7 tot 8 cent per gereden kilometer. Gaan we uit van 7 cent en je rijdt 20.000 km per jaar, dan kan je dus de som van € 1400,= per jaar gaan ophoesten. Je bent dus meer dan € 116,= per maand kwijt aan dit Rekeningrijden. Voor veel portemonnees zal dat een flinke financiële aanslag inhouden. En dat terwijl de prijzen maar omhoog gaan, de belasting op brandstof straks op 1 juli fors omhoog gaat en de inflatie maar niet beteugeld wordt.

Zelf heb ik nog een kleine auto voor de deur, maar de vraag is "hoe lang nog".

Ik weet niet hoeveel mensen er "een kleine auto voor de deur" hebben en daar dan vervolgens 20000 km/jaar mee rijden...
Zelf heb ik ook een oude kleine auto, maar een snelle berekening leert me dat deze nieuwe heffing me ongeveer net
zo veel gaat kosten als de motorrijtuigenbelasting die ik nu betaal (en waar dit voor in de plaats komt).

Er zal uit komen dat degenen die de auto ECHT alleen maar "voor de deur hebben" minder gaan betalen, en degenen
die er in werkelijkheid toch veel in rijden (20000 per jaar dat is 55 km per dag of 75 km als je alleen werkdagen telt)
wat meer gaan betalen. Degenen die nog meer rijden zoals de reaguurder die 40000 per jaar rijdt zullen ook wel een
wat grotere auto hebben en dan maakt het ook weer minder uit.

Wat ik het belangrijkste vind is dat deze heffing eerlijker is, omdat die evenredig is met je daadwerkelijk gebruik en
niet kan worden ontdoken door in het buitenland te tanken of electrisch te gaan rijden oid.
26-06-2023, 19:32 door Anoniem
De kilometerteller. Zit dat ding niet gekoppeld aan de snelheidsmeter die regelmatig tot 10% afwijking heeft?
26-06-2023, 20:29 door Anoniem
laat ze er eerst maar voor zorgen dat we in eigen land fatsoenlijk kunnen,leven dat alles niet zo duur hoeft te zijn.
stel de zorgpremie per maand moet ook op de schop dat het maandbedrag ook lager kan. rekeningrijden moet niet zo zijn dat je per kilometer ook in het buitenland moet betalen,ze moeten gewoon hier ipv rekeningrijden gewoon ook met vignetten gaan werken,gewoon voor een aantal dagen laten betalen per abbo form van je vignet. stel je kan voor een maand een nemen,voor 3 maanden,voor een half jaar,of voor een jaar,dan is de kous af als je de bedragen naar keuze hebt betaald. Zodra je de grens over bent dat je dan alleen je daar aan hun wegen regels hoeft te houden en niet meer de Nederlandse schatkist hoeft te betalen.
26-06-2023, 21:34 door Anoniem
Gewoon vignetten,dat mensen dat kunnen kopen stel toeristen kunnen dan een voor 3 weken kopen,als ze hier op vakantie zijn of voor een week een kopen,dan mogen ze over het hele wegennet in NL gebruik maken van alle wegen. Ik stel stel de vormen voor van 5 dagen,14 dagen,3 weken,1 maand,3 maanden,6 maanden,of een jaar.
Je kan dan het bedrag in termijnen betalen,zodat het voor de mensen met een klein budget betaalbaar blijft.
Wij als Nederlander die de auto gebruiken en vaak er gebruik van maken kiezen dan denk ik voor een half jaar,of een jaar een Vignet. Je mag natuurlijk zelf kiezen welke vorm je neemt van de vormen die beschikbaar zijn.
Let wel als je geen vignet hebt,dan kan je een fixe boete tegemoet zien.
Net zo een systeem als in Hongarije bijvoorbeeld bij gebruik van het wegennet. Ik moet ook als ik met een Nederlands kenteken in Hongarije zou zijn ook een vignet kopen,als ik er geen heb zou ik er ook een boete moeten betalen.
Eigenlijk zou er 1 systeem moeten komen op dezelfde manier als de landen waar je nu al een vignet nodig hebt dat het universeel is dat je niet meer voor ieder land dan een apparte moet kopen. stel zo een land als Oostenrijk,Zwitserland,Slovenie noem maar op. Mogelijk hebben ze in de landen waar je nu tol bij tolpportjes betaald ook een andere mogelijkheid dat je voor een bepaald bedrag ook gebruik van het totale wegennet al daar er dan voor een aantal dagen onbeperkt gebruik van kan maken.
27-06-2023, 08:05 door Anoniem
Begrijp ik goed dat het gewicht en de uitstoot van mijn auto niet meer van toepassing is bij rekeningrijden?
27-06-2023, 11:06 door Anoniem
Het is een non issue.

problemen zoeken voor oplossingen die je niet hebt.

De grootste hinder van auto's is het parkeren, dat gaat niet beter worden als je bezit goedkoper maakt. het huidige stelsel belast zowel bezit als gebruik en heeft daarmee "knopjes" om aan te draaien om bezit en/of gebruik te sturen.
27-06-2023, 13:36 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens het AD wil de regering een bedrag heffen van 7 tot 8 cent per gereden kilometer. Gaan we uit van 7 cent en je rijdt 20.000 km per jaar, dan kan je dus de som van € 1400,= per jaar gaan ophoesten. Je bent dus meer dan € 116,= per maand kwijt aan dit Rekeningrijden. Voor veel portemonnees zal dat een flinke financiële aanslag inhouden. En dat terwijl de prijzen maar omhoog gaan, de belasting op brandstof straks op 1 juli fors omhoog gaat en de inflatie maar niet beteugeld wordt.

Zelf heb ik nog een kleine auto voor de deur, maar de vraag is "hoe lang nog".
Ben hier, en vooral voor de mensen tot en met een modaal inkomen, ook ontzettend bang dat dit mijn/hun laatste auto is.
Betaal nu 21 euro per maand, straks gaat dit (minimaal) 5000 * 0,07 is 40 procent extra worden. Plus nog verdere inlevering van jouw privacy, omdat er een GPS-tracker in jouw auto komt. Enkel voor de bühne steggelen ze daar nu wat over, is allang besloten dat dat het wordt.
27-06-2023, 16:03 door _R0N_
Door Anoniem: Ha, lol, apparaat dat de kilometerstand van de auto volgt... 1 zekeringtje uit de boordcomputer module en gratis rekeningrijden (okay, geen luchtvering, geen PDC en geen tractioncontrol... maar als je niet wilt betalen, dan wil je vast ook wel zonder die hulpsystemen rijden.

Dat soort meuk heb ik niet eens in m'n auto en m'n snelheidsmeter is al een jaar of 7 stuk. Daarnaast is mijn auto uitgesloten van rekeningrijden.
27-06-2023, 17:12 door Anoniem
Door Anoniem: De kilometerteller. Zit dat ding niet gekoppeld aan de snelheidsmeter die regelmatig tot 10% afwijking heeft?
Ja, dat klopt. Dat ding zit er inderdaad niet aan gekoppeld.
27-06-2023, 17:16 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ha, lol, apparaat dat de kilometerstand van de auto volgt... 1 zekeringtje uit de boordcomputer module en gratis rekeningrijden (okay, geen luchtvering, geen PDC en geen tractioncontrol... maar als je niet wilt betalen, dan wil je vast ook wel zonder die hulpsystemen rijden.

Dat soort meuk heb ik niet eens in m'n auto en m'n snelheidsmeter is al een jaar of 7 stuk. Daarnaast is mijn auto uitgesloten van rekeningrijden.
Uitgesloten van rekeningrijden ? Heb je het over een speelgoedauto ?
27-06-2023, 17:20 door _R0N_
Door Anoniem: De kilometerteller. Zit dat ding niet gekoppeld aan de snelheidsmeter die regelmatig tot 10% afwijking heeft?

Het ding zit gekoppeld aan je kilometerteller niet aan je snelheidsmeter.
trouwens is de snelheidsmeter van de moderne auto (laatste 7 jaar) een stuk nauwkeuriger.
27-06-2023, 17:22 door _R0N_
Door Anoniem: Wij hebben al betalen naar gebruik
- Motorrijtuigenbelasting (op basis van gewicht)

Dat is niet naar gebruik.
Voordeel van de nieuwe regel is dat het geen reet meer uitmaakt hoe zwaar je auto is, als je niet rijdt kost het je niets.
27-06-2023, 20:43 door Anoniem
Door Anoniem: De kilometerteller. Zit dat ding niet gekoppeld aan de snelheidsmeter die regelmatig tot 10% afwijking heeft?

Andere banden eronder en de afwijking kan plotseling in je voordeel gaan werken.
27-06-2023, 21:10 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Wij hebben al betalen naar gebruik
- Motorrijtuigenbelasting (op basis van gewicht)

Dat is niet naar gebruik.
Voordeel van de nieuwe regel is dat het geen reet meer uitmaakt hoe zwaar je auto is, als je niet rijdt kost het je niets.

Natuurlijk is dat gebruik
Zelfs op twee manieren
1. een zwaardere auto belast de wegen meer. Zwaarder is ook meer slijtage. In extreme vorm: de zeer zware vrachtwagens. Of dit heel relevant is voor de verschillen tussen auto's, dat is niet zo relevant.
2. een zwaardere auto verbruikt meer brandstof (accijns)

Wat geen relatie met de het gebruik heeft, dat zijn de aanschafbelastingen
28-06-2023, 02:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Andere banden eronder en de afwijking kan plotseling in je voordeel gaan werken.

Ik rijd met standaard één maatje te grote banden (185/65 ipv 185/60) en de snelheidsmeter (en dus de kilometerteller) lopen (bij 100 km/h) gelijk met de GPS.
Naaldje op 100, GPS op 100.
28-06-2023, 14:47 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Wij hebben al betalen naar gebruik
- Motorrijtuigenbelasting (op basis van gewicht)

Dat is niet naar gebruik.
Voordeel van de nieuwe regel is dat het geen reet meer uitmaakt hoe zwaar je auto is, als je niet rijdt kost het je niets.

Wel even verder lezen dan je neus lang is Ron, er staat nog een tweede punt onder.

Door Anoniem: Wij hebben al betalen naar gebruik
- Motorrijtuigenbelasting (op basis van gewicht)
- Accijns op brandstof.
28-06-2023, 20:30 door Anoniem
Rekening rijden prima wat mij betreft maar als je op vakantie gaat en op de bijvoorbeeld op de de Franse tolweg al betaald per kilometer betaal je 2 keer kan dit wettelijk gezien wel
28-06-2023, 20:53 door Anoniem
Kilometer heffing in NL vindt ik prima maar vraag me af als ik in bijvoorbeeld Frankrijk op de tolweg al betaal voor de kilometers die ik rij of ze in NL daar dan ook nog kilometer vergoeding over kunnen heffen dan betaal je twee keer en is het sowieso wel mogelijk dat het ene Europese land in een ander Europees land belasting heft
03-07-2023, 14:50 door Anoniem
Aanvullend op mijn reactie:

Probleem is de elektrische auto, zij betalen geen accijns op de brandstof, overige gebruikers wel.
Laten ze het dan dat oplossen en de rest zo laten, auto rijden wordt al flinke belasting geheven.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.