Door Poele
Ik ga als verantwoordelijke ICt-manager eens kijken op het Internet, zoek
naar SNORT en kom terecht op snort.org. Dat ziet er goed uit zeg! Er staat
mooi uitgelegd wat het doet, kan, waar het geschik voor is, etc. Precies wat je
allemaal wilt weten over de oplossing die het kostbare bedrijfsnetwerk moet
gaan beschermen. NOT.
Ik zoek verder op Nederlandse sites. Wat vind ik? Nagenoeg niets. Wat
techno blabla in de marge van een e.o.a. hobby-bob die een Linux doos wil
opbouwen. Geen betrouwbare organisaties die zich profileren.
Wanneer ik SNORT zou willen implementeren, dan ben ik afhankelijk van
een zwik over de wereld verspreide hobbyisten, veelal ultra-techneuten een
e.o.a. Engelstalig boek over SNORT, forums, etc. Kennis, kunde en ervaring
is nergens geborgd in een formeel afspreekpunt zoals een leverancier of een
ICT-partner.
Hmm, ik geloof dat ik als ICT-manager daar mijn kop niet voor op het hakblok
ga leggen.
Wat ik me afvraag is waarom je als ICT Manager van een niet zo'n heel erg
grote organisatie je ueberhaupt een IDS zou willen aanschaffen? Ik adviseer
klanten om er niet aan te beginnen. Het gaat helemaal niet om de kosten van
aanschaf, maar de kosten om er effectief gebruik van te kunnen maken en
om de uiteindelijk beperkte bruikbaarheid van de resultaten. De kosten zijn
zeer hoog, voornamelijk beheerkosten, te hoog om het middel te
rechtvaardigen. Er zijn betere (beveiligings-)doelen waar je geld aan kan
spenderen.
Snort en andere IDS-en lopen vaak achter de feiten aan en wat heb je er dan
nog aan? Als het voorop zou lopen moet je met de false positives om kunnen
gaan en dat vergt specialistische kennis. Als je het installeert en niet meer
naar omkijkt mag je hopen dat je wat aan de logs hebt - op het moment dat je
gehacked bent. Maar waarschijnlijk zat je net naar het verkeerde te kijken.
Dan geven logs van de firewall misschien nog meer informatie.
IDS is prachtig speelgoed, er kan goed aan worden verdiend en je kunt er fijn
mee hobbyen, maar je verliest als verkoper al snel het respect van de koper
wanneer die merkt dat het duur betaalde resultaat maar mager is.